כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    רותי הרפז תרפיסטית באמנות ופסיכותרפיסטית

    תרפיה באמנות הנה טיפול רגשי באמצעות תהליכים יצירתיים וחומרי אמנות שונים. בהגדרה הטיפול מאפשר עיבוד בלתי מילולי של תכנים רגשיים אך כמובן שניתן \"לדבר \"אותם.
    כתרפיסטית אני מתענינת בעיקר בתהליכים המקבילים וברגשות המתחוללים בזמן הטיפול ואחריו כחלק מהפעילות המוחית האחראית לדעתי לכל מה שקורה לנו. אני גם משלבת בטיפול הרגשי טכניקות המעוררות עיבוד המחבר בין הגוף לנפש.הכוונה לטכניקות כמו טכניקת השחרור הרגשי(EFT ,EMDR ) וגם מדיטציות.
    מטופלים חוששים להגיע לתרפיה באמנות כיון שהם חוששים שאינם מוכשרים או יצירתיים.כל אחד יכול להתרשם ולהיות מטופל באמצעות תרפיה זו.לעתים אפילו עדיף למטופלים אשר הנם מאד מילוליים לחוות טיפול שאינו מילולי ומאפשר נגיעה בלתי אמצעית בחומרים ועקיפת אמונות שליליות והרסניות ועל ידי כך להגיע לתובנות ותהליכי שינוי.
    בתרפיה באמנות ניתן להיעזר כטיפול דינמי ממושך או קצר מועד בגישות שונות או כהתנסות קצרת מועד ל\"עבודה \" על תכנים ממוקדים לדוגמה: חרדות מבחנים ועוד. ניתן להתנסות בטיפול פרטני או קבוצתי ,זוגי או משפחתי.
    אני מזמינה אתכם הקוראים למסע חוויתי באמצעות הבלוג בו אשתף אתכם ב\"סיפורים מהחיים\" .הנכם מוזמנים לקרוא מאמרים בתחום באתר שלי:
    www.hebpsy.net/ruthharpaz

    מגילת רות ומעגל החיים

    6 תגובות   יום רביעי, 4/6/08, 00:36
    מגילת רות ומעגל החיים למגילת רות יש מקום שמור בליבי ולא בכדי. שמי הוא רות ואת המגילה עצמה בהוצאת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר מאוירת בידי יחזקאל קמחי(1962) קיבלנו ביום נישואינו במושב מכל החברים לפני 28 שנה.הנרטיב במגילה עצמה מגולל בפנינו מעגל חיים שלם מלידה ועד ממות וכמטפלת משפחתית אני נפגשת במצבים דומים כמובן בהקשר "המודרני" המתרחשים בכל התקופות והתרבויות.סיפור המגילה מתחיל בתיאור מצב של מצוקה כלכלית (רעב)וירידה מהארץ של משפחה -בעל ואשתו ושני בניהם. הם מתחילים לחיות בארץ הזרה ואז נפטר האבא והאם נותרת אלמנה ומתמודדת עם השכול והאובדן שלה. הבנים ממשיכים בחייהם למרות האבל והאובדן ומתחתנים. המצב נמשך כעשר שנים וגם הם מתים. עתה יש לנו שלוש אלמנות (ומזל אולי שאין ילדים/נכדים יתומים).החותנת שומעת שיש כבר רווחה בארץ המוצא וחושבת על חזרה לשם ומציעה לכלותיה לחזור לבית אמן. למעשה היא משחררת אותן מקשר של המשכיות ומחויבות למשפחה שלה ומציעה להן למצוא להן זוגיות  ולשקם את עצמן. האלמנות הצעירות בוכות ורוצות לחזור עמה לארצה ולשמר את הקשר הבטוח שלהן. נעמי האלמנה האם החותנת הבוגרת לא מתלוננת היא אופטימית (מגלה חשיבה חיובית)ואומרת שבסך הכול היו לה חיים הייתה לה אהבה, נישואים, הורות וילדים. היא אינה רוצה שהן תישארנה אלמנות חסרות תקווה ויכולת לשינוי או צמיחה ומציעה להן להמשיך בחיים. ערפה נושקת לנעמי נפרדת וחוזרת לעמה. רות ממשיכה להיצמד אליה גם פיסית וגם מטפורית ואומרת לה אל תפגעי בי(אל תכריחי אותי) להיפרד ולעזוב אותך ואז אומרת את המשפט המפורסם:" ....אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין, עמך עמי ואלוהיך אלוהי, באשר תמותי אמות ושם אקבר......כי המוות יפריד בינינו". כלומר קשר טוטלי בחיים ובמות, במקומות הפרטיים והציבוריים. נעמי רואה שרות נחושה בדעתה להיות אתה והיא מוותרת לה אולי גם מתוך צרכים אגוצנטריים שלה להתגבר על הבדידות.הן מגיעות לבית לחם והאנשים מזהים את נעמי והיא מבקשת מהם לקרוא לה מרה ומגלה כאן גם את הצד הפסימי של תפיסת המציאות שלה "מלאה הלכתי  וריקם השיבני".הן מגיעות בתקופת קציר השעורים ורות מגלה תושייה הישרדותית -היא מציעה לנעמי שהיא תלך ללקט שיבולים בשדה של בועז קרוב משפחה של נעמי. נעמי מאשרת ובמקרה בועז מגיע לאותו שדה, מגלה את רות, מתחיל לחקור אודותיה ומבקש ממנה להמשיך לבוא וללקט שעורים בשדהו. הוא מדריך אותה כיצד להתנהג ונותן הוראות לנעריו "לשמור ולכבד אותה". כמובן שרות אסירת תודה למחווה, משתחווה ושואלת אותו מדוע היא מצאה חן בעיניו והוא מנסה להכיר אותה(היא כל כך אסרטיבית ). בועז עונה ששמע את כל מה שהיא עשתה עבור נעמי וכאילו הוא מחזיר לה תודה עבור מעשיה כלפי עם ישראל(ואינו מביע רגשות אישיים כביכול).רות לא נופלת בפח החלקלק ומיד מעמידה אותו על מקומו ומקומה של מערכת היחסים ביניהם באמצעות הדיאלוג :" ותאמר אמצא חן בעיניך .....ואנוכי לא אהיה כאחת שפחותיך..."בועז מזמין אותה לאכול ואחר כך היא ממשיכה ללקט וחוזרת לדאוג לחמותה.

    כאשר רות מספרת לנעמי על בועז נעמי שוב חוזרת לתחושת התקווה ואומרת "..ברוך הוא לה' אשר לא עזב חסדו את החיים והמתים" יש מקום מבחינתה  להזכיר את המתים למרות השיפור במצבן והאפשרות להתהוות קשר, רומן בין בעז ורות היא לא שוכחת אותם(בתהליך של שכול לא שוכחים את המתים).

    בהמשך הנרטיב נעמי מתגלה כבמאית ומדריכה טובה לזוגיות. היא מנחה את רות להגיע לגורן השעורים בלילה ומניחה –מקווה שיקרה משהו ביניהם . היא מציעה לה להתרחץ, להתבשם להתלבש יפה ולא להתגלות לפניו עד שיסיים לאכול ולשתות (אולי להשתכר ולאבד שליטה?). היא מוסיפה ואומרת לרות שכאשר רות תגלה את המקום בו ישכב לאחר הסעודה והשתייה שתבוא לשם ותשכב למרגלותיו ושתעשה כל שיאמר לה(האם נעמי משתמשת ברות הצעירה לצרכיה?). רות אומרת לה שהיא תעשה כל שנעמי אומרת, נראה שרות רואה בנעמי דמות סמכותית או דמות להזדהות(במקום האם הביולוגית שלה עליה לא מסופר) ולכן מתאימה עצמה. רות עושה הכול לפי הספר ובשיחה עם בועז הוא מאד מרוצה שהיא לא התפתתה לבחורים האחרים ומוכן לעשות בשבילה הכול כי כולם יודעים לדבריו שהיא אשת חיל. הוא מוכן לגאול אותה ועושה תרגיל באמצעות הגואל כאילו הוא קונה את השדה של נעמי ובכך מונע רכילות זולה עליה ומכבד אותה, הגואל מסרב(אינו רוצה להשחית את נחלתו –מיתוס המוות המטמא) ואז בועז מממש את העסקה וקונה גם את נחלות וגם את רות אשתו של מחלון המת(אין כאן אפשרות לייבום עפ"י המסורת כי אין אחים ביולוגים למת).בועז מבורך בעקבות מעשיו "...ויהי ביתך כבית פרץ אשר ילדה תמר ליהודה מן הזרע שנתן ה' לך מן הנערה הזאת"(יש כאן אירוניה מסוימת כי לפי הנרטיב של סיפור יהודה ותמר היא גנבה לו זרע). רות ובועז מתחתנים ומהזיווג המוצלח נולד להם בן.הנשים מאד גאות ברות מפרגנות ואומרות שהיא טובה לנעמי משבעה בנים(אחוות נשים). הסבתא נעמי לוקחת את הילד והופכת להיות האומנת שלו וכל השכנות מוצאות לו את השם עובד. הכלה והחותנת אינן צריכות לריב השם ניתן על ידי השכנות. וזוהי תחילתה של שושלת המלוכה של בית דוד.לסיכום יש לנו ממש טלנובלה במעגל החיים : נישואים , מוות, אלמנות, לידה, הורות,  חיזור ופיתוי וגם מבחינה פסיכולוגית התמודדות עם אובדן ושכול, בחירה בחיים, התארגנות, מציאת פתרונות, יצירתיות ותושייה נשית, תקווה, אופטימיות ולפעמים רגעים של דיכאון, הבעת רגשות בכי וחיבוק, תמיכה רגשית של אחת בשנייה- הכלה והחותנת, תמיכה רגשית של הנשים – השכנות בקהילה, אמהות וסבתאות, אמונות חיוביות ושליליות מיתוסים תרבותיים, תיאור מצבים אנושיים, אמונה באלוהים וצמיחה. 

     

    חג שבועות שמח

    רותי הרפז

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        24/8/09 15:21:

      המציאות כהרגלה עולה על כל דמיון. הכרתי את המגילה מזה שנים אך השנה , בליל תיקון שבועות קבלתי בעקבות הקריאה נמחודשת במגילה  כמה תובנות אישיות. כאשר הכרתי את בעלי לעתיד (לשעבר) הייתי בת 19, זרה ובודדה בעיר גדולה ברוסיה. ליהדותי התיחסתי כאל מכשול חברתי. בבעלי לעתיד לא ממש התאהבתי אך בחמותי לעתיד ושמה נועמי מצאתי את מה שלא היה לי עם האם הביולוגית שלי. עמדנו להתחתן ותנאי אחד לזה: לעזוב את רוסיה ולעלות ארצה כי חמותי רצתה בכך בכל לבה. לא רק הסכמתי אלא ממש נצמדתי לחמותי ולרצונה. להבדיל מנועמי המקראית חמותי לא הגיע ארצה, נפטרה בגולה ומותה היה לי לאובדן גדול. פעלנו למימוש רצונה על אף התנגדות השלטון והצלחנו. הזוגיות לא עלתה יפה והתפרקה לאחר שנות סבל רבות אך בארץ אני ממש פרחתי למרות קשיים רבים ומגוונים. מזה כמה שנים היהדות מהווה בשבילי מקור רוחני ואינטלקטואלי רב עצמה.

      חיוךומי אמר שמחמות יוצא רק רע?   

      איך שגלגל מסתובב לו

      ניתן למצוא הקבלה לכל דור ודור

      המקורות מחזירים אותנו תמיד

      לבורא עולם

      ועל כך נאמר הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים

      עונג לקרוא ספור אהבה כזה

      שבמחוזותנו הוא נדיר

      לא פעם חפצה נפשי לחיות בתקופה ההיא

      בעבר שלא הכל היה קל ללא כל הטכנולוגיה

      אבל עם הרבה יותר ערכים ...

      שבת שלום

        29/6/08 23:49:

      היי יעל

      תודה על התגובה מחממת הלב

      חיוך
      רותי

        28/6/08 22:57:

      הי רותי

       

      נפלאה מגילת רות

      הבחירה המיוחדת של רות

      ללכת עם נעמי

      כמדריכה כמורה כאם כאהובה

      וכמו אברהם גם היא קיימה את

      לך לך מארצך מולדתך ומבית אביך...

      ליצור מתוך הלבד את היחד האפשרי

      שהפך את המסע לכוח נשי.

       

      יעל הרפז

        4/6/08 06:05:

      לבשמת

      מחייךתודה על ההתיחסות, לא צריך לחפש רחוק מדי יש לנו את זה במקורות שלנו .

      חג שמח

        4/6/08 01:13:

      בכל שבועות אני קוראת את מגילת רות

      ממש הרומן הרומנטי

      תענוג אמיתי

      תודה

      *

       

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      ruthsara
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין