כותרות TheMarker >
    ';

    פסק זמן

    מחשבות והגיגים
    העולים בהנף מקלדת

    פוסטים אחרונים

    נחש חוה אדם

    18 תגובות   יום שני, 5/5/08, 21:48
     בפרשת גן עדן המופיעה  בספר בראשית, אנו קוראים על משולש רומנטי המתנהל בין שלוש דמויות. הנחש, חוה, ואדם. סיפור זה הפך להיות מקור להסבר של הטוב והרע, ואף לסיבת קיומו של המוות. ההיקף הפרשני,  והתובנות השונות שעלו בניסיון להסביר את המשמעות של העניין, הינו רחב ועצום, ובוודאי לא ניתן למצות זאת בספר כל שכן במסגרת פוסט. בצד זה, אעלה כאן  היבט פרשני מבית מדרשו של הרמב"ם. בהתאם לכך,  הדמויות המופיעים בסיפור, אינם דמויות ממשיות מעולם החי, ואף אותו עץ אינו מעולם הצומח.כמו כן, אדם, חוה, והנחש, אינם דמויות נפרדות אלא הם משל לעניין אחד ועל פי האופן הבא: הנחש מציין את כח הניחוש שניזון מהדמיון, חוה מציינת את החומר, (=חוויה הרגשית,?) ואדם את הראיה השיכלית. העצים מציינים את, העצה והרעיון שהאדם מנהיג בה את חיו. עץ הדעת טוב ורע מתייחס לאותם דברים בהם מעורבב הטוב והרע יחד. ועץ החיים מתייחס לדברים המוחלטים הברוריםשמטבעם לא משתנים, ולא חל בהם מושגי הטוב והרע. הציווי על האדם היה לא להיטמע בתוך מערכת מושגים שאינה ברוררה ומחוורת, הנתונה לשיקולים אינטרסטיים. נמצא כי סיפור גן עדן בעצם הוא סיפור על האדם וכחותיו הנפשיים השונים, כאשר הוא מכוון אותם בנתיבים שונים .הציווי לא לאכול מעץ הדעת זהו בעצם ההוראה לאדם לא להיכנס לעולם בו הטוב והרע מעורבבים בו לבלי היכר. אלא על האדם לשאוף להימצא בעץ החיים שהוא משל להשגות ולתובנות השיכליות שקימים לעולם.  בהתאם להבנה זו, הגירוש מגן עדן מציין את המצב בו האדם מנתק עצמו מגן העיון המחשבתי,ותחת זאת האדם שוקע  בעולם  ללא יסודות ברורים ותובנות נכונות. לפיכך, מה שנאמר כי ביום אכלך ממנו מות תמות  אין זה מתייחס לעצם המיתה הפיסית, אלא למיתה במובן של איבוד הטעם של משמעות החיים.
    * בהשראת הבלוג של כרמית
    דרג את התוכן:

      תגובות (18)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        12/5/08 20:07:

      זוהי פרשנות שלא היתה מוכרת לי

      ומעניינת ביותר.

      תודה

        7/5/08 22:12:

      תודה!

      הבאת פרשנות מאוד מעניינת,

      חומר נוסף למחשבה.

      חג עצמאות שמח!

        7/5/08 16:09:

      הבחנה יפה וטובה

      ואין ספק כי שלושלת אלה

      סיפקו ומספקים

      ועוד יספקו

      מקור פורה ורענן

      להרבה רומנים סרטים

      ודרמות.

      תודה לך וחג עצמאות שמח לך

      צטט: ord 2008-05-07 12:04:41

      ואני דווקא מצאתי פה משולש"רומנטי " נוסף

      דמיון, רגש ושכלתנות- בהתאמה

      המון רומנים ודרמה סיפקו החומרים האלה :))

       

        7/5/08 12:04:

      ואני דווקא מצאתי פה משולש"רומנטי " נוסף

      דמיון, רגש ושכלתנות- בהתאמה

      המון רומנים ודרמה סיפקו החומרים האלה :))

        7/5/08 11:17:

      הנוסח נחש את חוה אדם

      עשוי להעלות רושם של תביעה משפטית:)

      תודה לך ועצמאות שמח לך

      צטט: ronitronen 2008-05-06 17:34:13

      מצחיק אני קראתי את הכותרת ככה:

      נחש את חווה, אדם.

      (נחש מניחוש)

       

        7/5/08 11:16:

      תודה לך אפשרת על מילותייך החמות

      עצמאות שמח לך

      צטט: אפרת jeki 2008-05-06 17:01:24

      פוסט מעניין

      מאיר

      חושבת לעיין בו שוב ושוב

      בעיון

       

      כמו שמגיע לו....

      אוהבת את הפרשנות האחרת

      לסיפור גן העדן

       

      אשוב

      תודה

      רוקם על הדלקת הנר..

      אפרת

       

        6/5/08 17:34:

      מצחיק אני קראתי את הכותרת ככה:

      נחש את חווה, אדם.

      (נחש מניחוש)

        6/5/08 17:01:

      פוסט מעניין

      מאיר

      חושבת לעיין בו שוב ושוב

      בעיון

       

      כמו שמגיע לו....

      אוהבת את הפרשנות האחרת

      לסיפור גן העדן

       

      אשוב

      תודה

      רוקם על הדלקת הנר..

      אפרת

        6/5/08 11:29:

      תוד לך על ביקורך

      ועל תגובתך

      יום נפלא לך

      צטט: wildflower 2008-05-06 11:08:25

      יופי של פוסט.

      מעניין ומאיר:-)

       

        6/5/08 11:08:

      יופי של פוסט.

      מעניין ומאיר:-)

        6/5/08 00:50:

      ותודה לך על ביקורך

      על היותך

      ערב נפלא לך

      צטט: חולמת מגשימה 2008-05-06 00:42:46

      מעניין ומרתק

      תודה שהבאת

      ניקה

       

        6/5/08 00:42:

      מעניין ומרתק

      תודה שהבאת

      ניקה

        6/5/08 00:13:

      נקטתי משולש רומנטי. הואיל ומופיעים לפניננו שלוש דמויות

      המככבים בזירת האירוע. וגם התגובה של האלהים

       הניתנת לאחר מכן מתייחסת אל שלושה אלו

      " אל האשה אמר ארבבה עיצבונך והרונך

      " ולאדם אמר בזעת אפך תאכל לחם

      ונחש ועפר תאכל כל ימי חייך"

       

      2. החומר, בטרימנלוגיה של הפילוסופיה של הרמב"ם,  יש להבחין בין חומר לבין צורה

      החומר זה הגוף וכל תגובותיו והצורה זה הששכל. ולפי שיש מחלוקת בין מפרשיו לגבי טיב הזיהוי של החומר בעניין חוה, לכן ציינתי בסוגריים שאולי הדברים מתייחסים לחוויה הריגשית

      ולעניין ההסבר שלך אף הוא יכול להשתלב מבחינת המהות זה לא משנה אם זה הווית הרגשות או חוויה ריגשית כי שני הדברים מתייחסים לאספקט הריגשי ולא השיכלי.

      תודה לך על תגובה מגרה ומעניינת כשלעצמה

      ערב מואר לך

       

      צטט: midori 2008-05-05 23:38:17

      "אנו קוראים על משולש רומנטי" -

      א. לא לפי דעתי.

      ב. מי אמר? זו דעתך?

      חוה - מסמלת את החומר, אתה שואל : "החוויה הריגשית?" לפי דעתי -לא.

      אם היא מייצגת את החומר , הרי שהחומר מיצג מציאות, מה שנמצא מולנו.

      חוה מייצגת אם כן את המציאות.

      אם אדם מייצג את ההגיון , לא חייב שיהיה כיבכול השלמה. יינג יאנג.

      רגש כדבר קיים. ואם כך הרי שאדם בעיני מייצג הוויה ריגשית , את עיכול החוויות. מחשבות בעד ונגד הרגש החוויה המוצעת לו ע"י חוה.

      זוהי דעתי בנושא.

      פוסט מגרה מחשבה. נהניתי מאוד ממנו. תודה.

       

        6/5/08 00:04:

      התפוח הוא ממיכאל טנגלו

      אבל גם בשיר השירים יש תפוח

      "תחת התפוח עוררתיך"

      תודה לך וערב נפלא

       

      צטט: שיקשקשוק 2008-05-05 22:46:44

      יפה מאד.

      קראתי ואכלתי עם תפוח.

      הנחש שלי ישן. 

       

        5/5/08 23:59:

      תודה לך

      וערב נפלא לך

      צטט: ללא אני כן 2008-05-05 22:05:42

      מצוין

      הצלחת לכתוב בקצרה

      המון....

       

      נהניתי

      תודה:-)

       

       

        5/5/08 23:38:

      "אנו קוראים על משולש רומנטי" -

      א. לא לפי דעתי.

      ב. מי אמר? זו דעתך?

      חוה - מסמלת את החומר, אתה שואל : "החוויה הריגשית?" לפי דעתי -לא.

      אם היא מייצגת את החומר , הרי שהחומר מיצג מציאות, מה שנמצא מולנו.

      חוה מייצגת אם כן את המציאות.

      אם אדם מייצג את ההגיון , לא חייב שיהיה כיבכול השלמה. יינג יאנג.

      רגש כדבר קיים. ואם כך הרי שאדם בעיני מייצג הוויה ריגשית , את עיכול החוויות. מחשבות בעד ונגד הרגש החוויה המוצעת לו ע"י חוה.

      זוהי דעתי בנושא.

      פוסט מגרה מחשבה. נהניתי מאוד ממנו. תודה.

        5/5/08 22:46:

      יפה מאד.

      קראתי ואכלתי עם תפוח.

      הנחש שלי ישן. 

        5/5/08 22:05:

      מצוין

      הצלחת לכתוב בקצרה

      המון....

       

      נהניתי

      תודה:-)

       

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      רוקם
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פסק זמן

      פסק זמן