כותרות TheMarker >
    ';

    הספרים שזכיתי להוציא

    סוד הבושה.

    25 תגובות   יום חמישי, 20/11/08, 15:04
     
    והנה

    סוד הבושה

      תחילת הפריצות הוא פגם ברגש הבושה. משום שרגש הבושה ירד לעולם מיד אחרי חטא עץ הדעת טו"ר כדי להגן על האדם מפני הפגם "וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ וְלֹא יִתְבּשָׁשׁוּ". פרש"י - "שלא היו יודעים דרך צניעות להבחין בין טוב לרע", ומכאן שהבושה היא הגורמת להבחין בין טוב ורע.ועל זה כותב הרמח"ל (אדיר במרום רנ"ב) וזת"ד: ואומר לך מהו עניין הבושה. הנה הבושה היא התחלשות הנשמה, מעשותה דבר שנראה שאינו הגון לה. ויהי זה אחד משני מינים, או שיהיה דבר מכוער לה או דבר יקר ממנה. אך אפילו הבושת מן הדבר הכעור, שב להיות מהמין ה-ב' שהוא דבר היקר. כי אין הבושת בחטא, אלא הבושת מפני החטא שלא תוכל לנשוא פנים (דהיינו החטא מלשון "והייתי אני ושלמה בני חטאים" דהיינו חסרים מן המלוכה, ובחסרונה) שנבע מהחטא  (לא תוכל לנשוא פנים אל מי שהיה שוה לה לפני כן) כי ראיית אחרים תהיה אליה יקר ממנה אחרי שהושפלה בחטא. עכל"ל.
    הנה
     כשמאבדת רגש הבושה יכולה לשאת פניה גם אל גדולים ממנה וזהו "וּמֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה הָיָה לָךְ מֵאַנְתְּ הִכָּלֵם" ונהיית עזת פנים. ואחד הדברים שישראל ניכרים בהם הוא הבושה, (בישנים רחמנים וגומלי חסדים) ובזכות זה יכולים לשמור על מעלתם, אבל כשפוגמים בחוש הבושה אומר הנביא (ישעיהו ג' ט"ז) "יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם", סוקרות ומסתכלות בעיניהן בלי בושה אל אנשים זרים.  
    ובעוון
    בעוון הזימה גלו מן הארץ הזה גלו ישראל מן הארץ כמו שכותב המדרש (במ"ר ט' ז') וזת"ד: דבר אחר: "אִישׁ אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל" הה"ד: "וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ... וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים" עכל"ל. דהיינו לזכות ל"אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ" צריך שיהיה בחינת " לְךָ וּלְזַרְעֲךָ", דהיינו זרעך המיוחס ולא ממזר שהקב"ה טורדו מן העולם, ולכן אף כשהסוטה מתכוונת למעול מעל, גם בבעלה וגם בה' שלכן כתוב: "אִישׁ אִישׁ" אבל התוה"ק מדייקת "וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל", ולא ומעלה בם מעל, כי אינה יכולה לשקר אלא בבעלה בלבד, ובקב"ה, שעיניו משוטטות בכל הארץ, אין היא יכולה לשקר, והארץ הקדושה מקיאה את כל הפגומים. ופחד פחדים כתוב בספרים הקדושים שמשה אהרן ומרים לא זכו לבוא לארץ הקודש כיון שעמרם נשא את דודתו, מה שעתידה תורה לאסור, וזהו בדקות למעלתם פגם, ומה נגיד אנחנו אזובי הקיר???

    וכן ראובן גדי וחצי המנשה לא ירשו בארץ ישראל אלא בעבר הירדן כיון שבשלושתם היה בדקות פגם, וזה סוד מש"כ "מִגְרָעוֹת נָתַן לַבַּיִת סָבִיב חוּצָה" דהיינו "מִגְרָעוֹת" אותיות מגר עִוֵת, ומגר נוטריקון מנשה גד ראובן שהיה עיוות בהורתם. ראובן במה שיעקב חשב שלאה היא רחל, והזוה"ק מרחיב בעניין מדוע איננו בן תמורה, ולא היה צריך הזוה"ק להרחיב כ"כ אילולא הייתה הַוָא אמינא כזו. גד במה שלאה נתנה ליעקב את בלהה בלא לבקש אותו וכתב הרמ"ע שהכניסה לו אותה בהסתר ולכן קראה בלידת גד "בגד" מלשון בגידה, וחצי מנשה כיון שרבע של זרע יוסף פגום כיון שאסנת הייתה בתה של דינה משכם בן חמור, ודווקא חצי ממנשה, שהוא הבכור שהרע נתפש בבכור תחילה כמו בקין ישמעאל עשו וכיו"ב, והתבארו הדברים

    וכותב
     מהרח"ו בשער הפסוקים (במדבר י"ב) וז"ל: אמר לי מורי כי שמע מחכם אחד גדול שבדורו, ושמו הר"ר קלונימוס ז"ל. כי יעקב אבינו ע"ה נקבר גופו ועצמותיו בארץ ישראל, ויוסף נקברו עצמותיו ולא גופו. ומשה  לא גופו ולא עצמותיו, והסיבה היא כי ארץ ישראל היא כנגד אשת חיל יראת ה', ולפי שיעקב לא נשא את תמנע אחות לוטן כמ"ש חז"ל (סנהדרין צט:) לכן זכה שיקבר בארץ ישראל גופו ועצמותיו. ויוסף לפי שחטא במחשבה, ויצאו טיפי הזרע מבין ציפורניו, אבל לא השלים המעשה הרע ההוא לזרקם באשה זרה ההיא, לכן נקברו עצמותיו ולא גופו. ומשה שהלך לארץ כוש, וישב שם מ' שנה ולקח בקידושין את אשת המלך הכושית כבעל עם אשתו, כנזכר בספר דברי הימים של משה, אעפ"י שלא קרב אליה, לכן לא נקבר בא"י לא גופו ולא עצמותיו עכל"ל.וממשיך המדרש (שם) (מזהיר שלמה המלך את עם ישראל) "וְעַתָּה בָנִים שִׁמְעוּ לִי וְאַל תָּסוּרוּ מֵאִמְרֵי פִי: הַרְחֵק מֵעָלֶיהָ דַרְכֶּךָ וְאַל תִּקְרַב אֶל פֶּתַח בֵּיתָהּ: פֶּן תִּתֵּן לַאֲחֵרִים הוֹדֶךָ וּשְׁנֹתֶיךָ לְאַכְזָרִי: פֶּן יִשְׂבְּעוּ זָרִים כֹּחֶךָ וַעֲצָבֶיךָ בְּבֵית נָכְרִי" (בפירוש מקשר את הפגם עם אותה סוטה לגירוש מן הארץ, "פן ישבעו זרים כוחך"). מהו "וְעַתָּה בָנִים שִׁמְעוּ לִי"? מדבר בעשרת השבטים ובשבט יהודה ובנימין, שכל ישראל נקראים בנים שנאמר: "בָּנִים אַתֶּם לַיהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם" (שבסוף) גלו שנאמר: "וַיֶּגֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת יִשְׂרָאֵל אַשּׁוּרָה וַיַּנְחֵם בַּחְלַח וּבְחָבוֹר נְהַר גּוֹזָן וְעָרֵי מָדָי: עַל אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְהֹוָה" (ומה העיקר שלא שמעו?) "הַרְחֵק מֵעָלֶיהָ דַרְכֶּךָ" הזהירם שיתרחקו הזנות מהם "ואל תקרב אל פתח ביתה" הזהירם על העריות... "פֶּן תִּתֵּן לַאֲחֵרִים הוֹדֶךָ" שיאבדו מלכותם (מהארץ) ותנשא (המלכות) לגויים. "פֶּן יִשְׂבְּעוּ זָרִים כֹּחֶךָ" - שגלו מארצם וישבו זרים במקומם ויאכלו כוחם ויגיעם, ואין "כֹּחֶךָ" אלא כח ארצם במה דתימא: "כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ". וכן אתה מוצא כשהגלה מלך אשור לעשרת השבטים הושיב זרים בארצם שנאמר: "וַיִּגֶל יִשְׂרָאֵל מֵעַל אַדְמָתוֹ אַשּׁוּרָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה: וַיָּבֵא מֶלֶךְ אַשּׁוּר מִבָּבֶל וּמִכּוּתָה וּמֵעַוָּא וּמֵחֲמָת... וַיֹּשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן תַּחַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּרְשׁוּ אֶת שֹׁמְרוֹן וַיֵּשְׁבוּ בְּעָרֶיהָ" הוי (אומר) פֶּן יִשְׂבְּעוּ זָרִים כֹּחֶךָ"... כל זאת אירע לעשרת השבטים על שהיו שטופים בזנות אשת איש שעליו נחתם גזר דין שנאמר בהם: "וְהַבֹּטְחִים בְּהַר שֹׁמְרוֹן, הַשֹּׁכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן וּסְרֻחִים עַל עַרְשׂוֹתָם וְאֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹךְ מַרְבֵּק", שהיו מסריחים מטותיהם בשכבת זרע שאינה שלהם (ולכן גלו) שהיו מחליפים נשותיהם זה לזה... אמר להם הקב"ה: על שאר עבירות הייתי מאריך אפי עמכם, כיון שפשטתם בניאוף: "קוּמוּ וּלְכוּ"... הא למדת בעשרת השבטים שלא נחתם גזר דין (עליהם לגלות מן הארץ) אלא בעון הניאוף...והפלא ופלא[1] צריך להבין מהו עניין מיתת רחל בדרך בתחילת בואו של יעקב לארץ, שהרי מצד אחד היה לה זכות שלא מתה בחוץ לארץ, שהמתים בחו"ל צריכים גלגול מחילות וכו' ומצד שני לא זכתה להיות עם יעקב בארץ ישראל, והסיבה לכך כי הארץ איננה סובלת עריות ואף על גב שעדיין לא ניתנה תורה ולא נאסר על כך יעקב בפירוש הרי לגודל נשמתו נסתובב שלא ישב עם שתי אחיות בארץ ישראל, ולא יקבר עם שתיהן (ולא יבוש מאבותיו הקבורים עמו ועמם אשה אחת) וסובב גדול העצה ורב העלילייה שתתעבר מבנימין קודם בואם לשכם, ולא נגע בה יעקב בארץ מפני שעיקר המצוות הם בארץ, ולזה נענשו הכנענים בעבור העריות אפילו שהם גויים טמאים ולכאורה אינם מחויבים במצוות, כי הארץ מתעבת תועבות אלה, וטומאת הגוף בזה משפיעה על הארץ.


    [1] עפ"י הרמב"ן
    דרג את התוכן:

      תגובות (17)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        7/12/08 12:51:
      יצרים ותאוות הם תורשה מהורינו + "משכא דחיויא" שקיבלנו מאדם הראשון אחרי החטא, ועם כל זאת אין לנו את הפריווילגיה להכנע להם, אלא צריך לנצחם, אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין את לבו לאבינו שבשמים
        4/12/08 01:39:


      אנו  חומדים יום ביומו,  הרי זהו חלק מהטבע האנושי, וחלק  בלתי נפרד ממנו בכול אדם על פני העולם.

      זוהי סוגיה לא קלה , יש המתירים מעט ויש המחמירים, ואם זאת כול אדם בעל השקפת ראייה אחרת על החיים,

      העולם וטבע האדם.

        24/11/08 18:12:

      צטט: הרב משה ארמוני 2008-11-24 00:27:01

      אדם ששונא את השורשים שלו והינו קצר רוח לנסות להבינם זקוק לרחמים גדולים, אותו מלך שאת מכנה אותו בשמות כאלה כתב את ספר התהילים, שבטח את והדוקטורט שלך לא מסוגלים להבינו.

       

       

      מי שמך להחליט שאני שונאת?

      כשאין תשובה עניינית, יורדים לפסים אישיים?

       

       

       

      קראתי את המקור של סיפור דוד המלך, הבנתי אותו היטב.

      הכינויים בהם השתמשתי נובעים ישירות מסיפור המעשה.

      בעיני, לא משנה מה אדם עשה לפני או אחרי שחמד אשת איש,

      השתמש בסמכותו כדי לשכב איתה ושלח את בן זוגה לההיהרג.

      חמדנותו ופישעו אינם נמחקים גם אם כתב ספר גדול.

      מדוע נענשו בני יעקב? בגלל שלא כתבו ספר? 

       

       

       

       

        24/11/08 15:21:


      נראה שאתה מאד משועמם.

      אמרתי לך שאין לי ענין בדברי הכפירה שלך, ואני חוזר על כך שנית, יש לך כר נרחב להגיגך במקום אחר.

      יש הרבה מה לענות לך אך במקום להתאמץ על כמותך אפשר להדליק אור במקום אחר.

      למה בדיוק מחקת את התגובה שלי?

      האם קשה לך להתמודד עם טענותיי?

       

        24/11/08 00:27:
      אדם ששונא את השורשים שלו והינו קצר רוח לנסות להבינם זקוק לרחמים גדולים, אותו מלך שאת מכנה אותו בשמות כאלה כתב את ספר התהילים, שבטח את והדוקטורט שלך לא מסוגלים להבינו.
        23/11/08 21:08:

      צטט: הרב משה ארמוני 2008-11-23 15:18:21


      ואגב דווקא היהודים שכל כך מחמירים בענין עריות וצניעות קיבלו את דוד המלך למלך המשיח

       

       אכן תמוה...

       

       

      אזי יש דברים בגו

      להגיד שהופכים הכל 180 מעלות בלי לבדוק לעומק זה הכי קל אבל לא רציני.

       

       

      הסיפור המקראי פשוט וברור.

      מה שלא ברור הוא התירוץ הפתלתל לסגידה למלך נואף, מזנה ורוצח.


       

           

       

       

       

        23/11/08 20:49:

      צטט: הרב משה ארמוני 2008-11-23 15:06:18


      במדבר הלכו בדגלים על פי יוחסין של האב. גם שם המשפחה הולך על פי האב, הטבע האנושי קובע שאדם לא רוצה לפרנס ולהוריש למי שלא יצא מחלציו. 

       

       

       

      אם כך, במשפחות בהן האישה היא המפרנסת  

       ראוי שהיוחסין ייקבעו לפיה.

       

       

       

      אבל הגדרת יהודי או לא היא דווקא על פי האם.

      לכן חשוב לדעת מי האב ומי האם, ולולא הגדרות ההלכה אי אפשר לדעת ומשום כך נקראים אומות העולם, אומות ולא אומים כי הרבה פעמים יודעים מי האם אך לגבי האב יש ספק.  

      אם היית מבינה קצת בהגדרות הלכתיות לגבי ממזר היית מבינה איך "הופכים עולמות" כדי לא להגדיר אדם כממזר. ולא ממהרים להעניש אף אחד אלא אם הדבר ברור "כאחותך האסורה לך"  

       

       

       

       

        23/11/08 15:18:


      ואגב דווקא היהודים שכל כך מחמירים בענין עריות וצניעות קיבלו את דוד המלך למלך המשיח אזי יש דברים בגו

      להגיד שהופכים הכל 180 מעלות בלי לבדוק לעומק זה הכי קל אבל לא רציני.

        23/11/08 15:06:


      במדבר הלכו בדגלים על פי יוחסין של האב. גם שם המשפחה הולך על פי האב, הטבע האנושי קובע שאדם לא רוצה לפרנס ולהוריש למי שלא יצא מחלציו.

      אבל הגדרת יהודי או לא היא דווקא על פי האם.

      לכן חשוב לדעת מי האב ומי האם, ולולא הגדרות ההלכה אי אפשר לדעת ומשום כך נקראים אומות העולם, אומות ולא אומים כי הרבה פעמים יודעים מי האם אך לגבי האב יש ספק.  

      אם היית מבינה קצת בהגדרות הלכתיות לגבי ממזר היית מבינה איך "הופכים עולמות" כדי לא להגדיר אדם כממזר. ולא ממהרים להעניש אף אחד אלא אם הדבר ברור "כאחותך האסורה לך"  

        23/11/08 13:44:

      צטט: הרב משה ארמוני 2008-11-23 12:29:21


      שאלות כבדות משקל שאלת. לגבי דוד המלך הענין הוא לא פשוט בכלל וחז"ל מסכמים זאת במשפט "כל האומר דוד המלך חטא אינו אלא טועה". יש לי על כך דיסק שלם שאשמח לשלוח לך אותו. בכל אופן בקצרה, נתן הנביא מוכיח את דוד המלך אחרי המקרה במה שנקרא משל כבשת הרש, ודוד המלך מכיר בטעותו, ואולם אותו נתן הנביא הוא הדוחף הגדול להמליך את שלמה הבן השני של בת שבע. והרי ידוע שבמקרה של ניאוף אסורה האשה לבעלה ובועלה, ואם היה פה ענין של אשת איש הרי שבודאי שלמה היה פסול למלוכה  ונתן הנביא בודאי לא היה דוחף להמליך אותו.

      וידוע שכל היוצאים למלחמה בצבא דוד היו נותנים גט על תנאי ל-3 חודשים, והמקרה הזה עפ"י הזוהר קרה 4 חודשים אחרי תחילת המלחמה, ואוריה הומת כמורד במלכות ועונשו של דוד המלך היה בגלל שנתן לו לההרג בחרב טמאה של בני עמון. יש עוד הרבה שאלות שאפשר לשאול כגון איך דוד המלך שלח את אוריה לאשתו אחרי שהגיע אליו הרי הוא כבר התייחד איתה.

      והזוהר אומר שאוריה היה בכלל סריס ומעולם לא היה עם בת שבע (שהיתה סך הכל בת 8) ולמד זאת הזוהר משמו, ולכן לא פחד דוד המלך לשלוח את אוריה אליה.

      כל זה כמובן על קצה המזלג, יותר באורך ניתן לראות בספרי "כגבר יאזור חלציו" - סוד דוד המלך.

       

       

       

      ככל הנראה, כשרוצים, אפשר לסובב סיפור במאה ושמונים מעלות...

       

       

      לגבי החמרת התורה לגבי אשה נואפת מאשר איש נואף.

      כשהאשה יולדת בטוח הוא שהילד ממנה, כי עיננו הרואות שהולד יצא ממנה כל הבעיה היא מי האבא כיון שאף אחד אינו יודע מה קרה בחדרי חדרים, והיות ועיקר גדול בתורה הוא ענין היוחסין, ובמדבר עם ישראל התייחוס לשבטיו לבית אבותיו דווקא ולא לבית אמותיו. לומדים חז"ל שאף אשה לא נאפה במצרים למעט אחת שפרסמה הכתוב.

       

      הצגת דבר והיפוכו:

      אם לא ניתן לקבוע בוודאות מי האבא, מדוע היוחסין נקבע לפי האב?

      ועוד סתירה:

      אם לא ניתן לדעת את המתרחש בחדרי חדרים - איך קובעים שהילד ממזר?

      ומדוע מענישים אישה וילד על בסיס השערה רעועה?

       

       

       

       

        23/11/08 12:29:


      שאלות כבדות משקל שאלת. לגבי דוד המלך הענין הוא לא פשוט בכלל וחז"ל מסכמים זאת במשפט "כל האומר דוד המלך חטא אינו אלא טועה". יש לי על כך דיסק שלם שאשמח לשלוח לך אותו. בכל אופן בקצרה, נתן הנביא מוכיח את דוד המלך אחרי המקרה במה שנקרא משל כבשת הרש, ודוד המלך מכיר בטעותו, ואולם אותו נתן הנביא הוא הדוחף הגדול להמליך את שלמה הבן השני של בת שבע. והרי ידוע שבמקרה של ניאוף אסורה האשה לבעלה ובועלה, ואם היה פה ענין של אשת איש הרי שבודאי שלמה היה פסול למלוכה  ונתן הנביא בודאי לא היה דוחף להמליך אותו.

      וידוע שכל היוצאים למלחמה בצבא דוד היו נותנים גט על תנאי ל-3 חודשים, והמקרה הזה עפ"י הזוהר קרה 4 חודשים אחרי תחילת המלחמה, ואוריה הומת כמורד במלכות ועונשו של דוד המלך היה בגלל שנתן לו לההרג בחרב טמאה של בני עמון. יש עוד הרבה שאלות שאפשר לשאול כגון איך דוד המלך שלח את אוריה לאשתו אחרי שהגיע אליו הרי הוא כבר התייחד איתה.

      והזוהר אומר שאוריה היה בכלל סריס ומעולם לא היה עם בת שבע (שהיתה סך הכל בת 8) ולמד זאת הזוהר משמו, ולכן לא פחד דוד המלך לשלוח את אוריה אליה.

      כל זה כמובן על קצה המזלג, יותר באורך ניתן לראות בספרי "כגבר יאזור חלציו" - סוד דוד המלך.

       

      לגבי החמרת התורה לגבי אשה נואפת מאשר איש נואף.

      כשהאשה יולדת בטוח הוא שהילד ממנה, כי עיננו הרואות שהולד יצא ממנה כל הבעיה היא מי האבא כיון שאף אחד אינו יודע מה קרה בחדרי חדרים, והיות ועיקר גדול בתורה הוא ענין היוחסין, ובמדבר עם ישראל התייחוס לשבטיו לבית אבותיו דווקא ולא לבית אמותיו. לומדים חז"ל שאף אשה לא נאפה במצרים למעט אחת שפרסמה הכתוב.

      בברכה

      ארמוני משה 

        22/11/08 09:08:

       

       שתי שאלות:

      1 .  ואחרי כל זה

            איך הפך דוד המלך למושא סגידה?

            שהרי חמד ונאף אשת איש

            והגדיל להשתמש לרעה בסמכותו -

            שלח את האיש שלה להיהרג במלחמה?

       

       

       

      2. מדוע ילדיה של נשואה נואפת ממזרים,

         בעוד ילדיו של נשוי נואף אינם בהכרח ממזרים?

        

       

      בס'ד

       

       

      מודה ל ה' שנתן לי את הזכות לקבל ממך מורי ורבי את אורות התורה הקדושה .

      דברייך דברי נעם וחן שפתיך ישקו  ,אשרייך ואשרי חלקך בעולם הזה ובעולם הבא.

      מקוה שהזכות לקבל ממך תיהיה נחלת כלל ישראל ...

      באהבה ויראת כבוד

       

      ברק מלחי

        20/11/08 19:49:


              היי לרב  חיוך

       

      אוסף חכם ומסודר בצורה נאה.

       

      כל מילה פגז.!!

      שבת שלום

        

          בשימחה  מפיראט  חיוך

        20/11/08 15:46:


      יישר כוח.

      שבת שלום.

        20/11/08 15:44:

      יישר  כוחך  !!!

      המשך  לעניין  אותנו

      גיט     שבת'

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      הרב משה ארמוני
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין