כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אברהם אלישע מאמרים

    אברהם אלישע
    יצירה בתכשיטים

    חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות
    מרצה, כותב ספרים ומאמרים
    זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    אברהם אלישע - "אהבה" כתכשיט - מבט חדש

    0 תגובות   יום שישי , 12/6/20, 18:54

    ''

     

    ''

     

    מאז ומעולם ביקשה נפש האדם לתהות על אחד ממופלאות עצמה - האהבה מהי? על כך הרחבנו במאמרים על התכשיטים ששמותיהם "אהבה" ו"הרמוניה", בהם הצגנו אותם על פי צורה ותוכן במרכיביהם ובמאפייני עטיפתם הסמלית ה"עושה" אותם.

    דברינו כאן הם המשך ישיר לאותם מאמרים. הפעם הם נוגעים לגרסת עיצוב חדשה, מבחינת הקומפוזיציה והשימוש בזהב ובאבנים היקרות כחומרי שפה. מדובר בתכשיט יחידאי מן הסוג הנקרא One of a kind, שבו באים לידי ביטוי המאפיינים הסמליים של החומרים שמהם הוא עשוי. לאלה מיוחסת הסגולה לעורר התייחסות רגשית מחברת בין זוג נאהבים שתהודות נפשם מסונכּרנות, ומכאן שהתכשיט נועד לתכלית מסוימת.

     

    התכשיט כקומפוזיציה סמלית

    - תוכן, צורה ומשמעות

    אנו לוקחים כמובן מאליו שהאבן מסמלת את ה(א)בן אדם. כאן בתכונתה ובסגולתה המשפיעה אנרגיה, המחברת בין האבנים- האנשים.

    התכשיט בנוי מכמה חלקים. אלה הם רבדים סמליים המסתיימים יחדיו במעין הצהרה על ייעודו כתכשיט "חי" ופועל.

    החלק התחתון: שתי מסגרות סגלגלות בצורתן (רמז ל"סגוליות"). בסימבוליזם של הצורה נקשרות הצורות הסגלגלות עם הביומורפי. במרכז שִפְעת אבני אופל מאירות - שבקרינתן מכריזות על אופיין. סביבן המסגרת השנייה החובקת-סוגרת כטבעת ומשובצת באבני ספיר כחולות.

    מעליהם ריבוע - צורה ארכיטיפית המייצגת הכלה - שמשובצת בו אבן ששמה מעיד על המיוחס לה: "טופז מיסטי" (Mystical Topaz). ייחודה של אבן זו הוא באינסוף הגוונים ובני הגוון שבה, וכאן היא מסמלת את אחדות הצבעים המוקרנים אליה מן החלק האובָלי שמתחתיה.

    מחלק זה, המרובע, עולים כשורשים שתי כנפי פרפר. הפרפר מסמל גלגול חיים שלם והִשתנוּת טרנספורמטיבית - במילוי אמייל סגול (תרתי משמע). אלה נושאים את כל התכשיט כלפי מעלה להצמדתו לגוף. החיבור לשרשרת הפנינים מתקשר סימבולית לרעיונות המרוכזים במאמרינו על הפנינה.

    מעברו השני של התכשיט משטח בו ניתן לציין שמות הנאהבים. שמות מייצגים את הנפשות. בדרך הטבע עצם הנוכחות הפיזית של השמות, אם בתוספת מבט בהם ואם בחזרה סוגסטיבית עליהם, מגבירה את הזיכרון, את ההזדהות ואת ההשפעה הרגשית ההדדית. חוויה זו מתעצמת עוד יותר אם האבנים הן אבני המזל האסטרולוגי של השניים.

    ברור שהתכשיט נועד לספק לא רק הנאה אסתטית אלא דבר מה שהוא מעבר לה. הדרך לכך היא בחירת החומרים ועיצובם הכולל, מתוך קשב לניגודי הצבעים ולאחדות ביניהם והישענות על הסגולות המיסטיות המורשתיות המיוחסות לשכיות חמדה אלו של הטבע.

     

    רכיבי התכשיט בשפת הסמלים

    לאבן האופל ייחדנו כמה וכמה מאמרים. אבן יקרה זו נחשבת נקבית, והיא הרכה והלחה מכל אבני החן. מכוח קרינת אורה הפורץ מליבה הפנימי בשכבות ובגוונים רבים החוצה, היא מתפרשת כמאירה מן "הפנימי" הנסתר אל הגלוי.

    ייחסו לה יכולת זיהוי של דפוסי חשיבה ואיכויות מנטליות ויכולת קליטה של התרחשויות פנימיות, של הקצב הפועם בסתר, של דברים המקופלים בפרספקטיבה נסתרת. ויתרה מזו, היא נחשבה לאבן חיזוי וניבוי גורליים. שׁמאנים אבוריג'ינים ואינדיאנים השתמשו בה לאבחון מחלות וריפוין ולהעלאת מראות וחזיונות. יצוין כי לעומת האופלים הזוהרים יש אחרים חיוורים ואף מחווירים, וזו סיבה נוספת לכך שהאופל נתפסת כמשקפת אמוציות ומצבי רוח ומעידה על האדם הנושא אותה.

    הספיר, לעומת זאת, נחשבת אבן זכרית והיא השנייה בקשיותה בסולם מוס אחרי היהלום. רוב הדתות רואות בה אבן המקושרת למטפיזי ולקדושה, סמל לחוכמה שמימית, במיוחד בדת ישראל. הספיר, המפיצה תדר אור כחול, היא האבן החמישית בחושן הכוהן הגדול ששימש לניבוי נסתרות, והיא אבנו של שבט יששכר שעליו נאמר וּמִבְּנֵי יִשָּׂשׂכָר יוֹדְעֵי בִינָה לָעִתִּים לָדַעַת מַה יַּעֲשֶׂה יִשְׂרָאֵל (דברי הימים א, י"ב/33) - דבר המעיד בעד עצמו. אגב, נוסטרדמוס המתנבא הכריז בגאווה על עצמו שהוא מזרע שבט יששכר. ברמות האנושיות מיוחסת לספיר יכולת לגרום לריכוז, לשליטה בכוח המחשבה ולהארה רוחנית.

    המתכת: זהב, הנחשב כאור מינרלי. בצרפתית OR. סמליותו נוכחת בכל החלקים. האור מאפשר את האינטגרציה עם העולם ואת ההשתקפות האישית בעיניים שמנגד - על משמעותה הרחבה של אמירה אינטימית זו כיציאה מן ה"אני" בהזדהותו ובהשתקפותו-נוכחותו באחר.


    סיכום:

    הוא שאמרנו: לנתב את התכשיט אל מעבר לחוויה האסתטית. כך קריאת הקומפוזיציה: האבנים הממוסגרות - כמייצגות הדמויות הזכרית והנקבית - מחוברות ופועלות זו על זו בהתאם לתכונותיהן כמתקשרות לרובדי הנפש, לפיתוח אינטליגנציה רגשית, לתחושת נוכחות סימפטית, למנטליות ולאינטימיות, אהדדי. ואם דמיון נחוץ לכל אלה, הרי כבר למדנו מהמשורר האמן ויליאם בלייק שאמר: הדמיון איננו הלך רוח אלא הקיום האנושי כולו.

     __________

    לקריאה נוספת:


    * אבן האופַּל - נס ומלכת אבני החן

    * פרס ראשון בעיצוב תכשיטים - טבעת "מ-60 ל-70 לישראל" בסימן עין לציון צופיה 

    * בסוד הפנינים מִן הים והענבר כאור שקפא

    * "הרמוניה" - זיווג פנינה ויהלום בבואה אלגורית של הלבנה במילואה

    * סימונטה וספוצ'י, אלילת הרנסנס, מחווה אלגורית לדמותה

    * "טבעת המדינה" מחווה למדינת ישראל ולעצמאותה

    * על סוגי התכשיטים ומשמעותם הסימבולית


     

    כל הזכויות שמורות ©

    אברהם אלישע הוא חוקר אוצרות, פולחנים ותרבויות 

    תכשיטן ומעצב מדליות חיפאי, זוכה פרס ראשון בעיצוב תכשיטים בישראל

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      פרופיל

      אברהם אלישע
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין