כותרות TheMarker >
    ';

    סיפורים קצרים

    0

    מותר האדם מן הבהמה

    4 תגובות   יום חמישי, 14/5/20, 08:06

    מותר האדם מן הבהמה

     

    חבר העביר לי את הרצאתו המרתקת של פרופ' יובל נח הררי במסגרת TED, על הגורמים שהביאו את האדם למעמדו העליון בעולם.

    https://www.ted.com/talks/yuval_noah_harari_what_explains_the_rise_of_humans?language=he

    אין עוד יצור שמשפיע על עולמנו כמו האדם, לטוב ולרע, ופרופ' הררי מנסה לפתור את השאלה מהם הגורמים שהביאו את האדם למעמדו הרם.

    הרצאתו של פרופ' הררי היא גם תרומה חשובה לעיון בשאלה הקדומה בדבר "מותר האדם מן הבהמה", שממשיכה להעסיק אותנו עד היום.

     

    ההרצאה הזכירה לי ספר של הסופר צרפתי, שפרסם את כתביו בשם הספרותי "וורקור" (Vercors), שאותו אימץ בעת מלחמת העולם השנייה בצרפת הכבושה, כאשר לחם במחתרת ה"מאקי" (Maquis)  נגד הגרמנים. קראתי את הספר לפני עשרות שנים ואני אשתדל לספר את סיפורו וכיצד הוא קשור לנושא, כמיטב זכרוני המתעתע.

    העלילה מתרחשת בפפואה-גיניאה החדשה. ביערות העד באי התגלו יצורים דמויי אדם, על קו התפר שבין חיות לאנשים, שחיו בקבוצה/שבט. חברת ענק מן המערב השתלטה על היצורים האלה ואימנה אותם לבצע עבודות כפיים קשות שנדרשו לה. אינני זוכר מה היה המיזם שהועסקו בו. במקום זיכרון אני מפעיל היגיון - כנראה שהיה זה מכרה זהב. הזהב התגלה בכמויות גדולות באי והעשיר את הקפיטליסטים הזרים ולא את הילידים.

    למיטב זכרוני, ארגוני זכויות אדם תבעו למשפט את התאגיד על הפיכת בני השבט לעבדים. היזמים העשירים טענו להגנתם שהם מנצלים בעלי חיים לעבודה, כשם שמשתמשים למשל, בשוורים או תאואים לחריש, ובפילים לסחיבת גזעים מנבכי היער אל הנהר לצורך השטתם למנסרות.

    חלק נכבד מן הספר מוקדש להתפלפלויות בין עורכי הדין, מה מבחין בין בני אדם ליצורים אחרים הדומים להם, שהם עדיין חיות. עורכי הדין מטעם הארגונים לזכויות האדם טענו שהקבוצה שנמצאה היא שבט אנושי. מה שמגדיר אותם כאנשים הוא העובדה שהם מקיימים חברה, עם הירארכיה ברורה בתוכה, המאפיינת חברה אנושית. סנגורי התאגיד טענו כנגדם, שחיות בר רבות מקיימות חיי חברה והירארכיה בתוכם, החל מנמלים ודבורים, וכלה בקופים, זאבים ואריות.

    טענה נוספת של התובעים הייתה, שיש ליצורים אלה שפה שבה הם מתקשרים ביניהם והשפה היא תופעה אנושית ייחודית. טיעון הנגד היה שקיימת שפת תקשורת בין דבורים, בין אריות ובין קטלנים (Orcas), אך אינני בטוח בזה. אולי הקטלנים הם התוספת שלי.

    על טיעון התובעים שהיצורים צוחקים, ושהצחוק ייחודי לאדם, הובא טיעון הנגד שגם הצבועים צוחקים, ועל הטיעון שהם מגלים רגשות אנושיים של אהבה וחמלה, הובאה דוגמת כלב הבית המגלה רגשות אהבה ונאמנות לבעליו.

    אם זכרוני אינו מטעני, הטיעון שהביא ניצחון להגדרת השבט כשבט אנושי, היה שליצורים שהתגלו יש אמונה אנימיסטית, המתגלה בייחוס תכונות של אלים לכוחות הטבע לעצים ולנחלים, והאמונה מייחדת את האדם. היא "מותר האדם מן הבהמה". לסניגורי התאגיד לא הייתה לכך תשובת נגד מספקת והתאגיד הפסיד במשפט.

     

    פרופ' הררי, בשונה מוורקור, טוען שהיכולת לפעול בגמישות מחשבתית ובמספרים גדולים היא התכונה שמייחדת את בני האדם. אצל בעלי חיים מסויימים ניתן למצוא לעתים אחת מן היכולות הללו, ואפילו בעדיפות על האדם, אך לא שילוב של שתיהן. הגמישות המחשבתית האנושית מלווה בדמיון, המאפשר לו להציב מציאות מדומה כרובד עליון מעל המציאות ה"אובייקטיבית".

     

    לא ארחיב מעבר לכך, ואני ממליץ להאזין להרצאה המצוינת, המסתמכת על מחקרים ומלווה בהומור המעורר גלי צחוק בקרב השומעים. אני תוהה, אם יבוא יום אחד חוקר, שיצליח לשכנע שמותר האדם מן הבהמה נובע מגורם אחר.

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (4)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        15/5/20 23:36:

      צטט: bonbonyetta 2020-05-15 19:28:34

      המקור של הפסוק הוא - ומותר האדם מן הבהמה - אין

       

      ''

      תודה רבה, סמדר.

      ברשומה שלי אינני מתייחס לפסוק ולמשמעותו בהקשר התנ"כי, אלא לתפישות הרואות את האדם כ"נזר הבריאה" ובעל שליטה ביקום וביצורים החיים בו. גם פרופ' הררי מציג את מעמד האדם בעולם כתופעה, ומנסה לנתח את סיבותיה. אין הוא מתייחס כלל להקשר הדתי.

      כל טוב ושבת שלום, עמוס. 

        15/5/20 23:25:

      צטט: אהובהקליין 2020-05-14 10:03:01

       עמוס היקר.

       

      תודה לנושא כה חשוב ומעורר מחשבה רבה.

       האדם הולך זקוף וראשו למעלה- כי יודע ומכיר את בוראו.

      בעלי חיים הולכים בדרך כלל עם הראש למטה-

      כי הם לא מכירים את בורא עולם ,אלא

      רק את הגשמיות וצורכיהם  הגופניים.

       

       בברכה

       ובשורות טובות.

       אהובה.

      תודה רבה, אהובה.

      מימיי לא שמעתי את ההסבר הזה, וכמובן לא יכולתי להעלותו בדעתי בכוחות עצמי.

      שבת שלום, עמוס.

        15/5/20 19:28:

      המקור של הפסוק הוא - ומותר האדם מן הבהמה - אין

       

      ''

        14/5/20 10:03:

       עמוס היקר.

       

      תודה לנושא כה חשוב ומעורר מחשבה רבה.

       האדם הולך זקוף וראשו למעלה- כי יודע ומכיר את בוראו.

      בעלי חיים הולכים בדרך כלל עם הראש למטה-

      כי הם לא מכירים את בורא עולם ,אלא

      רק את הגשמיות וצורכיהם  הגופניים.

       

       בברכה

       ובשורות טובות.

       אהובה.

      ארכיון

      פרופיל

      עמנב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין