כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מעט מן האור

    ארכיון

    תגיות

    פרופיל

    alxm
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    פרשת השבוע - בהעלותך

    2 תגובות   יום שישי , 5/6/20, 11:57

    על מה התנבאו אלדד ומידד ?

    לאחר תלונתם של בני ישראל לבשר (במדבר י"א) , ותלונת משה על הקושי בהנהגה : "האנכי הריתי את העם הזה, אם אנכי ילידתיהו..." , נותן הקב"ה שני מענים .

    המענה השני הוא נתינת בשר לעם , שהוא בא בצורת עונש :

    "לא יום אחד תאכלון... עד חודש ימים עד אשר יצא מאפכם... יען כי מאסתם את ה' אשר בקרבכם" ,

    והמענה הראשון הוא תוספת כוח למשה רבינו בהנהגה .

    שבעים זקנים יתנבאו ומשה רבינו לא ישא עוד במשא העם לבדו .

    סיפור ההתנבאות של שבעים הזקנים הוא גם מעניין מאד .

    בתוך הסיפור הזה נמצאים שני אנשים , אלדד ומידד , שנשארים להתנבא במחנה לאחר התנבאות שבעים הזקנים , והנער רץ אל משה רבינו ומודיע לו על כך , ומבקש :

    "אדני משה, כלאם".

    תגובת משה אף היא מפליאה מאד : "המקנא אתה לי ?! ומי יתן כל עם ה' נביאים...".

    מדברי חז"ל המובאים ברש"י נראה כי אלדד ומידד היו ענווים וסברו שאין הם ראוים . הרש"ר הירש מדגיש שדווקא משום כך הם זכו שתשרה עליהם רוח הנבואה , למרות שהם נשארו במחנה . ראויים לאותה גדולה . הם סברו שאינם ראויים להקרא , ודווקא משום כך זכו לנבואה . ללמדנו שהנבואה שורה מתוך ענווה ולא מתוך גאווה .

    אותו נער שרץ לומר למשה להודיעו שאלדד ומידד מתנבאים , לפי הסבר רש"י היה גרשום בן משה , ולפי פירוש אחר בחז"ל היה זה יהושע בן נון .

    בכל אופן , אותו נער סבר כי אין מקום לאותה התנבאות . מדוע ?

    רש"י מסביר כי בנבואתם הם אמרו כי משה רבינו מת , ויהושע הוא שמכניס את בני ישראל לארץ ישראל .

    משה רבינו לא מוכן לקבל את טענת הנער שצריך לכלוא אותם , אלא "מי יתן וכל עם ישראל יהיו נביאים" , וזאת אף אם יש מחיר אישי למשה רבינו בכך שמתנבאים שהוא לא מכניס את העם אל הארץ .

    הרש"ר הירש מסביר כי מתוך דברי משה ניתן ללמוד על תפקיד המנהיג בעם ישראל : "דברי משה הם מופת נצחי לכל המורים והמנהיגים בישראל המורה להם , כי האידיאל העליון של פעילותם יוגשם - כאשר יזכו להיות מיותרים בעם , בהגיע העם בכל שכבותיו לאותה מעלה רוחנית , שאין זקוק הוא עוד למורים ולמנהיגים !"

    אכן אותם זקנים בסופו של דבר יורשים את משה רבינו ועיקר תפקידם יהיה ללמד ולהפיץ תורה לכלל עם ישראל .

    יש בעם ישראל כהנים , יש הדרגתיות בהופעת הקדושה , אך לכל עם ישראל נאמר "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" , לא כטענתו של קורח שאין צורך בהנהגה כלל , אך כן בשאיפה שכל עם ה' יהיו נביאים .

    בגמרא במסכת סנהדרין דף י"ז ע"א יש דעה נוספת על מה התנבאו אלדד ומידד :

    "על עסקי גוג ומגוג היו מתנבאים".

    אלדד ומידד מתנבאים כבר בתקופת המדבר על אחרית הימים .

    הרש"ר הירש מסביר כי תכנה של נבואה זאת , של הניצחון במלחמת גוג ומגוג , הוא ניצחון של הפשטות העממית , הנבואה תהיה במחנה ולא באוהל , "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".

    אכן חשובה היא ההנהגה , בוודאי שכעת .

    לא נכון להקדים את זמן שבירת ההנהגה , כל עוד זה לא קרה , אלא רק להתקדם לכיוון זה . אך אין לך אדם שאין לו תחליף .

    בני ישראל אכן קיבלו תורה על ידי משה רבינו , אך גם הוא ימות , ויהושע הוא שיכניס את ישראל לארץ . לא באדם בודד פרטי גדול ככל שיהיה תלוי העולם .

    אולי זאת תמצית הדיבור האלוקי של הקב"ה לאברהם אבינו , לעזוב את מולדתו ובית אביו , לעזוב את ההחזרה בתשובה וגילוי האלוקות בחרן , וללכת לארץ ישראל ולהקים אומה , לא בפרט זה או אחר תלוי הגילוי האלוקי אלא דרך נשמת האומה של עם ישראל . לפרט יש תחליף . הוא עושה את תפקידו ומסתלק .

    אך נשמת ישראל קיימת לעולם , "וגם נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם , כי לא אדם הוא להנחם" (שמואל א, ט"ו) .

     

    "וכי לאורה הוא צריך ?"

    "בהעלותך את הנרות , אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות".

    הקב"ה מצווה את אהרן הכהן להדליק בכל יום את המנורה שבמשכן .

    השאלה המרכזית איתה מתמודדים חז"ל בנסיון להבין את מצוות המנורה היא , מדוע מצווה הקב"ה על הדלקת המנורה ?

    וכי הקב"ה זקוק לאורה של המנורה ?

    הלא כל ימי המדבר הקב"ה האיר לבני ישראל את הלילה באמצעות עמוד האש , בכל יום ויום הקב"ה מזריח חמה שמאירה לעולם , וכי לאורה של המנורה זקוק הקב"ה , שהוא מצווה את בני ישראל על הדלקת המנורה ?

    אחד ההסברים הוא שמטרת הדלקת המנורה היא להיות עדות שהשכינה שורה בישראל. גם על כך יש לשאול , מה היא בדיוק העדות ? כיצד הדבר הזה פועל ?

    אנחנו יודעים שבמקדש שלמה נבנו להיכל המקדש חלונות שקופים אטומים , כלומר המקדש לא זקוק לאור מהעולם שמבחוץ , אלא המקדש הוא זה שמאיר כלפי חוץ לעולם כולו .

    נראה שניתן לחבר את שני הדברים הללו ולומר שבעצם הדלקת המנורה איננה בשביל הקב"ה .

    הקב"ה באמת לא זקוק לאורה של המנורה , אלא הדלקת המנורה באה בשבילנו , היא באה בכדי להאיר החוצה , אל מחוץ למקדש .

    אך כיצד זה מתבצע ?

    השפת אמת (שנת תרל"א) מסביר כי התורה נקראת אור , והמצוות נקראות נר , "כי נר מצווה ותורה אור" .

    אל האור האלוקי אנחנו לא יכולים להגיע . אולי אנחנו יכולים רק לתפוס קצה קצה של הבנה מסוימת מאותו אור אלוקי .

    בכדי לקלוט משהו מאותו אור אינסוף , מהתורה , עלינו לקיים מצוות .

    באמצעות המצוות הגשמיות , המעשיות , אנחנו מצליחים להמשיך קדושה , מצליחים להמשיך מהאור האלוקי אלינו לעולם .

    כל זאת בזכות אותו ציווי אלוקי שציווה על המצווה . 

    מצווה פועלת את פעולתה והיא הנר , היא הכלי שבו יופיע האור האלוקי .

    ללא ביצוע הפעולה האנושית , שמוגדרת כ'תורה שבעל פה' , לא היה ל'תורה שבכתב' , לאור האלוקי כיצד לחול .

    לכן ציווה הקב"ה על הדלקת המנורה , בכדי להראות שהשכינה שורה בישראל , השכינה שורה במעשיהם הגשמיים של בני ישראל .

    אהרון הכהן מדליק אש , ובכך הוא יוצר כלי להופעת האור האלוקי , כלפי חוץ , לכל העולם , לישראל ולאומות .

    וכך מסביר השפת אמת , שמטרת הדלקת המנורה הוא "להמשיך את האור גם תוך החושך" .

    כאשר אתה נמצא בחושך , בהרגשת ריחוק ח"ו מה' - אז תקיים מצווה .

    על ידי המצווה , באמצעות אותו מעשה גשמי שעליו ציווה הקב"ה , אז יחול האור האלוקי. ציווי הדלקת המנורה וקיום המצוות בכלל הוא בכדי לזכות אותנו באותו אור.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        6/6/20 11:39:
      המשפט המסיים שלך: "ציווי הדלקת המנורה וקיום המצוות בכלל הוא בכדי לזכות אותנו באותו אור.", ולזכות אותנו באותו אור פירושו, להבנתי, לזכות אותנו בעולם נאור בזכות מעשינו.
        5/6/20 12:18:

      שבת שלום ומבורך‎ - YouTube