כותרות TheMarker >
    ';

    כתבות

    מבחר הגיגים...

    0

    צדק צדק תרדוף בקש שלום ורדפהו...

    2 תגובות   יום רביעי, 11/3/20, 05:24

    צדק הנו מושג חמקמק בעולם שהאינרציה בו היא בהכרח חוסר הגיון, אך עדיין זו הכמיהה הכי גדולה שלנו. ועם זאת איננו רוצים ליפול למלכודת הדבש של צדקנות כי צדקנות מהולה ברבב, ובמידת הגאווה אין צדק. 

    וכך , בתוך חיים סהרוריים למדי בו אנחנו מנסים בעיקר לחיות חרף כל המהמורות, ובשביל לחיות אנחנו צריכים צדק, כי חוסר צדק יכול להוביל אותנו לתהומות ולייסורי התהיות. 

     

    המרדף אחר צדק פרטי וצדק חברתי יכול להיות משימה אבודה וסיזיפית במידת מה, כי אמרו פשרנים שלכל מטבע יש שני צדדים ושהאמת היא לא אובייקטיבית ושהצדק הוא יחסי בעולם מיוחס מגאוותו הפיקטיבית. 

     

    "בקש שלום ורדפהו", הנו ללא ספק ערך ראוי, אך בעולם רווי מלחמות הן בין מדינות והן בין אנשים, הוא ערך לא ישים. כן, כולנו כמהים לחיות בשלום, אך למעשה בחיים אנו נדרשים להתגייס לכמה וכמה מלחמות, חברתיות או בין אישיות. ומדוע אנו יוצאים למלחמות? כי אנו דורשים צדק, הן ברמה הבין אישית והן ברמה החברתית, 

     

    אך אמרה זו כמקשה אחת מהווה סתירה, כי איך ניתן לרדוף אחר צדק ולבקש שלום באותה נשימה? עבור צדק צריך להילחם ומלחמה היא הדבר הכי רחוק משלום...כמו שכולנו יודעים. 

     

    והרי בחיי רדפתי שלום אך למעשה שילמתי עבור כך מחיר יקר, כי הצדק לא היה כלול במשוואה, עשיתי הכול כדי להימנע מעימותים ביקשתי הרמוניה פיקטיבית, יומרה די הזויה במדינה כה מיליטנטית... אך בכל זאת כך התנהלתי, ביקשתי שלום למען שלוות נפשי וכדי לנכס שלווה לחיי, אך בבגרותך אתה מגלה שלעתים גם אם תמנע ממלחמה, יהיו כאלה שיקראו על כך תיגר, וינסו בכל דרך להילחם בשלום "היומרני" לתפישתם שביקשת לעצמך. 

     

    אז כדי לקיים את ערך השלום אתה חורק שיניים בשנתך, כי אינך מקיים את הציווי הראשון צדק צדק תרדוף, והצדק הרדום למראית עין  רודף את נשמתך ותודעתך.  אז איך ניתן לקיים צדק וגם שלום? זהו למעשה ציווי כלל לא הגיוני ואלי יומרני?

     

    הרי במהלך בגרותי לאחר שנמנעתי מעימותים, הבנתי שבאותה נשימה אין בי שלוות נפש כי לא רדפתי אחר הצדק, רדפתי אחר השלום, וכך  העוול החל לרדוף אותי. 


    אז התחלתי לרדוף אחר הצדק ,במחשבה שאולי יש בכך חולשה לרדוף  אחר שלום, כי הרי יש  יסוד של פחד להיכנס לסוג של עימות.  כי כשאתה חוצה את הגבול לארץ המלחמה , החוקים משתנים, כל אחד מחומש בצדקתו ולפיכך ברוח הצדק לתפישתו הוא יכול להתגייס לקרב. ובעולם שבו חונכנו לניצחון כערך עליון, האגו גם מתגייס לו ועומד לו שם בחזית עם שלל מהלומותיו. וכשאגו נכנס למשוואה המלחמה לרוב תהיה סיזיפית ונעדרת מחמלה. כי אגו הוא האויב הכי נורא. וההיסטוריה גם מוכיחה שאנשים שרדפו אחר שלום נרצחו בעוול הכי מקומם שיש, כגון גנדי, סאדאת גון לנון ועוד. 

    ובד בבד שוב הסתירה, כי הם גם רדפו אחר צדק בהכרח...

     

    ואלי אינרצית החיים מבוססת על מלחמה, כך  שלמעשה אדם חייב להילחם,, להילחם על כל כך הרבה דברים כדי שיהיה צדק עבורו שיאפשר לו לחיות, השלום אולי הוא ערך פיקטיבי  בעולמנו כמו שהוא פיקטיבי בארצנו הקטנה.... ולרדוף אחר שלום וגם אחר צדק זו משימה סיזיפית וסהרורית במידת מה. 

     

     הסתירה הזו היא כה עוצמתית ולעתים כלל לא פתירה, אך עדיין אנו מנסים בכל מאודנו ליישב סתירה זו גם אם היא סוטרת לפנינו ללא הפוגה וגם אם אנחנו עייפים מכל המרדפים הסיזיפים הללו. 

     

    כי הרי המרדף אחר הצדק לעתים משאיר אותנו כפושטי יד, כי לבקש צדק בעולם יחסי ופושט מודרניסטי זו משימה כמעט בלתי אפשרית, אנחנו יכולים לבקש עבור כדור הארץ אך הקפיטליזם יבקש את צדקתו, אנחנו יכולים לבקש ביחסים בין אישיים אך לרוב צדק במערכות יחסים מהווה שדה מוקשים בדרך לשלום, אנחנו יכולים לבקש צדק והציניות תבוא כהוריקן לעקור בתי צדק . אנחנו יכולים לבקש צדק והמרדף הוא עצום... אך הצדק לא יכול להיות מוחלט תמיד יישאר העוול בצידי המרדף, יביט אלייך עם מקטרתו עמוסת העשן וילעג בשם הנצח של חוסר הצדק בהיסטוריה אנושית. 

     

    אתה יכול לרדוף אחר השלום, אך כמו שאנחנו יודעים אתה צריך להילחם בשביל שלום, כפי שנוכחנו לדעת במדינתנו שחיה על חרבה, אתה לא יכול לבקש שלום ללא מלחמה, אך זו גם דרך לא וודאית, כי אולי תרדוף אחר השלום בעודך נלחם אך אף אחד לא מבטיח לך צדק בסיום המרדף, וגם לא שלום. 

     

    וגם במערכות יחסים של חיינו המשפחתיות, החבריות, והבין אישיות, בשעת פרידה או מריבה אנחנו נתמרמר על חוסר הצדק ואף נכאב את חוסר הצדק, כי יכול להיות שנתנו שם כל כך הרבה תשורות בשם הצדק אך  קיבלנו בתמורה  עוול ללא כל הצטדקות מצד הצדק....

     

     

    וזוגות רבים יאמרו לך שאין יחסים ללא ריבים, ואכן, תמיד יש מלחמה בשם זה שביקשת לרדוף צדק. 

    יש שיאמרו שהחיים למדו אותם מהי פשרה, כלומר לזנוח את הרדיפה אחר הצדק ולבקש שלום, יש שיאמרו שזה ילדותי לבקש צדק כנדמה קיבלו את עולו של אינרציית החוסר צדק בעולם כה מעורער. ולשם יציבות יבקשו את השלום בפשרה, 

     

    אך עדיין הם ירדפו אחר צדק עבורם גם עם בעורמה, גם עם בפשרה, כי כל אדם חייב צדק כדי לקיים את תשתית ערכיו באשר הם. 

     

    וכך לעולם נאבד בסתירה הזו בין הצדק לבין השלום, שם טמון רז החיים, ואין תשובות החלטיות כגון שאלות הצדק האין סופיות. 

     

    ועדיין לעניות דעתי צדק יכול להתקיים אם נקיים את מושג האחריות, אך לרוב אנשים מתנערים מאחריות בשם צדק פיקטיבי שאימצו לעצמם. וכך מתחילות מלחמות כי האחריות חובה בתוכה תודעה, הבנה שבהכרח מובילה לחמלה. 

     

    ובעולם של שני צידי המטבע, שהצדק יחסי והשלום ארעי, נוכל לרדוף אחר צדק כדון קישוטים אבודים, אך במסע הרדיפה נצטרך להילחם ושב נאבד את השלום ואת השלווה. 

     

    וכמו שמאיר אריאל אמר בשירו "כנסי לאוטו וניסע" , "מה את חושבת שאת הצדק היחיד עלי אדמות?שהרי כולם רודפים אחרי הצדק כסהרוריים בתפילה לשלום כשבידם כלי מלחמה. 

     

    ואולי זה תמצית היחסים בין גבר ואישה, נשים רודפות אחר צדק, גברים רודפים אחר שלום, וצדק נשי וצדק גברי, הוא הטלטלה של עולמנו, ובמיוחד כיום בו נשים דורשות צדק בעידן ה- me to - בעוד הגברים תמהים מדוע עכשיו הן רודפות אחר צדק לאר ששנים רדפו אחר שלום. וגם שם במרקם העדין הזה יש צדק יחסי, יש צדק שמוביל לצדקנות ויש גם מלחמה כי נשים גם רודפות אחר שלום עבורם, ולא לחיות בתחושה המאיימת של מלחמה ושל אישה שחיה על חרבה בעולם גברי מיליטנטי. ובעבר נשים חונכו רק לבקש שלום לא צדק ועדיין יש נשים רבות שרודפות אתר השלום ומאבדות נשימה, כי הן יודעות שהצדק לאישה הוא מונח יחסי, ואולי זה טמון "בברכה" ברוך "שלא עשני אישה"...

    וגם הרדיפה של נשים כיום אחר הצדק מובילה בהכרח למלחמה. 

     

    ואז כך שלום וצדק ומנגד רדיפה אין סופית,אך האם רדיפה אחר צדק תביא עבורנו מזור? או ששלום המורכב מפשרות יביא לנו מזור? אך יש עוד מרכיב למשוואה,ההוויה הנרקיסיסטית ותאוות הבצע בעולם, ובעולם נרקיסיסטי צדק תמיד יהיה מסולף, ואף אחד לא ירדוף אחר צדק בעוד הוא יכול לשים פילטר על המציאות. 

     

    אז איך נקיים ציווי זה? הרי גם בתורה אמרו "צדיק ורע לו רשע וטוב לו" כהצהרה  על חוסר ההיגיון, 
    אך בעולם האוטופי של רזי האמונה, תמיד יש את טענת המשיחיות, ואלי גם המשיח מתעכב בדרכו כי הוא רודף אחר צדק ובד בבד רודף אחר שלום? 

     

    מה שבטוח שהמסע ארוך וכלל לא נהיר, אינרציית החיים....רדיפה אין סופית...

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        12/3/20 17:51:

      ניתוח נפלא שלמעשה מוביל לכך שהחיים הם לא פשוטים, כפי שבעצם סיומת דבריך מעידים.

      אני למדתי לאחר שרדפתי אחרי הצדק, כי להגיע לשלום חייבים לנשוך שפתיים להתפשר כי אחרת נחיה במלחמות תמידיות.

        11/3/20 23:31:

      שולח כוכב הערכה והזמנה לטעום מהבלוג שלי

      ארכיון

      פרופיל

      נטלי חסין
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין