כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : וארא

    1 תגובות   יום שישי , 24/1/20, 16:08

    האבות- לחיות עבור הבנים

        "וַיְדַבֵּר אֱלֹקִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה'.

    וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם...". (שמות ו').

    הפסוקים הפותחים את פרשת וארא דורשים ביאור.

    אלוקים מתגלה אל משה ואומר לו :

    "אני ה'". כלומר, אני לא רק אלוקים , אלא גם ה' , שם הוי"ה .

    ועוד מוסיף ה' למשה , שהוא נגלה אל האבות 'ב-אל ש-די' , אך בשם הוי"ה הוא לא נגלה אליהם .

    מה פירוש כל השמות הללו של ה' , מה הכוונה שאלוקים הוא גם שם הוי"ה , ומה ההבדל בין ההתגלות שהייתה לאבות , לבין התגלות ה' כעת לבנים ?

    שם אלוקים הוא השם בו נברא העולם , בראשית ברא אלוקים .

    ניתן לומר שאלוקים הוא אלוקי הטבע , וכדברי הרש"ר הירש : "האל הנסתר , בפועל בעולם הנגלה" .

    עד עתה הופעת ה' בעולם הייתה נסתרת .

    אולי ליחידים כגון האבות הייתה התגלות , אך לכלל העולם , הופעת ה' הייתה נסתרת . העולם הכיר בעיקר את אלוקי הטבע , או את חוקי הטבע .

    כעת אומר אלוקים למשה : "אני ה'" .

    שם הוי"ה הוא מידת הרחמים , כעת לא רק מידת הדין המתגלה בשם אלוקים ובבריאת העולם תתגלה , אלא מידת הרחמים כאשר יגאל ה' את עמו מעבודת הפרך של מצרים.  ולא עוד, אלא שעתיד ה' לתת תורה לעם ישראל ובכך להתגלות כה' אלוקי ישראל. כך מסביר הנצי"ב: "אני ה'- המהווה הכל בהשגחה פרטית". ובכל יש תשובה לדברי משה בסוף פרשת שמות: "למה הרעותה לעם הזה, למה זה שלחתני", אומר ה' למשה, אין זה מענייני הטבע ישראל משועבדים למצרים , אלא הכל בהשגחה פרטית ומדוקדקת .

    התגלות ה' אל האבות הייתה חלקית , הייתה רק בא-ל ש-די , "שאמר לעולמו די" , התגלות עם גבולות .

    רש"י מסביר שההתגלות אל האבות הייתה רק ברמת ההבטחות , אך האבות עצמם לא זכו לראות את קיומן והתממשותן של ההבטחות , הם לא זכו לראות את התממשות הבטחת הארץ : "לא נכרתי להם במידת אמיתות שלי שעליה נקרא שמי ה', נאמן לאמת דברי, שהרי הבטחתים ולא קיימתים".

    "אין קורין אבות אלא לשלושה ואין קורין אמהות אלא לארבעה" (ברכות, ט"ז ע"ב).

    יש הבדל בין אבות לבין בנים .

    הרב אורי שרקי מסביר שלרצות לחיות כאבות יש בזה הקרבה גדולה .

    כל מהות החיים של האבות - היא בשביל הבנים .

    לרצות לחיות כאבות , פירושו שכל החיים אתה חי בשביל הבנים , בשביל ייעוד שיגיע ויתממש רק אצל הבנים .

    אלו היו אבותינו , אברהם , יצחק ויעקב .

    הם חיו - בכדי שהייעוד יתממש אצל הבנים .

    הקב"ה התגלה אל האבות בצורה נסתרת יותר , הוא הבטיח להם שייצא מהם גוי גדול , וכן את ארץ כנען הבטיח להם ה' , אך הם ידעו , שהמימוש של ההבטחות יקרה רק אצל הבנים . האבות חיים עבור הייעוד - שיתממש אצל הבנים .

    בדור האחרון שבו אנחנו זוכים לחיות , אנחנו זוכים להתממשות הבטחות רבות שהבטיח הקב"ה לעם ישראל בתורה ועל ידי הנביאים שנשלחו במהלך הדורות .

    אנחנו זוכים לראות את ההתממשות של חלק מנבואות הגאולה ממש במו עינינו .

    יש הרבה דורות שהייתה בהם בחינה מסוימת של 'אבות' .

    הם ידעו , קראו ולמדו על ההבטחות , אך לא זכו לראות את התממשותן .

    אנחנו זוכים להיות . ממש בבחינת 'בנים' , לראות את התגשמות הבטחות ה' לאבות ולנביאים. הגענו לארץ ישראל , הקמנו כאן גוי גדול שפועל על פי המוסר האמת והצדק . נכון לא כל ההבטחות התממשו , וחלק מהן עדיין דורשות ליטוש ושיפור , אבל בהחלט אנחנו בדרך !

    רבות מן ההבטחות פורחות כפשוטו לנגד עינינו , על כך עלינו רק להודות לה' , ולהמשיך והתפלל ולפעול להתממשות ההבטחות במלואן .

     

    "ולקחתי אתכם לי לעם"

    הקב"ה מתגלה אל משה רבינו ושולח אותו לעם ישראל בכדי להודיע להם :

    "... אני ה' והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי אתכם מעבודתם , וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשבטים גדולים . ולקחתי אתכם לי לעם , והייתי לכם לא-לוהים..." (שמות ו').

    מהי המטרה שלשמה מוציא הקב"ה את עמו ממצרים ? מהי התכלית ?

    האם רק כדי שלא יהיו עבדים ?

    אכן בוודאי זאת מטרה נעלה וחשובה , אך נראה שביציאת בני ישראל ממצרים יש גם אמירה לא רק מה לא להיות (לא להיות עבדים) , אלא בעיקר גם מה כן להיות , מה הייעוד והתכלית .

    אכן בלשון הגאולה הראשונה "והוצאתי" יש בעיקר דגש על עצם ההוצאה מסבלות מצרים , וכך גם בלשון השנייה "והצלתי אתכם מעבודתם".

    בלשון הגאולה השלישית יש עיסוק בדרך ההוצאה : "וגאלתי אתכם בזרוע נטויה..." , ובלשון הגאולה הרביעית מופיע כבר ייעוד : "ולקחתי אתכם לי לעם...".

    מה המשמעות שעם ישראל הם עמו של הקב"ה ?

    להלן דברי של הרש"ר הירש שמסבירים באופן ברור את הייעוד של ישראל ואת ההבדל בינו לבין שאר העמים או הדתות: "...

    היהדות לעולם אינה 'דת'... ב'דתות' אין לו לאלוהים כי אם היכלות , כנסיות , כיתות כהונה , קהילות וכדומה . ואילו העמים - מול מלכים ושלטונות יעמודו , וביסוד קיומם

    - המושג של מדינה , ולא של הדת והאל .

    אולם כאן לא כנסיה ייסד ה' , כי אם עם , חיי עם שלם יעוצבו על ידו .

    ישראל יהיה עמו , ולא רק מאמיניו... חייכם החברתיים יהיו מודרכים על ידי חכמתי , בחייכם החברתיים יתגלה נא רוחני...".

    היהדות היא לאום ולא דת .

    בעם ישראל כל התנהלות הממלכה , העם , סדרי השלטון הם חלק מהדרכת ה' וחלק מעבודת ה' .

    כך גם מסביר הרב קוק שאין מטרת המדינה בעם ישראל ליצור מצב נוח יותר לפרטים לעבוד בו את ה' .

    מטרת המדינה היא להראות וללמד את העולם שלא רק בחיי הפרט ניתן לעבוד את ה' ורק פרטים יכולים להגיע למדרגות גבוהות , אלא אף עם שלם , לא צירוף של פרטים רבים , אלא התנהלות של עם , ניהול מדינה יכול להיות על פי התורה, על פי המוסר והצדק ולהיות מתוך כך גם אור לגויים , על ידי מערכת משפט צודקת , על ידי ניהול של חיי חברה וכלכלה שיש בהם קדושה ומוסר , וכך גם בצבא שנלחם כדי להגן באופן מלא על העם , הארץ והערכים , וזאת מתוך הדרכת התורה למוסר , לצדק- וגם לערך הנצחון במלחמה .

    "... למען דעת , שלא רק יחידים חכמים מצוינים, חסידים ונזירים ואנשי-קדש , חיים באור האידיאה הא-להית , כי גם עמים שלמים , מתוקנים ומשוכללים בכל תקוני התרבות והישוב המדיני..."

    (הרב קוק, "למהלך האידיאות בישראל", אורות, פרק ב').

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        26/1/20 15:12:

      טוב לפגוש את פרשת השבוע שלך.
      שבוע  מבורך

      :)