כותרות TheMarker >
    ';

    משגיח כשרות

    בלוג שעוסק בדברים שמעניינים אותי ומעסיקים אותי, שזה אומר חילונים וחרדים, ישראליות, כנסת, זכויות אדם ודמוקרטיה (איור: עמוס בידרמן, הארץ)

    0

    סקס, שקרים וריקודי עירום

    30 תגובות   יום שבת, 22/3/08, 23:00

    האם ושתי היתה לוחמת פמיניסטית דגולה או סקסופובית? והאם באמת צמח לה זנב? האם ניהלה אסתר מערכת יחסים כפולה, עם אחשוורוש ועם מרדכי? והאם המן באמת ניסה לאנוס את אסתר, או שהיא רקמה עלילת דם? עיונים במקורות 

     

    לרגל פורים (בירושלים עדין פורים) מובאות כאן מחדש שתי

    רשימות שפרסמתי על החג בשנים עברו בהארץ עם עדכונים דרושים.

    היו אורגיות. "כמו הרבה הדוניסטים יהודים, החג האהוב עליי ביותר הוא פורים", כתבה לפני כמה שנים הסקסולוגית האמריקאית ד"ר סוזן בלוק, באתר האינטרנט שלה. "מגילת אסתר מלאה מין, פיתוי, הטרדה מינית, התגרות אירוטית, מסיבות פרועות, תככים פוליטיים, טרנסקסואלים לאחר ניתוח (שידועים כסריסים), ואסתר - גיבורה ערמומית ומפתה המצילה את עמה מהכחדה חמושה רק בחוכמתה ובמיניות שלה". בולוק מציינת גם, ש"מעולם לא היתה לי סימפטיה רבה לוושתי, שונאת מין ללא כל חיבה לאקסהביציוניזם... אם היא היתה יכולה לתבוע את אחשוורוש על הטרדה מינית, היא היתה תובעת". זהירות: המגילה על פי בולוק מוקפת בתמונות למבוגרים בלבד.

      purim at work. צילום: MR MARK BEK.  מתוך: flickr

    היה מרד? הפרשנות שלפיה הסירוב של ושתי לבוא לנשף של אחשוורוש עלול היה להצית מרד פמיניסטי, אינה פרשנות מודרנית. וכך אמר השר ממוכן לאחשוורוש בהתייעצות הבהולה שכינס המלך בעקבות נבצרותה של המלכה להופיע במשתה: "לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה כי... על כל העמים אשר בכל מדינות המלך... כי יצא דבר המלכה על כל הנשים להבזות בעליהן בעיניהן". בעצת ממוכן שיגר המלך צו מפורש לכל רחבי הממלכה: "להיות כל איש שורר בביתו". "המרד הראשון של נשים בפטריארכיה הגברית של המזרח הקדום, דוכא בעודו באבו", סיכמה ד"ר צופיה מלר, פעילה נגד חזרה בתשובה, בכתב העת "יהדות חופשית".

     

    היה זנב? המגילה מספרת שאחשוורוש ציווה להביא לפניו את ושתי "בכתר מלכות". חז"ל גרסו: כשהיא לבושה רק בכתר מלכות. האם יכול להיות שוושתי לא היתה הפמיניסטית הראשונה, אלא מייסדת משמרת הצניעות הראשונה ופשוט סירבה למופע החשפנות המלכותי הנועז? לא על פי התלמוד הבבלי, שלא מוכן להוציא אותה טוב, וטוען שהיא היתה רגילה לחיי פריצות. למה אם כן היא סירבה? "בא גבריאל וכיערה, שהפריח בה צרעת ועשה לה זנב".

     

    היתה גאווה? ד"ר צביה גרינפילד, מנהלת מכון "מפנה", סבורה ששתי דמויות הנשים, של אסתר ושל ושתי, הן "דמויות מקרטון". "אני לא מתפעלת משתיהן והן לא גורמות לי להרגיש גאווה על היותי אשה". לדבריה, הן במגילת אסתר והן במגילת רות יש יחסים עם גברים שאפשר לפרשם כמפוקפקים. אבל "מגילת אסתר היא סיפור על גברים די נתעבים וושתי ואסתר משחקות בו תפקיד משני. מגילת רות היא סיפור על נשים ועל הניסיון שלהן לשרוד בעולם קשוח".

     

    היתה שפוטה? העיתונאית חיותה דויטש מ"הצופה", מנסה להתמודד באתר NRG"" עם העובדה ש"אסתר, מה שתגידו לה תעשה, תאמר לה תבוא, תבוא, ללכת, תלך, להתקשט, תתקשט". התשובה שלה: "המשמעת הזאת נגמרת כשיש לה מאבק מוסרי... בנכונותה להקריב את עצמה... ואולי את חייה למען אחיה העומדים להיטבח... היא זוכה ביושר בכל הכבוד והיקר".

     

    היה משולש? אוהד אזרחי, מנהיג קהילת הניו-אייג' הדתית "במקום", סבור שהמגילה היא סיפור המשולש של שלושה זוגות (אחשוורוש וושתי, מרדכי ואסתר, והמן וזרש). "אל לנו להיות יותר צנועים מחז"ל", כותב אזרחי באותו אתר. חז"ל, הוא מציין "מבינים היטב ש'דוד' במקרא זה... אהוב וכותבים במפורש כמה וכמה דברים על מערכת היחסים הכפולה שניהלה אסתר עם מרדכי אהובה, ועם אחשוורוש בעלה... כמו למשל 'שהיתה (אסתר) עומדת מחיקו של אחשוורוש, וטובלת, ויושבת בחיקו של מרדכי'. ופירש רש"י: 'טובלת... כדי שלא תהיה מאוסה לצדי? משכיבתו של אשוורוש'".

    היה אונס? רגע דרמטי במיוחד בסיפור המגילה מתרחש במשתה השני של אסתר, לאחר שהמלכה מאשימה את המן שהוא מנסה לבצע בבני עמה ג'נוסייד. אחשוורוש יוצא להתייעצות עם עצמו בחצר. כשהוא חוזר, התמונה שנגלית לעיניו היא: "והמן נופל על המיטה אשר אסתר עליה". ואז שואל המלך את המן: "הגם לכבוש את המלכה עמי בבית". מה בדיוק חיפש המן במיטה של אסתר? רש"י פרש לכבוש - "לאנוס בחוזקה". האם באמת ניסה המן לאנוס את המלכה בדיוק כשהמלך מתלבט כיצד לחרוץ את גורלו? רש"י מסביר: "המלאך דחפו". עיון באתר האינטרנט של ישיבת "כרם" ביבנה מגלה שלמפרשים אחרים, ידועים פחות, גירסה הרבה יותר קונספירטיווית. לפי גירסה זו, אסתר הפילה את המן על עצמה "והיתה מצעקת אדוני המלך 'הרי הוא כובשני לפניך'". לך תסביר לאחשוורוש שזה לא מה שהוא חושב ושזאת בכלל עלילת דם. 

     

    היה פוגרום? ויכוח פוליטי נוקב התעורר סביב שאלה מוסרית נוספת. "יהודי המגילה מתגוללים על שונאיהם - אנשים, נשים וטף - נוקמים בהם והורגים כ-75 אלף בני אדם", כתב מנהיג מרצ לשעבר יוסי שריד, ב"הארץ", לפני שנתיים. שריד מגדיר זאת פוגרום. לדבריו, "אולי אין זה מקרה שברוך גולדשטיין בחר לטבוח דווקא בפורים". בנושא הזה לפחות, יש הסכמה מלאה בין שריד למנהיגת מרצ שקדמה לו, שולמית אלוני. "זה חג גועלי", אומרת אלוני. "כל העסק הזה עם הנקמה - הרי לא פגעו ביהודים. כל השמחה היא שהיהודים יכלו סוף סוף להרוג בגויים".

     

    היתה שמחה? שותפו של שריד לממשלת ברק, השר לשעבר שלמה בניזרי מש"ס, מיהר להגיב על דבריו במכתב למערכת: "על שנאה עצמית שמעתי, אבל כזאת?" וזה הנרטיב של בניזרי: "קמו היהודים ביום שיועד להתרחש בו הפוגרום הגדול ביותר בהיסטוריה בכלל ובהיסטוריה של העם היהודי בפרט, והרגו את אלה שעמדו לרצוח אותם. האם להגנה עצמית זו ייקרא פוגרום?" בניזרי ביקש: "יניח לנו שריד לחגוג את חגינו היהודים בששון ובשמחה ויפסיק להשבית את שמחותינו".

    פורסם במקור בתאריך 2.3.07 

    Purim 2007. צילום: bdnegin. מתוך: flickr 

    אוזן המן זה כמו חצי סופגניה

    למה פורים בירושלים עצוב יותר ולמה הוא נמשך חמישה ימים? האם יש חובה הלכתית להתמסטל עד דלא ידע? איך חוגגים כלבים אמריקאים את פורים? ולמה ילד שיתפס עם אקדח קפצונים עלול ללכת לארבע שנים בכלא?

      

    מרבים בהתראות. "משנכנס אדר", כתב דורון רוזנבלום ב"הארץ" ב-2004, "מרבים בהתראות חמות". ב-2003 עמד החג גם בסימן ההצטיידות במסקינג טייפ ומים מינרליים, לקראת מלחמת עיראק. מאז האינתיפאדה כל פורים עומד בסימן השאלה המתבקשת, האם זה יהיה פורים בלי פיגוע? השנה הטבח בישיבת מרכז הרב הגיע כבר בראש חודש אדר, וכמעט כל מי ששמע את היריות חשב שמדובר בנפצים. ובכל זאת, אין ספק בשנים האחרונות העדליאדות חזרו.

     

    תוגת ירושלים. אם יש חג שמסמל את הפער בין ירושלים לשאר הארץ הרי זה פורים, שכן לירושלים יום חג נפרד משלה. השמחה במקום שידע 2,500 חגי פורים ויותר, וכבר בימי יהושע בן-נון היתה לו חומה, היא בהכרח כבדה יותר מאשר השמחה קלת הדעת בערי ישראל הצעירות. השנה (2008), למשל, היה בירושלים "פורים משולש" שהתחיל ביום שישי ונגמר רק ביום ראשון. אם מביאים בחשבון שהחגיגות בבתי הספר התחילו כבר ביום רביעי, אז לירושלים יש פורים מחומש.

     

    חומה חדשה. לאווירה הכבודה מוסיפים הדיונים ההלכתיים הקבועים סביב השאלה אילו מהשכונות החדשות של ירושלים כבר נחשבות לחלק מהעיר וצריכות לחגוג ביום השני ואילו עדיין לא חברו אל הקודש. בשנים האחרונות יש לירושלמים סיבה כפולה ומכופלת לחגוג, שכן הם זכו בחומה חדשה. ודומה שכל מי שבתוך החומה חוגג פורים משולש ומי שנשאר בחוץ לא חוגג בכלל.


     

    חג הילדים. הד"ר רם פרומן כותב במאמרו "מה עושים בחגים?" שפורים, כמו ט"ו בשבט ול"ג בעומר, נהפך בקרב החילונים בישראל בעיקר לחג של ילדים. אחת הסיבות לכך היא שרוב הציבור איננו נוהג לקיים את מנהג סעודת הפורים כארוחת חג משפחתית. כך מצטמצם תפקידם של ההורים בחג בעיקר לקניית התחפושת. בעוד שלתכנים המקוריים של החג ולגיבורים המקוריים אין כמעט שום נפח בהוויה החילונית, הרי שבכל שנה יש גיבורי תחפושות חדשים, בעיקר גיבורי מדיה. ב-2003 זה היה הארי פוטר, ב-2004 לובה הקופאית, והשנה הלכו טוב תחפושות מהישרדות.

     

    ומה עם המבוגרים? כמו סילווסטר, בעבורם זו בסך הכל הזדמנות לעוד מסיבה. בחלק מהמקרים המחיר הוא החובה המעיקה להתחפש. בפייסבוק הופיע השנה הודעות רבות של גולשים נואשים מחפשים רעיון לתחפושת או של כאלה שמודיעים שכבר יש להם אחלה רעיון. ספק אם מישהו באמת זקוק להיתר ההלכתי להשתכר, אבל המהדרין נוהגין להתמסטל עד דלא ידע.

    חצי סופגנייה. הדיאטנית הראשית של שומרי משקל, ענבל קרקו, מסרה לקראת פורים 2004 שהישראלים אוכלים בשנה כאלף טונות אוזני המן. אוזן המן אחת, קבעה, מכילה בין 130 ל-170 קלוריות, ואכילת שלוש אוזני המן בכל אחד משלושת ימי החופשה תגדיל אתכם ברבע קילו. אלא שטלי אלבז דנון, דיאטנית במכבי שירותי בריאות, דיווחה ב-2005 שכל אוזן המן מכילה 250-200 קלוריות, כך שהכל כנראה תלוי בגודל האוזן. אלבז דנון גם הכניסה את האוזן לפרופורציות, והזכירה שמשמינה ככל שתהיה, יש בה רק חצי מהקלוריות של הסופגנייה.

     

    בארק מצווה. את התכנים המעודכנים ביותר יוצקת בחג קהילת "בית שיר שלום" הרפורמית בפלורידה, העורכת בפורים חגיגות "בארק מצווה" - בר מצווה לכלבים של חברי הקהילה. הטקסים מבטאים את הניצוץ האלוהי שיש בבעלי החיים. הם נערכים במגרש החניה ולא בבית הכנסת, כי בכל זאת לכלבים יש צרכים והם עלולים לא להתאפק. בני המשפחה נובחים וגם אומרים תפילה, ולבארק המצווה המאושר מוענקת תעודה.

     

    1,380 משפחות. אצל החרדים פורים הוא משהו אחר לגמרי. שם לוקחים את מנהג "המתנות לאביונים" ברצינות רבה - מדובר בחג של איסוף כספים למען משפחות עניות, שכמותן לא חסרות בציבור החרדי. ב-2004, למשל, אסף "ועד הרבנים לענייני צדקה" חמישה מיליון שקלים. חוברת שפירסם ועד הרבנים קוראת לקיים באמצעותו גם ב-2005 את מצוות המתנות לאביונים בהידור גדול. הוועד הבטיח לחלק את הכסף בפורים, גם אם ייתרם קודם לכן. הכסף יחולק ל-1,380 משפחות אביונים ב-53 ערים ברחבי הארץ, כך שהתורמים יוכלו לקיים את הכלל "עניי עירך קודמים".

     

    כנופיות בני ברק. אלא שפורים הוא גם חג של פריקת עול ברחובות קריית קודש בני ברק. ביטאונה של דגל התורה, "יתד נאמן", מדווח כי בחג "פושטות על העיר כנופיות של ריקים ופוחזים. פיצוץ נפצים על עוברי אורח, מהומות והטרדות קשות הם תכלית השהייה של בני הבליעל בעיר". התחפושות מקשות במיוחד על המלחמה בשבאב החרדי, שחלקו מגיע מחוץ לעיר. ב-2005 (כמו בשנים קודמות) הוחלט על מאבק חריף במיוחד בתופעה. מאות שוטרים אבטחו את העיר. החשש הגדול ביותר הוא תמיד מהאפשרות שנערות יחברו לחוגגים, ולכן הסמינרים לבנות מנהיגים בפורים סוג של סגר. "אני אישית", סיפר מנהל סמינר, "נכנס לכיתות ומתריע ומזהיר את התלמידות לבל תצאנה מן הבית בפורים, בעיקר לא לרחובות הראשיים, ולא בשעות הלילה".

     

       purim 2007. צילום: serenity now. מתוך: flickr

     

    7 שנות מאסר. אבל ח"כ משה גפני מדגל התורה לא מסתפק עוד באבטחה הכבדה בבני ברק. בראשית החודש הוא העביר (בקיראה טרומית) הצעת חוק שמטילה עונש של שבע שנות מאסר על מי שמייצא מייבא או רוכש צעצוע מסוכן. מי שמשתמש בצעצוע מסוכן דינו על פי הצעת החוק עד ארבע שנות מאסר. צעצוע מסוכן מוגדר בהצעת החוק כ"צעצוע שהשימוש המקובל בו עלול לגרום למשתמש בו או לבני אדם אחרים נזק גופני או לסכן את בריאותם או לגרום להם הטרדה לרבות צעצוע הפולט אש, צעצוע נפיץ, צעצוע שנועד לגרום לגירוי, דמע או עיטוש". כלומר מדובר בין היתר באקדח קפצונים ובספרי שלג ליום העצמאות. ארבע שנות מאסר על החזקת ספרי שלג? באמת צעצוע מסוכן.

    פורסם במקור ב-25.3.05

     silan@haaretz.co.il

    דרג את התוכן:

      תגובות (23)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        5/4/08 00:23:

       

      צטט: sexhazak 2008-04-04 14:49:31

      אני פשוט לא מאמין עד כמה שאנחנו אוהבים לדבר על סקס בכל מקום שאפשר :)

      צודק, חייבים להפסיק עם הסקס הזה ויפה שעה אחת קודם

        4/4/08 14:49:
      אני פשוט לא מאמין עד כמה שאנחנו אוהבים לדבר על סקס בכל מקום שאפשר :)
        30/3/08 14:28:

       

      צטט: shahar ilan 2008-03-30 11:18:54

       

      צטט: חנה בית הלחמי 2008-03-29 21:33:58

      נו, אז מה זה הקמפיין הרב-זרועי שרץ היום לאורך ורוחב מערכת החינוך והחברה בכלל, להעמקת התודעה הלאומית, הצה"לית והציונית, אם לא דיאטת השמנה לפרה הזו?

       

       

      כוסות רוח למת?

      כולי תקווה :)

        30/3/08 11:18:

       

      צטט: חנה בית הלחמי 2008-03-29 21:33:58

      נו, אז מה זה הקמפיין הרב-זרועי שרץ היום לאורך ורוחב מערכת החינוך והחברה בכלל, להעמקת התודעה הלאומית, הצה"לית והציונית, אם לא דיאטת השמנה לפרה הזו?

       

       

      כוסות רוח למת?

        29/3/08 21:33:

      נו, אז מה זה הקמפיין הרב-זרועי שרץ היום לאורך ורוחב מערכת החינוך והחברה בכלל, להעמקת התודעה הלאומית, הצה"לית והציונית, אם לא דיאטת השמנה לפרה הזו?

      הפחד מנפגעים נבע מן הסתם מן הידיעה שכל נפגע הוא נפגע שלא אמור להיפגע בקרב מיותר שלא אמור להתרחש, אבל מכיוון שלאף אחד אין מושג ירוק מה אמור להיות / למה / איך / מתי / כמה / באיזו דרך וכיו"ב - כולם נסחפים אליו כצאן לטבח. אנחנו רואים עין בעין את הנושא, אני רק פחות מחוברת לצדקת הדרך. צריך דרך כדי שניתן יהיה להצדיקה.

      צטט: shahar ilan 2008-03-29 17:19:17

       

      כמו שאני הבנתי את הדו"חות על המלחמה, הרי שהיתה לנו מלחמה לא מלחמה, שבה ההנהגה אחוזה חרדה נוראית מנפגעים. לכן היא לא העזה לקבל את ההחלטות הדרושות כדי לנצח (ובהחלט יכול להיות שאם היינו יוצאים לפעולה קרקעית בזמן היינו מסיימים עם פחות נפגעים).

      אני חושב ששלדה של הפרה הקדושה של טרומפלדור מתפורר בעמק העצמות היבשות ומחכה שיפיחו בו קצת רוח חיים. אפשר לעשות הכל כדי לא להלחם, אבל כשיוצאים למלחמה צריכה להיות הכרה בצדקת הדרך.

       

        29/3/08 17:19:

       

      צטט: חנה בית הלחמי 2008-03-29 17:07:32

      עוד לא סחטנו את הפרה הזו עד הסוף - היא היתה בשבע השנים הרזות שלה, נראה שהיא בדרך להשמין שוב. המחדל של מלחמת לבנון הראשונה היה ההקדמה...השניה זה כבר שכלול של הביצוע... (לא?).

      כמו שאני הבנתי את הדו"חות על המלחמה, הרי שהיתה לנו מלחמה לא מלחמה, שבה ההנהגה אחוזה חרדה נוראית מנפגעים. לכן היא לא העזה לקבל את ההחלטות הדרושות כדי לנצח (ובהחלט יכול להיות שאם היינו יוצאים לפעולה קרקעית בזמן היינו מסיימים עם פחות נפגעים).

      אני חושב ששלדה של הפרה הקדושה של טרומפלדור מתפורר בעמק העצמות היבשות ומחכה שיפיחו בו קצת רוח חיים. אפשר לעשות הכל כדי לא להלחם, אבל כשיוצאים למלחמה צריכה להיות הכרה בצדקת הדרך.

        29/3/08 17:07:

       

      צטט: shahar ilan 2008-03-29 14:18:47

       

      זה אחת הבעיות שכאשר שחטנו את הפרה הקדושה של טרומפלדור לא טרחנו לוודא שיש פרות אחרות בסביבה. כך נשארנו עם העיזים של yellow, עם תרנגולות לכפרות ועם חתול בשק.

      בהחלט יש מקום להעמיד בסימן שאלה את האמירה "טוב למות בעד ארצנו".

      מצד שני, חייבים לזכור שלפעמים חיילים מוכרחים למות בעד ארצנו.

      המצב היום הוא שהערך הרווח הוא ש"פראייר מת בעד ארצנו".

      זה שגוי, זה נורא וזו מחלה שפוגעת בחוסן הלאומי.  

      אם לא נרפא אותה המחדל של מלחמת לבנון השניה יהיה רק הקדמה.

      עוד לא סחטנו את הפרה הזו עד הסוף - היא היתה בשבע השנים הרזות שלה, נראה שהיא בדרך להשמין שוב. המחדל של מלחמת לבנון הראשונה היה ההקדמה...השניה זה כבר שכלול של הביצוע... (לא?).

        29/3/08 14:18:

       

      צטט: חנה בית הלחמי 2008-03-28 23:54:45

      ברח לי...

      כמו ארכיטיפ טרומפלדור וטוב למות בעד ארצנו, להבדיל.

      זה אחת הבעיות שכאשר שחטנו את הפרה הקדושה של טרומפלדור לא טרחנו לוודא שיש פרות אחרות בסביבה. כך נשארנו עם העיזים של yellow, עם תרנגולות לכפרות ועם חתול בשק.

      בהחלט יש מקום להעמיד בסימן שאלה את האמירה "טוב למות בעד ארצנו".

      מצד שני, חייבים לזכור שלפעמים חיילים מוכרחים למות בעד ארצנו.

      המצב היום הוא שהערך הרווח הוא ש"פראייר מת בעד ארצנו".

      זה שגוי, זה נורא וזו מחלה שפוגעת בחוסן הלאומי.  

      אם לא נרפא אותה המחדל של מלחמת לבנון השניה יהיה רק הקדמה.

        28/3/08 23:54:

      ברח לי...

      כמו ארכיטיפ טרומפלדור וטוב למות בעד ארצנו, להבדיל.

        28/3/08 23:53:

       

      צטט: shahar ilan 2008-03-28 23:39:12

      ואם החגים נותרים ריקים מתוכן, אז נראה שאין סוציאליזציה

      זה מה שעצוב...אין  תוכן אבל יש סוציאליזציה :) היא נבנית מהסמלים - לא ממה שאין מאחוריהם. כמו
        28/3/08 23:39:

      ואם החגים נותרים ריקים מתוכן, אז נראה שאין סוציאליזציה

      צטט: חנה בית הלחמי 2008-03-28 19:08:54

      ואני חושבת, שפורים הוא (כחגים אחרים) חג פגאני ששמו לו אייקונות וכל בעל/ת השקפת עולם מנסה לעצבן רטרואקטיבית על פי השקפתו/ה. יוצא, שכל דמות ודמות היא פמיניסטית מחד וכנועה מאידך, קורבן ומקרבנ/ת, סמל לתקומה וסמל לחורבן, ואזני ההמן מזכירות לי את ילדותי הרחוקה בה היינו גזרים דמות של נאצר לשרוף במדורות ל"ג בעומר. (גם) חגים הם כלי סוציאליזציה, חשוב לראות אותם (גם) ככאלו, אחרת לא נבין עם עמדותינו והשקפותינו הן פרי חשיבה או הכוון, נישאר נטולי כלים להפעלת שיקול דעת תבוני וערכי על חיינו.

      נתקלתי בפוסט בדיליי של שבוע (היה לי שבוע עמוס, מתנצלת) אבל הוא עדיין אקטואלי והסקירה המפורטת מציבה תמונה.

       

        28/3/08 19:08:

      ואני חושבת, שפורים הוא (כחגים אחרים) חג פגאני ששמו לו אייקונות וכל בעל/ת השקפת עולם מנסה לעצבן רטרואקטיבית על פי השקפתו/ה. יוצא, שכל דמות ודמות היא פמיניסטית מחד וכנועה מאידך, קורבן ומקרבנ/ת, סמל לתקומה וסמל לחורבן, ואזני ההמן מזכירות לי את ילדותי הרחוקה בה היינו גזרים דמות של נאצר לשרוף במדורות ל"ג בעומר. (גם) חגים הם כלי סוציאליזציה, חשוב לראות אותם (גם) ככאלו, אחרת לא נבין עם עמדותינו והשקפותינו הן פרי חשיבה או הכוון, נישאר נטולי כלים להפעלת שיקול דעת תבוני וערכי על חיינו.

      נתקלתי בפוסט בדיליי של שבוע (היה לי שבוע עמוס, מתנצלת) אבל הוא עדיין אקטואלי והסקירה המפורטת מציבה תמונה.

        24/3/08 15:35:

       

      צטט: shahar ilan 2008-03-23 20:49:42

       

      חגים מבטאים ערכים. כל דור זקוק לערכים. דור שסימלו הוא משבר הערכים (אנחנו) נהנה גם מחגים ריקניים.

      ...או להיפך... תחשוב על זה...

        23/3/08 22:03:
      מרתק, נהנתי לקרוא.
        23/3/08 20:49:

       

      צטט: מוליק בנטמן 2008-03-23 19:17:42

      הוצאת התכניים היהודים מהחגים מחייבת בסוף היום את הוצאת התכניים בכלל מהחגים. למשל בצרפת בה מונהגת הפרדה בין דת למדינה, רבבות חוגגים את כריסטמס כאשר לרובם אין מושג מה החג מציין מלבד החלפת מתנות. רובם המכריע גם איננו יודע מה הקשר בין עץ האשוח ולידתו של ישו. הנפש האנושית זקוקה לחגים, אבל כל דור זקוק לחגים המותאמים לתקופה.   

      חגים מבטאים ערכים. כל דור זקוק לערכים. דור שסימלו הוא משבר הערכים (אנחנו) נהנה גם מחגים ריקניים.

        23/3/08 19:17:

      הוצאת התכניים היהודים מהחגים מחייבת בסוף היום את הוצאת התכניים בכלל מהחגים. למשל בצרפת בה מונהגת הפרדה בין דת למדינה, רבבות חוגגים את כריסטמס כאשר לרובם אין מושג מה החג מציין מלבד החלפת מתנות. רובם המכריע גם איננו יודע מה הקשר בין עץ האשוח ולידתו של ישו. הנפש האנושית זקוקה לחגים, אבל כל דור זקוק לחגים המותאמים לתקופה.   

      צטט: shahar ilan 2008-03-23 17:43:02

       

      צטט: מוליק בנטמן 2008-03-23 13:03:08

      לא רק פורים נתלש מתוך המסגרת ההיסטורית דתית שלו והפך לחג הילדים. בחברה החילונית כל החגים הפכו למסכת סמלית שנועדה לחזק את הקשר לארץ המובטחת ולחדד את הסכנה הקיומית של חיים בגולה, לפחות בפורים האלכוהול קצת מטשטש זאת.

       

      אני חושש שעברנו את השלב הזה. הציונות אכן תלשה את החגים והכניסה בהם תכנים ציוניים. אבל אחר כך הגיע המרד נגד המיתוסים הציוניים, ונשארנו עם חגים שלא אומרים כלום. מישהו זוכר שכשהיינו קטנים חלק בילתי נפרד מאירועי פורים היה יום תל-חי? אני אגב מעדיף את הגרסה הציונית.

       

        23/3/08 17:43:

       

      צטט: מוליק בנטמן 2008-03-23 13:03:08

      לא רק פורים נתלש מתוך המסגרת ההיסטורית דתית שלו והפך לחג הילדים. בחברה החילונית כל החגים הפכו למסכת סמלית שנועדה לחזק את הקשר לארץ המובטחת ולחדד את הסכנה הקיומית של חיים בגולה, לפחות בפורים האלכוהול קצת מטשטש זאת.

       

      אני חושש שעברנו את השלב הזה. הציונות אכן תלשה את החגים והכניסה בהם תכנים ציוניים. אבל אחר כך הגיע המרד נגד המיתוסים הציוניים, ונשארנו עם חגים שלא אומרים כלום. מישהו זוכר שכשהיינו קטנים חלק בילתי נפרד מאירועי פורים היה יום תל-חי? אני אגב מעדיף את הגרסה הציונית.

        23/3/08 17:41:

       

      צטט: רן שפר 2008-03-23 15:31:13

      בילדותי, בסביבה חילונית, היה פורים חג לילדים ןלילדים בלבד.

      אין זכורות לי מסיבות אלכוהול למבוגרים.

      הרבה השתנה עם השנים. פורים אינו כפי שהיה, וגם יום כיפור אינו כ"פורים"

      האם השינוים הינם לטובה?

      קטונתי.

       

      דווקא יום הכיפורים עובד מדהים.

      תחשוב איך מדינה שלמה מסכימה להיות בעוצר מרצון. תופעה מדהימה יום הכיפורים ותופעה של אחדות ושלווה ורוחניות.

        23/3/08 15:42:

      אני הייתי מסתפקת בזה שיורידו את התכנית הדוגמניות או הישרדות,

      בכלל יוחזר קישקשתא לאלתר, תובא לקדמת המסך הסדרה בית קטן בערבה!

      אפרורפו שכתוב הספרים אני מוכנה להיות אחראית אחרית הימים... מקווה ששלמה המלך יתחבר לסגנון שלי.

      צטט: shahar ilan 2008-03-23 07:58:59

       

      צטט: לי-את 2008-03-23 07:04:11

      איך לקחת את כל הכובד מהחג הכי חשוב ליהודים, הכנסת עובדות לצד פרשנות צינית..

      כדאי לך להיות עיתונאי..

      מבקשת המשך: טוענים ה"דוסים" שביום ביאת המשיח יעלמו כל הספרים (ספרי התורה, כמובן מאחר ואת החטא ועונשו אף משיח עם מגה חמור לא יצליח להעלים) ורק מגילת אסתר שהו בעצם מגילת "הֵסתר" תשאר.

      אז חסר לך פסקה העוסקת ב "בקרוב"

      נשיקותתתת

      לי-את

      תודה, קסם. זה חלק מהבעיה של כיתבי הקודש היהודים, שהם לא מתעדכנים באופן שוטף.

      גם כן אחרית ימים - להעלים את כל הספרים, כאילו שיש חמישה בני נוער בישראל שירגישו אם יש ספרים או אין ספרים.

      אם רק היתה הוצאה רצינית שהיה לוקחת על עצמה לעדכן את הספרים, אז כבר היה לנו אחרית ימים רצינית, שבה לא רק הספרים נעלמים אלא גם הטלביזיה בכבלים וכמובן האינטרנט. זו אחרית ימים מעודכנת גרסה 7.2.

       

        23/3/08 15:31:

      בילדותי, בסביבה חילונית, היה פורים חג לילדים ןלילדים בלבד.

      אין זכורות לי מסיבות אלכוהול למבוגרים.

      הרבה השתנה עם השנים. פורים אינו כפי שהיה, וגם יום כיפור אינו כ"פורים"

      האם השינוים הינם לטובה?

      קטונתי.

       

        23/3/08 13:03:

      לא רק פורים נתלש מתוך המסגרת ההיסטורית דתית שלו והפך לחג הילדים. בחברה החילונית כל החגים הפכו למסכת סמלית שנועדה לחזק את הקשר לארץ המובטחת ולחדד את הסכנה הקיומית של חיים בגולה, לפחות בפורים האלכוהול קצת מטשטש זאת.

       

        23/3/08 07:58:

       

      צטט: לי-את 2008-03-23 07:04:11

      איך לקחת את כל הכובד מהחג הכי חשוב ליהודים, הכנסת עובדות לצד פרשנות צינית..

      כדאי לך להיות עיתונאי..

      מבקשת המשך: טוענים ה"דוסים" שביום ביאת המשיח יעלמו כל הספרים (ספרי התורה, כמובן מאחר ואת החטא ועונשו אף משיח עם מגה חמור לא יצליח להעלים) ורק מגילת אסתר שהו בעצם מגילת "הֵסתר" תשאר.

      אז חסר לך פסקה העוסקת ב "בקרוב"

      נשיקותתתת

      לי-את

      תודה, קסם. זה חלק מהבעיה של כיתבי הקודש היהודים, שהם לא מתעדכנים באופן שוטף.

      גם כן אחרית ימים - להעלים את כל הספרים, כאילו שיש חמישה בני נוער בישראל שירגישו אם יש ספרים או אין ספרים.

      אם רק היתה הוצאה רצינית שהיה לוקחת על עצמה לעדכן את הספרים, אז כבר היה לנו אחרית ימים רצינית, שבה לא רק הספרים נעלמים אלא גם הטלביזיה בכבלים וכמובן האינטרנט. זו אחרית ימים מעודכנת גרסה 7.2.

        23/3/08 07:04:

      איך לקחת את כל הכובד מהחג הכי חשוב ליהודים, הכנסת עובדות לצד פרשנות צינית..

      כדאי לך להיות עיתונאי..

      מבקשת המשך: טוענים ה"דוסים" שביום ביאת המשיח יעלמו כל הספרים (ספרי התורה, כמובן מאחר ואת החטא ועונשו אף משיח עם מגה חמור לא יצליח להעלים) ורק מגילת אסתר שהו בעצם מגילת "הֵסתר" תשאר.

      אז חסר לך פסקה העוסקת ב "בקרוב"

      נשיקותתתת

      לי-את

       

      פרופיל

      Shahar Ilan
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פיד RSS

      ארכיון