כותרות TheMarker >
    ';

    עיצוב פנים ואדריכלות

    בלוג שעוסק בחיים של המעצב , הסטודנט וזה שיוצא אל העולם ...

    "האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו".

    35 תגובות   יום שלישי, 27/5/08, 17:25

    עיצוב: חוץ ופנים

     

    ידועה אימרת המשורר: "האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו".


    כמה נכונים הדברים גם בהשלכה על ביתו של האדם,

    שתמיד מושפע מהסגנון המקובל במולדתו.

    על נקלה נזהה בבית בספרד את התכונות הטיפוסיות לבית ספרדי,

    אם זה הפטיו - החצר הפנימית - ואם זה הריהוט הכבד וה'מכובד' בבית פנימה. באותה מידה מובטח לנו ריהוט משובח וקל בכל בית דני, החושב על כל הפרטים המנעימים את סביבת החיים, בלי להתפשר ולרדת מהרמה האיכותית הידועה, של המוצר הדני.


    אפשר להמשיך ולמנות כך מדינה אחר מדינה, כשההבדלים מתבטאים בעיקר בכוח הקנייה הכמותי,

    בעוד שקווי העיצוב הבסיסי אינם תלויים בגובה ההכנסה.


    ומה באשר לישראל, שעדיין לא גיבשה תבנית 'מולדת', למרות ששת עשוריה ?

     

    ארצות המוצא משתקפות בשכונות הומוגניות, רמת ההכנסה משתקפת בעיצוב המהודר או הסטנדרטי של הבית, תלוי במזל...


    ההסתגלות לתנאים עדיין מכתיבה את אופי המגורים, יותר מאשר ההסתגלות לנוף; ולמעשה שיטת השיכונים שהתפתחה מתוך כורח קיומי מאפיינת עדיין את העיור הכללי,

    בשונה מארצות ותיקות שבהן השיכון, ה- HLM - שולי ומרוחק מחיי המרכז.


    במקום הגישה הביקורתית המגדירה מצב זה כ'בכייה לדורות',

     

    ניתן להפוך את המבט, ולראות בו שלב עוברי, לא מגובש, המאפשר כר פעולה רחב דווקא בשל חוסר ההיקבעות על מורשת גורלית.


    ככל שהסגנון השולט פחות מגובש, וככל שקשת האפשרויות יותר רחבה ויותר 'מביכה' (מבוכת הבחירה), כך היצירתיות אקטיבית יותר. מתוך הקאוס הזמני , הכולל כשלים ולקחים שהופקו מטעויות, המרחב נפתח ובשל לעיצוב חדיש ואותנטי.


    התפשטות ה'צימרים', בעיקר בגליל, היא דוגמה למרד הבנייה בדורנו, למרות שניכר הרצון לחקות בנייה כפרית שוויצארית, כפי שיעיד אפילו שמו של המבנה, שגם הוא חריג (תרתי משמע) בנוף הלשוני והמקומי.
    פרוייקט שיקום השכונות מהווה דוגמה נוספת, קצת יותר טבעית, הפעם, למודעות הגוברת לסביבת החיים, כערך שמתבטא בקיימות.


    אולם קשה להתחרות בפרוייקט המוצלח יותר בתחום העיצוב הסביבתי, הוא חידוש בתי ה-באו האוס ברחבי תל אביב. כאן הנס התחבר כנראה לצלילות הדעת, כשבתי הראשונים הללו קיבלו חסות בין לאומית כאתר שמור, ואתה גם את הזרמת התקציב הנחוץ לשיקום סגנון הבנייה ה'פשוט בכוונה' מימי תל אביב הקטנה.

     

    www.cavim.co.il

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (35)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        2/6/08 10:49:

      אני בעד "המראה הישן" ומאוד שמחה שדואגים לשמר אותו,

      לעומת המפלצות שמוקמות בלי פורפורציה, טעם או שילוב מתאים לסביבה. 

        30/5/08 01:04:
      בהחלט קשור בתקציב... וביתי שלי בהחלט מראה אותי... אך אם תקציב יש הרבה יותר אפשרויות. אין מה לעשות... אחלה מעניין!
        29/5/08 19:46:

      פוסט נהדר, אני חושבת על ירושלים שבתיה בנויים בחוץ מאבן.

      זה סגנון אופייני לירושלים.

      בשאר המקומות כיד הדמיון של האדריכלים.

      גם בוילות אתה רואה וילה ליד וילה אחת קווים נקיים והשנייה נראית עם כל הסגנונות האפשריים. עניין של טעם של מזמין הבית לא?

        29/5/08 15:25:

      "האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" ביטוי זה שנלקח משירו של שאול טשרניחובסקי הפך כמעט לאמרה נדושה.האם הוא עומד במבחן המקום והזמן? מהי מולדתו ? ומה נוף מולדתו? פישטת את המשפט בצורה יפה ,אך עדיין הפירוש לביטוי זה בגדול הוא בעצם קרע, פיצול...כמו ציפור שיודעת את הכאב של נדידה.... אין לי בעייה עוד להרחיב  על הביטוי ,אך...זה מיותר.

      בכל אופן יפה כתבת וכל אחד יכול לפרש זאת במטאפורה משל עצמו.....

       

      *

        29/5/08 07:44:

       

      מעניין מאד. מסכימה איתך לגמרי ואוהבת את התפישה שהעדר סיגנון מושרש, משאיר פתח ליצירתיות. 

       

      נורית 

        28/5/08 20:34:

      מעניין ומשכיל.

      תודה!

        28/5/08 19:15:

      הזהות הדימוי העצמי  והעיצוב  הפנימי  שלנו לא מגובשים

      יש לזה השלכה על הסביבה..

        28/5/08 12:09:

      לצערי התגובות שמופיעות פה הן חתך של המציאות הקיימת אך לא המציאות שיכולה להתקיים.

      nlevona (kai1111urit הדוגמא שהצגת - " מה שקורה במדינות אחרות הוא עניין של דורי דורות של השפעות מכל סוג שהו -שמהווה את המורשת שלהם...ומה אצלינו???פעם זאת היתה מורשת מיובאת כי מי שבנה בנה את מה שהיכיר מנוף מולדתו...והנוף שלנו ?אין לנו נוף לצערי.."

      ביטוי לתפיסה שגויה שהושרשה בארץ ע"י האבות המייסדים של המדינה עוד בשלבים הראשונים של תיכנון המדינה בקונגרסים הציוניים.

      בהחלט יש לנו נוף וגם נוף ייחודי " אנדמי". הבעייה החלה כאשר התפיסה השלטת שהונהגה כאן מקורה בתפיסה של "ייחוד מתוך תחרות" שאיינני זוכר כרגע מי הגדירה אך את תוצאותייה אנו רואים היום.

      אין זה אומר שאין ייחוד בארץ פשוט ההגמוניה התרבותית השלטת ואיתם סוכני התרבות

      בארץ ולא מתוך כוונה רעה לא הבינו את הסביבה בה הם נימצאים ממספר סיבות. (קצרה היריעה מלהסביר)

      ובכל זאת ניתן עדיין לתקן ולשנות " אם תרצו אין זו אגדה" לא?

      שי רבינו

        28/5/08 11:04:
      חברי החדש ...וכבר מוצאת את עצמי מגיבה...מה שקורה במדינות אחרות הוא עניין של דורי דורות של השפעות מכל סוג שהו -שמהווה את המורשת שלהם...ומה אצלינו???פעם זאת היתה מורשת מיובאת כי מי שבנה בנה את מה שהיכיר מנוף מולדתו...והנוף שלנו ?אין לנו נוף לצערי...יש לנו מישמש של נופים לא לנו שלא הישכלנו לבדוק אם הם הומוגנים לסביבה ...כמו הפילוסופיה של פרנק לוייד רייט שכל מבנה צריך להיות בהרמוניה לסביבה שבה שתלו אותו...לצערי היה רק לוייד אחד ומעט אחריו השכילו לראות את המיכלול...ראה כמה ספרים על מעצבי על ישראלים סו קולד שאחרי דיפדוף בספר עב כרס שמנציח את מפעל חייהם אתה מת משיעמום כי הכל אותו דבר וגם לא ממש נוף מולדתנו...אלא יותר פנטזיות אידיוטיות של לקוח שחי בארץ אבל חולם על ספרד או מרוקו....חסרה לנו מורשת כמו באיטליה בה למדתי לפני שנים-שם נושמים לארוחת בוקר עיצוב ולא רק עשירים...
        28/5/08 10:41:
      האדם אינו אלא תבנית שאול טשרניחובסקי
        28/5/08 10:05:

      סער

      כל הכבוד

      יפה מאוד

       

      תודה!

        28/5/08 09:49:

      היי סער

      נכון שהמדינה הוקמה באילוצים שתבעו פיתרונות

      שאינם אסטטים שיכונים ובניה מהירה

      עוד גורם הוא שכל ארץ עליה הביאה עימה את

      הסטנדרטים הנהוגים באירופה או ארצות ערב

      בעצם הסטנדרט הקיים פה אצלנו נקבע ע"י האוכלוסיה

      הערבית שגרה פה דורות רבים

      אפשר לראות את זה בבניה של הבתים מתחילת המאה ה-20

      גגות הרעפים הנפוצים כל כך היום בעצם הובאו מארופה

      שם יש צורך אמיתי בהם

      בכל מקרה בכל העולם חלה התפתחות עם השנים

      בחומרי הבניה והטכנולוגיה

      מה שמשפיע אל התפיסה האדריכלית וצורת המבנים החדשים

       בניה זה ענף דינאמי האפשרויות הטכנולוגיות נותנות לאדריכלים

      ולמעצבים יד חופשית בתכנון והתפתחות של הדימיון

      הצפיפות של האוכלוסיה בכל העולם גורמת גם היא למציאת פיתרונות

      חדשים ומעניינים 

      יום טוב

      שחר

        28/5/08 09:14:

      סהר שלום,

       

      "האדם תבנית נוף מולדתו" משפט מעניין ושגור בקרב מרצים רבים לעיצוב בארץ אבל האם זה באמת נכון? ומתי זה נכון ומתי לא?

      הבאת כמה דוגמאות מארצות שונות בעולם וציינת גם את המצב בישראל.

      אני באופן אישי מעדיף את הניגזרת המקורית יותר של משפט הפתיחה שלך, זאת אומרת

      שראוי לאדם להיות לפחות תבנית אורגנית למקום בוא הוא נימצא, להבין האם הוא אנדמי למקום הימצאו או לא. במה הוא תורם או פוגע בריקמה בה הוא חי.

      אנדמיות הינה מושג ביולוגי שמתאר התפתחות זנים. ראה ויקיפדיה -

      אנדמיות (Endemism) - התכונה של טקסון להיות בעל אראל מצומצם ועל פי רוב בעל אפיון אקולוגי ברור וגבולות תפוצה חדים. כלומר הטקסון מוגבל בתפוצתו לאזור גאוגרפי מסוים וקטן יחסית ואינו גדל באופן טבעי בשום מקום אחר בעולם. במקרים רבים, התנאים הפיזיים בתחום תפוצתו של טקסון אנדמי שונים מהתנאים באזור הסובב (מטריקס), שבו לא נמצא הטקסון. מינים אנדמיים הם לעתים קרובות בסכנת הכחדה גבוהה, שכן שינוי אקולוגי באזור מוגבל אחד יכול להביא להכחדתם.

      • אנדמיות צעירה (Neoendemism) נוצרת כאשר טקסון חדש נגזר מטקסון-אם והוא מוגבל בתפוצתו לאזור בו נוצר. במקרה זה האנדמיות היא תוצאה של העובדה שהטקסון החדש עדיין לא הופץ לאזורים שמחוץ לאזור בו נוצר, או שעדיין לא התפתחו בו תכונות שיאפשרו לו לגדול ולהתחרות בטקסון המוצא שלו באזורי המטריקס. דוגמאות לכך בצמחית הארץ הם סביון יפו ותורמוס ארצישראלי.
      • אנדמיות עתיקה (Paleoendemism) נוצרת כאשר טקסון עתיק שהיה רחב תפוצה בעבר הוכחד ממרבית תחום התפוצה העתיק שלו וחי כיום בסביבה מצומצמת ומבודדת עם מחסומים שלא נותנים לו להתפשט בחזרה אל תחום התפוצה שהיה לו בעבר (לדוגמה - חיות הכיס של אוסטרליה); או שטקסון עתיק שהיה רחב תפוצה בעבר הצטמצם לתחום תפוצה קטן בגלל תחרות עם מינים אחרים או בגלל שתחום התפוצה של סביבתו האקולוגית הצטמצם (לדוגמה - סקוויה נאה).
      • ולמה כל זה קשור- תזמין אותי להרצאה על אנדמיות ועיצוב וישראלי ותגלה את השאר.

      רבינו שי

        28/5/08 08:00:
      פוסט מאד מעניין..אחלה פוסט!
        28/5/08 07:49:

      הבית נתון. לא מחייב אותי

       בתוך הבית דירה.

      קטנה.

       היא מחייבת ומשקפת.

       מלבד טעות אחת בבחירה

      היא משקפת.

       אין ספק שכן.

       

      או משהו מעניין לא רק אהבות ואכזבות.וכוכב
        27/5/08 23:34:

      * המרחב נפתח ובשל לעיצוב חדיש ואותנטי. קורץ

      פוסט מעניין.. אהבתי :)

       

        27/5/08 23:32:

      פוסט מעניין.

      אני חושבת שאני בכלל מושפעת בסגנון העיצוב שלי מהגלגול הקודם...

      איריתה

        27/5/08 23:25:

       

       

      יופי של פוסט מעשיר

       

      תודה.

        27/5/08 23:09:
      ולי עלתה השאלה:
      אם אתה פוגש אדם שכל מה שהוא יוצר מסביבו שונה לחלוטין
      ממה שהוא גדל,
      האם זה נובעה מגלגול הקודם?
        27/5/08 22:47:

      היי סער

      פוסט חביב ביותר, מלמד ומרענן,

      גם אם קצת על קצה המזלג.

      חסרה כאן בארצנו המתחדשת

      הסבלנות הנדרשת לפיתוח אותנטי.

      על יצירת קולינריה ישראלית הרי

      עמלו מעצבי אישיות מאז קום המדינה,

      בטח עוד קודם לכן.

      תרבות שורשית, לטעמי, מתפתחת

      מתוך המקום, לא מולבשת עליו

      על פי הבנתם של מעצבי תדמית.

        27/5/08 22:33:

      סער תודה על פוסט מעניין ומרחיב את הדעת,

      אני מסכימה עם כל מילה שכתבת,

      עדיין לא גיבשנו את העיצוב המאפיין את ארצנו הקטנה אבל בסופו של דבר איננו ראשונים ולא אחרונים

      וכבארצות  רבות העיצוב החיצוני והפנימי מתאים לאקלים בדרך כלל,

      ואני מאמינה שבסופו של דבר נאמץ מעט מספרד, עם הפטיו ומעט מארצות החמות האחרות שגורם של הצללה ומים חשובים בו

      תודה

      *

        27/5/08 19:33:
      נעים מאוד יעל יעלי אוסטרליה *
        27/5/08 19:04:

      http://cafe.themarker.com/view.php?t=411857

      שחר הי,

      צירפתי לינק לפוסט קצר שכתבתי המתקשר לרוח הדברים אותם רצית להדגיש...

      יש סנוניות של שימור סגנונות וסביבה בכמה פרויקטים בתל-אביב: הקריה, מנשייה, שד' אבן גבירול, הנמל החדש, הארבעה\חשמונאים....

      האקלקטיות הקיימת בפריפריות עוד רחוקה מגיבוש זהות, השינוי צריך להתחיל ברשויות ובתכנון מפורט ומקיף למרקמים אורבניים, יותר תכנון מוקפד "על הנייר" ורק אז לצאת לשלב הביצוע בשטחים עירוניים, בשלבים הנבנים אחד על השני ואז תוך מספר שנים יווצר סדר ויזואלי וסביבתי. גיבוש זהות הינו תהליך שאמור להיות "בסדר היום" של החברה בישראל.

      אמן !!!

        27/5/08 18:58:

      ממש לא

      ולא מאמין בזה

      האדם הוא תבנית נוף כיסו {כלכלית ראשית }

      קפוץ היום לרמת אביב החדשה

      תראה את מרבית התושבים שם

      לא נעים לי לפרט , אבל הרבה שכונתיים שעשו קצת כסף ורכשו

      מאידך עבור לשכונות האפלות

      ותראה כמה רופאים ואדריכלים רוסים גרים שם

      הנחיתו אותם

      בקיצור הכסף מעצב לך את התבנית 

        27/5/08 18:41:
      נכון, ויפה שעה אחת קודם * מחייך
        27/5/08 18:34:

       

       

      רשומה מעניינת, על קצה המזלג של נושא רחב .

       

      לא הזכרת את תרבות הפרברים(על כל המשתמע מכך , עיצוב חוץ פנים ועיצוב אורח החיים) ,  במתכוון?  אשמח אם תכתוב על כך ברשומה אחרת.

        27/5/08 18:20:

       

      במילים ברורות ונהירות!....

       

      תודה

       

      תמר.

        27/5/08 18:15:

      אתה לא היית רוצה לראות איך אני חיה אחרי שהכלבה אכלה לי : ספה, שולחן בסלון, שידה, שטיח וספרים....

      אני ממש מקווה שהבית שלי לא משקף את מי שאני או את השאיפות שלי...:-) 

        27/5/08 18:08:

      מרתק. כתוב נהדר.

      נהנתי.

        27/5/08 18:01:

      פוסט מעניין,

      יעל

        27/5/08 17:58:

      מעניין. הבית שלי הוא

      בהחלט על כל צבעיו משקף אותי...:))

      *

        27/5/08 17:52:

      פוסט  מעניין

      היה  כייף

        27/5/08 17:45:

       

      הי סער,
      מסכימה עם כל מילה.
      לגבי זה גם נכון - אני מאוד אוהבת לעצב בית בסיגנון פרובנס, מרוקו, אקלקטי או סתם טרנדי, אבל תמיד חוזרת הביתה לניקיון הסקנדינבי...

        27/5/08 17:43:
      פוסט מענין ומרחיב את הדעת. אהבתי מאוד את הסממיות בצבע בכחול טורקיז.מאוד ים תיכוני. כוכב כמובן.

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      saargolan
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין