כותרות TheMarker >
    ';

    שמות והסיפורים מאחוריהם

    שמות מתארים לא פעם דרמה שארעה לפני שמקבל השם נולד/ה. שמות מיוחדים וחריגים מספרים סיפור. למשל אותה נס-יה שפגשתי במזכירות קיבוץ היתה נס עבור הוריה מאחר וכמעט לא נולדה. את החווייה שלהם חרטו בשמה לנצח. אספתי הרבה סיפורי שמות ואני מעונין לשמוע על עוד וללקט אותם לידיעת המתענינים באותם דרמות קטנות שקדמו לשמותיהם ושל אחרים. איני מתחייב לשמור את כולם ולי הזכות לערוך אותם בתאום עם השולח/ת. מקווה שנהנה כולנו מהבלוג

    0

    הספד לצ'רנוביל – אבדן התמימות - תערוכת ריטה כץ במוזיאון בר דוד

    0 תגובות   יום שישי , 31/1/20, 16:40

     

    במוזיאון בר דוד אשר בקבוץ ברעם בצפון הגליל מוצגת תערוכה הנקראת "סולם אופקי" ובה עבודות של האמנית ריטה כץ . הן המהוות אזכור לילדות ראשונה שעברה באוקראינה. ריטה הינה דור שני לאסון צ'רנוביל שארע בשנת 1985 והיה ועדיין הינו אסון קיימות ללא תקדים.  ריטה כץ היום בת 46 הינה תושבת קיבוץ חניתה, הגובל בגבול לבנון. לדידה הקירבה לגבול טעון מתח בטחוני והחיים על הקשקש גובלים לילדותה הראשונה  בה חוותה מגיל 13 את התקופה בה תוצאות האסון  הגרעיני בצ'רנוביל  החלו  להתממש  כנבואה שהגשימה את  עצמה. הסביבה קרסה, פירות גדלו למימדים מפלצתיים, צמחיית בר השתלטה על הבתים העזובים. החיים וסימני ציביליזציה החלו להישחק מול הגולם שקם על יוצרו.

    ''

    האסון בישר את סוף הילדות האידילית של החיים הידועים והתפוררות החלומות לשכון לבטח. לכך התלוו דיווחים מטעים ומבלבלים של השלטון שלא נתן לאזרחים תמונה נאמנה למצב הקיים וכל אחד פעל לנפשו. הסתרת המצב על ידי השלטונות הניבה אצל ריטה בגיל מאוחר יותר את ההחלטה לפעול לכך שהאמת תופץ באמצעים חלופיים לתקשורת המקובלת, כלומר ע"י האמנות.  בשלב מסוים הוריה של ריטה החליטו לעזוב, התהליך ערך מספר שנים ולבסוף עלו לארץ בשנת 1989 כשהייתה בת 16 ונקלטו בקיבוץ, בישראל מצאה מולדת שנייה, היא  למדה אמנות עד לגמר  תואר  שני. במקביל ללימודי האמנות  החלה ללמד אמנות ולצייר. בשלב מסוים חשה צורך לבטא  את חוויית הילדות בצ''רנוביל לפני שנעזבה ואותה היא מתעדת כמבשרת של הסכנה כפורקן לחשש הקיומי שהתלווה אליה מאז וגם כאזהרה לחיים כאן היום. העבודות שצוירו בצבעי שמן עזים על בד מתעדות באמינות ריאליסטית עם נטייה להפשטה את המקומות, אביזרים ובתים שנעזבו לחסדי הרקבון והזמן המאכל.

    ''

     

    ציורי שרידי הרס ופיח מתארים על הסוף שנותר על תילו כגל עד, הקרוסלה ומתקני משחקים לילדים דומים למצבות מתכת. אווירת נטישה שוררת בכל מקום, בית מגורים זועק בריקנותו וקדרות. המסר של סופיות החיים האנושיים שורר בכל.  הנחת הצבע מדגישה את הזמן שחלף על האובייקטים המצוירים כאילו דהו ואת הרקבון המתפשט . הסביבה שהפכה לעזובה מתוארת בצבעוניות עזה שאינה מסתירה את הליכי ההכחדה שנצרבו בזכרונות ילדותה. הטבע שהשתלט הינו כאוטי והפך את המקום לסביבה פראית, כל אלה תוצרים של  בני אדם שהלכו רחוק מדי ולא הצליחו לרסן את הכוח הגרעיני שפיתחו.


    ''


    ריטה כץ טעונה מאז במודעות פוליטית . לדידה – המרחק  לביירות קטן יותר מתל אביב. הקשר עם אמנות לבנונית נוצר  בביאנלה בוונציה בה פגשה מיצג וידאו על מלחמת  שלום הגליל. התחושה  שהאמנות היא גורם חוצה גבולות דחפה אותה ליזום פרוייקטים שיעצימו תהליך תקשורת ע"י אמנות שיעקוף ערוצים פורמליים וניתוקי קשר שהמצב גוזר בין עמים שהינם יריבים רק מטעמים פוליטיים של מנהיגות.  היום היא אוצרת של גלריה לאמנות עכשווית בקיבוץ חניתה ומקבלת ליוזמה זו תמיכה מקהילת הישוב. הקשר הסלולארי זימן לה הזמנות לתערוכות אמנות בביירות שעדיין תוססת  ומציעה אפשרויות לאמנים משם קיבלה השראה להגיב ביוזמות משלה.. בביתה  היא מקיימת סטודיו  ומעבירה ולמלמדת אמנות ואת כוחה המחבר ומבטא. שאיפתה היא לחבר בין עמים וחברות רבגוניות רבות זרמים באמצעות אמנות עוקפת  גבולות מדיניים ומחסומים תרבותיים. 

     

    אוצר התערוכה – אבי איפרגן

     

    קשר עם האמנית ריטה כץ: סלולרי 054-6370785      

    https://www.facebook.com/profile.php?id=100005674548317

     

    כתב וערך יואל אמת yoelemet@bezeqint.net

    ©  כל הזכויות שמורות

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      יואלאמת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין