כותרות TheMarker >
    ';

    ד"ר אמנון טיל: אז ועכשיו

    הבלוג יעסוק בנושאים המעניינים אותי: התרבות הדיגיטלית, אמנות לסוגיה השונים, טקסטים, היסטוריה ופרה-היסטורה, תנ\"ך בראיה היסטורית, טיולים בארץ ובעולם, מדע וטכנולוגיה, כלכלה ירוקה ונוסטלגיה.

    לעיתים בעקבות רשימות שאכתוב עשויים להווצר תחומי עיניין חדשים, לכן אינני מגביל את עצמי רק לנושאים שהוזכרו לעיל.

    ארכיון

    תגובות (9)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    RSS
      14/12/10 01:16:
    לטל שלום!
    ברשימה זו אני מתייחס אל הטקסט כטקסט בלבד ולא כמובן כהיסוריה כתובה. ני מנסה להרות, שבמעשה הרצח של מנון, בנו הבכור של וד המלך, ישנו אלמנט חזק של קרב על ירושת דוד. כדי לרשת ת וד היה על בשלום תחילה להרוג את אמנון. גם יתר מעשיו המפוקפקים של אבשלום מפורטים. דוד מתגלה כאן כאשדם שאינו שולט על משפחתו. כיצד אם כן יכול היה להשתלט על אימפריה גדולה כפי שמפורט בתנ"ך? תמהני.
    הרשימה אגב קטועה בסופה מפעת הגבלת גודל הקובץ.
    את הרשימה הזו בשלמותה אפשר לראות כאן:
    http://www.tapuz.co.il/blog/userblog.asp?EntryId=1855495
      11/12/10 19:35:
    סיפורים אפיניים לאותה התקופה. לא הייתי מתייחס לסיפורי התנך כהסטוריה כתובה. מדובר בדרך כלל בליקוט ממספר מקורות, כפי שהוכח לגבי מספר מאורעות לגביהם קיימת אינפורמציה נוספת.
      14/6/08 18:01:

    כיצד מגיב אלוהים על הזוועות שעושה יהוא?

     

    1. מלכים ב י29: "רק חטאי ירבעם בן נבט אשר החטיא את ישראל לא סר יהוא מאחריהם עגלי הזהב אשר בית אל ואשר בדן"
    2. מלכים ב י30: "ויאמר ה' אל יהוא יען אשר הטיבת לעשות הישר בעיני ככל אשר בלבבי עשית לבית אחאב בני רבעים ישבו לך על כסא ישראל"
    3. מלכים ב י31: "ויהוא לא שמר ללכת בתורת ידוד אלהי ישראל בכל לבבו לא סר מעל חטאות ירבעם אשר החטיא את ישראל"

    וכאמור יהוא לא סר מפולחן עגלי הזהב אשר בבית אל ובדן!

     

    שכרו של יהוא ש"בני רבעים ישבו על כסאו": כלומר 4 דורות מבני משפחתו יהיו מלכי ישראל!

    זהו פרס על השמדת בית אחאב.

     

      13/6/08 01:07:

    לאחרונה עיינתי שוב בתנ"ך והנה העלתי את פרשת השמדת בני משפחת עמרי (משפחת אחהב המלך) בידי יהוא:

     

    1. מלכים ב ט21: "ויאמר יהורם אסר ויאסר רכבו ויצא יהורם מלך ישראל ואחזיהו מלך יהודה איש ברכבו ויצאו לקראת יהוא וימצאהו בחלקת נבות היזרעאלי"
    2. מלכים ב ט22: "ויהי כראות יהורם את יהוא ויאמר השלום יהוא ויאמר מה השלום עד זנוני איזבל אמך וכשפיה הרבים"
    3. מלכים ב ט24: "ויהוא מלא ידו בקשת ויך את יהורם בין זרעיו ויצא החצי מלבו ויכרע ברכבו"
    4. מלכים ב ט27: "ואחזיה מלך יהודה ראה וינס דרך בית הגן וירדף אחריו יהוא ויאמר גם אתו הכהו אל המרכבה במעלה גור אשר את יבלעם וינס מגדו וימת שם"
    5. מלכים ב ט30: "ויבוא יהוא יזרעאלה ואיזבל שמעה ותשם בפוך עיניה ותיטב את ראשה ותשקף בעד החלון"
    6. מלכים ב ט31: "ויהוא בא בשער ותאמר השלום זמרי הרג אדניו"
    7. מלכים ב י1: "ולאחאב שבעים בנים בשמרון ויכתב יהוא ספרים וישלח שמרון אל שרי יזרעאל הזקנים ואל האמנים אחאב לאמר"
    8. מלכים ב י5: "וישלח אשר על הבית ואשר על העיר והזקנים והאמנים אל יהוא לאמר עבדיך אנחנו וכל אשר תאמר אלינו נעשה לא נמליך איש הטוב בעיניך עשה"
    9. מלכים ב י11: "ויך יהוא את כל הנשארים לבית אחאב ביזרעאל וכל גדליו ומידעיו וכהניו עד בלתי השאיר לו שריד"

    בברכה אמנון

      8/6/08 17:55:

    אשר לפרשת יצחק וישמעאל: הנה מה שכותב התנ"ך

     

    1. בראשית יז20: "ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אתו והפריתי אתו והרביתי אתו במאד מאד שנים עשר נשיאם יוליד ונתתיו לגוי גדול"
    2. בראשית יז23: "ויקח אברהם את ישמעאל בנו ואת כל ילידי ביתו ואת כל מקנת כספו כל זכר באנשי בית אברהם וימל את בשר ערלתם בעצם היום הזה כאשר דבר אתו אלהים"
    3. בראשית יז25: "וישמעאל בנו בן שלש עשרה שנה בהמלו את בשר ערלתו"
    4. בראשית יז26: "בעצם היום הזה נמול אברהם וישמעאל בנו"
    5. בראשית כה9: "ויקברו אתו יצחק וישמעאל בניו אל מערת המכפלה אל שדה עפרן בן צחר החתי אשר על פני ממרא"

     

    אנו רואים שאלוהים מברך את ישמעאל, ישמעאל נימול יחד עם אברהם. לאחר מות אברהם נפגשו יצחק וישמאל והתפייסו, והם קברו את אהיהם אברהם יחד במערת המכפלה.

     

    האם לצאצאי יצחק וישמעאל יש גם סיכוי כזה?

     

    בברכה אמנון 

      7/6/08 17:52:

    לאשר שלום!

     

    במחקרים גנטיים שונים נמצאה קרבת דם בין יהודים לערבים ראה למשל:

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/742430.stm

     

    כך שסיפור הקרבה בין יצחק לישמעאל יש לו ביסוס מדעי כלשהוא.

     

    בברכה אמנון

      7/6/08 17:43:

    לגבי ישמעאל שוב מאבק ירושה של שרה בהגר. ישמעאל נולד בכור להגר שפחתה של שרה

    בידי אברהם. כאשר נולד יצחק אחריו, אז שרה רצתה להפטר מהגר וישמעאל גם יחד.

    לסיפור יש רובד נוסף שבו גירוש הגר וישמעאל מתואר כחוסר צדק.

     

    בברכה

      7/6/08 17:39:

    לאשר שלום!

     

    נתחיל ביוסף:  התנך מספר עליו כך:

    1. בראשית לז2: "אלה תלדות יעקב יוסף בן שבע עשרה שנה היה רעה את אחיו בצאן והוא נער את בני בלהה ואת בני זלפה נשי אביו ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם"
    2. בראשית לז3: "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקנים הוא לו ועשה לו כתנת פסים"
    3. בראשית לז5: "ויחלם יוסף חלום ויגד לאחיו ויוספו עוד שנא אתו"

     

    הוא מלשין על אחיו, אביו יעקב (ישראל) מפלה אותו לטובה וקונה לו כתונת פסים, והוא בעל חלומות (בניגוד לאחיו שהם אנשים מעשיים ומציאותיים) והוא עוד מעז לספר להם את חלומותיו.

     

    יעקב ועשיו: מאבק ירושה. יעקב מוציא במרמה את הירושה החוקית מעשיו.

     

    קיין הבל: שוב מאבק על בכורה מעורבב ברעיון המאבק בין עובדי האדמה (קין) לרועי הצאן (הבל)

     

    1. בראשית ד3: "ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לידוד"
    2. בראשית ד5: "ואל קין ואל מנחתו לא שעה ויחר לקין מאד ויפלו פניו"

     

    בברכה אמנון

      7/6/08 11:29:

    למה בתנ"ך האחים שונאים זה את זה?

    קיין-הבל

    יצחק-ישמעאל

    יעקב-עשיו

    יוסף-אחיו

    כי הכל פרוייקציה של משה שגדל אצל בת פרעה ואביו החורג העביר את המלוכה לא למשה החכם והמוכשר אלא לבנו הלא-חורג

    מדוע נרצח אמנון ע"י נערי אבשלום?

    9 תגובות   יום שישי , 6/6/08, 14:52

    מדוע נרצח אמנון ע"י נערי אבשלום?

     

    -----

    הקדמה

    ------ 

    מאז ילדותי אני אוהב את סיפורי התנך ומידי פעם בפעם אני מעיין מחדש בתנך. בנוסף לכך בספריית מכללת בית ברל יש לנו חדר קריאה שלם המוקדש לחקר התנ"ך ובשנים האחרונות קראתי ספרים רבים העוסקים בחקר התנ"ך, וגם כתבתי די הרבה בנושא זה. (ראו הקישור הבא).

    ------------------------------

    העולם העתיק

    ------------------------

    ברשימה זו אעסוק ברצח אמנון, בנו בכורו של דוד המלך ע"י נערי אבשלום, אחיו החורג.

    ----------------------

    רצח אמנון

    ניתן לספר שמואל ב' לספר את עיקרי סיפור אמנון ותמר ורצח אמנון ע"י נערי אבשלום.

    שמואל ב ג2: "וילדו לדוד בנים בחברון ויהי בכורו אמנון לאחינעם היזרעאלת" שמואל ב יג1: "ויהי אחרי כן ולאבשלום בן דוד אחות יפה ושמה תמר ויאהבה אמנון בן דוד" שמואל ב יג2: "ויצר לאמנון להתחלות בעבור תמר אחתו כי בתולה היא ויפלא בעיני אמנון לעשות לה מאומה" שמואל ב יג3: "ולאמנון רע ושמו יונדב בן שמעה אחי דוד ויונדב איש חכם מאד" שמואל ב יג4: "ויאמר לו מדוע אתה ככה דל בן המלך בבקר בבקר הלוא תגיד לי ויאמר לו אמנון את תמר אחות אבשלם אחי אני אהב" שמואל ב יג6: "וישכב אמנון ויתחל ויבא המלך לראתו ויאמר אמנון אל המלך תבוא נא תמר אחתי ותלבב לעיני שתי לבבות ואברה מידה" שמואל ב יג7: "וישלח דוד אל תמר הביתה לאמר לכי נא בית אמנון אחיך ועשי לו הבריה" שמואל ב יג8: "ותלך תמר בית אמנון אחיה והוא שכב ותקח את הבצק ותלוש ותלבב לעיניו ותבשל את הלבבות" שמואל ב יג9: "ותקח את המשרת ותצק לפניו וימאן לאכול ויאמר אמנון הוציאו כל איש מעלי ויצאו כל איש מעליו" שמואל ב יג10: "ויאמר אמנון אל תמר הביאי הבריה החדר ואברה מידך ותקח תמר את הלבבות אשר עשתה ותבא לאמנון אחיה החדרה" שמואל ב יג15: "וישנאה אמנון שנאה גדולה מאד כי גדולה השנאה אשר שנאה מאהבה אשר אהבה ויאמר לה אמנון קומי לכי" שמואל ב יג22: "ולא דבר אבשלום עם אמנון למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון על דבר אשר ענה את תמר אחתו" שמואל ב יג26: "ויאמר אבשלום ולא ילך נא אתנו אמנון אחי ויאמר לו המלך למה ילך עמך" שמואל ב יג27: "ויפרץ בו אבשלום וישלח אתו את אמנון ואת כל בני המלך" שמואל ב יג28: "ויצו אבשלום את נעריו לאמר ראו נא כטוב לב אמנון ביין ואמרתי אליכם הכו את אמנון והמתם אתו אל תיראו הלוא כי אנכי צויתי אתכם חזקו והיו לבני חיל" שמואל ב יג29: "ויעשו נערי אבשלום לאמנון כאשר צוה אבשלום ויקמו כל בני המלך וירכבו איש על פרדו וינסו" שמואל ב יג32: "ויען יונדב בן שמעה אחי דוד ויאמר אל יאמר אדני את כל הנערים בני המלך המיתו כי אמנון לבדו מת כי על פי אבשלום היתה שומה מיום ענתו את תמר אחתו" שמואל ב יג33: "ועתה אל ישם אדני המלך אל לבו דבר לאמר כל בני המלך מתו כי אם אמנון לבדו מת" שמואל ב יג39: "ותכל דוד המלך לצאת אל אבשלום כי נחם על אמנון כי מת"

    ----------------------- 

    מאבקי ירושה בעולם העתיק

    עד כאן הסיפור התנכי על מותו של אמנון. המניע של הרצח על פי התנך הוא נקמה על אונס תמר אחותו של אבשלום בידי אמנון. מוזר שאם הרצח הוא נקמה על כבוד אחותו, מדוע חיכה אבשלום שנתיים ימים עד שביצע רצח זה? המניע הנוסף כפי שאני מעוניין להוסיף אותו, מאבק על הבכורה והרצון של אבשלום להפוך למלך ולרשת את דוד. 

    מאבקי ירושה המסתיימים במוות היו מנהג די נפוץ בעולם העתיק, גם בעולם התנכי וגם מחוץ לו. התנ"ך מספר למשל על מאבקו של יעקב בעשיו על הבכורה, וגנבת הבכורה מאחיו במעשה מרמה. גם במשפחת דוד היו מאבקי ירושה למשל עם משפחת שאול, המלך הקודם של ישראל.

    הנה מה שקרא לבנו של יהונתן, בן שאול, חברו האהוב:

    שמואל ב ד4: "וליהונתן בן שאול בן נכה רגלים בן חמש שנים היה בבא שמעת שאול ויהונתן מיזרעאל ותשאהו אמנתו ותנס ויהי בחפזה לנוס ויפל ויפסח ושמו מפיבשת" שמואל ב ד8: "ויבאו את ראש איש בשת אל דוד חברון ויאמרו אל המלך הנה ראש איש בשת בן שאול איבך אשר בקש את נפשך ויתן ידוד לאדני המלך נקמות היום הזה משאול ומזרעו" (הערתי היא: האם דוד המלך אינו מעורב ברצח זה של בן חברו היקר והאהוב יהונתן בן שאול?).

    גם בת שבע, אשת דוד, מעורבת בתככים להמליך את שלמה בנה, לאחר שבנה הקודם, שנולד מניאופה עם דוד, בזמן היותה אישה נשואה לאוריה החיתי, מת לאחר שבוע. גם בניו של סנחריב האשורי רצחו את אביהם במאבק ירושה, וגם בעולם היווני, מותו המסתורי של פיליפוס, אביו של אלכסנדר הגדול, נקשר לעיתים לאמו של אלכסנדר. (למי שזוכר את הסרט "אלכסנדר" הרי אלכסנדר עצמו חושד באימו שהיא קשורה לרצח פילפוס).

     אלו הן רק דוגמאות ספורות ומאבקי הירושה של ממלכת ישראל,מלאים במאבקי ירושה שגרמו לחיסול שושלות שלמות כמו שושלת עמרי ע"י יהוא ועוד.

    --------------------------

    מעשי אבשלום לאחר רצח אמנון

    נמשיך עתה עם מעשיו של אבשלום: שימו לב אבשלום הוא בנה של מעכה, בן תלמי מלך גשור. הוא פרי של נישואים דיפלומטיים של דוד עם מלכי האזור, דבר שהיה מקובל באותה תקופה. מה עושה אבשלום לאחר רצח אחיו החורג אמנון?

    תחילה הוא בורח לארץ מולדתו גשור ויושב שם 3 שנים ואח"כ חוזר לירושלים בהסכמת דוד.

    שמואל ב יג38: "ואבשלום ברח וילך גשור ויהי שם שלש שנים" שמואל ב יג39: "ותכל דוד המלך לצאת אל אבשלום כי נחם על אמנון כי מת" שמואל ב יד1: "וידע יואב בן צריה כי לב המלך על אבשלום" שמואל ב יד21: "ויאמר המלך אל יואב הנה נא עשיתי את הדבר הזה ולך השב את הנער את אבשלום" שמואל ב יד23: "ויקם יואב וילך גשורה ויבא את אבשלום ירושלם" שמואל ב יד24: "ויאמר המלך יסב אל ביתו ופני לא יראה ויסב אבשלום אל ביתו ופני המלך לא ראה" שמואל ב יד25: "וכאבשלום לא היה איש יפה בכל ישראל להלל מאד מכף רגלו ועד קדקדו לא היה בו מום" שמואל ב יד27: "ויולדו לאבשלום שלושה בנים ובת אחת ושמה תמר היא היתה אשה יפת מראה" שמואל ב יד28: "וישב אבשלום בירושלם שנתים ימים ופני המלך לא ראה". שמואל ב יד29: "וישלח אבשלום אל יואב לשלח אתו אל המלך ולא אבה לבוא אליו וישלח עוד שנית ולא אבה לבוא"

     

    שרפת שדה יואב

    במעשה הבריונות הבא שלו הוא שורף את שדה יואב, שר צבאו של דוד. זה לא בדיוק המעשה שיעזור

    לאבשלום בעתיד. אל דאגה, יואב עוד ינקום את נקמתו באבשלום הבריון.

    שמואל ב יד30: "ויאמר אל עבדיו ראו חלקת יואב אל ידי ולו שם שערים לכו והוצתיה באש ויצתו עבדי אבשלום את החלקה באש" שמואל ב יד31: "ויקם יואב ויבא אל אבשלום הביתה ויאמר אליו למה הציתו עבדך את החלקה אשר לי באש" שמואל ב יד32: "ויאמר אבשלום אל יואב הנה שלחתי אליך לאמר בא הנה ואשלחה אתך אל המלך לאמר למה באתי מגשור טוב לי עד אני שם ועתה אראה פני המלך ואם יש בי עון והמתני" שמואל ב יד33: "ויבא יואב אל המלך ויגד לו ויקרא אל אבשלום ויבא אל המלך וישתחו לו על אפיו ארצה לפני המלך וישק המלך לאבשלום"

    ----------------------

    דוד המלך יודע שאבשלום הרג את בנו בכורו אמנון וגם שרף את שדה יואב ללא שום סיבה והתגרות מצד יואב וזה תגובתו לאבשלום? כך מטפלים בבן סורר ובריון? מנשקים אותו? וזו רק הקדמה לבאות.

    -----------------------

    מרד אבשלום

    בשלב הבא, אין לאבשלום סבלנות לחכות למות דוד אביו והוא ממליך את עצמו כמלך חברון (עירו של דוד בתחילת דרכו).

    שמואל ב טו1: "ויהי מאחרי כן ויעש לו אבשלום מרכבה וססים וחמשים איש רצים לפניו" שמואל ב טו2: "והשכים אבשלום ועמד על יד דרך השער ויהי כל האיש אשר יהיה לו ריב לבוא אל המלך למשפט ויקרא אבשלום אליו ויאמר אי מזה עיר אתה ויאמר מאחד שבטי ישראל עבדך" שמואל ב טו3: "ויאמר אליו אבשלום ראה דברך טובים ונכחים ושמע אין לך מאת המלך" שמואל ב טו4: "ויאמר אבשלום מי ישמני שפט בארץ ועלי יבוא כל איש אשר יהיה לו ריב ומשפט והצדקתיו" שמואל ב טו6: "ויעש אבשלום כדבר הזה לכל ישראל אשר יבאו למשפט אל המלך ויגנב אבשלום את לב אנשי ישראל" שמואל ב טו7: "ויהי מקץ ארבעים שנה ויאמר אבשלום אל המלך אלכה נא ואשלם את נדרי אשר נדרתי לידוד בחברון" שמואל ב טו10: "וישלח אבשלום מרגלים בכל שבטי ישראל לאמר כשמעכם את קול השפר ואמרתם מלך אבשלום בחברון" שמואל ב טו11: "ואת אבשלום הלכו מאתים איש מירושלם קראים והלכים לתמם ולא ידעו כל דבר"

    -----------------------

    דוד המלך עוזב את ירושלים מפחד אבשלום:

    שמואל ב טו13: "ויבא המגיד אל דוד לאמר היה לב איש ישראל אחרי אבשלום" שמואל ב טו14: "ויאמר דוד לכל עבדיו אשר אתו בירושלם קומו ונברחה כי לא תהיה לנו פליטה מפני אבשלום מהרו ללכת פן ימהר והשגנו והדיח עלינו את הרעה והכה העיר לפי חרב"

    --------------------------------

    בשלב זה אבשלום כובש את ירושלים ואנשיו עימו:        

    שמואל ב טז15: "ואבשלום וכל העם איש ישראל באו ירושלם ואחיתפל אתו"

    עתה הוא נוקט בצעד חמור של השפלת אביו דוד. הוא שוכב עם פילגשי דוד לעיני עם ישראל.       

    שמואל ב טז22: "ויטו לאבשלום האהל על הגג ויבא אבשלום אל פלגשי אביו לעיני כל ישראל"

    (מעניין מה פרויד היה אומר על קטע זה? גם מרד כנגד האב וגם אבשלום שוכב עם פלגשי האב. התנך מדגיש את עניין ההשפלה של דוד ולוא דווקא את העיניין המיני במשכב עם פלגשי אביו).

    ---------------------- 

    תגובת דוד למרד

    עתה סוף סוף דוד החליט להלחם בבנו אבשלום. ומי יש לו הזדמנות לנקום את נקמתו הפרטית באבשלום הבריון? יואב.

    שמואל ב יח5: "ויצו המלך את יואב ואת אבישי ואת אתי לאמר לאט לי לנער לאבשלום וכל העם שמעו בצות המלך את כל השרים על דבר אבשלום" שמואל ב יח9: "ויקרא אבשלום לפני עבדי דוד ואבשלום רכב על הפרד ויבא הפרד תחת שובך האלה הגדולה ויחזק ראשו באלה ויתן בין השמים ובין הארץ והפרד אשר תחתיו עבר" שמואל ב יח12: "ויאמר האיש אל יואב ולא אנכי שקל על כפי אלף כסף לא אשלח ידי אל בן המלך כי באזנינו צוה המלך אתך ואת אבישי ואת אתי לאמר שמרו מי בנער באבשלום" שמואל ב יח14: "ויאמר יואב לא כן אחילה לפניך ויקח שלשה שבטים בכפו ויתקעם בלב אבשלום עודנו חי בלב האלה" שמואל ב יח15: "ויסבו עשרה נערים נשאי כלי יואב ויכו את אבשלום וימיתהו" שמואל ב יח17: "ויקחו את אבשלום וישליכו אתו ביער אל הפחת הגדול ויצבו עליו גל אבנים גדול מאד וכל ישראל נסו איש לאהלו"

    ---------------------------- 

    שערו הארוך של אבשלום הסתבך בענפי האלה ויואב הורג את אבשלום בעזרת שלשה שבטים, למרות אזהרתו המפורשת של דוד.

    -------------------------------

    תגובת דוד למות בנו אבשלום

    מהי תגובת דוד?

    שמואל ב יח29: "ויאמר המלך שלום לנער לאבשלום ויאמר אחימעץ ראיתי ההמון הגדול לשלח את עבד המלך יואב ואת עבדך ולא ידעתי מה" שמואל ב יח32: "ויאמר המלך אל הכושי השלום לנער לאבשלום ויאמר הכושי יהיו כנער איבי אדני המלך וכל אשר קמו עליך לרעה" שמואל ב יט1: "וירגז המלך ויעל על עלית השער ויבך וכה אמר בלכתו בני אבשלום בני בני אבשלום מי יתן מותי אני תחתיך אבשלום בני בני" שמואל ב יט5: "והמלך לאט את פניו ויזעק המלך קול גדול בני אבשלום אבשלום בני בני" שמואל ב יט7: "לאהבה את שנאיך ולשנא את אהביך כי הגדת היום כי אין לך שרים ועבדים כי ידעתי היום כי לא אבשלום חי וכלנו היום מתים כי אז ישר בעיניך"

    ------------------------- 

    תגובתי למות אבשלום

    דרג את התוכן: