כותרות TheMarker >
    ';

    רשמים...

    מהי גאונות?

    0 תגובות   יום ראשון, 9/2/20, 13:03

    בתוכנית שהוקרנה לפני הרבה שנים בטלויזיה על הרקדנית מרגוט פונטיין, סיפרה נינט דה ולואה, המנהלת האמנותית של להקת הבלט המלכותי, שהיא נשאלה פעם - "מה הופך את מרגוט פונטיין לרקדנית גדולה כל כך"?

     

    היא נאנחה, וענתה - "איך מסבירים גאונות?"

     

    עמית של מרגוט פונטיין בלהקה דווקא כן ניסה להסביר - "יש לה הכל: מוסיקליות, ידיים מלאות הבעה, רגישות, גוף נפלא..."

     

    כוכבת "נעליים אדומות" (1948), מוירה שירר, שרקדה לצידה בלהקה עד שפרשה בעקבות נישואיה, אמרה שהעקביות בה הצליחה מרגוט פונטיין לשמור על רמה גבוהה לכל אורך הקריירה שלה, היא יוצאת דופן.

     

    בסרטון אחר אמר אחד המורים ש- "היא לא היתה טכנאית גדולה, והיא ידעה זאת". הוא מסביר את היכולת שלה להסוות את החסר הזה בפרופורציות מצוינות שהיא ניחנה בהן.

     

    טוב, אני - בעיניים לא מקצועיות - לא רואה כל פגם בטכניקה שלה.

     

    כאן קטע מתוך חזרה על "גיזל" במהלך סיור הופעות באוסטרליה -

     

     

    ''

     

                                                   ----

     

    על הפסנתרנית הצעירה יוג'ה וואנג (היום בת 32), אמרו דווקא את ההיפך. "היא רק טכנאית שמתעניינת בשמלות".

     

    הטכניקה שלה היא אכן פלא. אף שהיא קטנטונת, יש לה ידיים גדולות וחזקות מאד.

     

    הסינים ידועים בשליטה הטכנית שלהם, וזה נכון גם בתחומים אחרים.

     

    בסרט שנקרא "איזק שטרן בסין"  (1979) הוא מביע את התפעלותו מיכולתם הטכנית, אבל מסייג - "הם לא יודעים לנגן את מוצרט"... כלומר, טכניקה לחוד, וביטוי מוסיקלי לחוד.

     

    אבל יוג'ה וואנג היא מאלה ש-"יש להם הכל".

     

    היא מוסיקלית מאד, יודעת לבטא את הרגש ביצירה, בעלת חוש לסגנון, וזיכרון פנומנלי.

     

    אמנם, גם היא נאלצת להיעזר לפעמים בתוים, וזה די מובן לאור לוח ההופעות העמוס שלה. מתי יש לה זמן להתאמן, או ללמוד יצירות חדשות? 

     

    בניגוד לרושם שנוצר לגבי מוסיקאים המבצעים מוסיקה קלאסית, כשמרנים ומקובעים, היא ההפך הגמור. היא פתוחה מאד לחידושים ולניסויים. הכוונה אמנם לחידושים מוסיקליים, אבל היא גם יודעת לנצל את החידושים הטכנולוגיים.

     

    בביצוע יצירתו של רוול - "קונצ'רטו ליד שמאל" (יצירה שנכתבה לפי הזמנתו של פסנתרן שאיבד את ידו הימנית במלחמה - ואגב, בזכותו התעשרה ספרות הפסנתר בעוד יצירות כאלו), היא השתמשה בידה הימנית הפנויה להעברת הדפים - אבל לא מחוברת תוים, כמקובל, אלא מטאבלט (שאכן מקל מאד).

     

    אגב, בהתייחסו ליצירה הזו, אמר פעם פרנק פלג שאין כל סיבה לבצע אותה כפי שנכתבה (רק ביד שמאל), אם קל יותר לבצע אותה בשתי הידיים. ערכה המוסיקלי לא ייפגע.

     

    ''

     

     

     

     

    ומה באשר לשמלות?

     

    היא אמרה פעם בראיון שאילולא היתה פסנתרנית, היתה עוסקת בעיצוב אופנה.

     

    נראה שהיא אכן מעצבת בעצמה את שמלותיה, שהן תמיד נועזות ומקוריות.

     

    עם זאת, היא מעזה להופיע גם בשמלות קצרצרות, שמושכות הרבה ביקורת.

     

    בראיון שהופיע במגזין "אופוס" היא מצטטת את אשתו של המורה שלה ב-Curtis Institute בפילדלפיה - מכון שמוקדש לילדי פלא, שלומדים שם רק באמצעות מילגות  - שאמרה לה - "אם את באה מוכנה לקונצרט, לא חשוב מה את לובשת. אבל אם את באה לא מוכנה - עדיף שתלבשי שמלות קצרות"...

     

    המורה שלי באקדמיה אמר פעם שתלמיד מוכשר נשמע טוב גם אם הוא לא מתאמן, בעוד שלתלמיד לא מוכשר לא יעזרו גם שעות של אימונים.

     

    טוב, אני לא יודעת אם זו הסיבה לשמלות הקצרות, אבל נדמה לי שזה מיותר לגמרי.

     

     

    24/2/2020

     

    הפרסום הרב לא עזר ליוג'ה וואנג.

     

    בדרכה להופעה בפסטיבל בוונקובר, היא עוכבה שעות ארוכות בשדה התעופה, בשל מוצאה הסיני.

     

    היא הגיעה להופעה בעיניים נפוחות מדמעות, וחבשה משקפי שמש כדי להסתירן, ובכל זאת השתדלה לנגן כמיטב יכולתה, כי העיקר בעיניה הוא הקשר עם הקהל.

     

    היא כתבה פוסט מזועזע בדף הפייסבוק שלה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      שושנה13
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין