אלו הם חיי

מסע מצולם באמזונס

76 תגובות   יום ראשון, 17/8/08, 19:26

אמזונס – כאשר אתם שומעים את השם הזה, אתם בוודאי חושבים על מקום מבודד , שבטים פראיים, יערות סבוכים, נהר מלוכלך וחיות נדירות. גם אני חשבתי כך, והאמת – זה לא ממש רחוק מהמציאות.

עם זאת, מסתבר שלאורך הנהר ניתן למצוא גם ערים עצומות ואנשים כמוני וכמוך שרואים טלוויזיה, נוסעים במכוניות ואפילו... גולשים באינטרנט.
    נהר האמזונס מתחיל בפרו, חוצה את הגבול המשולש עם קולומביה ונשפך לאוקיינוס האטלנטי בברזיל.
    זהו הנהר שבו זורמת כמות המים הגדולה ביותר בעולם ואורכו 6440 ק"מ.
    הרומן שלי עם האמזונס התחיל בערב פסח, בעיר Belem בברזיל, עיר הבירה של המחוז והשער לנהר האמזונס.

לאחר שעות של שוטטות וניסיון להבין בפורטוגזית כושלת, איפה מוצאים בית כנסת בעיר הזאת, הצלחנו למצוא אישה שהצליחה לפענח את כוונתנו - "אה, כנסיה של יהודים?"
    בית הכנסת ממוקם במרכז העיר , ומוגן על ידי מאבטחים. מסתבר שגם ב-Belem יש יהודים. כשנכנסנו לבית הכנסת, מייד הזמינו אותנו אנשים טובים לחגוג איתם את הסדר. מצאנו עצמנו, 6 ישראלים, מקיימים סדר פסח
    כהלכתו בבית חב"ד קטנטן שלא ראה ישראלים כבר כמה שנים טובות. הרב מקריא בעברית מההגדה, מתרגם ומסביר בפורטוגזית ואז מסביר לנו באנגלית את מה שהוא הסביר לכולם. חוויה בלתי נשכחת.

למחרת, נפרדתי מחבריי והתחלתי לחפש אחר שותפים למסע. לאחר שבוע שבו הסתובבתי עם אנשים מגרמניה, אוסטריה, ארה"ב ועוד כמה מדינות בעולם, מצאתי ישראלי ושלושה אמריקאים והחלטנו לצאת לדרך.
    עוד סיבוב צילום צבעוני בשוק Ver-o-Peso, שמוכר פירות יחודיים שקיימים רק שם, והמסע החל.

כלי התחבורה העיקרי וגם היחידי ברוב איזור האמזונס הוא סירה. הגענו השכם בבוקר לנמל ולאחר התמקחויות עם הסוכנים מצאנו דיל נהדר. השייט הראשון היה קצר – יומיים. הכנה לבאות (4 ימים, 6 ימים). שייט כזה מורכב מחמישה תיירים שמצטרפים לעשרות מקומיים- בעלי תרבות שונה לחלוטין ושפה שונה, שמוצאים עצמם חולקים ערסלים וארוחות גורמה של אורז, שעועית ובשר תפל , תפריט החוזר על עצמו מדי ארוחה. כמובן, כמו ישראלים טיפוסיים, לאחר שעה התחברנו עם כל המקומיים, מצאנו עצמנו יושבים ומנגנים איתם ופער התרבות הצטמצם פלאים.

לכל אורך השייט, בכל פעם שמתקרבים לכפר קטן, מייד מתקרבים ילדי הכפר לסירתנו הגדולה עם סירות קטנות ומבקשים אוכל או בגדים. מצחיק שבישראל לאותם ילדים ההורים לא היו נותנים אפילו לחצות לבד את הכביש ואילו כאן - הם עצמאים לחלוטין. ילדה קטנה לוקחת סירה לבד ושטה לה בנהר העצום.

במהלך השייט אין שום משמעות לזמן. ישנם 5 עוגנים קבועים, 3 ארוחות, הזריחות והשקיעות.
    הדבר היפה ביותר בשייט הוא הזריחות והשקיעות. פשוט תאווה לעיניים. בכל ערב מצאתי עצמי עומד על הסיפון, נפעם. השמיים נראו כאילו לקח אלוהים מכחול והחל לצבוע את השמיים. פשוט לא יכולתי להפסיק לצלם.

רוב התיירים נוהגים לשוט ישירות למנאוס שנמצאת מרחק של 5 ימים מבלם, אך אנו הבנו שלא מתאים לנו מקום תיירותי מדי, ולכן עצרנו בעיר סנטארם, שנמצאת בחצי הדרך בין בלם למנאוס ומשם נסענו לכפר Alter Du Chau, כפר קטן וקסום שיושב על גדת אחד היובלים של הנהר. בכפר ישנה תופעה מעניינת - בין העונות יש הבדל של כמה מטרים בגובה פני המים ולכן סככות על החוף בעונה אחת נמצאות באמצע הנהר מוצפות במים בעונה אחרת. ישנם רק חלקים קטנים שלא מוצפים וצריך קאנו כדי להגיע אליהם. כמובן שהמקומיים מצאו תחליף הולם במקום משוטים.

למחרת שכרנו סירה והתחלנו לשוט לאורך יובלי הנהר. אחרי כשעה הגענו ל-Jamaragua, כפר קטן עם כמה משפחות ופגשנו את קונסטנטינה החמודה, אישה מבוגרת שכל כך התלהבה מזה שהיא רואה פעם ראשונה בחייה אותיות בעברית.
    קונסטנטינה ומשפחתה אירחו אותנו למשך הלילה ולקחו אותנו לסיור קטן בתוך הג'ונגל.
    בבוקר לקחנו בחור עם קאנו ושייטנו קצת ביובלי הנהר. אחרי השייט בסירה ענקית היה נחמד פתאום להיות בגובה המים ולראות את כל בעלי החיים והצמחייה המיוחדת.
    למחרת המשכנו לשוט והגענו ל-Maguari, עוד כפר קטן שמייצר גומי מהעצים. שם פגשנו חבורת ילדים שכה התלהבו מהעובדה שהם יכולים לראות את עצמם במצלמה, עד שלא הפסיקו לבקש להצטלם.

לאחר עוד כמה ימים רגועים ב-Alter Du Chau חזרנו לנהר הגדול. עלינו שוב על סירת נוסעים גדולה ואחרי עוד 3 ימים הגענו למנאוס, עיר מגעילה, תעשייתית ותיירותית המאכלסת למעלה ממיליון תושבים. מוזר לחשוב שכל מה שנמצא שם (מכוניות, מבנים, כלי חשמל) בעצם הגיע אליה דרך הנהר או האוויר.
    לאחר שהתאכזבנו מהעיר וכבר החלטנו לשוט חזרה, קרה המקרה שהוביל אותי לחווית האמזונס שלי. בניסיוננו לנצל את העיר הארורה נכנסנו לחנות ספרים לקנות איזו מזכרת למשפחה והתחלתי לשוחח עם ג'וניור - בחור צעיר עם מראה מערבי לחלוטין שדיבר אנגלית שוטפת. אין לי מושג מה גרם לי להתחיל לדבר דווקא איתו. לאחר שיחה קלה הבנתי שהוא גר בכפר לא רחוק משם, מודרני לחלוטין, שנקרא Presidente Figueiredo. לכפר כמעט ולא מגיעים תיירים, למעט יום ספציפי בשנה של "הפסטיבל" שמתקיים שם, כמו בכל כפר אחר באמזונס המקיים
    פסטיבל כלשהו אחת לשנה לחגיגת פרי מסוים, ובכפר שלו לחגיגת "קופואסו" (פרי ברזילאי בעל טעם אקזוטי וממכר שקשה לי לתאר) אשר כמובן נערך שבוע לפני שנפגשנו עם ג'וניור.

הכפר תואר ע"י חברנו החדש כאיזור קסום, מוקף באגמים, מערות ומפלים. כמובן שלאחר הקדמה כזאת לא היינו צריכים לשמוע עוד על המקום והצטרפנו אליו. מסתבר שהבחור למד אנגלית ורוצה בעתיד להיות אחראי על תיירות שם. ג'וניור החליט "לנצל" אותנו על מנת לתרגל את האנגלית שלו ושימש לנו כמדריך ללא תשלום במשך שמונה ימים. שמונה ימים של חיים עם אנשים מקומיים, בילוי במקומות שלהם ושיחות איתם אל תוך הלילה. בכל יום לקח אותנו ג'וניור למקום קסום אחר. אם זו מערה עם מפל שנראה כאילו נלקח מגן העדן, נהר שכל תושבי הכפר מגיעים כדי לשחות עם הזרם, או מוזיאון מקומי. מוזר לחשוב שחיים כאלו מתחבאים להם ליד הנהר וכמעט אף אחד לא יודע עליהם והם לא רשומים בשום מדריך טיולים.

אחרי שמונה ימים, עייפים אך מרוצים עלינו שוב פעם לסירה והפעם לעזוב את ברזיל ולהמשיך הלאה איש איש לדרכו.

טיפים לצלמים
    לרוע מזלי בשייט האחרון נהרסה לי המצלמה מסיבה שאינה ידועה פשוט הפסיקה לפעול ... mad.gif
    בסירות יש שקעי חשמל לכן אין מה לדאוג לגבי הסוללות ובערים ניתן למצוא אינטרנט עם צורב (כן, כן אפילו באמזונס) ולהוריד את התמונות. הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על המצלמה לידך בכל עת. בזמן השייט אף אחד לא יגנוב לך כלום כי נוצרת אווירה של חברים. אבל הסכנה היא בזמן עצירות קטנות, כאשר פתאום עולים לסירה עשרות ילדים זריזים למכור מזון. מספיקה שנייה של חוסר תשומת לב וכנראה שלא תוכלו להמשיך לצלם, לפחות לא בשייט הזה.
    בערים הגדולות - בלם, סנטרם ומנאוס ניתן למצוא חנויות צילום קטנות, אך אל תצפו למצוא שם קנון EOS 1D Mark II ...