כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';
    0

    שיחה עם אלוהים (7)

    0 תגובות   יום שלישי, 28/4/20, 10:20

    - אני שיכור ולא מיין

    - ממה אתה שיכור?

    - מזה שאני מטומטם שאין לו גבול. 

    - אכן משכר.

    - שמע, אין לי מה לומר לך אהובי, רוצחי. 

    - אני סולח לך מתגעגע אליך תניח לי לנפשי

    - זה יופי של שיר, אתה יודע. 

    - כן, יופי של שיר. 

    - נתת לה הרבה. השראה וכשרון וכל זה. 

    - גם לקחתי ממנה הרבה. 

    - וגם נתת לה הרבה. 

    - כן, כמו לכולם, כמעט. 

    - יש אנשים שאתה לא נותן להם כלום?

    - יש. 

    - למה זה?

    - ככה אני רוצה. 

    - כן, אבל למה? מבחינה פילוסופית או רוחנית. אני לא מבקש שתצטדק בפניי. ממש לא. 

    - אז עקומת הפעמון. 

    - זהו? סטטיסטיקה?

    - כן, סטטיסטיקה. 

    - חשבתי משהו רוחני, גבוה. 

    - סטטיסטיקה היא ענף של המתמטיקה, נכון?

    - נכון. 

    - מתמטיקה זה רוחני וגבוה?

    - כן. 

    - אז יופי. הנה לך סיבה רוחנית וגבוהה. 

    - תסביר עוד. 

    - טוב. תראה, יש לכם פן טבעי ופן שאיננו טבעי. 

    - גם את זה צריך להסביר. 

    - יש לכם גוף? 

    - יש. 

    - ממה הוא עשוי?

    - מולקולות. 

    - מולקולות זה טבעי?

    - טבעי. 

    - אז יש לכם פן טבעי?

    - יש. 

    - אתה מכיר הרבה מולקלות שעומדות בצפירה ולא אוכלות חמץ מתישהו וחושבות כל מיני דברים? 

    - לא. 

    - אז הפן הלא טבעי שלכם הוא זה. התודעה וכל זה. 

    - אבל צריך להרחיב. 

    - לא צריך. לא צריך. זה ברור לכל. זה חלק מסתירות היסוד שלכם. יש פן טבעי, ופן לא־טבעי או על־טבעי. 

    לכל אחד משני פנים אלה יש צד כללי וצד פרטי. הפן הטבעי הכללי הוא שכולם נולדו, לכולם יש גוף, כולם ימותו. כולם צריכים לנשום, לשתות, לישון, לאכול. הצד הפרטי של הפן הטבעי הוא שכל אחד נולד בזמן כלשהו ספציפי רק לו, במקום כלשהו, עם ההיסטוריה האישית שלו, הן גנטית והן סביבתית.
    כמו כן קיים הפן הלא־טבעי. גם הוא יש לו צד פרטי, שלכל אחד סך דעותיו ואמונותיו וכוח יצירתו, שהן ייחודיות אך ורק לו. ויש צד כללי, שזה הקבוצה שבתוכה התעצבה התודעה הפרטית באמצעות שפה וערכים. כל זה פחות או יותר. 

    - אז בסוף הרחבת. 

    - כן אבל ממש קצת. לא נורא. עכשיו, כשאתם מתקבצים בקבוצות גדולות, כל קבוצה גדולה שהיא, אתם הופכים לצפויים ביותר מבחינה כללית. כלומר, כבר עכשיו אפשר לומר כמה אנשים ימותו בחודש הבא, וכמה יוולדו. אנחנו, כלומר אתם, לא יודעים מי יחיה ומי ימות, ואתם גם לא יודעים מי יוולד. אבל אתם יודעים כמה ימותו וכמה יוולדו. אתם יודעים כמה מהם יהיו סינים, כמה הודים, כמה אמריקאים, כמה אירופאים. אתם יודעים כמה ייוולדו פגומים וכמה בריאים. אתם יודעים כמה בני נוער ימותו וכמה מבוגרים וכמה זקנים. אתם יודעים לא מעט דברים על הכלל המורכב מהרבה פרטים. 

    - או.קיי. מה זה קשור לעניין?

    - מה זאת אומרת? כל זה אתם יודעים באמצעות סטטיסטיקה, כלומר באמצעות כלים מתמטיים שפיתחתם לאורך השנים. 

    - אבל לא היינו בשאלה למה הסטטיסטיקה, כלומר המתמטיקה, היא עניין רוחני וגבוה?

    - כן, היינו. שאלתי אותך קודם אם המתמטיקה היא עניין גבוה, ואתה אמרת שכן. 

    - נכון. 

    - למה?

    - כי היא שפה. לא כולם מבינים את זה, אבל היא שפה. שפת הטבע.

    - מה זאת אומרת לא כולם מבינים את זה?

    - יש כל מיני דיבורים בקהילה המדעית/מתמטית ששואלים אם מתמטיקה היא גילוי או המצאה, שמדברים על מתמטיקה כסוג של כח מכוון. יש בזה משהו, אבל זה לא העניין בכלל. 

    - אז מה העניין?

    - שהמתמטיקה היא שפה. אתה מבין? אנשים מדברים על ההתאמה הבלתי־מסתברת (כלומר שהיא מעבר להסתברות סטטיסטית סבירה) של המתמטיקה לחיים. הם אומרים שאם, למשל, אתה יודע שחמט, או ריקוד, אז זה לא עוזר לך לבנות מעגלים אלקטרוניים, או לשלוח חלליות לצדק ולשבתאי. אבל אם אתה יודע מתמטיקה, זה כן עוזר לדברים האלה. 

    - אבל זה נכון. 

    - נכון, אבל זה לא בגלל המתמטיקה, זה בגלל השפה. הקוד. 

    - זה כל כך פשוט. גם השפה מתאימה באופן בלתי מסתבר למציאות. אם אתה יודע עברית, אתה יכול ללמוד רפואה, מוסיקה, לבנות בית, לכתוב ספר, לקרוא ספר, לפתות, לקלל, להתאבל, להתפלל. גם אם אתה יודע אנגלית, או ערבית, או סינית. אתה מבין? שפה היא כלי, מכשיר, שמחבר בין פנים וחוץ. לכן קוראים לזה שפה. שהיא גבול. כמו ששפת הים היא גבול בין הים ליבשה, ואבני שפה מציינות גבול, אז שפה מדוברת מסמנת גם היא גבול. 

    - בין מה למה?

    בין פנימיות בני האדם והחוץ שלהם. הפנים של הדובר הוא רק שלו, בלעדית. רק אתה יודע מהו טעמו של דבש כאשר המולקולות שלו נוגעות במולקולות שבפה שלך, שמצטרפות לכדי בלוטות טעם.

    - אין לי פה ובלוטות טעם. 

    - כי אין לך גוף ודמות גוף, אבל אתה יודע על מה אני מדבר.

    - שמת לב שהמסביר התחלף?

    - בקושי. אפשר להמשיך?

    - כן.

    - אז כפי שרק אתה יודע איך דבש טועם לך, כך אתה הוא היחיד שיודע מהי חוויית הצבע הצהוב עבורך, או האדום, או בכלל. אבל, וזה אבל גדול, יש לנו מזל, כי יש מכשיר שמחבר בין החווייה הישירה של כל אדם פרטי, שמתחוללת בתוכו ובינו לבינו, לבין יצורים חווים אחרים. זו השפה. עבורי, שאני דוס המחזיק בתפישת עולם דתית, זוהי עדות למקור הנפשות שהוא אחד והוא משותף לכולם. זה אתה. וכך, כאשר אני רוצה לסמן לחבר או חברה שיעבירו את הנוזל הצמיג מאד, המתוק, המיוצר על ידי דבורים, ונרדה על ידי בני אדם אני מסמן להם באמצעות שלושה עיצורים: ד ב ש, ותודות למתווך המוכשר או הדייל החינני, שזה גם אתה, הם מבינים מה אני רוצה. כמובן, יש שפות אחרות, ושם מסמנים את זה אחרת.

    [במאמר מוסגר אומר כי זה מצחיק ומדהים בעיני לכתוב את הדברים האלה, שכל אות, כל מילה, כל סימן פיסוק, הוא סימון נוסף לסימונים שאנחנו מדברים עליהם.]

    באותה מידה בדיוק הסימון למיצוע של תכונה בקרב קבוצת דגימות גדולה הוא זה:

     

    f(x)={\frac  {1}{{\sqrt  {2\pi }}}}e^{{-{\frac  {x^{2}}{2}}}}

     

    אם אינך דובר השפה אז אתה רואה כאן סמלים ואותיות. אבל אם אתה דובר, אתה רואה כאן את עקומת הפעמון. 

    - נו?

    - אז אני אומר שמתמטיקה היא עניין רוחני וגבוה כי היא שפה, שזה עניין רוחני וגבוה. 

    - למה זה?

    - כי מולקולות מדברות? תעשה לי טובה. זה לא קשור לטבע, שפה. זה בא ממך. בסיני או במבול, או בגן עדן או בבבל. מתי שזה לא יהיה. 

    - מתי אתה חושב?

    - ברחם. 

    - ברחם?

    - ברחם. לכן קוראים לשפה שלנו עברית, כי היא השפה העֻבָּרִית. כי היא באה מן העבר הרחוק, קדמונית מאד, והולכת לעבר עתידים רחוקים, וכי היא מעבר למיידי, לטבעי. 

    - כל זה?

    - כל זה וגם כי היא עוברת מאדם לאדם, ומעבירה מידע. אתה מדבר עם כולם ברחם בעברית, אבל כשהם נולדים הם ניתקים מן האחד, אתה, ועכשיו הם ברשות סביבתם, וממנה ינקו וילמדו ערכיהם ושפתם. 

    - פשששששש, כל זה?

    - כל זה. 

    - יש עוד? 

    - יש עוד. 

    - אני מחכה. 

    - אבל התעייפתי מאד. אמשיך מאוחר יותר. להתראות. 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה