כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    סגידה לאמנות ולחוכמה


    אם אתם צופים ערוץ 2 - תיכנסו
    ותיכוו בעצמכם - אבל זאת באמת תהיו התאכזרות מצידי לאנשים כמוכם.

    מגזין תרבות לאמנות המיועד לאנשים חושבים





    אזהרה. אנחנו קצת עילגים ולכן מבקשים לנסות להתרכז במהותם של הדברים.
    אם תתאמצו קצת, אולי ייצא לכם טוב מזה.

    השאר ידובר בדברי ימי הבלוג.

    פוסטים סאטירים הם כאלו ואין לייחס להם כוונות.



    מייל לשליחת חומרים:
    dormatic100@gmail.com

    ארכיון

    0

    דן אלבו/בין מבע פואטי ראשוני צנוע ומופנם למבע מתוחכם ואקסטרווגנטי

    1 תגובות   יום חמישי, 21/5/20, 17:12

     

    בין מבע פואטי ראשוני צנוע ומופנם למבע מתוחכם ואקסטרווגנטי

    דברים אודות שיריו של יהודה ניסן

     

    יהודה ניסן עוסק במחזאות ומוסיקה ובתחומי יצירה נוספים כמו שירה וספרות. בתחום השירה  יהודה ניסן מצוי בשלב ראשוני של כיתות רגליים וחיפושים אחר קול, צליל, מלים, תכנים ומלודיה. ברי, שגם הגדולים במשוררים עברו בצעדיהם הראשונים דרך שער זה של חיפוש הקול והצליל הפנימי ואין מנוס ממנו. שיריו מתפרסמים בכתבי העת הספרותיים השונים. כן גם הוא נמנה על קבוצות משוררים שמרכזות את פעילותן ב"מוזיאון חצר היישוב הישן" בעיר העתיקה בירושלים ו"בבית אורי צבי גרינברג" במרכז ירושלים, מרכז שנוסד ע"י ח"כ גאולה כהן ז"ל בתחילת דרכה הפרלמנטרית. 

    בשיריו של ניסן מצאנו ביטוי מלא תום, רוחב-דעת ורוחב-לב במגע עם העולם, אותו עולם אנושי רוחני ורגשי שנבנה והתעצב על בסיס התנסויותיו, חוויותיו והתמודדויותיו בחיים, עד לפרק זה בחייו, שבו החל לעסוק בשירה. חווית הקיום של ניסן יוצרת יחדיו, תמתיקהthématique) thematic) מגוונת שבין שמחת חיים, פיכחון, יגון ואירוניה. בשירו אהבה חוזרת, יש מבט אינטימי על דמויות מוכרות, עד שנדמה שהמספר, בעצם מספר את סיפור חייו, או איזה פרק חיים כואב בביוגרפיה של אחיו או אחותו. השיר בנוי כמעשיה או סיפור קצר עם התחלה וסוף. בבתים הראשונים הדובר מתאר את האהובה-האוהבת. כמספר סיפורים, הדובר מביא לידיעת הקורא ללא מעורבות רגשית עובדות ביוגרפיות טכניות נתון ראשון: "אל ירושלים חזרה לגור" נתון ביוגרפי שני, היא שבה בבגרותה לגור בירושלים. הציון הסיפורי המובהק ביותר בשיר מצוי בתחילת הבית השלישי, "יום אחד והיא בדרכה (היא רואה) "כַּנָּר בַּרְחוֹב מַפְלִיא בִּנְגִינָה.." וכאן מתחיל היסוד המכאיב ואוי גם הטראגי, כי מֵהַסִּפֵּר אנו למדים שהיא אהבה אותו בנעוריה אך הוריה ניתקו אותה ממנו. אלא שאותו מפגש פנטסטי אקראי ברחוב ירושלמי בין האהוב והאהובה לא מתרחש בסביבה תומכת ומעודדת במסיבת ריקודים, או בלובי של בית מלון מפואר למשל, אלא בנסיבות עלובות. כנגן חוצות (ניתן רק להוסיף ולדמיין, שמא ואולי הוא עומד על מדרכה מטונפת מלאת שאריות מזון מסריח, בדלי סיגריות, גללי צואת כלבים ושברי בקבוקי בירה ושמא הוא לבוש בלויים...) המלקט מעות למחייתו ברחוב, דומני שלב ליבו של השיר מצוי בשתי שורות הסיום של הבית הרביעי ובבית החמישי.

    הִיא לֹֹא שָׁכְחָה אוֹתָה אַהֲבָה,

    וְתָמִיד הוּא עָלָה בְּמַחְשָׁבְתָהּ.

     

    שָׁלְפָה מֵאַרְנָקָהּ שְׁטָר,

    הֵבִינָה, שֶׁאוֹתָה הוּא לֹא זָכַר.

    אֲבָל הוּא זִהָה, אַךְ הִתְבַּיֵּשׁ,

    כִּי בַּרְחוֹב מְנַגֵּן הוּא, וּמָעוֹת מְבַקֵּשׁ.

     

    ולמרות הגורל האכזר שהפגיש את האוהבים בנסיבות עלובות, מאכזבות ומדכאות כל כך, בנסיבות המאוסות ביותר שאדם יכול לאחל לעצמו - השיר מסתיים ב"הפי-אנד", "בְּחָזְקָה הֵם הִתְחַבְּקוּ / מֵאָז וְלָעַד זֶה אֶת זוֹ אַהֲבוּ.", בשורות אלה המשורר מחלץ את העלילה "מהבוץ הצמיגי" שבה הייתה נתונה, והשיר מזנק באחת בתחושת התעלות מלאת תקווה אל סופו הטוב.

    יוֹם אֶחָד הִבִּיטָה לוֹ בָּעֵינַיִּם,

    רָאֲתָה שָׁם דִּמְעָה אוֹ שְׁתַיִּם,

    הֵבִינָה, שֶׁאוֹתָה הוּא מְזָהֵה,

    אוֹתָה לֹא שָׁכַח, הוּא זוֹכֵר וְרוֹאֵה

     

    קָרְבָה אֵלָיו, קָרְאָה בִּשְׁמוֹ,

    הוּא יָדַע, שֶׁהִיא נוֹעֲדָה לוֹ.

    בְּחָזְקָה הֵם הִתְחַבְּקוּ,

    מֵאָז וְלָעַד זֶה אֶת זוֹ אַהֲבוּ.

     

    הריאלייה המקיפה את חיי המשורר, קצב טפטוף פרטי המעשייה והעובדות אל שורות השיר על ידי המשורר, ומערכת הסמלים המבטאת את המתרחש בפנימיותה של האישה ובעולמו הטראגי של האיש. רגשות ניגודיים פורצים בעוז, אך הם נתונים לטוב ולרע, לחיים ולמוות, לשבט או לחסד בגלגלי הגורל, בחינת "אִם לְשֵׁבֶט אִם לְאַרְצוֹ אִם לְחֶסֶד יַמְצִאֵהוּ" (איוב לז יג). הגורל המוליך לפי תהום יודע גם את מנגנוני פעולתו של "צחוק הגורל", זה המטיב בהתייחסותו האירונית או שמא הקומית עם האדם ואירועי החיים.

    היסוד הסיפורי מאפיין גם את השיר "אִישׁ – פְּנִינָה" המספר בקיצור נמרץ נתונים אחדים מתוך הביוגרפיה של אֱלִיעֶזֶר בֶּן יְהוּדָה.

    לעתים אמונה בזולת ותמימות מחלצות את האדם מנפילה לתהום. תקווה ככל הנראה אינה אפשרית ללא תום ואמונה. שכן פסימיזם, ערמומיות וחשדנות יכולים להועיל אולי בתוככי ריאלייה של שגרה, בימים הזורמים בנהר החיים, יום אחר יום על מי מנוחות,  אך בנסיבות של זעקה, מספד, נהי וכאב - לתום הלב ולאמונה, יכולת להעניק כושר עמידות ותקווה לנפש המיוסרת,  תכונות שבהן טמונה העצמה הדרושה לנצח את הרע . כך למשל: בשיר הַתִּקְוָה בָּאֹפֶק, המספר על איש תקוע המצוי במצב של חוסר אונים, ובאופן מטאפורי היינו אומרים מול שלט "אין מוצא", המונע ממנו להמשיך להתקדם, החוסם את דרכו, ובמילות השיר: וְאֵין מוֹצָא, וּבַחַיִּים אַתָּה תָּקוּעַ, הדובר בשיר מטיף לאותו איש מובס ומיואש "אָז דַּע, שֶׁאֵין צֹרֶךְ לְהִתְיָאֵשׁ.. קוּם וְקָדִימָה הַבֵּט, / קַבֵּל הַחְלָטוֹת, אַל תִּתְלַבֵּט, / וְאִם תִּתְאַמֵּץ, אַתָּה תִּרְאֶה, כִּי טוֹב מֵעַכְשָׁו, לְךָ יִהְיֶה.".

    בדברי מבוא קצרים אלה, כמובן שלא נגענו בדיון הקלאסי על ההבדל שבין שירה לפרוזה. כאמור, לא כל תצליל מחורז דיו כדי להפוך טקסט לשיר. מצד שני, גם בפרוזה מופיעים מפעם לפעם תצלילים, מקצבים, מלודיות ומשחקים של טקסט פואטי. בפועל לא ניתן להתבונן בשתי קונסטרוקציות אלה בראיה דיכוטומית השוללת יחסי הדדיות ביניהן. הלטיפות, החיבוקים והנגיעות ביניהן מובילים למסקנה שאין זה אפשרי למתוח חיץ מוגדר בין השתיים. באופן מטאפורי ניתן לומר, שירה ופרוזה הן פזורות של אותה ארץ, הבנויות מאותה קרקע ומאותם מינרלים, סלעים, קרקעות ומאובנים, הגם שהנוף שלהן עשוי להיות שונה, גם אם אדמותיהן צמודות זו לזו על רצף טריטוריאלי אחד. דומני ששיריו של ניסן מצויים לעת עתה, באותו מרחב ביניים שבין שתי הסוגות, בניסיון לגלות את ייחודיותו וקולו הפנימי. ככל משורר בראשית דרכו, שיריו משקפים התרוצצות בין הקול הבסיסי, הגולמי והראשוני, הצנוע והמופנם ובין המבע הפואטי המתוחכם, הלמדני, המורכב, הטרנסנדנטי, הציני, הסרקסטי, הראוותני והאקסטרווגנטי. 

     

    דן אלבו

    ירושלים, 30 בדצמבר 2019.

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/5/20 12:41:
      קראתי ונהניתי. תודה!

      פרופיל

      סופר העתיד (שיר שגינטר גראס כתב לי)