כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע תזריע מצורע , ראש חודש אייר

    8 תגובות   יום שישי , 24/4/20, 13:26

    תיקון הנפש הבהמית ותיקון הנשמה העליונה

    מופיע בספרים, שאכילתו של האדם מעלה את כל הבריאה כלפי מעלה .

    בפרשת שמיני עסקנו בענייני מאכלות אסורות ומוסבר שכיוון שהדיבור של יהודי הוא מאד משמעותי , לכן גם עם ישראל צריכים להקפיד על מה שהם אוכלים , יש מאכלים שאינן יכולים לאכול אותם , כיוון שאותם לא ניתן להעלות ולא ניתן למצוא את נקודת הקדושה שבהם .

    העולם מורכב מדומם צומח חי ומדבר , וכמובן שהאדם נזר הבריאה , ומתוך כך יש ביכולתו וגם מחובתו להעלות כלפי מעלה את כלל הבריאה .

    לכן , כאשר האדם אוכל מהחלקים הנמוכים יותר ממנו, מהצומח , מבעלי החיים ,

    הרי שהם הופכים להיות חלק ממנו ובכך מעלה האדם את כל הבריאה .

    כיוון שתפקידו של האדם הוא לנהל את כל העולם הזה, לכן האדם נברא אחרון בסוף הבריאה .

    כך אומרים חז"ל , שהאדם נברא אחרון בכדי שיבוא לעולם מוכן וערוך , כמלך שמגיע כאשר הכל ערוך ומוכן כבר עבורו .

    אמנם, מצד שני אומר המדרש , שהאדם נברא אחרון בכדי שאם יבוא האדם ויתגאה ויחשוב שהוא יכול לקלקל את הבריאה, ניתן לבוא ולומר לו : "אפילו יתוש קדמך" ,

    ואם תקלקל את עולמו של הקב"ה , אין מי שיתקן אחריך .

    השפת אמת (שנת תרל"ד) מביא בשם הספר "עץ חיים" לר' חיים ויטאל , שהאדם נברא אחרון , כיוון שהוא כלול מכלל שאר הנבראים .

    כלומר יש באדם גם נפש בהמית מתחת לנפש המיוחדת שיש לאדם .

    תפקידו של האדם הוא קודם כל לתקן את הנפש הבהמית שלו , את צד הטבע שבו ,

    ורק לאחר מכן יכול האדם להתעלות אל המדרגה הגבוהה יותר המיוחדת לו .

    "דרך ארץ קדמה לתורה" .

    לפני שניתנה תורה לעולם , יש את ספר בראשית , האבות פתחו את דרך הארץ בעולם .

    רק לאחר שהעולם היה בשל לכך , ניתנה תורה לעולם .

    גם עם ישראל עצמם לא היו ראויים לקבל מיד תורה ,

    לא במצרים , וגם לא מיד בצאתם , אלא היה צורך לחכות ולהתכונן עד היום החמישים שבו התרחש מעמד הר סיני .

    בכל דור ודור צריך אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים .

    אם כך , בימים אלה של ספירת העומר , אנחנו צריכים להרגיש את עצמנו הולכים במדבר, ה' מוליך ומנהיג אותנו , עמוד הענן מראה לנו את הדרך ומיישר אותה לפנינו , כל הפרנסה שלנו היא מאת ה' , חיינו תלויים בו . כפשוטו . בכל דור ודור . כאילו הוא יצא ממצרים.

    אם כן , בימים אלה אנחנו צריכים לעשות את מה שעשו אבותינו במדבר , להתכונן לקראת מעמד הר סיני !

    ימים אלה של ספירת העומר הם ימים של תיקון המידות , תיקון הנפש הבהמית שלנו , בבחינת דרך ארץ קדמה לתורה .

    אומר השפת אמת , שבכדי להגיע על החצר הפנימית , אל הנשמה , יש צורך לתקן את הצד החיצוני , את החלק היצרי , הבהמי , הטבעי של האדם .

    יש ימים שהם 'מוכנים' לכך יותר .

    על יום השבת נאמר:

    "שער החצר הפנימית...יהיה סגור..וביום השבת יפתח וביום החודש יפתח"

    (יחזקאל מו, א).

    הפסוק מדבר על אחד משערי חצר המקדש , אך השפת אמת לוקח זאת כלפי שערי הפנימיות , ביום השבת ובראש חודש יש אפשרות להגיע אל החצר הפנימית ולעסוק בנשמה העליונה של האדם .

    בימים אלה אנחנו זוכים לשבת קודש ולראש חודש אייר (בו רמוז אני יי רופאך) שבאים ביחד , ובימים אלה של הסתגרות בבתים אנחנו מתפללים להגיע לרפואה שלמה ולתיקון הנפש הנמוכה של האדם , ולהיכנס פנימה אל הקודש ולזכות לקרבת אלוקים ולהגיע מוכנים יותר למעמד הר סיני בסוף ימי הספירה .

    ומה טוב לעסוק בימים אלה של פרשיות תזריע מצורע בתיקון הלשון והדיבור , שזהו הכוח המיוחד ביותר של האדם , והרי אמרו חז"ל שאין נגעי צרעת באים אלא על לשון הרע , ומתוך תיקון המידות נזכה ב"ה לתיקון של הנפש הבהמית של האדם ונזכה להיכנס אל הקודש פנימה ולהעלות את הנשמה העליונה של עם ישראל .

     

           

    ''

    הגבעטרון שרים :

    הנני מוכן ומזומן לקיים מצוות עשה של ספירת העומר (מהתפילה)

     

    חסרונו של נגע הצרעת  

    "וידבר ה' אל משה ואל אהרון לאמר. אדם כי יהיה בעור בשרו שאת או ספחת או בהרת והיה בעור בשרו לנגע צרעת... וראהו הכהן וטמא אותו..." (ויקרא יג)

    הצרעת עליה מדברת התורה היא מחלה שאנחנו לא מכירים .

    היא איננה מחלה הזקוקה לטיפול רפואי , לאיזו משחה או בליעת גלולה , זוהי מחלה רוחנית .

    הכהן הוא שבודק ומחליט האם אותו אדם הוא טמא או שלא. האם עליו להיות בהסגר או שלא .

    אין מטרת ההסגר או ההרחקה מן המחנה לוודא שאותו אדם לא מדבק אנשים אחרים . מטרת ההרחקה מן המחנה היא בכדי שאותו טמא , יטהר .

    נגע הצרעת הוא נגע טומאה , זו מן מחלה רוחנית , ולא מחלה שנרפאים ממנה על ידי טיפול רפואי .

    אכן , כל מחלה ופגע שיש לאדם , ודאי שיש לו שורש רוחני .

    כל מחלה צריכה להיות אות מן השמים לעורר את האדם למחשבה .

    אך בוודאי שעל האדם ללכת לרופא ולעשות כל מה שהרפואה אומרת לעשות .

    אך נפשו של האדם קשורה לגופו , ואם יש מחלה בגוף , הרי שזו מושפעת מפגם בנפש .

    אך הצרעת היא כולה מחלה רוחנית שאין לה דרכי טיפול רפואיים .

    היום אין צרעת מסוג זה .

    אין מקדש וכהן שיכולים לגרום לנו להיטהר מנגע זה .

    דרך ההטהרות מהצרעת היא עבודה רוחנית של ריחוק מהמחנה והבאת קרבנות שמכפרים על נגעי האדם .

    אמרו חז"ל שהצרעת מגיעה על לשון הרע , לכן למשל מביא המטהר שני ציפורים המסמלות את הדיבור .

    בקיצור , סיבוך גדול ...

    האם זה מזל שאין לנו היום את נגע הצרעת ?

    האם זאת מחלה שחלפה מן העולם , ומזל שהיא איננה כעת איתנו עוד ?

    ודאי שלכאורה עדיף שהנגע הזה לא קיים לעת עתה בינינו .

    אך זה בדיוק כמו אדם שחולה , רק שאין מכשור רפואי שניתן בעזרתו לבדוק האם אותו אדם חולה , האם זה אומר שהוא איננו חולה ?!

    חז"ל מלמדים אותנו שהצרעת באה על לשון הרע ועל מידת הגאווה של האדם .

    לשון הרע וגאווה קשורים מאוד אחד לשני , הרי מי מרשה לעצמו לדבר רעה על אחרים ?

    רק גאוותן שמרגיש מעל כולם , אדם שמרגיש שפיו ברשותו והוא יכול לעשות בו כרצונו , גם אם זה פוגע בזולת .

    חסרונם של המקדש , כהנים ונגע הצרעת פוגעים ביכולת שלנו לתקן את כוח הדיבור שלנו , אין לנו יותר איתות חיצוני המלמד על נגע נפשי פנימי עמוק .

    כנראה שבשלב מסוים נגע הצרעת לא השפיע על אנשים ולכן החליט הקב"ה לסלקו לעת עתה .

    עד שנהיה שוב בשלים וראויים להבין סימנים חיצוניים מעין אלו , לעשות עבודת הפנמה ותיקון עצמי ולהיטהר - לא רק מנגע הצרעת , אלא מנגע דיבור לשון הרע .

     

       

    ''

     

    חוה אלברשטיין שרה  : מי האיש

    מילים : תהילים לד, יג-טו    

    לחן : ברוך חייט

    יג  מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים;    אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב.

    יד  נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע;    וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה.

    טו  סוּר מֵרָע, וַעֲשֵׂה-טוֹב;    בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ. 

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        25/4/20 23:11:

      חודש טוב

       

      חודש אייר: תפוז בלוגים-ובחרת בחיים

        25/4/20 20:28:
      פרשנות מאד אקטואלית, בעיקר בעניין המוכנות. פוסט נפלא.
        25/4/20 19:44:
      פוסט יפה ומושקע מאוד שבוע טוב:)
        25/4/20 12:58:
      פרשנות נהדרת (גם ההקדמה), וההסברים מדויקים ובהירים. ההסבר לפרשת השבוע מתקשר לאקטואליה אוניברסלית. הצרעת ולשון הרע הם חטא מוסרי, וכפי שנכתה גוף ונפש מחוברים וכן גם רופאים וגם כוהנים נזקקים לטיפול. האם ציפורים מסמלות את הדיבור כי נותנים דרור ללשון? ולגבי מי האיש: אנשים טובים עושים דברים טובים לזולת. ותודה רבה.
        24/4/20 17:09:

      צטט: sari10 2020-04-24 16:57:44

      איזה פוסט... המון מידע לעכל יש כאן.
      בהקשר של:

      תפקידו של האדם הוא קודם כל לתקן את הנפש הבהמית שלו 

      אני חושבת כי מצער לומר שהרבה אנשים נתקעו בשלב הזה....

       

       

      לא ידע הוא מה ל'שות מופתע

      אם לצחוק צוחק או אם לבכות בוכה

      שבת שלום וחודש טוב

      שנזכה שנשתחרר מה"נתקע"

        24/4/20 16:57:

      איזה פוסט... המון מידע לעכל יש כאן.
      בהקשר של:

      תפקידו של האדם הוא קודם כל לתקן את הנפש הבהמית שלו 

      אני חושבת כי מצער לומר שהרבה אנשים נתקעו בשלב הזה....

        24/4/20 15:54:

      שולח כוכב הערכה