כותרות TheMarker >
    ';

    המקום של bonbonyetta

    דאגה לסביבה בעיני זה גם אכפתיות ל"שקופים" חסרי הישע שאתנו על הכדור הזה, ומי שבסוף סולם העדיפויות - בעלי החיים. כאן לשם שינוי, אני מנסה לשים אותם בפוקוס קדימה.
    למה? כי רק מי שאוהב רואה את המצוקה, הסבל, וחוסר ההגינות ביחס כלפיהם.
    תמונת הבלוג מהספר "כלבי המגפה", ריצ'רד אדמס, שנתן בי אותותיו וחותמו לנצח.

    0

    אנחנו לא כל כך מתקדמים, מודרנים, ונאורים כפי שאנו חושבים

    9 תגובות   יום שלישי, 7/10/08, 19:39

     

    בעבר הייתי כל כך בטוחה בדברים, אולי בגלל  שהורגלתי בהם, ספגתי אותם מהסביבה, קיבלתי אותם כאקסיומה...אתם יודעים : ככה זה וזהו.  

    כיום  כבר אינני כה בטוחה  בדברים רבים, אולי בגרתי (סוף סוף) . 

    אחרי הרבה שנים למדתי שיש  פעמים רבות דרך נוספת , שונה לחלוטין לראות ולהסתכל על הדברים. הדרך בה הורגלנו רובנו לראותם, אינה תמיד הנכונה, האנושית, הצודקת, במקרים מסוימים היא אפילו יהירה ולא טובה.  

    גם זה תהליך  שאינו נשאר סטטי, דברים  הרי עוברים שינוי, וככל שהזמן עובר אני יותר מודעת לדברים שהייתי פחות מודעת להם קודם  לכן . 

    לפני נסיעותי לאפריקה הייתי בטוחה שהאדם הלבן נקי  ונאור יותר.  (כן, תצקצקו בלשונכם בסדר...גם אני עושה את זה על עצמי...) . 

    כך הורגלתי לראות דברים, לחשוב: שמי שמתרחץ כמה פעמים ביום, נמצא בסביבה בה תנאי ההגיינה טובים יותר יהיה נקי יותר. 

    וואלה? טעות ! זה לא בהכרח כך , והדברים בהחלט יכול לתפוס גם לאזורים אחרים בעולם. 

    היינו בטיול של ימים רבים בשטח, ללא מים זורמים, חשמל וכאלה, חיינו בתנאי קמפינג מינימלים,  התקלחנו עם דלי מים, ואת הצרכים ונייר הטואלט עשינו בשטח וקברנו באדמה . 

    ככל ישראלי מצוי הרגשנו צורך  קיומי בלתי נשלט להתקלח מינימום פעם ביום אחרת נשתגע. היינו מוכנים לעשות ולוותר על הרבה למען פעולה זו.  

    לאחר מספר ימים בא המדריך המקומי למדריך שלנו להעיר לו על כך שאנו מבזבזים מים עם כל המקלחות שלנו,   ושכשאנו לוקחים מים בצינור של השמורה  זה גוזל את המים של הפילים והחיות, שזה לא עושה אותך נקי יותר  כי הגוף הלח צובר יותר אבק, עדיף להתנקות בחול כמו שהם, ושגם את הצרכים והנייר שלנו איננו מסתירים וקוברים עמוק ממש כנדרש  - בקיצור הוא טען אנו צריכים להיות יותר נקיים ומתחשבים בסביבה.

    היו כאלה שצחקו, היו כאלה שפקחו עיניים  -  ולמדו. 

    באחד הביקורים בכפר קטן ונידח הראו לנו טכס  שהיה נהוג שם מדי פעם, בו הם מקיזים דם מצוואר הפרה ונותנים לשתות לתינוקות יחד עם חלב כדי להזין אותם קצת כשאין מה לאכול.  

    על פניו הטכס נראה מחריד, פרימיטיבי, אכזרי, ודוחה, ואני ברחתי על נפשי  שלא לראות ולא לשמוע.    

    אח"כ , בערב , ישב  המדריך והסביר לאנשים  את משמעות פעולה זו , שעל פניו נראית נורא.  אנשי  השבטים  אינם אכזריים  או פרימיטביים כפי שזה נראה, להיפך.    הם אינם רוצים להרוג את הפרה, אינם צרכנים בזבזנים כפי שאנו, ואם אין הכרח ממש הם מעדיפים להשאירה בחיים. 

    לכן במקרים שבהם ממש חסר להם מה לאכול לילדים הקטנים ביותר הם נותנים את החלב עם הדם במקום להרוג אותה.   

    האם זה באמת כה פרימיטיבי ואכזרי כפי שזה נראה?  מה אנו עושים לעומתם?

     

    אנו הורגים בעלי חיים על ימין ועל שמאל, לא כי רעבים או חסר מזון, יש בשפע , סתם מגרגרנות.

    להיפך אנו זורקים מזון רב בביזבוז משווע.  

    איננו מתחשבים בבעלי  החיים, מגדלים אותם בתנאים תעשייתיים שגורמים להם סבל רב וממושך.  

    כשאנו הורגים אותם זה הכרחי ?  הרי אנו הורגים אותם למזון, לבוש, ניסויים, וסתם עור ופרווה בצורה המונית ותעשייתית , ולרווחים אישיים . 

    אין צורך להזכיר כמה אכזרית תעשיית הניסויים או הפרווה, בה פושטים פרוותו של בעל חיים בעודו בהכרה, או מחזיקים שנים בעלי חיים אומללים במתקנים וניסויים פולשניים וגורמי סבל מחריד. 

    עוד נאמר לנו  שכאשר יש מצב ובו כן הורגים בעל חיים לצרכי מאכל נוהגים  אנשי שבט כורעים המסאי ברך  ולבקש את סליחתו של בעל החיים, להסביר לו מדוע נאלצו לעשות זאת.

    האם מי מאתנו שעוסק בהרג בעלי חיים בסיטונות אם לצרכי מאכל או כל צורך אחר עושה זאת? חושב בכלל שעושה משהו רע?  לא.  

    אז מי הפרימיטיבי כאן ? מי הלא מתחשב? מי הלא נקי? 

    יש אנשים שכאשר רואים למשל שיקוף ריאות ואת הנזקים הנגרמים מעישון מפסיקים בו ביום, יש כאלה שלוקח להם זמן בהדרגה, יש כאלה שצריכים עזרה להפסיק, ויש כאלה שלא יכולים, אבל מה? כולם מודעים היטב לנזקים ולמחיר שגובה העישון. 

    רובנו הפסיק להיות מודע למשמעות מעשינו, והמחיר שתרבות הצריכה גובה מיצורים חיים אחרים, ומהסביבה.  

    בגדול, אנו הרי כורתים את הענף עליו אנו יושבים, ממש כך.

    אלא שכאשר זה קשור לצריכה לא ניתן לראות את הנזקים ואת סבל בעלי חיים וכיצד כל זה פוגע חזרה בנו בסופו של דבר  באופן מיידי, רואים זאת כנזק מצטבר ואחרי שנים, ואז אין דרך חזרה. 

    לא הגיע הזמן שנקח זאת בחשבון ולפחות ננסה כל אחד בקטנה, כמה שיכול לצמצם את הסבל הזה?  את הנזקים?   ככה, כל אחד לעצמו, בשקט, במעשי היום יום...אם לגבי מזון , לבוש, או כל דבר אחר ...?! 

    היינו פעם במסעדת בשרים ידועה  בדרום אפריקה, שם אכלו בשרם של כל בעלי החיים שרק אפשר לתאר, וכמה שרוצים, אכול כפי יכולתך.   אז עדיין נהגתי לאכול "גופותיהם" של בעלי חיים מתים.... ואני יושבת צוחקת זוללת עם כולם, ופתאום ככה מוצאת עצמי מסרבת לאכול בשרו של פיל או של חזיר יבלות כי אני אוהבת אותם. אחר כך בהמשך הטיול ולאחר שחזרנו התחיל לשקוע האסימון..... 

    רגע שאלתי את עצמי: מה זאת אומרת חיות שאני אוהבת? והחיות האחרות? הרי גם אותן אני אוהבת, הן לא חמודות או יפות פחות....הרי את כל בעלי החיים בסה"כ אני אוהבת אין זה שייך אם הן מקובלות כיפות או חמודות פחות או יותר....

    זה היה האסימון הראשון...משם הדרך כבר אינה כה ארוכה עד שקולטים שמה שאתה אוכל זה לא סתם "פולקע" אלא חתיכה מגופו של בעל חיים, תרנגולת, חמודה, מצייצת עם קרבולת שרוצה לחיות בדיוק כמוך.  

    כיום אני לא  רואה בבעלי חיים אוכל, אלא דברים אחרים, יתרה מזאת, ללא קשר לאהבה אינני חושבת  שמחינה עקרונית בימים אלה זה בכלל בריא לאכול בעלי חיים.

    גם מי שאינו צמחוני או טבעוני אינו יכול להתכחש להשפעות האדירות של תעשיית הבשר על הסביבה, לתנאי הגידול הקשים ומלאי הסבל של חיות המשק (לולים תעשייתיים רפתות, בהם מוחדרים לבעלי חיים מזון מהונדס גנטית, הורמונים, תרופות, אנטיביוטיקה, ועוד...).

    ללא קשר להתחשבות, לבעלי חיים, למודעות אקולוגית,  ללא קשר לכלום  אני אישית רוצה שהמזון יהיה  שלי יהיה בריא יותר, ולא מזיק. 

    גם מעבר לבריאות,  מבחינה אחרת לחלוטין: זה לא בריא לאכול יצור חי אחר, במיוחד יצור חי שסבל.

    אתה אוכל סבל, איך זה יכול להיות בריא? 

    יש דוגמאות נוספות כמובן להיותו של האדם המודרני לא נאור ומתקדם כפי שהוא רואה את עצמו, מה גם שהוא בהחלט אינו צנוע, חושב עצמו מעבר למה שמגיע לו, מיום ליום הופך לאטום, נהנתן, אדיש, ואנוכי יותר, ורואים זאת כמעט בכל דבר. 

    הנה ממש מימים אלה: מינהג הכפרות. מינהג שנוי במחלוקת שעדיין משום מה קיים.     

    זמנים מודרניים? מתקדמים ? הומאניים ? 

    האדם חוטא, ממשיך לחטוא, ומוסיף חטא על פשע כשנוטל חייו של יצור חי אחר, בעל חיים חסר ישע, כדי לתת לו לשאת בעונש המגיע לו עצמו, והוא עצמו ממשיך, ובשנה הבאה שוב יטול חייו של תרנגול אחר. 

    יום הכיפורים הוא יום טוב לחשוב על דברים אלה, על אחרים.

    לא רק לבקש סליחה, אולי גם לחשוב לעומק, הלאה - על מצב שבו בעתיד נצטרך כל אחד מאתנו על פחות דברים לבקש סליחה.... 

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        13/10/08 22:42:

      צטט: האזרח דרור 2008-10-10 23:04:35

      אממם. טור מעולה, כדאי גם לקרוא את "הודו יומן דרכים " כדי לקבל עוד נקודת מבט על ה"קידמה" של העולם המערבי.

       

      האדם הוא אוכל כל. בניגוד לאריה הוא יכול לאכול מזון צמחי לרוב. למעשה כמות הבשר שאנו צריכים, אם בכלל היא מזערית - בטח לעומת הצריכה שיש היום. אם לאכול בשר זה טבעי - למה מבשלים אותו? תאכלו אותו ככה, כמו שהאריה אוכל. 

       

      אם לגדל חיות בצורה אורגנית ואז להרוג אותן יום אחד בשביל אוכל זה לא אכזרי,  אז אני מניח שדבר דומה עבור בני אדם זה גם לא אכזרי? מה ההבדל?

       

      לאדם בניגוד לאריה או לחזיר (חיה אוכלת כל) יש בחירה - הוא יודע מה המשמעות של המעשים שלו ויכול לבחור לגרום לסבל לאחרים או שלא.

       

       

       

      חזיר נחשבת לחיה אוכלת כל.

      ואפשרות הבחירה שאתה מדבר עליה היא מאוד תיאורטית. כמו שאמרת, האדם מטבעו הוא חיה אוכלת כל, שלמזלנו או לרעתנו, תלוי איך מסתכלים על זה, אנחנו נמצאים כמעט תמיד בראש שרשרת המזון. ככה זה. אבולוציונית, הקיבה שלנו התפתחה להיות קיבה אוכלת בשר. טבעי לאכול בשר, ולזה אנו מתוכנתים. האדם הוא חיה ציידת במהותו, ופעם גם אכלנו אותו חי. גילוי האש הביא לגילוי הבישול, שהפך את האוכל כולו, בשר וירקות, לבריא יותר לפעמים, כי חלק מהבקטריות שנמצאות במאכלים הושמדו בחום הבישול.

       

      אם אתה פוסל בשר מבושל, אולי גם תפסול תרופות, התפתחות טכנולוגית ועוד כל מיני דברים שהמציא האדם? זו משמעות הקידמה. לטוב ולרע.

       

      אני מסכימה שיש מקרים בהם נגרם סבל לבעל החיים, אבל אם נקפיד לאכול בעלי חיים שלא נגרם להם סבל, נכחיד את המגדלים שכן גורמים סבל לחיות.

       

       

        13/10/08 17:25:


      צודקת. אסור לשכוח שאנחנו בסך הכל חיות.

      אני לא מתנגד לאכילת בעלי חיים. מדובר בתהליך טבעי (מה זה תהליך 'לא טבעי', זאת שאלה אחרת) שהופך להיות מסוכן ומזיק רק כאשר אנו מבזבזים הרבה בשר ולא משתמשים בו. גם ניסויים בבעלי חיים הם דבר חשוב וחיוני להשרדותנו, עם כל הכאב שבעניין.

      הכל יחסי, אמרו כבר רבים וחכמים לפני. אנחנו עושים טעויות, פוגעים בעצמנו ובחיות אחרות, לומדים ומנסים להתפתח. והכי חשוב, צריך לקחת הכל בפרופורציה הנכונה.

        10/10/08 23:04:

      אממם. טור מעולה, כדאי גם לקרוא את "הודו יומן דרכים " כדי לקבל עוד נקודת מבט על ה"קידמה" של העולם המערבי.

       

      האדם הוא אוכל כל. בניגוד לאריה הוא יכול לאכול מזון צמחי לרוב. למעשה כמות הבשר שאנו צריכים, אם בכלל היא מזערית - בטח לעומת הצריכה שיש היום. אם לאכול בשר זה טבעי - למה מבשלים אותו? תאכלו אותו ככה, כמו שהאריה אוכל. 

       

      אם לגדל חיות בצורה אורגנית ואז להרוג אותן יום אחד בשביל אוכל זה לא אכזרי,  אז אני מניח שדבר דומה עבור בני אדם זה גם לא אכזרי? מה ההבדל?

       

      לאדם בניגוד לאריה או לחזיר (חיה אוכלת כל) יש בחירה - הוא יודע מה המשמעות של המעשים שלו ויכול לבחור לגרום לסבל לאחרים או שלא.

       

       

       

        10/10/08 21:09:


      למרות שאני לא צמחונית בעיניי מנהג הכפרות מזעזע

      המילה כפרות באה מלשון לכפר לתקן את הפעולות

      ואני לא רואה בזה שום תיקון, כבוד או לכפר על עוונות בשחיטת תרנגולות

      זה יותר נראה לי כמו סדום ועמורה והמצאה רעה של האנושות.

      עם השנים אני ממעטת באכילת בשר אדום ולאחרונה עברתי יותר למזון מהטבע

      פחות בשר.

      אין ספק שזה יותר בריא לגוף שלנו

      יותר בריא לסביבה האנושית שלנו

      ולא סתם אלוהים ברא את החיות ולא רק את בני האדם

      לא בשביל שנכחיד אותם.

      קראתי אתמול ספר על תזונה שמדבר על כך שאנחנו מושפעים מהתרבות הרעה

      מהמנהגים שהחברה המודרנית למדה אותנו אבל אם נעצור לדקה ונחשוב על החיות

      הרי הן נזונות מעשים, פירות ומזון צמחוני.

      גם בזמן הבריאה האנושות התקיימה ממזון של אמא טבע רק נכנסה המודרניזציה

      וגזלה ורמסה את אמא טבע ושיכנעה אותנו מגיל קטן שבריא לאכול בשר

      ובשר מסמל חוזק, כבוד, מעמד.

       

        10/10/08 21:00:

       

      צודקת

      מה אומר?

      פשוט צודקת.

       

      אני שונאת את השימוש במילה "פרימיטיבי",

      אולי בגלל שמורה נערץ בתיכון הסביר לנו שאין דבר כזה-

      לצערי אני לא זוכרת את ההסבר המלומד שלו.

       

      אבל הייטבת להסביר ולתת דוגמאות כאן.

       

      תודה

        10/10/08 20:27:


      בונבוניטה,

       

      את מעלה פה לפחות עשרה נושאים מאוד חשובים, שלפי דעתי כל אחד צריך להרהר בהם מידי פעם.

      אני אנסה להתייחס לחלק מהם:

       

      1. לעשן זה לא טוב, ורוב המעשנים יודעים את זה, ואין שום קשר בין עישון לשאר הדברים שאת כותבת, לפחות לא באופן ישיר.

       

      2. לאכול בשר של חיות זה טבעי, האדם הוא צייד, כמו שאריה הוא צייד, כמו שיש המון חיות אחרות שצדות בשביל לאכול. בשר חיות חשוב להתפתחות המוחית והגופית שלנו. קשה לנו לחיות בלעדיו, צריך לקחת תוספי מזון וכו'. אני מסכימה ששיטות הגידול התעשיות עושות נזק ברובן לחיות, אבל אפשר אחרת. אם נאכל חיות אורגאניות, כלומר שגדלו בתנאים טובים (כמו פרות מארגנטינה שמסתובבות באחו כל היום) או תרנגולות חופש, לא נזיק להן עד רגע השחיטה. ככל שיגדל מספר האנשים שידרשו אוכל אורגני (וזה נכון גם לגבי ירקות ופירות מרוססים), כך יגדל ההיצע.

       

      3. "פרימיטיבי זו מילה שהומצאה בעידן המודרני וכוונתה "נחות מבחינה טכנולוגית או תרבותית". טכנולוגית - לאנשים באפריקה יש חסר. לגבי נחיתות תרבותית, אני מסכימה איתך חלקית. כל תרבות באה עם החסרונות והיתרונות שלה. התרבות המערבית נחשבת יותר מתקדמת כי היום אנחנו מסוגלים להאריך חיים יותר מפעם, משום שאנו בעלי אמצעים כמו רפואה וטכנולוגיה. ברור גם שאותם דברים גורמים למחלות ותסביכים שלא היו קודם, אבל סטטיסטית יש יותר אנשים שחיים יותר זמן בארצות מתקדמות מאשר בעולם השלישי. אני לא יודעת אם זה יותר טוב או רע. זו שאלה של השקפה ואני לא בטוחה שיש לה תשובה אחת. אני מסכימה איתך שיש לכל תרבות המון מה ללמוד מתרבות אחרת. כך העולם שלנו מתפתח. אינטרדיסיפלינאריות.

       

      4. איזה מגניב לך שהיית באפריקה ויצא לך לראות דברים שאני רק חולמת עליהם בינתיים. אני בטוחה שכשאגיע לשם, בדיוק אותן שאלות יתעוררו בי גם. להתקרב לטבע בצורה כזו רק גורמת לנו לחשוב יותר ברצינות על המקום שלנו בעולם הזה - האם אנו יכולים להתפתח בצורה שתזיק פחות לסביבה ותקרב אותנו יותר לטבע, בלי לפגוע בו?

       

      תודה. פוסט מעניין. אם היה לי כוכב הייתי מככבת.

        10/10/08 20:21:
      הי ערב טוב ! שמחתי שאהבת את הכובע ודווקה מכל המקומות הרחוקים שהייתי את הכובע הזה מצאתי בשוק בטורקיה אז את יכולה למצוא קרוב לבית את מבוקשך, גם קראתי את הפוסט יש שם המון כאב ומסר ברור תמשיכי לכתוב כך מרתק ושיהיה לך יום קסום וסוף שבוע כפי באהבה חסידה
        7/10/08 21:04:


      אהבתי את המאמר , אבל אני שולל את המסקנה.

      הבשר חשוב לגוף האדם. גם אותו המסאי, שמתנצל לפני רוח החיה על שכך הוא חייב להרוג אותה, אוכל את הבשר כדי להתקיים.

       

        7/10/08 19:48:


      פוסט מעורר מחשבה.

      גמר חתימה טובה.

      ארכיון

      פרופיל

      bonbonyetta
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין