כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע -בהר , בחוקותי

    3 תגובות   יום שישי , 15/5/20, 15:23

    התלות בין עמל התורה לבין חוקי הטבע בארץ ישראל

        

      "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֺתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ..." (ויקרא כ"ו).

    פתיחת פרשת בחוקתי מעוררת קושי , בגלל הכפילות שמופיעה בו , אם בחוקותי תלכו , ואת מצוות תשמרו .

    מה פירוש הדרישה של הקב"ה במילים "את בחוקותי תלכו" , הרי ברור שאין כאן הכוונה לשמירת המצוות , שהרי זה מופיע בפירוש - "ואת מצוותי תשמרו" .

    לכן מסביר רש"י : " מה אני מקיים אם בחקותי תלכו ? שיהיו עמלים בתורה" .

    מה בדיוק המשמעות של להיות עמלים בתורה , ומה הקשר בין זה לבין "נתתי גשמיכם בעיתם , ונתנה הארץ יבולה..." ?

    ראשית , ניתן לראות שעניין העמל בתורה , הוא לא צ'ופר , הוא לא תוספת , אלא נראה שזו חלק מהחובה - להיות עמל בתורה .

    אומרים חז"ל שאין דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחת פעמים .

    וכי בגלל הפעם האחת הנוספת שהאדם מוסיף בלימודו הוא יידע טוב יותר , במיוחד שהוא למד כבר מאה פעמים , ובוודאי שהוא יודע היטב את מה שלמד !

    אלא שיש הסבר שאומר שלימוד של מאה פעמים מטרתו אכן לדעת , ולכן האדם חוזר ומשנן .

    מאה מסמל שלימות של לימוד וידיעה למטרת הידע .

    אך לימוד נוסף של מאה ואחת פעמים הוא כבר לא בשביל לדעת טוב יותר , אלא בגלל עצם הלימוד עצמו , עצם החיבור ללימוד כי יש בדבר ערך בפני עצמו , שלא רק למטרת השינון .

    לכן מי ששונה מאה פעמים - הוא שונה בכדי לדעת ולזכור .

    הרי שונה מאה ואחת פעמים - עושה זאת בגלל החיבור , למטרת הלימוד עצמו .

    כאשר אדם עמל בתורה , אז קודם כל דבר שעמלים עליו אכן נקנה טוב יותר אצל האדם.

    אך גם דבר שאדם מוכן לעמול עליו - בכך הוא מראה שהדבר הזה חשוב לו , שהוא מוכן להתאמץ עליו .

    'ר"י בכור שור' , מסביר את הקשר שבין עמל לתורה לבין ירידת גשמים וצמיחת הארץ :

    "אם בחקותי תלכו ואת מצותי {תשמרו} - שתעשו מה שעליכם לעשות , אף העננים והארץ והאילנות שנבראו בשבילכם יעשו לכם מה שעליהם לעשות , שאצווה העננים לתת גשמים בעתם , בעת הצורך , ולא מרובים יותר מדי ולא מועטים יותר מדי".

    פשוט מאד , אם נעשה את מה שאנחנו מצווים עליו , אם נממש את היעוד שלנו , אזי גם השמיים והארץ ימלאו את יעודם , יעשו את תפקידם , ירד אז גשם והארץ

    תצמיח תבואה .

    'רבינו בחיי' מסביר שבפרשה הקודמת הוזכרה מצוות השמיטה והיבול , ולכן -

    "... ואמר עתה כי אם נלך בהם ונשמור המצות, שיתן הגשמים בעתם ויברך לנו התבואה והפירות וכל צמח האדמה כדי שיהיה לנו בזה השפע והשלוה וכל יתר ההכנות" .

    "כה אמר ה' אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיה ל"ג, כ"ה). הפסוק בירמיה מלמד על הקשר ועל התלות שבין שמירת התורה והמצוות לבין קיומו של העולם הטבעי .

    תנאי התנה הקב"ה עם עולמו , כל קיומו של העולם תלוי הוא בקיום התורה והמצוות . התורה והמצוות הם מטרת העולם , ולכן קיומם הוא תנאי לקיומו .

    לכן בארץ ישראל המדד לגשמים בעיתם ולצמיחת היבול הם קיום התורה והמצוות . הנצי"ב בפירושו 'העמק דבר' אף אומר שהקב"ה כביכול מבקש מאתנו לשמור את התורה ואת המצוות , בכדי שמוסדות העולם יהיו קיימים .

    וכפי שהסברנו קודם לכן , עמל מבטא חיבור , מבטא רצון פנימי לחיבור לעניין בו האדם עמל .

    אדם לא משקיע מאמץ בדבר שהוא לא רואה בו חשיבות .

    דבר שאדם מזלזל בו , הוא עושה אותו באופן שטחי , ללא השקעה מרובה .

    אך דבר שהאדם מזדהה אתו ומבין שחשוב שייצאו ממנו פירות טובים , רק אז האדם משקיע בעמל , בחפירות יסודות עמוקים ובהשקעה רבה .

    לכן תלתה התורה את קיום העולם הטבעי בארץ ישראל , לא רק בעצם שמירת המצוות , אלא גם להיות עמלים בתורה, בחוקותי תלכו , החוקים אלו דברי התורה , אך גם חוקי הטבע של העולם , שתלויים בעמלנו .

     

    מה עניין המגדף להר סיני ?

    פרשת בהר , העוסקת בענייני מצוות השמיטה והיובל , גרמה לתמיהה רבה אצל חז"ל , מדוע ראתה התורה לפתוח את הפרשה דווקא בהקשר להר סיני :

    "וידבר ה' אל משה, בהר סיני לאמר..." ,

    וידועים דבריו של רש"י : "מה עניין שמיטה להר סיני?"

    הלא עניינם של השמיטה והיובל אינו נוהג במדבר , אלא רק כאשר יכנסו בני ישראל לארץ ישראל , וגם זה רק לאחר שנות הכיבוש והנחלה ?

    הרש"ר הירש מחדד עוד יותר את השאלה ואומר שהרי לא רק במצוות השמיטה והיובל אינם קיימים במדבר , אלא יהיו עוד שנים רבות בהם בני ישראל גלו מארצם , ובמשך שנים אלו ארץ ישראל הייתה שוממה ולא נתקיימו בה המצוות הללו , התלויים בישיבת עם ישראל בארצם , דבר שב"ה זכינו לו בדור האחרון .

    אם כן , מדוע יש לקשור מצווה זו להר סיני ?

    על כך עונה רש"י , שכפי שכל המצוות כולם ניתנו בהר סיני על כללותיהן ועל פרטיהן ,

    כך גם כל מצווה ומצווה , כולל מצוות שמיטה ויובל שעניינם יהיה רק מאוחר יותר לאחר שייכנסו עם ישראל אל הארץ המובטחת .

    הרש"ר הירש מרחיב מעט את הדברים וקושר אותם לסוף הפרשה הקודמת , פרשת אמור.

    בסוף פרשת אמור מופיע אותו מגדף, שקילל כלפי שמיא , אך לא ידעו מה לעשות בו , והניחו אותו במשמר עד שיפורש להם מאת ה' בדיוק מה לעשות בעניינו ומהו עונשו . לכאורה הקורא פרשיה זאת יאמר כי כנראה דינו של המגדף לא נאמר בסיני .

    הנה הרי היו צריכים להניחו במשמר עד שיפורש מה לעשות בו .

    רק כאשר התעורר הצורך המעשי למקרה כזה שבו יש מישהו שמגדף כלפי מעלה ,

    רק אז התעורר עניינה של המצווה .

    וכך יאמרו שכך צריך להיות הדין כלפי מצוות השמיטה והיובל , שרק כאשר יצטרכו למצוות אלו , אז יפורש לעם מה לעשות בהם .

    אבל הנה אנחנו רואים שלא כן היא .

    מצוות שמיטה ויובל כן התפרטו כלליהם ופרטיהם בהר סיני .

    ומצוות אלו ללמד באו , ללמד על כלל המצוות שאף הם נאמרו בהר סיני ,

    על כל פרטיהם .

    אם מצוות שיקח עוד זמן רב עד לקיומן , וגם קיומן אינו תמידי כגון כאשר ישראל יגלו מארצם , נאמרו בכל זאת בהר סיני , הרי שגם עניינו של המגדף , וכן של כלל המצוות נאמרו בסיני.

    בכל דור מתחדשים דברים , ועמם גם השאלות ההלכתיות .

    כל כללי ההלכות וכל פרטיהן נאמרו בסיני .

    צריך רק ללמוד ולהבין , לחפש את העקרונות המופיעים במה שניתן לנו מסיני , ואז נגלה את דברי אלוקים חיים בכל דור .

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        19/5/20 08:54:

      שולח כוכב הערכה והזמנה לטעום מהקפה שלי

       

        17/5/20 01:03:
      כל הכבוד על ההתמדה ! שבוע טוב:)
        16/5/20 09:28:
      אני חושבת שאלוהים הכין את ישראל ברמה הטכנית עד שיוכלו ליישם את חוקותיו מעשית.