כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    בצעדי שתל שבלול

    אכתוב את כול מה שיש לי לספר על תהליך השתלת שתל שבלול ולימוד איך לשמוע עם השתל שזה שמיעה חדשה עבורי, וגם אספר על כול מה שקשור וסובב לשמיעה ומכשירי שמיעה ואבזרי עזר

    ארכיון

    חיבור: שתל שבלול ושמור את יום השבת לקדשו

    9 תגובות   יום שישי , 15/8/08, 00:34


    אספר סיפור מתקופת לימודי כסטודנט - באוניברסיטת בר אילן התחלתי לחשוב על האפשרות לשמור שבת, ואז עלתה לי השאלה בראש - איך אפשר לשמור שבת ולהשתמש במכשיר שמיעה ? הרי לדתים אסור להשתמש במכשירים חשמלים בשבת - ככה לפחות הבנתי דאז איך שומרים שבת...

    הלכתי לרב ישראל הס זצ"ל שהיה רב הסטודנטים בבר אילן דאז, וסיפרתי לו את הבעיה והוא אמר לי  לי כך: תחליף סוללות לפני שבת ואז במכשיר שמיעה לא יגמרו הסוללות במשך שבת, תשאיר את מכשיר שמיעה דולק כול השבת, מותר לך לשנות עוצמת הזרם כדי לשמוע יותר טוב או כדי לנוח משמיעה עם רעשים...

    חלפו שנים - ועלה את הענין של השתל - יש שלוש שתלים לבחירה - אז חשבתי להכניס גם ענין שמירת שבת לבחירה בשתל.

    למי הולכים - למומחה כמובן - הרב יצחק הלפרין ממכון מדעי טכנלוגי להלכה ( יש גם עוד כתובת הרב ישראל רוזן ממכון צומת) .

    הוא אמר לי שהוא לא מכיר את השתלים החדשים של עכשיו - אבל הוא חקר את הבעיה לפי עשר שנים וזה הכללים שהוא אמר לי ויש  בתשובה:

    1) מותר לשנות עוצמת זרם (בשתל אנחנו לא שומעים קולות אנחנו חשים זרמים).

    2) אין בעיה בלנתק ולחבר יחידת ראש לעור של הראש איפוא שהמגנט (טבעת שידור).

    3) אין בעיה בנורת לד אם היא נדלקת ונכבת בגלל דיבור או פעולת דיבור - כי אור של נורת לד אינה אור הלכתי כי אין כאן חום. *

    4) אם משך זמן הסוללה קצר מיממה אז מותר להחליף את הסוללה בשבת כאשר היא מתרוקנת. בשינוי גמור.

     

    * בעקבות הערתו של אשר אפרתי למטה על סמך מה שכתב הרב הלפרין במסמך הסרוק - אם יש הדלקה של נורת לד כתוצאה מדיבור יש לכסותה 17.09

    תשובת הרב הלפרין כפי שנסרקה על ידי

    תשובת הרב יצחק הלפרין שתל שבלול בשבת

    נועם הביא לי בדיון על נושא זה קישור למאמר מפורט וכתוב בשפה פשוטה יותר של הרב טולידאנו ממכון שליזנגר בנושא זה (ותודתי לו)

    http://www.medethics.org.il/DB/showQ.asp?ID=4306

    מה שיוצא ממה שהוא כתב - שלמי  שסומך על ההיתר של הרב אוירבך - מותר לו גם לשנות מיפוים של שתל בשבת - כי אין איסור כיבוי לדעת הרב אוריבך מהתורה.

    מה שאני רוצה להזהיר - כול ההיתרים הללו הם רק עבור שימוש בשתל שבלול - הם לא עבור מכשיר שמיעה שזה משהו אחר  ובודאי זה לא עבור שימוש סתם במכשיר חשמלי.  הסיבה שההתרים הללו ניתנו זה בגלל חיונותו של השתל לשמיעה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (7)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        20/12/09 00:15:

      בתוספת לתגובה שלי למר אשר אפרתי מי שאחראי על שתל מדאל במד טכניקה לפני שנה הבחנתי שעכשיו התגובה בסוף יוצאת מקושקשת ואני מוסיף את החלק החסר:

       

       

      שלט רחוק לכוונון מעבד דיבור

      כמה שאני זוכר כוונון עוצמה ומיפויים במעבד 2 OPUS  נעשה באמצעות שלט רחוק  - אז איך 

      מי שמשתמש בזה בשבת יוכל לכוון את עוצמת הזרם של המעבד בשבת ? כמה שאני זוכר יש

       איסור להשתמש בשלטים כאלו עבור מכשירי שמיעה,  האם גובש היתר מיוחד עבור שלטים של שתל שבלול ?

       

        20/12/09 00:12:

      בדומה לשתל שבלול יש תשובה נוספת מהרב מרדכי הלפרין שמתירה במקרה של צורך גדול ואי יכולת לשמוע באופן אחר, להחליף סוללות של מכשיר שמיעה בשבת על ידי גוי או בשינוי.

       

      אציין שאני רואה שימוש בתשובה כזאת רק במקרה שבמפתיע התרוקננו סוללות במכשיר שמיעה בשבת, זה לא קורה בדרך כלל כי מספיק להחליף סוללות בערב יום שישי...

       

       

      http://www.medethics.org.il/DB/showQ.asp?ID=4497

        12/8/09 11:28:

      תפילה למי שכבד פה וכבד שמיעה/חירש

      עצות הלכתיות למי שקשה לו לדבר מהר וגם קשה לו לשמוע.

      http://www.kipa.co.il/ask/show/176655

        5/7/09 10:21:


      עוד היתר אפשרי ששאלתי ממכון שלזינגר - זה אודות מכשירי שמיעה דגיטלים חדישים ששינוי עוצמה שלהם אינו רציף כמו במכשירי שמיעה אנלוגים ודיגיטלים ישנים - אלא תלוי בקריאת המחשב את מספר הלחיצות על הכפתור - כך שיש שם כיבוי והדלקה של המכשיר שמיעה - וההיתר נכתב בקישור:

       

      http://www.medethics.org.il/db/showQ.asp?ID=4959

       

      זה יכולה להיות תשובה אפשרית למי שיש לו צורך לשנות מיפויים של שתל בשבת - שגם שם יש כיבוי והדלקה - אז מי שמעוניין יוכל לשאול רב באותו אתר...

        21/9/08 16:17:


      לגבי ראש השנה שהיום שני ימים ולמי שיש לו מצוקת סוללות - ישנה תשובה של הרב גבריאל טולידאנו שמתירה לכבות את המכשיר שמיעה בשינוי .

      http://www.medethics.org.il/DB/showQ.asp?ID=4581

      וישנה תשובה של הרב מרדכי הלפרין תשובה דומה

      http://www.medethics.org.il/DB/showQ.asp?ID=2855

      אדגיש שזה  בהסתמכות על שיטת הרב זלמן אוריעבאך זכר צדיק לברכה - מי שמחמיר לפי שיטת חזון איש זה לא פשוט..

        17/9/08 01:28:
      לאשר אפרתי שלום רב

       תודה על התגובה המפורטת והמושקעת המעוררת עניין  שמסיעת ותסיע יותר להבהיר את הנקודות שעולות על הפרק.

       קודם כול כלל חשוב – שקוראים קטע כלשהו – הרבה פעמים צריך לבדוק למי הוא נועד ? וגם מתי הוא נכתב ?

       לגבי שאני כותב את דברי ההנחה שלי שאני צריך להבהיר אותה לכולם שאני כותב את דברי למבוגרים שמעומדים לשתל – או כבר הושתלו בין מקרוב ובין מרחוק – ואני מספר או את חוויותיי או מחדש במידע או בפתרונות שקראתי או מצאתי...

       וברור שאין בכוונתי להורות הלכה – אין לפרש הבאת מידע או דין על כך לבין פסיקה הלכתית.

       עכשיו לגבי כול הנקודות שהעלת: 

      נורת לד

       כבר כתב הרב הלפרין בציטוט שמובא על ידי הרב גבריאל טולידאנו במאמרו בקישור:http://www.medethics.org.il/DB/showQ.asp?ID=4306

       אין בנורת לד משום הדלקה ולא משום כיבוי – היות וזה תופעה פיסקלית של חומר שזוהר כתוצאה ממעבר זרם חשמלי דרכו.

       ולשנות זרם מותר לצורך שמיעה (ודברים אחרים) כמו שמועלה במאמרו של הרב רוזן במאמרו:http://zomet.org.il/?CategoryID=198&ArticleID=224&SearchParam=%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A2%D7%94#_Toc132476130

       פרשנות אישית שלי חובת כיסוי באה אולי משום מראית עין. (צריך לשאול את הרב הלפרין) ואם זה כך אז ברגע שהמעבד לא על גוף אלא מאחורי האוזן זה לא בולט.

       לגבי האקטואליה של כיסוי נורת לד, אינני חושב שלמבוגרים מושתלים זה אקטואלי (ולכן זאת שגיאה מצידי  להתייחס לבעיית נורת לד בכלל) – כי נורות לד לחיווי דיבור  נועדו בשביל ההורים של ילדים מושתלים – ובמעבדים מודרניים ניתן לבטל חיווי זה.

       אני מוסיף כהערה שהרב טולידאנו לא מתייחס בכלל במאמרו לחובת כיסוי נורת לד.

      החלפת סוללה בשבת

       לגבי החלפת סוללה: בטווח ארוך צפויה פיתוח סוללות נטענות שאורך פעולתן יותר מיממה.

       אבל גם למי שרוצה להימנע משימוש בהיתר של החלפת סוללות בשבת ישנה אפשרות באדונס  לפחות (ואולי גם בקוכליאיר ) להשתמש בקופסה חיצונית לסוללות שאורך פעולתה שלוש ימים כמה שאני זוכר..

       http://www.bionicear.eu/en/sound-power-off/sound-power-off.html?term=PowerPack+AAA זה צריך להגיע לארץ בימים הקרובים למיטב ידיעתי...

       

      חיבור משרן (מגנט) לראש בשבת

       אני מניח שאתה מתכוון ליחידת ראש , או טבעת שידור שמונחים של קוכלאיר אז בכן שאלתי את הרב הלפרין שהייתי אצלו והוא אמר לי שאין בעיה – וגם במאמר של הרב טולידאנו מצין שם שאין בעיה גם לדעת מחמירים.

       ואפילו אם נניח שלדעת מחמירים יש בזה בעיה – שאלה עקרונית האם בנושאי מכשירי שמיעה ושתלי שבלול - אנחנו צריכים לרדוף אחרי החומרות גם על חשבון שימוש יעיל בשתל ? סוף סוף מניסיוני וניסיון אחרים היחידת ראש אינה מחוברת חזק לראש וקל בלחץ קל מהצד להורידה (למשל שנשענים עם הראש על משען הכסא) וזה פעולה יום יומית כמעט להחזירה למקום...   

      שלט רחוק לכוונון מעבד דיבור

       

      כמה שאני זוכר כוונון עוצמה ומיפויים במעבד 2 OPUS  נעשה באמצעות שלט רחוק  - אז איך מי שמשתמש בזה בשבת יוכל לכוון את עוצמת הזרם של המעבד בשבת ? כמה שאני זוכר יש איסור להשתמש בשלטים כאלו עבור מכשירי שמיעה,  האם גובש היתר מיוחד עבור שלטים של שתל שבלול ?

        14/9/08 12:37:
      תגובה בנוגע לשימוש בשתל שבלול בשבת
      מר צלף שלום רב, 
      לעניות דעתי, המסקנה העולה ממאמרך בנוגע לשימוש בשתל שבלול בשבת אינה מדוייקת ועלולה להטעות את הציבור.
      בתשובתו של הרב הלפרין ממנה אתה מצטט קיימת התייחסות לגבי הדיבור והפעלת הלד במעבד הדיבור בשבת:
      "... וממילא באם יכסו היטב את הנורה שלא יראו יהיה בגדר של פסיק רישא דלא איכפת.."
      כלומר: יש צורך לכסות את הנורה. ומעיקרא דינא אם הנורה לא פועלת כלל, הרי זה עדיף.
      לגבי החלפת הבטריה כותב הרב הלפרין:
      "... יש למצוא דרך פתרון היטב ובמחשבה (ההדגשה שלי) ניתן ועד אז במקום שהדבר הוא חיוני הרי שיש לדון לכל מציאות לגופו איך לעשותו בשינוי גמור ממש וצריך עיון". 
      כלומר: מלכתחילה עלינו למצוא פתרון הולם, ולהמנע מהחלפת הסוללה במהלך השבת.
      אם ורק אם לא מצאנו פתרון שכזה, חובה עלינו להחליף את הסוללה בשינוי גמור.  וגם על זאת מעיר הרב הלפרין שתשובתו והדיון בנושא מורכב זה, צריכים עיון.
      לסיכום:
      עלינו לחפש מעבד דיבור אשר בזמן פעולתו בשבת אינו מפעיל לד.
      כמו כן עלינו לחפש מעבד דיבור אשר מאפשר שימוש רצוף בשבתות וחגים (אפילו כאשר משך החג הוא שלושה ימים), ללא כל צורך בהחלפת הסוללה.
      לתשומת ליבך ולב הקוראים,
      מעבדי הדיבור +OPUS2 / TEMPO מתוצרת MED-EL אינם גורמים להפעלת לד בשעת פעולתם.
      כמו כן,
      למעבדים מתוצרת MED-EL סוללה מיוחדת אשר מאפשרת שימוש רצוף של כ-90 שעות! כך שאין כל צורך להחליף סוללות במהלך השבת או החג.
      גם לגבי חיבור המשרן (מגנט) לראש בשבת, לדעת פוסקים רבים יש לבצע פעולה זו בשינוי או ע"י קטן ובוודאי הדבר אינו פשוט ומותר כפי שעולה מדברך.
      ככלל עלינו להזהר ולהמנע מלהורות הלכה.
      על כל אחד מוטלת החובה לברר היטב ולקבל תשובה מרב המקובל עליו וכך לנהוג.
      שנה טובה ומבורכת!.
      ח. אשר אפרתי
      מנכ"ל
      מדטכניקה אורתופון בע"מ
      נציגי SIEMENS ו-MED-EL בישראל