כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    שמות והסיפורים מאחוריהם

    שמות מתארים לא פעם דרמה שארעה לפני שמקבל השם נולד/ה. שמות מיוחדים וחריגים מספרים סיפור. למשל אותה נס-יה שפגשתי במזכירות קיבוץ היתה נס עבור הוריה מאחר וכמעט לא נולדה. את החווייה שלהם חרטו בשמה לנצח. אספתי הרבה סיפורי שמות ואני מעונין לשמוע על עוד וללקט אותם לידיעת המתענינים באותם דרמות קטנות שקדמו לשמותיהם ושל אחרים. איני מתחייב לשמור את כולם ולי הזכות לערוך אותם בתאום עם השולח/ת. מקווה שנהנה כולנו מהבלוג

    0

    החיפוש של סיון רהב מאיר אחר "משיח"

    0 תגובות   יום שבת, 18/4/20, 21:08

    תובנות מתוכנית ריאיון החשיפה בערוץ 12 ביום 16.4.2020

     

    הריאיון המרתק שהוגש לצופים היה תשקיף של "עיבוד משבר" שעברה אושית תקשורת מחוננת ומצליחה. אותו משבר יצר את הדינמיקה של המעבר שעשתה מעולם חילוני פתוח ומלא ספקות ודילמות אל חיק העולם "הבטוח" של עולם קמאי שנברא לפני כ 4,000 שנה לצורך גיבושו התרבותי והזהותי של עם חדש שהיה מורכב מפליטים שנסו ממצריים למדבר בעקבות משה מושיעם. סיון רהב נועדה לתקשורת, הצליחה בלימודיה ובכוח אישיותה וכשרונה הגיעה לפסגות של תעסוקה והצלחה בתחומיה, כל אלה מביאים כל אדם לביטחון בעצמו ובמזלו. באותה תקופה חוותה את חלום השלום ואת רבין ראתה כ"משיח" לדבריה. מונח זה הוא מושג מפתח להבנת אישיותה.

     

    "משיח" הוא דמות אולטימטיבית, המביאה גאולה, הוא גדול מהחיים, שלוח הגורל וניתן להשליך עליו את התקווה לחיים חדשים ואידיליים. משיח הוא דמות שמאמיניו ילכו אחריו לכל כיוון ללא ביקורת וסטיה, כך דמויות היסטוריות שנתפסו כמשיחיות ביניהם, שבתאי צבי שגרם למאות אלפי יהודים בגולה ללכת אחריו כמגשים תקוות גאולת ציון, מנהיגים ידועים בהיסטוריה גרפו אחריהם מליונים להאמין בהם  את הגואל מסבלם ונקלעו למלחמות מיותרות ואובדן .. ולהבדיל אלף הבדלות מנהיגים דגולים וציוניים כמו בן גוריון שהיה מייסד המדינה הציונית ההיפר סוציאליסטית שהפכה לכלכלה סוציאל קפיטליסטית משגשגת.


    והנה  רבין "המשיח" שלה נרצח, נלקח ממנה החלום והגיע שיברו ומשבר. ברגעים כאלה של אובדן אישי אמיתי ישנן שתי תגובות יסוד, או שהנפגע/ת מתגבר/ת, מתחזק והופך לסועד ותומך אנשים במצבו, מקים קבוצות ועמותות תמיכה או הופך לאמן המבטא בכתיבה, בציור ובשיר את כאבו שהומר למעיין יוצר. אך יש הנשברים ומאבדים אמונתם בעצמם וחלומם ואז הם פתוחים לכל זרם ומשב רוח הנקלע בדרכם, סמים, גורו, חזרה בתשובה, לכולם מכנה משותף אחד והוא שמישהו או משהו אחר יגאל אותם מייסוריהם ויקומם את אמונתם במשמעות חדשה. זה הרגע שציידי נפשות למיניהם חוגגים ומצרפים לשורותיהם מועמדים חדשים המחפשים מזור לכאבם, ואין טבעי מכך בשעת משבר. באותו מצב, אין לנזקק שום תועלת בהשכלתו, ,שיכלו, תבונתו, הוא מתמסר לחלום החדש כי הוא עדיין זקוק לגאולת נפשו ולגואל קרי ה"משיח".

     

    סיון רהב עם השכלתה וכשרונה היא ביסודה אדם אמוני, הזקוק לאמונה מוחלטת, היא לא אדם ספקן קונסטרוקטיבי הבודק וחוקר את העובדות של מה שמוצע לו , היא לא רצתה לחוות את העולם היחסי ומשתנה וטעון מחלוקות המאפיין את העולם החילוני, אלא רק במשנה סדורה שנוח להישען עליה ולא זקוקה לצדוקים והוכחות. ואיזה מישנה סדורה שאינה טעונה הוכחה קיימת,? הרי זו האמונה הדתית הלוקחת אג'נדה קמאית עתיקה שהתאימה לתקופה בו לא הייתה חוקה, זכויות אזרח, לא משטרה, ולא משרד הבריאות, הכל נעשה בידי הכהן הגדול ושופטיו של משה רבנו, והרי לך סדר וארגון שהיו טובים אז, ומדוע שלא יהיו תקפים היום?. הקלות של גלישה לאמונה עיוורת משולה לקלות של נטילת גלולה, משהו או מישהו יעשה את העבודה והמאמין רק צריך לעצום עינו וללכת לפי הוראות השימוש.


    ברגע שנשבתה ו"התמכרה" כלשונה בעקבות טקס הדלקת נרות ששבה אל ליבה בחמימות ומשפחתיות שלו, היא גייסה את כל כשרונה ומשאביה כדי להיות שגרירה של האמונה החדשה שכה נזקקה לה וגם הפכה לשפוטה נרצעת שלה. סיון רהב שנתפסת כחרדית מודרנית למעשה תומכת בזרם שרוצה להחזירנו למדבר, לצווי התורה לרבות עונש הסקילה על נשים נואפות, המטילה עונש מוות על "בן סורר ומורה" וכן "עין תחת עין" וזאת בלשון המעטה. היא אינה מודעת לכך שבשוליים ההזויים של העולם החרדי יש כאלה המחכים לתקופה בה ניתן יהיה ליישם את חוקי התורה, ואנשים כמוה סוללים להם את הדרך מבלי שיבינו זאת. היא רואה רק את האור, לא את הצללים. הרב ברלנד שאנס חרדיות ומעלליו אינם נשוא מחאה אצלה, בכלל בסקטור החרדי קיים איזו שהיא שתיקה קולקטיבית והעדר ביקורת פעילה מפני דיון בעבירות מין ואחרות ודבר זה דוחה את הצבור החלוני שלא מורגל בהשקטת פשעים בעידן של קיום משטרה ושלטון החוק.

     

    סיון רהב תופסת את החברה ואמונה הדתית כתרבות עליונה ומכנה את הנוכחית כפרחיאדה, ואת האמנות של סטטיק ובן אל כעדות לתרבות נחותה. אין היא מתייחסת לעולם השירה והספרות אשר ישראל מצטיינת בה, אל להקות הבלט המודרני שרכשו מוניטין בינלאומי, ציירים ופסלים המציגים עבודות שנרכשות ברחבי תבל ולאמני שירה וזמר מודרני שאיכותם אוניברסלית. בגישתה החד מימדית הגובלת בבורות היא דומה למי שמנסה לתאר פיל על פי כשכוש זנבו, כי רק את הזנב היא רואה בעיוורונה הרוחני. כשרונה הוורבלי אובד בתוך האמונה הבלתי מעורערת שלה שמילים שהיא מוציאה מפיה הינם עובדות ותיאור מציאות, כשבעצם כל התפיסות שהיא בונה הינן עולם מדומיין חד צדדי ועטוף באמונה עיוורת כמו שמתואר בספר "על העיוורון" של סאראמגו שידע לתאר עיוורן נפשי המתחפש לידענות אינטלקטואלית ואינו מודע שהוא עיוורון..

     

    סיון רהב היא מקרה לדוגמא של אושית תקשורת  משכילה שכוחה לא עמד לה בשעת משבר ונזקקה לסעד מטפיזי כמשענת, מה שמלמד שהשכלה וכשרון מלולי בלבד אינם בהכרח פתרון ועלולים להיות משענת קנה רצוץ למי שנוטה מטבעו להאמין בבלתי מוכח שהוא ביסודו המצאה אנושית.  את הדתות המציאו אנשים שידעו עד כמה נפש האדם זועקת למשמעות ולהסבר לסבך הקיום ולכן יצרו לו מוצר אידיאי מושלם על מציאותי ועל מדעי , שלא ניתן להוכיחו ולא להפריכו כי הוא פיקטיבי ואינו יש כלשהו.

     

    סיון רהב בהגיגיה ומחשבת בחרה בסטטוס נפשי של חסרת ספק לכאורה כדי להימלט מהכאוס של התרבות החילונית שהוא רב מחלוקות מטבעו וזו דרכו לברוא משמעויות חדשות מתחלפות ומתעדכנות ברוח, מדע ויצירה. זו אכן מציאות כאוטית על פניו ומאתגרת כל הזמן, אך החלופה שלה היא איבון ואיסור הפרט באזיקים שנועדו להגביל את התפתחות מחשבתו לטובת סדר שרק מנהיגיו נהנים ממנו. הפליטים והנפלטים מהמעגל האמוני חרדי יודעים לספר על הציות האוטומטית שמבטל זהותו של הפרט, פשעים שמוסתרים מעין המשטרה, רבים מהם בתחום המשפחות, הסתרת סטיות ומעשי גזל תחת " שם שמיים" הם גילו על בשרם את האמת. חלקם זכה לאור מחודש במציאות החלונית הרב תחומית אותה סיון רהב דוחה ואכן חוו גאולה אמיתית מאשליה מתוכננת היטב.. 

     

    יהיה אשר יהיה עתידה המקצועי, יש ללמוד ממנה כמקרה לדוגמא. סיון רהב בתדמיתה הניאו דתית כמייצגת לכאורה של ליברליזם דתי נאור , הינה מרצונה או שלא מרצונה מסיונרית לאמונתה.  הופעתה הסימפטית יכולה להשפיע על חסרי שיפוט וידע אודות צללי החיים החרדיים הקיימים ליד האורות שיש בהם. צעירים חסרי ניסיון ואנשים שעברו משבר עשויים לראות בדמותה את הנציגה של אמונה משחררת ועולם ערכי אידילי שעה שנפשם זקוקה לסעד ולאמונה חוזרת בעצמם ובחייהם  באופן  שאינו מוביל לסגירות הדעת ואבדן חופש השיפוט האישי והרציונלי.

     

    כתב וערך - יואל אמת yoelemet@bezeqint.net

    © כל הזכויות שמורות

     


    דרג את התוכן:

      ארכיון

      פרופיל

      יואלאמת
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין