כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - יתרו

    1 תגובות   יום חמישי, 13/2/20, 20:51

    השינוי בתפיסת האלוקות שעבר יתרו

    וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱ-לֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם... וַיְסַפֵּר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְפַרְעֹה וּלְמִצְרַיִם עַל אוֹדֹת יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתַם בַּדֶּרֶךְ וַיַּצִּלֵם ה'. וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל הַטּוֹבָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם. וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם... עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ, עֲלֵיהֶם. וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה עֹלָה וּזְבָחִים לֵא-לֹהִים וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל לֶאֱכָל לֶחֶם עִם חֹתֵן מֹשֶׁה לִפְנֵי הָאֱ-לֹהִים" (שמות י"ח).

    אם נשים לב , נראה שיתרו מגיע אל משה , כיוון שהוא שמע את כל מה שעשה אלוקים למשה ולישראל , וכי ה' הוא שהוציא את ישראל ממצרים .

    ואז משה מספר ליתרו את כל מה שעשה להם ה' - ואז אף יתרו מברך "ברוך ה'".

    ההבדל הבסיסי שבין שם ה' (הוי"ה) לבין שם אלוקים הוא , ששם אלוקים מבטא את מידת הדין ואת כוחות הטבע השונים הקיימים בעולם , לעומת זאת, שם אד"נות , שם הוי"ה , מבטא את מידת הרחמים , הנהגה שהיא לא על דרך העונש והדין , אלא מידת שם ה' בעולם , הנהגת ה' המנהלת את המציאות גם שלא לפי כוחות הטבע .

    מה התהליך והשינוי שאותו עבר יתרו ביחס לתפיסת מציאות ה' בעולם ?

    "אע"ג שכבר שמע את אשר עשה אלוקים למשה ולישראל , מכל מקום הודיע לו חדשות מה שלא ידע , היינו אשר עשה ה' , ולא אלוקים שמשמעו כוח הדין והעונש... אלא עוד זאת שבמכות היה תכליות לדעת כוח ה'..." (הנצי"ב ב'העמק דבר').

    יתרו שמע על עשרת המכות , על קריעת ים סוף .

    אכן כוח אלוקי גדול, המשדד את כל מערכות הטבע בעולם .

    לאור המכות הללו מגיעים ליראת ה' , שהרי המכות באו בכדי להעניש את פרעה והמצרים על שלא רצו לשחרר את בני ישראל מעבדות מצרים .

    אכן יש במכות וביציאת מצרים גם מימד כזה.

    תפיסת האמונה של יתרו הייתה תפיסה המצמצמת את האלוקות , כפי העבודה זרה אותה עבד קודם לכן .

    עבודה זרה מבוססת בעיקרה על פחד , יראה, כוח גדול , ריחוק בין האדם הקטן לאלוקים הגדול.

    גם מימד זה קיים בעבודת ה' , אך העיקר הוא כפי שהדגיש משה בדבריו לחותנו :

    "את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים, על אודות ישראל...",

    תכליתם של המכות היא פרסום שם ה' בעולם: "... לְמַעַן תֵּדַע כִּי אֲנִי יְהוָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ".

    ואכן יתרו מבין את העניין ואומר: "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל הא-לוהים" , ואין הכוונה דווקא שה' גדול מכל , יותר משאר האלוהים שיש בעולם , אלה שאני יתרו עבדתי אותם קודם , אלא ה' גדול מתוך , מכל הא-לוהים , מתוך כל המכות שעשה ה' למצרים שהיו בבחינת מידה כנגד מידה , ובדבר אשר זדו לעשות , הגיע לבסוף עליהם , "במים דמו לאבדם , והם נאבדו במים... בקדרה אשר בשלו- בה נתבשלו" (רש"י).

    ולבסוף , משה, אהרון , יתרו וזקני ישראל אוכלים לחם - לפני הא-לוהים .

    הרבה מפרשים מסבירים שאין הכוונה שהם הקריבו לשם "אלוקים" , כי זה לא מופיע באף קרבן , אלא רק הקרבה לה' , אלא הכוונה היא שהם הקריבו קרבן שלמים , שממנו אוכלים הבעלים , הכהנים והמזבח .

    קרבן זה הוא ההנגדה הגמורה לעבודה זרה הטוענת לריחוק מהאל לבין האדם . בהקרבת קרבן שלמים , גם המזבח אוכל מהקרבן , גם הסמכות הרוחנית הקדושה ,

    הרי אלו הכהנים , וגם הבעלים , מביא הקרבן בעצמו , וכך מתבטאת אחדות ה' בבריאה המתגלה אצל כולם , ובדבר זה אכן גדול ה' מכל האלוהים .

    ה' מתגלה אלינו , לעם ישראל, כבנים , יש קרבה בינינו , לא רק גדלות הבאה מריחוק , אלא גדלות הבורא הבאה משייכות ושותפות שלנו אל הבריאה , אל היצירה האלוקית . 

        

     

    תורה שבכתב ותורה שבעל פה

    בפרשת יתרו אנחנו קוראים על מעמד הר סיני , מתן תורה , בו נתן הקב"ה למשה ולבני ישראל את עשרת הדברות .

    בכל אופן , לפי חז"ל , במעמד הר סיני לא ניתנה רק התורה שבכתב למשה , אלא כל התורה שבעל פה :

    ""וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר , מה עניין שמיטה אצל הר סיני ? והלא כל המצות נאמרו מסיני! אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה ודקדוקיה מסיני , אף כולם נאמרו כללותיהם ודקדוקיהם מסיני." (ספרא בהר פרשה א').

    אם כן , מהו היחס שבין התורה שבכתב לבין התורה שבעל פה ?

    ראשית , מהו היחס שבין עשרת הדברות לבין כל התורה שבכתב ?

    "כל שש מאות ושלש עשרה מצות בכלל עשרת הדברות הן..." (רש"י, שמות כ"ד" יב) .

    כלומר , עשרת הדברות הינם תמצית , סיכום , של כל תרי"ג מצוות .

    כל מצווה מתוך תרי"ג המצוות יש לה רמז ושורש באחת מעשרת הדברות .

    ניתן לומר שזהו גם היחס שבין התורה שבכתב לבין התורה שבעל פה .

    כאשר נתן הקב"ה תורה למשה רבינו , נתן לו את כל חלקי התורה :

    ""אמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב "ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם" (שמות כד יח) ?

    "לוחות" - אלו עשרת הדברות , "תורה" - זה מקרא , "והמצוה" - זאת משנה ,

    "אשר כתבתי" - אלו נביאים וכתובים , "להורותם" - זה תלמוד ;

    מלמד שכולם נתנו למשה מסיני" (ברכות ה' ע"א).

    אחרי שלמד משה מפי ה' את כל התורה , הלך ולימדה לבני ישראל .

    מה לימד משה את העם ? את התורה על כל חלקיה , את התורה שבעל פה ואת כל ההלכות והדינים .

    לאחר מכן הלך משה וכתב בתורה את מה שהוא לימד את העם .

    אך משה לא כתב את הכל בפירוט , אלא כתב את הסיכום של מה שהוא לימד לעם - זאת התורה שבכתב .

    הוי אומר , הפסוק : "וקשרתם לאות על ידיך" - זה סיכום של הלכות תפילין ,

    ואת הפירוט , כפי שמופיע בתורה שבעל פה , לימד משה רבינו את העם , בעל פה .

    כאשר הסתכלו העם במה שכתב משה , הם הבינו את כל מה שהוא כתב , כיוון שהם היו בשיעור של משה רבינו , אז הם הבינו היטב את הסיכום , את התורה שבכתב .

    לא היה צריך לחלוק ולא היה צריך הסבר למה שכתב משה .

    אך במהלך השנים , ככל שהתרחקו מהמקור , ממשה רבינו וממעמד הר סיני , נוצרו מחלוקות בהבנת 'הסיכום' הכתוב שבתורה שבכתב .

    רק נוצרו מעט מחלוקות ופרשנויות , ונסיונות למצוא 'אסמכתאות' , רמזים , בתורה שבכתב , להלכות שהיו ידועות לחכמים .

    כך ככל שהתרחקו מהמקור , ועוד נוספו על עם ישראל צרות , גזירות ואף גלויות , נוצר בכל פעם צורך מחדש לכתוב פירושים לספרות שנכתבה בדור הקודם , ולעיתים רבו הפירושים והמחלוקות .

    אך עלינו לזכור , שכל התורה כולה ניתנה למשה מסיני , וכאשר המחלוקות היו לשם שמיים , אז אלו ואלו דברי אלוקים חיים הם .

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        14/2/20 00:34:
      שבת שלום