כותרות TheMarker >
    ';
    0

    סונדהיים בואכה גיל 90 - מאמר 3 על פסנתר

    0 תגובות   יום שישי , 13/3/20, 13:34

     

    יום שישי ה- 13 ?? במרץ 2020

     

     

    סונדהיים בואכה גיל 90 - מאמר 3 על פסנתר

     

    כתב אלעד לוטן /

     

    על בסיס הספר "עולם הפסנתרן -

    תולדות כלי המנענעים ומדריך למאזין ולמנגן"

    מאת פ.ע. גרדנויץ, ד"ר למדע המוסיקה

    הוצאת "מסדה" בע"מ, תל-אביב, תשי"ג, 1952. 


     

    גיל 90 א-לה אופוס 90

     

    בעבודת התזה שלי, על המחזמר "פוליז" מאת סונדהיים,

    התייחסתי בהרחבה לכלי הנגינה

    הקרוב ביותר לליבו של סונדהיים, הוא הפסנתר.

     

    סונדהיים למד נגינה בפסנתר,

    במשך שנה בגיל 7, בגיל 14 ובגיל 19.  

     

    בספרות המוסיקה הקלאסית, 

    נכתבו לפסנתר, לפחות 2 אופוסים :

     

    * אופוס מס' 90, מאת בטהובן - 

      סונטה לפסנתר מס' 27,

      חוברה בשנת 1814;

     

    * אופוס 90 , מאת שוברט -

      4 אימפרומפטי לפסנתר,

      חוברו בדצמבר 1827.

     

    אולי זה לא מקרי, 

    שבחרתי את 2 היצירות הללו.

     

    בימינו, לודוויג ואן בטהובן {1827-1770}, 

    נחשב המלחין הרומנטי, הגיבור, האינדיבידואל,

    ואף המלחין הראשון ,

    בתולדות המוסיקה הקלאסית, אשר היה 'פרילנסר' !

     

    לעומתו, פרנץ שוברט {1828-1797}, 

    דווקא נחשב המלחין הקלאסי, החברותי,

    אשר קיים עוד בימי חיו, 

    'שוברטיאדות'  { 'ליכודיאדה' (-: } ,

    התכנסויות של אמנים, בסצנה הבידרמאיירית. 

     

    ישנו פולמוס, בדבר ההשוואה בין סונדהיים,

    לבין עמיתו הבריטי, אנדרו לויד ובר 

    {אף הוא יליד 22/3}, 

    באשר לשיריי האהבה שהם חיברו. 


    ישנה טענה :

    לפיה סונדהיים הוא סטואי, מרוחק ;

    איננו מסוגל לחבר שיריי אהבה רומנטיים,

    אלא Torch Songs,

    שירים על אהבה נכזבת, לרוב. 

     

    ראו : "Loving You" מתוך "תשוקה" {1994} ,

            "Losing My Mind" מתוך "פוליז" {1971} ,

            "Not A Day Goes By" מתוך "מתגלגלים" {1981} .

     

    בניגוד אליו, לויד ובר, סוחף את הקהל,

    עם בלדות מעורבות, 

     

    כמו : "Love Changes Everything" 

            מתוך "אספקטים של אהבה" {1989}

           "As If We Never Said Goodbye"

            מתוך "שדרות סאנסט" {1993}

     

    ההתכנסויות של מוזיקאים חובבים, 

    בגרמנית Liebhaber סביב שוברט ;

    לעומתם, בטהובן המומחה, 

    בגרמנית Kenner, אשר לא התפשר

    על עריכת קונצרטים רבי היקף )-: 

    של יצירותיו, אותן ניגן ועליהן ניצח .

     

    בטהובן היה פסנתרן ווירטואוז ,

    אשר ידע לנגן טוב יותר, מאשר שוברט /

     

    בהתאמה, סונדהיים העיד על עצמו,

    שההשפעות הקלאסיות עליו,

    הנן בין ברהמס לבין סטרווינסקי ;

    לויד ובר, מושפע ממלחין האופרות פוצ'יני.

     

    & המשך יבוא &



     






    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה