כותרות TheMarker >
    ';

    תחת קורת גג אחת

    במהלך השנים כתבתי מאמרים וסקירות רבות שרובם התפרסמו באמצעות האינטרנט. המטרה של בלוג זה היא לרכז (בהדרגה) את כל מה שכתבתי תחת קורת גג אחת.

    0

    היוגי מנצרת

    0 תגובות   יום רביעי, 29/1/20, 09:36

    את המאמר  - "ישוע – הבודהה היהודי" – כתבתי לפני כשלוש שנים. המאמר איננו עוסק בדת הנוצרית, אלא בדרכו הרוחנית של ישוע. המונח בודהה, שפירושו בסנסקריט "זה שהתעורר" מתייחס לאדם שחווה הארה והגיע למצב תודעתי של מודעות מלאה. התואר בודהה איננו מתייחס לאדם ספציפי, אלא למצב ההארה שעל פי המסורת הבודהיסטית היו רבים שזכו להגיע אליו.

    למיטב הבנתי ישוע אכן היה בודהה – אדם שזכה להשגה רוחנית גבוהה ושאף להנחיל את הדרך להארה רוחנית גם לאחרים. בדומה ל סִידְּהָארְתַה גַאוּטַמַה – הבודהה ההיסטורי - ישוע הפך את הדרך הרוחנית היהודית לנגישה לכל מי שהיה מוכן ללמוד אותה, ולפיכך הוא ראוי לכינוי הבודהה היהודי. 

    להלן אביא מספר מובאות מדבריו של היוגי מנצרת ומולן מובאות מקבילות מדבריהם של מורים רוחניים אחרים, שמדיטציה היא נדבך מרכזי של שיטתם.

     

    הוּא קָרָא אֶת הֶהָמוֹן שֵׁנִית וְאָמַר לָהֶם: "הַקְשִׁיבוּ אֵלַי כֻּלְּכֶם וְהָבִינוּ. אֵין דָּבָר הַנִּמְצָא מִחוּץ לָאָדָם יָכוֹל לְטַמֵּא אוֹתוֹ בְּהִכָּנְסוֹ לְתוֹכוֹ, אֶלָּא הַדְּבָרִים הַיּוֹצְאִים מִתּוֹךְ הָאָדָם הֵם הַמְטַמְּאִים אֶת הָאָדָם."

    כַּאֲשֶׁר בָּא הַבַּיְתָה מִן הֶהָמוֹן, שְׁאָלוּהוּ תַּלְמִידָיו עַל הַמָּשָׁל. אָמַר לָהֶם: "גַּם אַתֶּם חַסְרֵי הֲבָנָה כָּל כָּךְ? הַאִם אֵינְכֶם מְבִינִים שֶׁכָּל הַנִּכְנָס לְתוֹךְ הָאָדָם מִן הַחוּץ אֵינוֹ יָכוֹל לְטַמֵּא אוֹתוֹ, כִּי אֵינוֹ נִכְנָס אֶל לִבּוֹ אֶלָּא לְבִטְנוֹ וְיוֹצֵא אֶל הַמּוֹצָאוֹת?

    הוֹסִיף וְאָמַר: "הַיּוֹצֵא מִן הָאָדָם - זֶה מְטַמֵּא אֶת הָאָדָם, כִּי מִבִּפְנִים, מִלֵּב בְּנֵי הָאָדָם, יוֹצְאוֹת מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, זְנוּנִים, גְּנֵבוֹת, רְצִיחוֹת, נִאוּפִים, חַמְדָנוּת, רִשְׁעָה, רְמִיָּה, זִמָּה, עַיִן רָעָה, גִּדּוּף, גַּאֲוָה, אֱוִילוּת. כָּל הָרָעוֹת הָאֵלֶּה יוֹצְאוֹת מִבִּפְנִים וּמְטַמְּאוֹת אֶת הָאָדָם.

    מקור: ספר הבשורה של מרקוס, ז' 14-23.

     

    דברים דומים מצוטטים מפיו של הבודהה ב"סוטרת משל הבד". בתשובה לשאלה של ברהמין האם בכוונתו לטבול בנהר באהוקא, שנחשב כקדוש ויכול לטהר את האדם מחטאיו, ענה הבודהה:

     

    "השוטה שעשה מעשים רעים יכול לטבול אך לא לטהר את עצמו. מה סונדיקא, פיאגה או באהמוטי (שמות של נהרות קדושים) יכולים לעשות? הם לא מטהרים אדם רשע, אדם ספוג שנאה ורוע. עבור זה שתודעתו טהורה כל יום מבשר הצלחה, כל יום מבורך. זה הטהור במעשיו תמיד ממלא את חובות המוסר. לכן הו ברהמין, בוא ורחץ כאן. אהב כל חי. אם אינך משקר, רוצח או גונב, אם אינך רודף בצע או קמצן, אלא חי באמון, מה הטעם ללכת לגאיה? (עיר קדושה לדת ההינדית) הבאר שבביתך היא גאיה."   

    מקור:  ואלפולה ראהולה, "מה שלימד הבודהה".

     

    וַיֹּאמֶר יֵשׁוּעַ : אִם תֵּלְדו  אֶת אֲשֶׁר בְּתוֹכְכֶם, אֲשֶׁר לָכֶם הוּא יוֹשִׁיעֲכֶם. וְאִם אֵינֶנּו בָכֶם, אֲשֶׁר חֲסַרְתֶּם יְמִיתְכֶם.

    מקור: ספר הבשורה של תומא – מימרה ע'

     

    דברים דומים אמר ראמאנה מהרישי לפאול ברנטון:

     

    "כשאדם מכיר את טבעו האמיתי בפעם הראשונה, מתעורר דבר נוסף ממעמקי הווייתו ומשתלט עליו. הדבר הזה שמתעורר, נמצא מאחורי התודעה שלנו; הוא אינסופי, אלוהי ונצחי. יש אנשים שקוראים לו מלכות שמים, אחרים קוראים לו נשמה ויש כאלה שמכנים אותו נירוונה. אנחנו ההינדים קוראים לו שחרור. אתה יכול לכנות אותו בכל שם שתרצה. כאשר הדבר הזה קורה לנו, אנחנו לא באמת מאבדים את עצמנו, אלא מוצאים את עצמנו."

     

    מקור: A Search in Secret India, Paul Brunton

     

    וַיֹּאמֶר יֵשׁוּעַ : הַשּׁוֹתֶה מִפִּי כָּמוֹנִי יֵעָשֶׂה, וְאָנֹכִי אֵעָשֶׂה הוּא, וְנִגְלו לו הַנִּסְתָּרוֹת.

    מקור: ספר הבשורה של תומא – מימרה ק"ח

     

    דברים דומים אנו מוצאים אצל רודי (סוואמי רודרננדה) בספרו Spiritual Cannibalism:

     

    "במהלך לימודי אצל מורים רוחניים רבים, אכלתי אותם ונאכלתי על ידם. זאת הייתה התנסות נפשית, שנקראת בספרים להיות מוכל על ידי רוחו של המורה. הרוח שלי גדלה על ידי כך שהיא אכלה את מה שהכיל אותה."

    ...

    "הייתה לי הזדמנות להיות במחיצתם של אנשים שנחשבו לקדושים וגיליתי שההבדל היחידי בין מורה לתלמיד הוא יכולתו של המורה להשתמש באנרגיה שלו, להתעלות מעל כל סיטואציה ולעכל בהדרגה את האדם שנמצא מולו. אין זה חשוב כיצד אנחנו נכנסים לסיטואציה; מה שחשוב הוא מה מצבנו כשהיא מסתיימת. תמיד ישנו אדם אחד שאוכל ואדם שני שנאכל: הראשון הוא בעל היכולת לעבוד ואילו השני איננו מסוגל לקבל את התזונה הנדרשת לו."

     

    מקור: "גדילה רוחנית קטעים מספרו של רודי (סוואמי רודרננדה) קניבליזם רוחני" – תרגום אלי מלכי

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      malkielli
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין