כותרות TheMarker >
    ';

    בלוג?

    משבר כלכלי בימים ההם בזמן הזה- הכסף מניע את העולם?

    6 תגובות   יום שני, 13/10/08, 12:44


    הזמן האחרון הוא זמן המשבר הכלכלי.לפי דברי כלכלנים הבעיה העיקרית שמולה הכלכלות מתמודדות היא בעיה של משבר אמון.בנקים ומוסדות כלכלים לא מלווים ולא נותנים אשראי מחשש שלא יתאפשר להם בעתיד לגבות את הכסף חזרה.  

     

     

    גם לפני יותר מ 2000 שנה היה משבר כלכלי שנבע מחוסר רצון להלוות כספים.

    לפי מצווה הכתובה  בתורה,בסוף שנת שמיטה נשמטים כל החובות שלא נפרעו.

    כנראה ניתן לצוות על יהודים להמנע מהרבה דברים,אבל התברר שלא ניתן היה לצוות על יהודים לוותר על כסף.

    לכן,בגלל החשש שלא ניתן יהיה לגבות חובות, נוצר משבר אשראי מקומי ויהודים בעלי ממון הפסיקו להלוות כספים.

     

    ללא אפשרות ללוות כספים, נוצר משבר כלכלי חמור והיה צורך למצוא פתרון למצב.

    את המשימה לקח על עצמו הלל הזקן שלא חשש להתמודד עם מצוות האלוהים.

    הפתרון שהוא קבע היה "תקנת הפרוזבול".

     

     

     הפרוזבול הוא מסמך המעביר חובות של גוף פרטי לידי בית דין(סוג של הלאמת חובות),בית הדין מחוייב מראש, ללא שיקול דעת להעביר את החוב לידי בעל שטר הפרוזבול.

    מכיוון שלא ניתן לשמוט חוב לבית דין,הרי בעל החוב היה מחוייב להחזיר את הכסף למלווה.

     תקנה זו קיימת עד ימינו,כתבי פרוזבול נמצאים בכל הבנקים בישראל(ובבנקים בחו"ל),גם שומרי המסורת יצרו לקראת ראש השנה שעברה(שהיתה שנת שמיטה) כתבי פרוזבול. 

     

     מעניין איזה סוג של "תקנת פרוזבול" ימצאו שרי האוצר ברחבי העולם בכדי להחזיר את האמון לבנקים ולשאר הגופים הכלכלים... 

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        1/11/08 21:17:

      הרפורמים הם אלטרנטיבה אידיאולוגית רצינית.

      גם אם בישראל הם מיעוט חסר השפעה מעשית. בחו"ל המצב כמובן אחר.

      בעניין הצבועים - אין לי אלא להסכים בצער.

       

        1/11/08 21:05:

      צטט: אורלי שנקר 2008-11-01 12:31:00

      האם צדוקים ופרושים של אז מקבילים לימין ושמאל של זמננו, או לאורתודוכסיה ורפורמה ביהדות? (אני מניחה שתשובתך תושפע במידה זו או אחרת מהשתייכותך האישית, שאותה איני יודעת.)

      לא יודע,לא נראה לי שהרפורמים במדינת ישראל באמת מהווים אלטרנטיבה  ליהדות

      האורתודוכסית.

      היריבות שהיתה בין הפרושים לצדוקים היתה יריבות עם סממנים פוליטים ומאבק על עמדות כח והשפעה פוליטית.

      יתכן שבעתיד אכן זה יהיה המצב ותיווצר יריבות עם מאייפינים דומים.

      גם בנוגע לשמאל ולימין,אני לא בטוח שאכן באמת ניתן להקביל את היריבות של ימינו ליריבות מהעבר(רשמתי את זה בסוגרים הערת אגב ).

      את בטח מכירה את העצה שניתנה ע"י המלך אלכסנדר ינאי  לאשתו

      המלכה שלומציון:

      "אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין..."

      לפי דעתי ,בימינו גם השמאל וגם הימין הצטרפו למחנה הצבועים...

        1/11/08 12:31:

      צטט: שלמהק 2008-11-01 11:15:11

      א. באותה תקופה היו 2 מחנות עיקריים(הימין והשמאל של הימים ההם):

       

      1. הצדוקים - טענו שיש לקבל את התורה כפי שהיא ללא פירושים,התאמות ושינויים.

      2. הפרושים- קבעו שיש לפרש את התורה ולהתאימה לצרכי הזמן, ואפילו מותר להם לקבוע לפעמים תקנות שלא תואמות את הכתוב בתורה.

      הפרושים עצמם נחלקו בפירושים,הפירוש שהתקבל  בסופו של דבר היה אמור להיות בהתאם להחלטת הרוב.

      ישנו סיפור מפורסם בשם "תנורו של עכנאי",בו בעקבות ויכוח בין רב אחד לשאר הרבנים,הרב שהיה בדעת מיעוט, מבקש את עזרת האלוהים שיקבע שאכן הוא הצודק.

      אלוהים עושה כבקשתו וקובע שהצדק איתו,אולם שאר הרבנים לא מקבלים את זה וטוענים כנגד אלוהים את הפסוק מהתורה: " לא בשמים היא".

      מול  זה אפילו אלוהים נכנע ואומר למלאכים : "ניצחוני בניי...".

      ב. תקנת "הפרוזבול" היא מעשה די חריג,הוא יכול היה לנסות ולתת פירוש לכתוב,אבל כנראה שהוא חשב שעדיין יהיה מצב של ספק ואי אמון  ,דבר שימנע מתן הלוואת ולכן הוא החליט לקבוע תקנה חריגה.

      ע"י שימוש בפרוזבול הוא הצליח לבטל מעשית את המצווה הכתוב בתורה.

      ולהחזיר את האמון במערכת ההלוואות והאשראי של הימים ההם והפרוזבול היווה כתב ערבות להשבת החוב.

      לא לחינם קרא לתקנה בשם יווני ולא בשם עברי(או ארמי),היוונית היתה שפת המסחר של הימים ההם.

       

       

       

       

      האם צדוקים ופרושים של אז מקבילים לימין ושמאל של זמננו, או לאורתודוכסיה ורפורמה ביהדות? (אני מניחה שתשובתך תושפע במידה זו או אחרת מהשתייכותך האישית, שאותה איני יודעת.)

       

        1/11/08 11:15:

      צטט: אורלי שנקר 2008-10-31 17:43:28

      אני למדה מהסיפור שני דברים:

      א. שאפשר לעקוף כל תקנה, על מנת להתאים את המצב המשפטי לצורכי הזמן ולשינויים בערכים המוסריים (וזה טוב!),

      ב. שצריך לעשות זאת בדרך מפותלת, ולהעמיד פנים כאילו התקנה הקודמת קיימת, במקום פשוט להכריז על ביטולה (ואת זה אני פחות אוהבת, גם אם אני מכירה טיעונים בזכותו של נוהג זה, ולא רק אצלנו).

       

       

       

      א. באותה תקופה היו 2 מחנות עיקריים(הימין והשמאל של הימים ההם):

      1. הצדוקים - טענו שיש לקבל את התורה כפי שהיא ללא פירושים,התאמות ושינויים.

      2. הפרושים- קבעו שיש לפרש את התורה ולהתאימה לצרכי הזמן, ואפילו מותר להם לקבוע לפעמים תקנות שלא תואמות את הכתוב בתורה.

      הפרושים עצמם נחלקו בפירושים,הפירוש שהתקבל  בסופו של דבר היה אמור להיות בהתאם להחלטת הרוב.

      ישנו סיפור מפורסם בשם "תנורו של עכנאי",בו בעקבות ויכוח בין רב אחד לשאר הרבנים,הרב שהיה בדעת מיעוט, מבקש את עזרת האלוהים שיקבע שאכן הוא הצודק.

      אלוהים עושה כבקשתו וקובע שהצדק איתו,אולם שאר הרבנים לא מקבלים את זה וטוענים כנגד אלוהים את הפסוק מהתורה: " לא בשמים היא".

      מול  זה אפילו אלוהים נכנע ואומר למלאכים : "ניצחוני בניי...".

      ב. תקנת "הפרוזבול" היא מעשה די חריג,הוא יכול היה לנסות ולתת פירוש לכתוב,אבל כנראה שהוא חשב שעדיין יהיה מצב של ספק ואי אמון  ,דבר שימנע מתן הלוואת ולכן הוא החליט לקבוע תקנה חריגה.

      ע"י שימוש בפרוזבול הוא הצליח לבטל מעשית את המצווה הכתוב בתורה.

      ולהחזיר את האמון במערכת ההלוואות והאשראי של הימים ההם והפרוזבול היווה כתב ערבות להשבת החוב.

      לא לחינם קרא לתקנה בשם יווני ולא בשם עברי(או ארמי),היוונית היתה שפת המסחר של הימים ההם.

       

       

       

       

        31/10/08 17:43:

      אני למדה מהסיפור שני דברים:

      א. שאפשר לעקוף כל תקנה, על מנת להתאים את המצב המשפטי לצורכי הזמן ולשינויים בערכים המוסריים (וזה טוב!),

      ב. שצריך לעשות זאת בדרך מפותלת, ולהעמיד פנים כאילו התקנה הקודמת קיימת, במקום פשוט להכריז על ביטולה (ואת זה אני פחות אוהבת, גם אם אני מכירה טיעונים בזכותו של נוהג זה, ולא רק אצלנו).

       

       

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      שלמהק
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין