כותרות TheMarker >
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע : ויקהל,פקודי - החודש

    2 תגובות   יום שישי , 20/3/20, 09:49

    אופיה של השבת הנלמד ממאלכת המשכן

        "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם...".

    לשם מה מכנס משה את בני ישראל ?

    אומר רש"י : "למחרת יום הכיפורים, כשירד מן ההר...".

    משה רבינו עולה אל ההר בראש חודש אלול בכדי להוריד לעם ישראל את הלוחות השניים , לאחר שחטאו בעגל .

    למחרת יום הכיפורים , היום בו ניתנו הלוחות השניים ,

    מקהיל משה את כל ישראל בכדי לצוותם על המשכן ,

    לאחר שהקב"ה ציווה זאת את משה בהר סיני .

    אך לפני שמדבר משה על המשכן ,

    הוא אומר לעם דבר אחר לגמרי :

    "ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת שבתון לה'...".

    משה רבינו מצווה את בני ישראל על השבת , ורק לאחר מכן הוא אומר לעם :

    "קחו מאתכם תרומה לה', כל נדיב ליבו יביאה את תרומת ה'...".

    כבר עמדו חז"ל על הסיבה שבגלל נסמכה פרשת המשכן לעניין השבת ,

    וכך אומר כאן רש"י :

    "הקדים להם אזהרת שבת לציווי מלאכת המשכן, לומר שאינו דוחה את השבת".

    המשכן הוא המקום בו מתגלה הקדושה האלוקית בשיאה ,

    מבין הכרובים מדבר ה' עם משה רבינו .

    יתכן שהיינו חושבים שהצורך לבנות את המשכן יגבר על שמירת השבת שהיא התגלות ה' בזמן .

    לכן מדגישה לנו התורה שעבודת המשכן , עם כל חשיבותה ,

    אינה באה במקום שמירת השבת .

    יותר מכך , כל המלאכות האסורות בשבת - נלמדות דווקא מהמלאכות בהן עסקו בבניין המשכן .

    מתוך הסמיכות בין השבת לציווי המשכן למדו חז"ל שהמלאכות האסורות בשבת הן אותן ל"ט אבות מלאכה בהן בנו את המשכן .

    מהי מהותה של השבת ? האם השבת היא יום מנוחה בלבד ?

    ודאי שלא , הרי יש ביום הזה הרבה עשייה , בעיקר רוחנית וערכית .

    אין ביום הזה חופש מוחלט , האדם לא יכול לבחור כיצד להעביר את היום ,

    יש דברים שאסורים ביום זה.

    מה מאפיין אם כן את ל"ט (39) אבות המלאכה האסורות ביום השבת ?

    אופיה של השבת נלמד בתורה משני מקורות :

    "זכור את יום השבת לקדשו... כי ששת ימים עשה ה' את השמיים ואת הארץ..."

    (שמות כ')

     - השבת היא זכר למעשה בראשית , לבריאת העולם .

    "שמור את יום השבת לקדשו... וזכרת כי עבד הייתה בארץ מצרים..." (דברים ה')

    - השבת היא זכר ליציאת מצרים , כאשר המטרה של יציאת מצרים היא ההגעה לארץ ישראל , שם האדם צריך לדאוג לפרנסתו וללחם אותו הוא אוכל .

    בכל תקופת המדבר לא היה צריך האדם לדאוג לפרנסה , הכל היה תלוי בה'  ,

    אדם היה קם בבוקר ואוסף מן בכמות מדויקת לו ולבני משפחתו עבור אותו היום בלבד .

    ביום שישי אספו כפליים , בשביל יום השבת .

    ביום השבת אנחנו זוכרים כי ה' הוא שדואג לפרנסתנו בכל ימות השבוע והשנה .

    כמה מוחשיים דברים אלה בימים כאלה , בהם אנחנו רואים את העולם כולו מבולבל מנגיף הקורונה .

    עד כמה פרנסתו ובריאותו של האדם תלויה היא בה'...

    גם במלאכות השבת הללו ניתן לראות את שני המאפיינים .

    יש מלאכות שבאות בכדי לקדם ולפתח את העולם , מלאכות של יצירה ,

    ומצד שני ישנן מלאכות שנוגעות לפרנסתו של האדם , לדאגה לחיים עצמם .

    האדם מורכב משני התפקידים הללו .

    אופיה של השבת היא יום של עצירה הן ממלאכות של יצירה והן ממלאכות של פרנסה .

    בבניית המשכן נדרשו בני ישראל להפסיק להוציא מרשות לרשות את חפציהם ,

    מלאכה שהיא יצירה .

    גם את המן לא אספו ביום השבת , כי השבת היא לא יום של דאגה לפרנסה .

    ניתן לקשר זאת לפתיחת מסכת שבת שהתחילו לא מזמן בדף היומי .

    המסכת פותחת דווקא באיסור הוצאה מרשות לרשות והדוגמא המובאת במשנה היא של בעל הבית ועני העומד מחוץ לבית .

    מלאכתו של העשיר מסמלת מלאכה של יצירה ונתינה החוצה .

    מלאכתו של העני מסמלת פרנסה ודאגה פנימה .

    בשבת אנחנו לא יוצרים כלפי חוץ וגם לא דואגים לפרנסתנו .

    בשבת אנחנו נקשרים בה' ומביעים את ביטחוננו המלא בו ואת חיינו התלויים בו .

        

     

    רפואת חודש ניסן

    "החודש הזה לכם ראש חודשים , ראשון הוא לכם לחודשי השנה".

    חודש ניסן הוא החודש הראשון לעם ישראל ,

    החודש בו יצאנו ממצרים , חודש האביב .

    בנצרות תחילת השנה היא בשיא החורף , כאשר העולם מכונס בתוך עצמו .

    בעם ישראל השנה מתחילה בחודש האביב , לאחר תקופת החורף העולם מתחיל לפרוח וללבלב , להראות סימני חיים מחדש .

    עם ישראל הוא עם אופטימי , עם שאיפה וציפייה לחיים .

    יציאת מצרים לא הייתה רק האביב של עם ישראל , כפי שאומר הרב קוק , יציאת מצרים תהיה לעד האביב של העולם כולו .

    עם ישראל לימד את העולם כולו את השאיפה לחירות , לאופטימיות , לא להישאר מקובעים במצב הקיים ולחשוב שלא ניתן לשנות שום דבר .

    גם היום העולם זקוק לחודש ניסן , לחודש האביב , להתחדשות ולהבראה .

    לגאולה באמונה בה' מצד כלל האנושות , באחווה ובאחדות בתוך עם ישראל .

    המשבר הנוכחי שהעולם נמצא בו , מגיפת הקורונה , מסמלת עד כמה האדם לא יכול לסמוך על כוחו בלבד .

    הבטחון הגדול בכסף , בחכמה או בכח האנושי , שביום יום הם עמוד התווך והעוגן של האנושות , מעורערים מאד כיום .

    נראה שהעולם צריך קצת רגיעה ופרופורציות אחרי המרדף הלא נרגע אחרי החומר.

    אכן האדם צריך לקדם ולפתח את העולם , לשם כך שם אותנו הקב"ה בעולם ,

    אך עלינו לזכור כל העת כי אנחנו ברואיו של הקב"ה , אנחנו שליחיו בעולם .

    אם ה' ללא ירצה בהצלחתנו - לא יעזור דבר .

    בשבועות האחרונים קראנו פרשיות מיוחדות בבית הכנסת ,

    פרשת שקלים בה אנחנו לומדים שלא לסמוך על הכסף וההון , כי לה' הכסף והזהב .

    בפרשת זכור באה לידי ביטוי הגבורה והכח האנושי .

    גם הם אינם יציבים לולא עזרת ורצון ה' .

    בפרשת פרה אדומה , המסמלת את החכמה האנושית ,

    "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" ,

    אנחנו למדים שאנחנו לא יכולים לסמוך על השכל האנושי .

    יש דברים שנשגבים מבינתנו .

    פרשת החודש מלמדת אותנו על היכולת של ישראל להתעמק בתורה ,

    לחדש את החודש ולהיות שותפים לקביעת המועדים ,

    וזה על ידי דביקות בתורה , בדבר ה' .

    "כה אמר ה' אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל הגיבור בגבורתו אל יתהלל עשיר בעשרו . כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידע אותי..." (ירמיה ט').

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        21/3/20 22:15:

      שולח כוכב הערכה והזמנה מי סופר כמה לטעום מהקפה שלי

        20/3/20 13:03:
      שבת שלום :-)