כותרות TheMarker >
    ';

    שמות והסיפורים מאחוריהם

    שמות מתארים לא פעם דרמה שארעה לפני שמקבל השם נולד/ה. שמות מיוחדים וחריגים מספרים סיפור. למשל אותה נס-יה שפגשתי במזכירות קיבוץ היתה נס עבור הוריה מאחר וכמעט לא נולדה. את החווייה שלהם חרטו בשמה לנצח. אספתי הרבה סיפורי שמות ואני מעונין לשמוע על עוד וללקט אותם לידיעת המתענינים באותם דרמות קטנות שקדמו לשמותיהם ושל אחרים. איני מתחייב לשמור את כולם ולי הזכות לערוך אותם בתאום עם השולח/ת. מקווה שנהנה כולנו מהבלוג

    0

    צופן הלא מודע – תערוכה של דפנה מוריה בגלריית עין הוד

    0 תגובות   יום שבת, 22/2/20, 15:16

    ביום שבת ב- 29 לפברואר בצהריים תיפתח באולם המרכזי בגלריית עין הוד התערוכה "פרטים נסתרים".   בציורים גדולי מימדים  עד רוחב של חמישה מטרים, פורשת האמנית דפנה מוריה מרחבים חדשים אליהם הגיע בחיפושיה אחר "הוראות ההפעלה" המצויות בתת מודע אותם הציורים משקפים כמראה. האמנית שהציגה במספר תערוכות  יחיד ומשמשת בין היתר מרצה בכירה הנושאת את תואר  Ph.D בתחום הטיפול באמנות. הינה גם המייסדת של המרכז למחקר ושינוי באמצעות אמנות. מסעה אינו מקרי אלא מכוון יעוד הגלום בה מיסודה.

    ''

    בין האמנים הפועלים במישור העכשווי קיימת נישה קטנה של אמנים שתהייתם על מקור המציאות היא הדרייב המניע. ניתן לכנותם אמנים פילוסופים אולם דפנה מוריה עשתה צעד נוסף מעבר לכך בהיותה חוקרת של תופעת האמנות כמקור למידע והנחייה להחלטותינו ופעולותינו. התובנה הפנימית שהנחתה אותה היתה שהדימויים המבוטאים אינטואיבית הינם מראה המשקפת ידיעה פנימית העשויה לסייע במישור הממשי. גישתה משיקה לתורת החלומות של קארל יונג הפסיכואנליטיקאי שחי במאה הקודמת, ופיתח דרך לפענח את פשר החלומות כמסרים מהלא מודע לגבי דילמות ולבטים שנחלמו ולהסתייע בתובנות אלה כדי להתמודד עם צמתי החיים בהבנה והכלה מודעת ומושכלת.

    ''

    לדידה של דפנה מוריה, עולם האמנות מעניק הזדמנות להתבונן בתוצרי הלא מודע ללא צורך בזכירת חלום, בהיות העבודה האמנותית השתקפות  נאמנה של העולם הסמוי שבתוכנו. בדרכה זו פיתחה תובנות, כתבה הספר המבאר את תורתה, והיא שוקדת על פיתוחה. העבודות שציירה בעבר תארו את סיוריה במעמקי העולם הטמיר וטעון פענוח שבתוכה. בחתירתה למצולות השתקפו דימויים של עומקים, מרקמים ויקומים מקבילים. הדיאלוג בין הצורה והצבע גלש למצב בו האבסטרקט והפיגורטיבי התחברו לדימויים אסוציאטיביים המתכתבים עם חוויות זיכרון מוכרות. .

    בתערוכה הנוכחית העבודות מתעדות הפעם את מסעה לרוחב, למרחבים משיקים ליידע שנרכש , לכאורה במאמץ להשיג חוויה של "שדה מאוחד" עם כל מימד התנסותי. לעבודות לא ניתנ ו שמות.  לדידה  של דפנה מוריה, פרשנות מילולית ואף ציורית מפחיתים מהיקף המסר המקודד בעבודה שנוצרה ומגבילים את חקר המשמעות ע"י המתבונן. במצב כזה העבודות מפעילות את הסקרנות של הצופה בהיותן עדות לקיום של מידע ראשוני מתורגם כפי שמפה גאוגרפית מתרגמת את הנוף הריאלי בביטוי ויזואלי דו-מימדי המתאר עומקים, דרכים ונופים קיימים..

    ''

    בחלק מהעבודות התחושה היא של התבוננות ברקמה חיה, בתאים וסינפסות המחפשות הקשרים וחיבורים חדשים לבריאתן של תובנות חדשות וכבית צמחיה לרעיונות והשראה. גם העבודות המונוכרומטיות שומרות על מימד התנועה וחיותן של הדימויים כשלוחות וזרעים המחפשים יעדי הפרייה. הדימוי של ים ויבשה הנמצאים בדיאלוג ועימות חוזר על עצמו כנגוד משלים של יינג-ויאנג, הדימויים  מגרים לחפש רמז למציאות קונקרטית המסומלת בהם. 

     

    ''

    אחת התכונות המייחדות את העבודות היא שהן רב כיווניות. ניתן לסובב עבודה על צירה ועדיין  לקבל את אותו אפקט מזווית חדשה ומעשירה את חווית ההתבוננות. המסר נשאר אותו מסר, מפרה ומגרה את הדמיון והדחף  לפענוח מהותו של הדימוי. חווית הצפייה משאירה חותם בהיות הדימויים בלתי מנותקים מהווייתנו ורגשותינו ובכך העבודות מקרבות את המתבונן בהן לאמנות כמשמעות ויזואלית ברת הבנה, הזדהות ותקשור אישי.

     

     אוצרת: דניאלה טלמור.   צילם רן ארדה

     

    התערוכה תפעל עד לתאריך 28.3.2020 ,

    שיח גלריה בהשתתפות האמנית והאוצרת יתקיים בתאריך 24.3.2020

      

     

    כתב וערך יואל אמת yoelemet@bezeqint.net

      © כל הזכויות שמורות ליואל אמת

    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      יואלאמת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין