כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - משפטים-שקלים

    2 תגובות   יום שישי , 21/2/20, 15:13

    ממעמד הר סיני לפרשת משפטים

    אחרי המעמד הנשגב והגדול כל כך של מעמד הר סיני , שלא היה כמוהו לפניו וגם לא לאחריו , דבר כזה גדול שהבורא מתגלה לאומה שלמה , דווקא אחרי המעמד הזה מגיעה פרשת משפטים המתעסקת עם פרטי פרטים של הלכות מענייני עבד עברי ועוד שאר עניינים - בעיקר בענייני נזיקין בין אדם לחברו .

    דווקא אחרי המעמד הנשגב , החוויתי , של מעמד הר סיני , צריכים לעגן את החיבור הגדול לבורא על ידי חוקים ומצוות .

    כנראה שהקב"ה בחר דווקא בענייני עבד עברי , למרות שאין זה עולמם של בני ישראל ממצרים שזה עתה יצאו הם עצמם מבית עבדים , ולמי מהם בכלל יש עבד...

    אלא שהמסר כאן לעם הוא שבכדי להיות מחויבים לבורא, אתה צריך לשחרר את עצמך מכל עבדות אחרת .

    אתה לא יכול להיות משועבד ומחויב למשהו אחר , ולכן עליך להשתחרר מכל עבדות אפשרית .

    אך מדוע הקשר הגדול עם הבורא לא יכול להישאר ברמה המופשטת של החוויה , ללא ירידה לפרטי מצוות של "וכי יזיד איש על רעהו להורגו בערמה... ומכה אביו ואמו... וכי יריבון אנשים... וכי יכה איש את עבדו... עין תחת עין... וכי יגח שור... וכי יפתח איש בור..." (שמות כ"א) ועוד ועוד . 

    הרי הקשר עם הבורא הוא דבר כל כך טוב וחיובי עבור האדם , מדוע להוריד את המעמד הנשגב הזה אל פרטי פרטים של הלכות , וגם אם אכן כן הדבר , אפשר לחכות ולא מיד למרגלות הר סיני ?!

    נעיין במצווה המופיעה בפרשת משפטים , וממנה נלמד גם על השאלה שהעלנו .

    "וכי ימכור איש את בתו לאמה , לא תצא כצאת העבדים..." .

    התורה מדברת על מצב שבוודאי שאינו לכתחילה , שהרי אסור לאדם להשיא את בתו כשהיא קטנה עד שתאמר בפלוני אני רוצה" (קידושין דף ב') , אבל במצבים מאד קשים ולחוצים , האבא היה משיא את בתו גם כשהיא קטנה .

    אומרת התורה שעל האדון לשאת אותה לאשה , או לייעד אותה עבור בנו לאשה . המחויבות הבסיסית של האדון כלפי אותה אמה היא :

    "שארה , כסותה ועונתה לא יגרע . ואם שלוש אלה לא יעשה לה , ויצאה חינם אין כסף".

    האדון מחויב לדאוג לאמתו למזונות , מגורים , תכשיטים ויחסי אישות .

    אם אינו נותן לה את אחד מן הדברים הללו , ויצאה חינם אין כסף .

    מה שמפתיע הוא שהחובה של בעל רגיל כלפי אשתו מהתורה , לתת לה שארה כסותה ועונתה - נלמדת מכאן , מדיני אמה עבריה .

    איש ואשה שנישאים ובונים יחד בית מרצון בקדושה - את המחויבות הבסיסית שביניהם לומדים דווקא מאמה עבריה ?! ממקום שבו הקשר הזוגי הוא ברמה הנמוכה ביותר?! מכאן אנחנו רוצים ללמוד על הקשר העליון והקדוש ביותר שבין בני זוג ?!

    בני זוג בוחרים להינשא כיוון שהם רוצים לבנות יחד תא משפחתי , הם רוצים זוגיות בקדושה .

    אך לא ניתן להשאיר את האהבה הזאת רק לוורדים ולשושנים , בכדי שנוכל להגיע לרמות העליונות והגבוהות של הקשר הזוגי , צריך הבעל עוד מתחת לחופה לתת לאשתו כתובה , שהיא שטר המעגן את המחויבות הכלכלית של הבעל כלפי אשתו .

    וכי לא נסמוך על הבעל שייתן לאשתו את כל הנדרש , מרוב אהבתו כלפיה , וכן היא כלפיו ?!

    בסופו של דבר הזוגיות היא השגרה ובכדי שנצליח לבנות מערכת של קשר ברמה גבוהה, צריך לסגור את כל ענייני המחויבות שבין בני הזוג .

    לאחר מכן ניתן לבנות קומות נוספות וגבוהות יותר .

    אם הקשר נמוך כמו של האדון והאמה יש מחויבות בסיסית כזאת , אותה מחויבות חייבת לעמוד בבסיס הקשר שבין בני זוג הנישאים מרצון בקדושה .

    אמנם אסור שבני הזוג יישארו ברמת הקשר הזו ועליהם אכן לבנות קומות נוספות של הקשר ביניהם .

    כמו שבונים בניין , חייבים להתעסק בבניין היסודות .

    היסודות צריכים להיות חזקים מספיק בכדי לבנות לאחר מכן קומות גבוהות נוספות .

    לא תמיד העיסוק ביסודות הוא נעים, אין שם אסתטיקה ויופי חיצוני , אך זה משרת את הבניין .

    לא התוכן של "שארה כסותה ועונתה" הוא בניין היסודות , אלא יצירת מעמד של מחויבות בעניינים אלה , ובוודאי שצריכה להיות הבנה בין בני הזוג במצבים שונים בחיים .

    נראה שכך הדבר גם בקשר עם הקב"ה .

    בכדי להגיע לדביקות בה' , צריך שתהיה לאדם מחויבות לקיום מצוות , לתפילה , ללימוד לתורה .

    לא ניתן להגיע לקשר עם ה' רק על ידי אמונה בלב , או חוויות רוחניות שאינן יוצרות מחויבות מעשית. כך רצה הקב"ה לבנות את היסודות לקשר של עם ישראל אתו על ידי מחויבות למצוות ולהלכה , ומכאן השמים הם הגבול בעבודת ה'. 

        

     

    ואם אמור יאמר עבד ה': "אהבתי את אדוני, את ה'..."

    "ורצע אדוניו את אוזנו במרצע". שואלת הגמרא בקידושין , מדוע רוצעים דווקא את האוזן , של העבד שרוצה להישאר עבד של האדון אצלו עבד הוא במשך שש שנים ? "אמר הקב"ה אוזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי 'כי לי בני ישראל עבדים' ולא עבדים לעבדים והלך זה וקנה אדון לעצמו - ירצע".

    העניין שעושים לעבד פגם באוזן הוא , מכיוון שהוא לא קיים את המצווה באמת , טוב לו יותר שלא ישמע ולכן רוצעים , סותמים את אוזניו .

    אומר השפת אמת , שאם כך הוא הדבר , כאשר אדם שאינו מקיים את מצוות ה' עדיף היה לו שלא ישמע , אולי שלא היה כלל נולד , אפשר ללמוד גם לכיוון השני , שהרי כפולה מידה טובה ממידת פורענות , כלומר מי שמקבל על עצמו בכל יום את עבודת ה' ואומר 'ואהבת את ה' אלוקיך ', ובכך מקיים את מה ששמעה אוזנו בהר סיני כאשר הוא מקבל על עצמו עול מלכות שמיים - בדיוק ההיפך ממה שהעבד אומר כאן "אהבתי את אדוֹנִי" - אז ממילא מסייעים לו מהשמיים שיפתחו אוזניו לשמוע את דברי ה' - 'אשר אנכי מצוך היום'- מי שירצה לקבל על עצמו מלכות שמים , הקב"ה יעזור לו לשמוע את מצוות ה'.

    כאשר אדם סותם את אוזניו מלשמוע לה' , אז מהשמיים 'עוזרים לו' ורוצעים לו את אוזנו. אך מי שכן פותח פתח , ולו כחודה של מחט , אז משמיים מסייעים בידו ופותחים לו פתח כפתחו של אולם .

    ולכן אף מי שאוזניו סתומות וקשה לו לשמוע את דבר ה' , מכל מיני סיבות וקשיים של ענייני העולם הזה , העצה היא שיקבל על עצמו עול מלכות שמים , ובכך יזכה בכל יום לפתיחת האוזניים לדבר ה' .                                                          

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/2/20 12:44:
      שולח כוכב הערכה והזמנה לטעום מהקפה שלי
        22/2/20 11:09:
      בהתייחס לחלק הראשון - אני לגמרי מסכימה שערכים נשגבים חייבים להיות מקורקעים אל המציאות (על ידי ירידה לפרטים) כדי שייושמו בחיי היומיום.