כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : תצווה - שבת זכור - פורים

    2 תגובות   יום שישי , 6/3/20, 14:32

    מאיזה שלב במגילה מתחילה השגחת ה' ?

        "בלילה ההוא נדדה שנת המלך" (אסתר פרק ו') .

    "אמר רבי תנחום : נדדה שנת מלכו של עולם" (גמילה דף ט"ו ע"ב).

    פרק ו' במגילה אסתר הוא הפרק שבו מתבצע המהפך .

    עד לפרק זה ניתן היה לראות את גדילתו של המן , את הצלחתו , את הגזירות נגד היהודים מצליחות להירקם יחד עם אחשוורוש .

    בפרק ו' מתחילים לראות את הדברים מתחילים להתהפך .

    נדדה שנתו של המלך , והקב"ה מתחיל להפוך את גזירותיו של המן ואת צמיחתו לנפילתו, לאט לאט , שלב אחר שלב .

    האם באמת כך הם הדברים ?

    האם באמת עד לפרק ו' הכל הצליח להמן ומרגע מסוים הכל נהפך עליו לרעתו ?

    מי שמסתכל על המגילה לעומק , מבין שכל העלילה המתוארת במגילה מתחילתה ,

    גם הדברים שלא היה ברור לשם מה הם הובאו - הכל היה חלק ממהלך אחד .

    ושתי לא סתם ממאנת לקיים את מצוות המלך , היא סולקה מן המלוכה בכדי שאסתר תתמנה במקומה ותהיה במקום הנכון כאשר יזדקקו לה .

    בגתן ותרש זוממים לפגוע במלך - בכדי שמרדכי יציל את המלך והדבר ייכתב בספר הזיכרונות של המלך .

    המן עושה עץ בכדי לתלות עליו את מרדכי - בכדי שלבסוף על אותו עץ עצמו יתלו את המן .

    נגזרה גזירה להרוג את כל היהודים - בכדי שלבסוף יקויים

    "אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" , וכמובן עוד ועוד דוגמאות.

    יכולה להיות בחיים נקודה מסוימת שבה אדם רואה שהכל מתהפך עבורו לטובה ,

    אבל האמת היא שגם מה שהיה נראה עבורו כדבר רע - הוא עצמו חלק מהבניין והגאולה.

    הגאולה לא התחילה "בלילה ההוא" , אלא עם תחילת סיפור המגילה , עם התרחשותם של כל המאורעות .

    זה עניינה של מגילת אסתר , להבין שהשגחת ה' איננה הופכת מרע לטוב , אלא כל התהליך כולו , גם כאשר היה נראה שזאת שיא הגלות , שיא החשיכה והרע - שם נמצא ה' ודרך החושך בורא ויוצר את האור .

    להבין את הכל בסוף זה הרבה יותר קל .

    אבל תוך כדי התהליך , תוך כדי המשבר זה הרבה יותר קשה .

    הגמרא בברכות אומרת שצריך אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה .

    שואלת הגמרא, מה הכוונה ?

    לברך גם על הרע ברכת "הטוב והמטיב" ? הלא על הרע מברכים "דיין האמת" !

    עונה הגמרא שהכוונה היא לא בנוסח הברכה , אכן על הרעה מברך "דיין האמת" , אלא שצריך לקבל את הרע בשמחה - כמו שמקבל את הטוב .

    כלומר , לקבל גם את הרע באמונה שזה מאת ה' ויש מטרה לכל דבר והרע הוא חלק מתהליך חיובי שמוביל הקב"ה .

    הקב"ה לא מבטיח לנו שהכל תמיד יהיה טוב - אלא שהכל מאיתו יתברך ושיש מטרה לכל דבר , וכאשר אני יודע שהדבר מאת ה' ויש לו תכלית - אז יותר קל לשמוח , לא על עצם מה שקרה , אלא על המקור האלוקי שממנו הכל מגיע , הטוב והרע .

    כאשר אדם קורא קריאת שמע ומקבל על עצמו עול מלכות שמים ואומר :

    "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" ,

    צריך אדם לקבל על עצמו את מלכות ה' גם בטוב וגם ברע .

    שה' נמצא בכל דבר , גם בחבר הפחות טוב שלך שנמצא אולי לידך בבית הכנסת .

    יתכן שזאת אחת הסיבות לכך שבזמן קריאת שמע מכסים את העיניים , כיוון שקשה לקבל עול מלכות שמיים על כל הבריאה , גם על הרע , על הסתירות , על הקשיים .

    אבל כאשר אני עוצם עיניים אני לא רואה את הרע , אני לא רואה את הקשיים , ואני יכול לכוון טוב יותר לקבל על עצמי עול מלכות שמים ולומר שה' אחד- כלומר, הכל מגיע מאיתו יתברך .

    לא רק נפילתו של המן , אלא גם עלייתו וגדילתו .

    גם הגזירה על היהודים היא חלק מה' אחד , וגם הנישואים המפוקפקים של אסתר לאותו אחשוורוש .

    וכך , מתחילתה של המגילה אנחנו מרגישים את יד ה' , ולא רק במגילה , אלא לאורך כל ההיסטוריה של עם ישראל .

     

             

    ''

          קובי פרץ ויעקב שוואקי - ואפילו בהסתרה

     

    הדלקת המנורה כסמל לחינוך

    פרשת תצווה היא פרשת אהרון הכהן .

    הפרשה עוסקת בבגדי הכהן , במזבח הקטורת - ואהרון הוא שהשתמש בקטורת בכדי לעצור את המגיפה שהייתה בספר במדבר , וכך גם מתחילה הפרשה במצווה הדלקת המנורה :

    "ואתה תצווה אל בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד . באוהל מועד מחוץ לפרוכת אשר על העדות יערוך אותו אהרון ובניו מערב עד בוקר לפני ה' תמיד , חוקת עולם לדורותם מאת בני ישראל" .

    אמנם אהרון ובניו הם שעורכים ומטיבים את הנרות , אך רואים שהציווי הוא כלפי כלל ישראל , ואתה תצווה אל בני ישראל .

    המנורה מסמלת את חכמת התורה , "הרוצה להחכים- ידרים" , והמנורה הייתה בצד דרום .

    לומד מכאן הרש"ר הירש שלימוד התורה איננו עניין של קבוצה מסוימת בעם ישראל , לחכמים בלבד או לאנשי קודש , לימוד תורה אינה נחלתם של הכהנים , אלא ענייני של כלל האומה .

    "שאומתינו בני ישראל אינה אומה אלא בתורותיה" (רס"ג).

    שמן המנורה מגיע מכלל העם , לכל ישראל יש חלק בלימוד התורה, המנורה היא סמל האומה כולה ולא סמלם של הכהנים לבדם. ובכל זאת , רואים אנחנו שיש לכהנים עבודה מיוחדת במנורה , מה שאין לשאר חלקי העם , מסביר זאת הרב הירש שאכן יש לכהנים תפקיד והוא שלהיטיב ולערוך את הנרות , לדאוג לכך שהנרות יאירו באור בהיר וצלול . הדלקת המנורה אינה נחשבת "עבודה" .

    בשעת הצורך ההדלקה כשרה גם בזרים, ישראלים שאינם כהנים .

    אם כן, לכהנים המלמדים תורה לעם ישראל , צריכה להיות דאגה למצב לימוד התורה באומה , אך אין זאת נחלתם בלבד , לימוד התורה שייך לכלל האומה באופן שווה . מלמדי התורה אינם רק כהנים , יש גם מורים ומלמדים מכל חלקי העם , ואף כל הורה והורה בוודאי שהוא מלמד עבור ילדיו .

    מכאן ניתן לקחת את העניינים החינוכיים העולים מפרשת המנורה לכל בית ובית .

    הדלקת המנורה צריכה להיות באופן כזה : "להעלות נר תמיד" , ומסביר זאת רש"י על פי דברי הגמרא במסכת שבת (דף כ"א ע"א) :

    "מדליק, עד שתהא שלהבת עולה מאליה".

    הדלקת הנרות צריכה להיות באופן כזה שלבסוף הנר ידלק מעצמו ואל יצטרך עוד לסיוע של המדליק .

    על פי עקרון זה מסביר הרב הירש את תפקידו של מלמד התורה , של המורה :

    "תפקיד מלמד התורה הוא לעשות את עצמו מיותר !"

    מלמד התורה , המורה ואף ההורה צריכים לבנות מערכת כזאת שהתלמיד לא יהיה זקוק למורה לעד , שהתלמיד לא יהיה תלוי בו .

    המחנך צריך לתת לתלמיד את הכלים הנכונים ולהראות לו את הדרך , אך לא להוליך אותו בכפית ולגרום לו להיות תלותי בו באופן מוחלט עד שהתלמיד לא יוכל לעמוד על רגליו וללכת לבדו .

    בהתחלה כל אחד רוצה שבנו ילך לבד , אך אח"כ מתחילים החששות , יש בזה אכן קושי אך בעיקר מנטאלי להורה. צריך להדליק את הנר - עד שתהא שלהבת עולה מאליה .

     

              

    http://cafe.themarker.com/image/1469939/

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        8/3/20 23:20:

      שולח כוכב הערכה והזמנה לטעום מהבלוג שלי


        7/3/20 17:10:
      שבוע מבורך וחג פורים שמח..