כותרות TheMarker >
    ';

    בריאות

    בריאות ורפואה בחוכמה היהודית

    0 תגובות   יום שני, 6/10/08, 12:34

    בריאות ורפואה בחוכמה היהודית

    מאת יאיר כהן

     

    בריאות ויהדות

    על מה מדובר?

    תחום הבריאות מהווה אחד מהנושאים היסודיים בחיי האדם. בריאות, במושגים הנידונים כאן, מושפעת ומתרקמת בתוך מערכת היחסים של האדם עם סביבתו.
    יש בחוכמה היהודית הצעות מיוחדות לקשרים בין האדם לסביבתו.

    האדם המערבי, הרגיל להנחיות ליניאריות בנושאי בריאות, לא ימצא תפריט שכזה, במקרא למשל. גם בתחומים אחרים, כמו תעסוקה, יחסי הורים ילדים ועוד, לא ימצאו הנחיות מסודרות. לפחות לא כמו שאנו רגילים בסגנון התפריטים המערבי.

    ברור לכולנו שבמשך השנים, התפתחו בחכמה היהודית הצעות בנושאים הנ"ל ובנושאים אחרים.
    בנושאי רפואה ובריאות, קיבלנו על עצמנו הנחיות ותפריטים מאחרים.

    יש מקורות רבים שהחוכמה היהודית מפיקה מהם.
    המקרא משמש כמקור קנוני. המשנה והגמרא מהווים מקורות בפני עצמם. שיטת הפירוש המדרשית, מבקשת לחבר בין המקרא והזמן, המקום הספציפיים. הקבלה, מביאה מבט חוקר אל מעבר לנראה. מציעה דרכים אל יסודות ומהויות הדברים.

    כך, הדברים בנויים על עקרונות = בחינת מהות הדבר והיישום המיוחד לו. משום מה לא התפתחה גישה מוסכמת בעולמות היהודיים, בתחום הבריאות.

    בעשרות השנים האחרונות, נעשים ניסיונות למצות כלים מעשיים ממקורות החכמה היהודית לחיי היום יום.
    כך נפגוש מחקרים ושיטות טיפול פסיכולוגיות שפותחו למשל ע"י פרופ' רוטנברג, ד"ר כספי, פרופ' רוזנהיים. יש הקשרים בין פסיכולוגיה ומיסטיקה יהודית שמביאים ד"ר מיכה אנקורי וד"ר יונתן שתיל מאוניברסיטת ת"א. קיימת התיאוריה הביוסמיוטית שמביא פרופ' רוטשילד.
    נמצא אסופות חומרים ממקורות המקרא, התלמוד והקבלה, שנערכו במאות האחרונות, ע"י רופאים בד"כ. עבודותיהם של: ד"ר קצנלסון, Julius Preuss' , משה פרלמן... יש המביאים מקורות ברסלביים, למשל אברהם גרינבאום, חיים קרמר ועוד. מהויות תרבותיות נחקרות ע"י פרופ' משה אידל, רחל אליאור ועוד.
    הרב אליהו אוזרד, הרב מתתיהו גלזרסון, הרב כהן-אשרוב, ועוד רבים, המביאים גישות בנושאי הבריאות והחולי שביהדות.

    אנחנו מציעים לראות את המקורות היהודיים המגוונים כמצביעים על צורות מחשבה. מקורות כמו מדרש, קבלה ואחרים, כרקע להבנת הרעיונות.

    לדעתנו, יש לאסוף את סימני המחלות לפי התקופה בה הן מתחוללות. מחלות עבורנו הם סמנים לחיבור שבין האדם לסביבתו. לכן נדרשים אנו לשלב תפישות כמו תורת הכאוס, פיזיקה קוונטית ואחרים.
    ניסיוננו הוא בלווי אנשים מ 1979 בגישות המשלבות את הנ"ל. רואים ברכה רבה בעמלנו ושמחים לכל הזדמנות ללוות אנשים לתהליך של הבראה.

    תמצית של משמעות הריפוי ביהדות - כפי שאנו מבינים אותה:
    ? לכל דבר בטבע יש משמעות. המשמעויות נקבעו ע"י האלוהים.
    ? האדם הוא חלק מהבריאה. יש לו תפקיד מסודר בהוויה של הטבע.
    ? כל אדם בא עם ייחודיות אותה עליו לממש בחייו.
    ? הדרך בה יממש ייחודיות זו, ניתנת לבחירה.
    ? תהליך המימוש כרוך בתהליך גדילה הנקרא ניסיונות.
    ? כל טביעת 'גוף' = הד.נ.א ברפואה מערבית, היא חלק מהייחודיות שלו.
    ? במקביל, לכל תקופה יש ייחודיות. לפיכך נפגוש מחלות 'חדשות', המתפתחות על פי רוח התקופה.

    לייחודיות יש מספר פנים. ניתן להקיש חלקית ממושגים העוסקים בעולם האקולוגי. מתבהר, שיש מערכת חיים מיוחדת לכל אזור. המחקר מציע כלים ושיטות שיחזקו, יבהירו, שיטות מקלקלות או משקמות מערכת חיים מסוימת. גם בעולם הפיזיקאלי יש עיסוק בתחום הייחודיות. עולם הגנטיקה, המתפתח, מגלה ביתר חריפות את הייחודיות הגנטית של כל אדם...

    אם נרחיב הרי נקבל ייחודיות לזמן, מקום =לסביבה, ולתקופה. האדם כרכיב בסביבה ותקופה אמור לממש את המתנות שקיבל = הייחודיות המהותית שלו בחייו.

    תהליך כזה עוסק בדבר שנקרא גילוי.
    המצב האחר = המחלה, נקרא גלות.
    לאדם יש אפשרות להביא עצמו לידי גילוי או לידי גלות. כנאמר למעלה, כל אדם חי בתקופה וסביבה מסוימים. עליו ללמוד להסתנכרן איתם לגמרי.

    מדובר על תהליך ישום הכישורים הייחודיים איתם הגענו לעולם. יישום שכזה מיועד להביא את העולם למצב של שלום.

    האדם יכול לראות על 'גופו' את כל מחשבותיו. יראה את המקום בו נמצא ולאן הוא צריך להתפתח מכאן. לכל מחלה יש משמעות. כל איבר ותהליך בגוף הינו סימבולי ומטפורי. תהליך הגילוי של האדם מביא אותו לידי חופש ואושר.

    תהליך גילוי האדם את עצמו בא בכלים רבי אפשרויות ושוב, ייחודיים.
    התהליך הינו הדרגתי והולך עם האדם לרמה ועומק בהם מעוניין. יש שיעדיפו לטפל עדיין סימפטומאטית, עם מעט הרחבה. יש שיבינו שיש להתרגל לאורח חיים המתאים להם. התהליך הוא שבו האדם מגלה את אורחות חייו המתאימים לה / לו ובלבד.
    אין ברשום כאן הכוונה לעיסוק בריטואלים או במשמעויות דתיות הלכתיות. התהליך מתאים לכל אדם בעולם בלי קשר למוצאו, דתו, מינו או אחר. התהליך הוא להביא לסנכרון בריא עם חייו שלו.

    הבריאות היהודית, לעניות דעתנו, עוסקת בהבראת התנהגויות.
    היא משתמשת בכלים הפנימיים הנמצאים בתוכנו. בבי"ח הענק לכימיה הנמצא בכבד, במוח. ביכולת החישוב, שלא ברור מה גבולותיה. במערכות הבקרה המורכבות והמאזנות כל הזמן.
    סביבת מחשבה זו אומרת כי לכשהאדם מסנכרן את התנהגויותיו עם עצמו, הוא מבריא מתוכו את הכול.

    אין במוצע התנגדות כלשהיא, שהאדם ייעזר בכל כלי רפואי, בריאותי, המוצע בימינו. האדם מוזמן לחקור בעצמו את הבנת המשמעויות של כל דרך בה נוקט ולקחת אחריות על מציאותו ומעשיו.

    רקע אישי:
    ניסיון מגוון מ 1978. שילוב של תחומי בריאות חברתיים, זוגיים ואישיים מגישות תרבותיות רבות: סיניות, בודהיסטיות ועוד. עניין מיוחד בתרבות הבריאות שביהדות. הסתייעות בתורות: כאוס, פיזיקה קוונטית... תואר ראשון בעבודה סוציאלית. שני ביהדות משפחה וקהילה. רקע בייזום, הנחייה וניהול פרויקטים חברתיים כמו: כתיבת מודל בעבודה סוציאלית ויישומו; פרויקטים בתחום הסובלנות הבינאישית; ניסיון מגוון בלווי אנשים במצב סרטני, סוכרת, טרשת נפוצה, רגישות נפשית: דיכאון עמוק ומצבים קרובים. בנוסף, פיתחנו כלים לתקשורת, לא ורבלית, עם פיגור עמוק. משמש כמנחה, בפרויקט "זית" שבעמק חפר ובמסגרות נוספות.

    יש כאן גם הזמנה פתוחה להמשך בירור.

    תודה.

    בברכה נאמנה

    יאיר כהן
    046277277
    0542112355

    התמחות במיצוי יכולות להבראה עצמית. אמונה ברורה בכבוד האדם וחירותו. http://www.i-ing.org

    מקור המאמר: www.articles.co.il מאמרים.


    נושאים קשורים נוספים: כושר גופני, פעילות גופניתתזונה, דיאטה, תפריט דיאטה, מחשבון משקל, אבות המזון, צמחי מרפא

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      בריאות
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין