כותרות TheMarker >
    ';

    נשיקות מאמכם הזקנה - על אוסף המכתבים 'גרשם שלום ואמו'

    1 תגובות   יום שבת, 7/3/20, 19:41

     

    כאשר אחיו של גרשם שלום, אריך וריינהולד שולם, נסעו לאוסטרליה, פליטים וחלוצים לפני מחנה יתר המשפחה הנמלטת מברלין ברגע האחרון לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, התאהב אריך בצעירה שהכיר שם, או שמא הייתה מאהבתו עוד לפני הנסיעה, ועד שהגיעו אחר כך גם אדית אשתו וילדיהם, כמו גם בטי, אימו, אם המשפחה, כבר גמר אומר בדעתו לגרש את אשתו. אדית האומללה, שזה עתה נחלצה בעור שיניה יחד עם ילדיה וחמותה מן התופת, גילתה לדאבון ליבה כי היא נותרת לבדה. לבה של בטי שולם הקשישה יצא אל כלתה הפגועה, ובשנים הבאות, האחרונות שעוד נותרו לה בחייה, המשיך להתקיים קשר הדוק בין החמות לבין הכלה המגורשת, ובטי אף מצאה מקום בליבה הגדול גם לצעירונת שהייתה לכלתה החדשה. היא העדיפה לשהות אצל אדית יותר מאצל כולן, שמחה שמחה גדולה בשמחתה כאשר זו התאהבה במר לואיס לו הייתה היא סוכנת בית, וצירפה למעשה גם את אותו אל משפחתה. סצינה משפחתית זו, בפשטותה ובמורכבותה ובעומק רגשותיה היא רק אחת מני רבות הנגלות בקריאה ב'גרשם שלום ואמו', אוסף המכתבים המרגשים שאספה ביד אומן איטה שידלצקי, ויותר נכון היה לקרוא לו 'בטי שולם ומשפחתה'. החל משנת 1917, עת יצא מברלין הסטודנט הצעיר הנועד לגדולות אל לימודיו בשוייץ ועד שנת 1946, עת נפטרה אמו המקשישה מבלי שזכתה להגשים את תקוות שנותיה האחרונות לשוב ולראותו ואף להתגורר עימו בפלשתינה לכשתתאפשר נסיעתה או הגירתה לשמה.

     

    כבר מן המכתבים הראשונים נקרא הטקסט הזה לא כתעודה היסטורית, אלא כרומאן מרתק, רומאן בלשי ששתי חידותיו כבר פתורות, ובכל זאת הקורא משתוקק ללמוד את הדרך אל פתרונן, הסוף כבר ידוע: הנער שאביו כמעט ומסרב לחלוטין לממנו בגלל משוגותיו הציוניות וחוסר הרצינות שהוא מפגין בבחירתו בלימודי יהדות והתרחקותו מן העסקים המשפחתיים יעשה למייסד לימודי הקבלה, והמשפחה העשירה שהייתה נדבך יסוד בשכבת הבורגנות היהודית גרמנית ובעסקי הדפוס בגרמניה תיאלץ להיפרד מעולמה שמכבר בכאב עם עליית הנאציזם.

     

    אך עם הקריאה ההולכת ומתמשכת, קריאה לא קלה, לאורך 297 מכתבים (מתוך למעלה מ-900!), מצאתי עצמי הולך ונפרד מן השאלות הללו גופן, ומן החוויה האינטלקטואלית של לימוד מיקרו-היסטוריה דרך החווייה הייחודית של משפחה אחת, ונקשר היקשרות של ממש באישה הזו, הנפלאה למדי, בטי שולם. כואב את כאבה עם פטירתו בהפתעה – על אף מחלתו – של ארתור אישה, אשר כמו ביחס לבנה המפורסם, גם ביחס לאביו ניכרת כמה גדולה הייתה אהבתה על אף ומתוך כוחה לראותו גם בחסרונותיו ובקשיות לבבו; מקבל בהבנה אפילו את משפטיה הבורגניים היוצאים נגד פועלי הדפוס השובתים; מתפעם מעמידתה השקולה תמיד נוכח מריבות משפחתיות שטותיות, מוצא עימה ברכה בבית הנופש המשפחתי בצרנסדורף ומצטער עימה עם אובדנו ההדרגתי כאשר המשפחתה הולך ומאבדת את נכסיה בתקופה הנאצית; מלווה איתה בדאגה את גורלו הנורא של וורנר, האח שהיה קומוניסט, שמכתבו היחיד כמדומני באוסף מעיד גם על גדולתו האישית שלו, איש עקרונות שהסתבך עוד קודם עליית הנאצים, ומרגע שעלו הנאצים לשלטון נעצר, וטורטר והועבר מכלא אחד למשנהו עד שנרצח בבוכנוולד ב- 1941; מיצר עימה בשנותיה האחרונות באוסטרליה, כאשר היא נאלצת לעבוד יחד עם בניה בעסקי המכולת שהם נאלצים לנהל כדי לחיות כמהגרים, סובלת מעולה של אחת הכלות, ואיכשהו מצליחה להתארגן על מגורים בשכירות שיהיו לה נעימים יותר.

     

    אי אפשר שלא להתרשם גם מכוחה של אישה זו, תוך הזקנה המזדחלת, המחלות הקופצות עליה ואף העיוורון החלקי, היא מגלה שאר רוח. כשם שהייתה פעלתנית ואלופה בארגון צרכיו הממושכים והמתגברים תמיד של בנה – רכש ספרים, הדפסת מאמרים, הפצת מאמריו, משלוח ממתקים ונקניקים (הוא מתגלה כפרסער לא קטן), סיוע כלכלי ועוד בשנים התבונות – כך היא גם מארגנת בתבונה ובעורמה את העברת נכסיה לפלשתינה (בין היתר, מסתבר, תוך קניית ספרים כ'תרומה' עבור הספרייה הלאומית בירושלים והפקדת הכספים על ידי הספריה בחשבון שפתח לה בנה בבנק בירושלים), מתאמת עם בנה שפת קודים כדי לגבור על הצנזורה הגרמנית, עומלת ללא ליאות בניסיון לשחרר את בנה וורנר, מארגנת את העברת הרהיטים, מתארגנת עם המעבר לדירות קטנות יותר, ובסוף עושה כל מאמץ אפשרי להציל כמה מנכסי המשפחה ואת ילדיה ואת עצמה ולהשיג ברגע האחרון אישורי הגירה.

     

    מה הוא פשר המפגש עם הזולת, מה הוא פשר היכולת להכיר אדם דרך שאריות מבוררות של מכתבים, כמה עוד אנשים גדולים קטנים ונעלמים כבטי שולם היו בעולם, ולא זכו שבזכות מעמדו הרם של בנים יזרח האור האישי שלהם מתוך צרותיהם? אחרי קריאת המכתבים שלה עולה החשק לעזוב את הכל, לעזוב את ההיסטוריה, לעזוב את הספרות, לעזוב את ההגות – ורק לצאת למפגש עם האדם, האדם באשר הוא אדם.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/3/20 19:08:
      האדם, האדם באשר הוא אדם.

      ארכיון

      פרופיל

      משהלביא
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין