כותרות TheMarker >
    ';

    הבלוג של צידקי

    רעיונות ודעות של ירושלמי
    פוליטיקה ישראלית ומזרח תיכונית
    וסתם מחשבות על העולם

    מי מפחד מירושלים שוויונית?

    0 תגובות   יום חמישי, 17/4/08, 12:29

    אז מי מפחד מירושלים שוויונית?

    הכתבה ששודרה לאחרונה בערוץ הראשון ביומן שישי בנוגע לעמותת אלע"ד, החפירות הארכיאולוגיות בסילואן וניהול הגן הלאומי "עיר דוד" ממשיכה לעורר הדים ולחשוף פחדים קמאיים של מגזרים מסוימים באוכלוסיה. אליקים העצני כתב בידיעות אחרונות (יום ג 15/4/08) מאמר דעה המתייחס לכתבה,  תחת הכותרת "מי מפחד מירושלים יהודית?", ובו הוא מנסה להתמודד עם טענות הכתב אחת לאחת.

    לא הופתעתי למצוא בכתבה את שמי, כמורה הדרך המציין את ההיסטוריה החד מימדית שמציגה עמותת אלע"ד באתר שלה. לאחר ציון שמי, המקצוע שלי (ולא, אינני מורה דרך מוסמך לכל מי שהדאיג אותו אי הדיוק הזה) ואת עיקרי הטענה שלי בדבר הצגת ההיסטוריה באופן מעוות אומר מר העצני "אז מה?" כך גם בנוגע לטענותיו של הארכיאולוג מהאוניברסיטה וכך גם לגבי כל הטענות העולות בכתבה. מר העצני לא אומר דבר שמתמודד עם הטענות לגופו של ענין אלא להפך, הוא מאשש אותן ואומר "אז מה?"- בעצם כל אלו שמלינים על אלע"ד מפחדים מירושלים יהודית. למה שלא נשבח את אלע"ד על הפיתוח המרשים של האתר, שואל העצני בהיתממות . ובכן, חשתי צורך להשיב לו על שאלתו התמימה. 

     קודם כל יש לומר, שאכן יש לשבח את עמותת אלע"ד על הפיתוח המרשים של האתר ועל ההשקעה המרובה שלהם בפיתוח התיירות. עד שהם הגיעו ופיתחו את האתר הוא היה מוזנח ולא מוכר מבחינה תיירותית. על כך, יש להלין על הרשויות ובפניהן על שהזניחו את האתר הממלכתי והחשוב הזה עד שבא תורם פרטי, ועוד יותר, על כך שהעבירו את ניהול האתר לגוף פרטי בעל אג'נדה פוליטית קיצונית שתורמת לערעור היציבות בעיר, ארגון שמטרתו היא לחתור כנגד החלטות ממשלה ולמנוע הסכם עתידי על ירושלים, ובכך בעצם לחסום את הדרך לפתרון מוסכם של שתי מדינות ממערב לירדן.

    כל האג'נדה הכבדה והמפוצצת הזו מונחת עם כל כובד משקלה על כמה אבנים עתיקות ולא יציבות, שמספקות לא יותר ממדרגה- תירוץ לעמותה להשתלט על קרקעות ולומר בהיתממות "מה אתם רוצים מאיתנו, אנחנו רק חופרים פה למטרות ארכיאולוגיות, ולפיתוח המדע התיירות בירושלים." לכן מר העצני אין אנו, המקלקלים, מלינים על אלע"ד שאנשיה בסך הכל פועלים על פי צו ליבם אלא על הרשויות המאפשרות לאנשים אלו לעשות את מה שהם עושים.  

    ובא לציון גואל

    העצני ואחרים מדברים על גאולת בתים בירושלים. המונח גאולה מתייחס לבתים שהיו של יהודים וננטשו או נעזבו מסיבות שונות, בין השאר מפני הפחד מפרעות בשנות העשרים והשלושים. המתנחלים הנוכחיים טוענים שהם בסך הכול גואלים את הבתים הללו. המונח גאולה מתרחב כיום גם לבתים של ערבים שנבנו על אדמה שנקנתה במקור על ידי יהודים כמו הברון רוטשילד, כאלה שלא גרו בהם יהודים אף פעם.

    כיום גאולת הבתים כוללת כל מיני בתים שאין להם שום קשר להתיישבות יהודית קודמת. האמת היא שאם נבדוק לעומק את עניין גאולת הבתים נגלה שחלק נכבד מהבתים באגן הקדוש, ברובע היהודי המתחדש, כלומר ברובע המוסלמי, בסילואן ובמקומות אחרים בכלל לא נגאלו אלא יושבו ביהודים לראשונה בשנים האחרונות כחלק מהאידיאל של ייהוד ירושלים וערעור היציבות. מלבד זאת, אלה שגואלים בתים במזרח העיר אינם הבעלים המקוריים של הבתים, אותם בעלים לרוב אינם מעוניינים לחזור לבתיהם ולפעמים אפילו מסתייגים מהפעילות שנעשית כביכול בשמם.  

    נקודה נוספת בענין זה. אותם האנשים שמעודדים את ההתנחלות היהודית הזאת במזרח ירושלים טוענים כנגד שיבת הפליטים הפלסטינים, שהמאה העשרים היא מאה קשה שהיתה מלאה במלחמות ובזוועות שונות, מאות מליוני אנשים איבדו את בתיהם ונעקרו ממולדתם, רבים מהם מבלי לשוב אליה לעולם. הנה אנחנו כדוגמה, היהודים, עזבנו את ארצות אירופה ואת ארצות ערב ולא קיבלנו דבר עבור מה שהותרנו מאחור, אז אין להם לפלסטינים על מה להתלונן.

    אבל מה קורה כאשר אנחנו מתחילים פתאום לחפש אחר הרכוש האובד, מה יאמרו אותם רודפי הצדק כאשר יקומו ערבים תושבי טלביה, בקעה וקטמון לשעבר ויתחילו להפעיל את ההגיון של אלע"ד ואליקים העצני על בתים ערבים במערב העיר? הרי אין ספק שעל פי ההגיון הזה אנחנו בעמדת נחיתות. אלא אם כן הצדק של מר העצני ועמותת אלע"ד הוא חד מימדי כמו ההיסטוריה שהם מציגים לתיירים, צדק שמיועד אך ורק ליהודים או צדק שניתן להפעיל אותו כל עוד הוא בצד של החזקים. 

     אני ושותפיי לדעה לא מפחדים מירושלים יהודית, אנחנו מפחדים מירושלים קיצונית. רגישותו של המקום וההשלכות של התנהלות חסרת אחריות באזור זה ידועות לכל ובכל זאת קומץ קיצוני קיבל את הרשות לעשות בו ככל העולה על רוחו. כל מי שיצוא כנגד ההתנהלות הלא תקינה והשילוב האגרסיבי הזה של פוליטיקה ומדע, שילוב שמבזה את המחקר ההיסטורי והארכיאולוגי של אתר חשוב זה, ישר מותקף. התקפות שלרוב הן לגופו של אדם ולא לגופו של ענין, ללא התייסחות עניינית לטענות. למה שאלע"ד לא ישימו את הדברים על השולחן ויאמרו קבל עם ועדה שארגון ימני אורתודוכסי עם מטרות פוליטיות מוצהרות הצליח להשתחל ללב הקונצנזוס, ללב ליבה של ירושלים הקדומה ולהפוך את דוד המלך לפעיל ימין קיצוני במאה העשרים ואחת. הרי אם אני מוכן ללכת למילואים ולהלחם באינתיפאדת ירושלים הבאה לפחות כדאי שאני אדע למה היא פרצה ובשמו של מי ושל מה אני נלחם.  

    הקיום היהודי בירושלים הוא עובדה בלתי ניתנת לערעור הרבה יותר משישים שנה. הנוכחות היהודית ברובע היהודי ובכותל המערבי גם כן, הפכו בארבעים השנים האחרונות לעובדה ברורה לכל וטוב שכך, לא ייתכן אחרת. אך מה לגבי סילואן והרובע המוסלמי? מה לגבי ירושלים הערבית? רק החמדנות של העצני, אלע"ד וחבריהם מעמידה בסכנה את הלגיטימיות היהודית בירושלים. ערעור היציבות בתואנה של ציונות יוצר אנכרוניזם, שכן כיום הציונות האמיתית היא לתרום לקיום בר קיימא של יהודים במדינת ישראל ובירושלים. את זה ניתן לעשות רק על ידי חתירה לדו קיום ולקבלה של האחר, היהודי והערבי כאחד. 

     יש לעצור את הפגיעה של הוקף המוסלמי בעתיקות על הר הבית מצד אחד ולא לתת למחדל אחד לשמש תרוץ למחדל אחר. אני מפחד מירושלים שכבר לא יהיה ניתן לחיות בה, אני מפחד מכך שההארכיאולוגיה הופכת לקרדום לחפור בו ושצדק היסטורי נכתב בה כל יום מחדש. אני לא מפחד מירושלים יהודית, אני לא מפחד מירושלים ערבית, אני חולם על ירושלים של כולם. אני חולם על ירושלים שיוויונית.   

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      צדקי
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין