כותרות TheMarker >
    ';

    קטשופ

    זה פושטק בהפוכה. המקום שלי להתפרע ברגוע...

    פרופיל

    david casirer
    1. שלח הודעה
    2. אוף ליין
    3. אוף ליין

    תגיות

    אפשר גם אחרת - פוסט חיובי לשם שינוי

    52 תגובות   יום ראשון, 23/11/08, 15:24

    קוראי הבלוג שלי (כן, שלושתכם) כבר מכירים את דעתי הלא מחמיאה על המגזר החרדי. עיקר הכעס שלי נובע מכך שהחבר'ה האלה לא באמת מנסים להיות חלק מהחברה הישראלית ועל הדרך, גם דוחפים לנו כפיה דתית מדי פעם שלא לדבר על שיטת הקצבאות ומחיה על כספי ציבור.

     

    היום, אני דווקא רוצה לכתוב על דבר אחר.

     

    עברתי היום בסופר שנמצא במושב שילת, בין מודיעין לקרית ספר (עיר חרדית). להפתעתי, בין כל הקופאיות, היה גם בחור חרדי. כן, ממש חרדי. עם כיפה שחורה וגדולה, פאות ארוכות ומסולסלות וציציות מתנפנפות. כפי שאמרתי - חרדי אמיתי.

    הבחור עבד בחריצות וטיפל בלקוח אחר לקוח ברצינות ומקצועיות.

    ומה אני אגיד לכם - הייתי ממש מאושר. בנאדם שאני לא מכיר ובחיים לא פגשתי, גרם לי לחשוב שאולי יש תקווה. לא רק שהבחור עובד למחייתו אלא שהוא עושה עבודה קשה בסביבה שרובה לא דתית, בין נשים ועדיין, עושה אותה במסירות ואולי גם בגאווה.

     

    האמת היא, שהתחשק לי לגשת אליו ופשוט להגיד לו "כל הכבוד" אבל קצת התביישתי. אז הנה, כאן, מעל עמודי הבלוג הנידח שלי, אני שולח לאותו בחור חרדי אנונימי ברכת כל הכבוד, חזק ואמץ ויישר כוייח!

     

    ובפעם הבאה שאני אהיה בסופר, אשתדל להגיע לקופה שלו ולהגיד לו את זה אישית...

    דרג את התוכן:

      תגובות (52)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        17/6/09 08:00:

      צטט: שוקיC 2009-06-16 17:23:57


      כולם בני אדם, מלבד בתחום ה- "מקצועי" של עצמם

      הערבים מאד נחמדים עד שתדבר איתם על הסכסוך

      החרדים נחמדים - עד עניין הדת

      וכך הלאה.

      לרוב, כולם בני אדם

      גישה מעניינת שוקי.

      אני מניח שכל אחד נהיה אגרסיבי כאשר נוגעים בבבת-עינו.

      לכל אחד יש משהו שכואב...

       

        16/6/09 17:23:


      כולם בני אדם, מלבד בתחום ה- "מקצועי" של עצמם

      הערבים מאד נחמדים עד שתדבר איתם על הסכסוך

      החרדים נחמדים - עד עניין הדת

      וכך הלאה.

      לרוב, כולם בני אדם

        27/1/09 12:19:
      גם לך יקירתי (:
        27/1/09 08:43:

      צטט: david casirer 2009-01-27 08:32:31

       

      תודה על המחמאות יקירתי. זה פשוט מה שאני עושה למחייתי...

      (לעצב כמובן, לא קטשופ)

       

       

       

      זה לא כזה פשוט - אני חלמתי לעסוק בגרפיקה פעם, אבל אחרי שנה וחצי של לימודים וביצועים מדויקים - ויתרתי, כשהבנתי שחסר לי החוש היצירתי [מעוף].

      אפרופו קטשופ - בפעם האחרונה שיצאתי לקניות בסופר, עמד דוכן ועליו "מגדל" של בקבוקי קטשופ ענקיים, בגודל של שני ליטר לפחות. כולם עברו ליד הדוכן בלי לשים אליו לב, עד שבחור אחד שאל את הסובבים אותו: "חשבתם איך אפשר להכניס בקבוק כזה למקרר?"

      גרמת לי להתגלגל מצחוק, על הבוקר... שיהיה לך יום נפלא

       

        27/1/09 08:32:

      צטט: טובה. 2009-01-26 23:19:05


      אחרי "דיי לחכימא" אין לי יותר מה לומר, גם אם יש לי המון... קריצה

      אז החלטתי להחליף נושא -

      האם כבר אמרתי לך שאהבתי מאוד את הלוגו שלך [קטשופ] וה"תרגום"? ((:

       

       

      סחתיין על החלפת הנושא האלגנטית - אהבתי (((:

       

      תודה על המחמאות יקירתי. זה פשוט מה שאני עושה למחייתי...

      (לעצב כמובן, לא קטשופ)

       

        26/1/09 23:19:


      אחרי "דיי לחכימא" אין לי יותר מה לומר, גם אם יש לי המון... קריצה

       

      אז החלטתי להחליף נושא -

      האם כבר אמרתי לך שאהבתי מאוד את הלוגו שלך [קטשופ] וה"תרגום"? ((:

       

       

        26/1/09 14:49:

      צטט: טובה. 2009-01-26 14:08:58

      צטט: david casirer 2009-01-26 09:27:34

      אם זאת הדרך שאת מתרצת את העניין לעצמך - לו יהי.

      ישבתי פעם עם עסקן דתי בכיר באזור. הוא ייצג מפלגה של דתיים לאומיים אך הגן בלהט על זכותה של חב"ד להקים מאחז בלב שכונה מעורבת של חילונים ודתיים לאומיים. כשאמרתי לו שחב"ד רואים בו גרוע מחילוני ולא הבנתי למה הוא עומד על זכותם לבצע פרובוקציה שכזאת הוא אמר שהוא יודע וחושש מהם אבל בשם אחדות הציבור הדתי אל מול החילוני, הוא נאלץ להסכים למהלך שלהם.

      בעיני, זאת תמצית העניין.

       זאת טעות -

      החרדים [ליטאים וחסידים] הם אלה שרואים ב"מיזרוחניקים" וגם בחב"ד וברסלב, גרוע מחילונים.

      האמיני לי שהוא הסכים לכל מלה וידע בדיוק למה אני מתכוון ודי לחכימא...

       

        26/1/09 14:12:


       

      ואגב, אני לא מתרצת לעצמי דברים [בשביל מה לי?] - זאת פשוט העובדה.

        26/1/09 14:08:

      צטט: david casirer 2009-01-26 09:27:34

      אם זאת הדרך שאת מתרצת את העניין לעצמך - לו יהי.

       

      ישבתי פעם עם עסקן דתי בכיר באזור. הוא ייצג מפלגה של דתיים לאומיים אך הגן בלהט על זכותה של חב"ד להקים מאחז בלב שכונה מעורבת של חילונים ודתיים לאומיים. כשאמרתי לו שחב"ד רואים בו גרוע מחילוני ולא הבנתי למה הוא עומד על זכותם לבצע פרובוקציה שכזאת הוא אמר שהוא יודע וחושש מהם אבל בשם אחדות הציבור הדתי אל מול החילוני, הוא נאלץ להסכים למהלך שלהם.

       

      בעיני, זאת תמצית העניין.

       

       זאת טעות -

      החרדים [ליטאים וחסידים] הם אלה שרואים ב"מיזרוחניקים" וגם בחב"ד וברסלב, גרוע מחילונים.

        26/1/09 09:27:

      אם זאת הדרך שאת מתרצת את העניין לעצמך - לו יהי.

       

      ישבתי פעם עם עסקן דתי בכיר באזור. הוא ייצג מפלגה של דתיים לאומיים אך הגן בלהט על זכותה של חב"ד להקים מאחז בלב שכונה מעורבת של חילונים ודתיים לאומיים. כשאמרתי לו שחב"ד רואים בו גרוע מחילוני ולא הבנתי למה הוא עומד על זכותם לבצע פרובוקציה שכזאת הוא אמר שהוא יודע וחושש מהם אבל בשם אחדות הציבור הדתי אל מול החילוני, הוא נאלץ להסכים למהלך שלהם.

       

      בעיני, זאת תמצית העניין.

        25/1/09 20:15:

      צטט: david casirer 2009-01-25 19:28:26

      4. אוה, לגבי חב"ד יש לי כל-כך הרבה מה להגיד אבל אין לי זמן וחשק להתחיל עכשיו. אומר רק זאת - חב"ד נתפסים כצדיקים בעיני רוב האנשים (בעיקר מהמגזר הלא דתי) אבל אני מציע שתשאלי מכרים הן מהעולם החרדי והן דתיים לאומיים (סרוגים או מיזרוחניקים כפי שהחרדים נוהגים לקרוא להם בזילזול) והם יגידו לך כבר מה הם חושבים על החב"דניקים. בקצרה רק אומר שהם רואים בהם איום אמיתי על אורחות החיים שלהם, מפחדים מהקיצוניות שלהם ונזהרים שלא להתעמת איתם בגלל האלימות שלהם. הינה קצת על קצה המזלג...

       

       

      החרדים אכן רואים בחב"דניקים איום על אורחות חייהם, כך גם לגבי הברסלבים - אלא מאי? - הם מתרצים זאת כחוששים מהאלימות שלהם [שאין לטענה זו שום בסיס והיא מופרחת מיסודה] - הסיבה האמיתית היא שלא נוח לחרדים עם הדרך של אותם פלגים לקרב לבבות עם ישראל. החרדים עצמם בעד ניתוק מוחלט בין חילונים לחרדים, מה שחב"ד דוגלים להיפך - וזה מפריע את מנוחתם. זה מה שמטריד ומפחיד אותם. עם אלימות הם יכולים להתמודד, עם קירוב לבבות אליבא דחב"ד/ברסלב - זו כבר אופרה אחרת.

       

       

        25/1/09 19:28:

      (1) אם היית קורא כל מילה שכתבתי, גם בסוגריים, היית מבין שאיזכור יחס אנטישמי בכלל לא היה מכוון אליך, אלא שיתפתי אותך בכאבי לגבי זה שישנם יהודים הנוטים לנהוג כך. שוב, כפי שכבר ציינתי, אני חושבת כמוך שהדת והיהודים הדתיים הם לא מעל הביקורת.

       

      (2) מתוך ידיעה וודאית - אתה טועה בהחלט בהנחת היסוד שלך לגבי החבר החרדי שהזכרתי ולגבי מה שהוא מקבל או יותר נכון לא מקבל מהמדינה. מה שלא יודעים - לא אומרים. אני אף פעם לא מתווכחת על משהו שאני לא בטוחה שאני יודעת. נכון שזכותך להעביר ביקורת, אך כאן אתה טועה בגדול [וזה רק מקרה אחד, לך תדע לגבי עוד כמה אתה טועה].

       

      (3) לא ביצעתי סטטיסטיקה, ואני מניחה שגם אתה לא ביצעת... ומתוך היכרות אישית ויומיומית עם האוכלוסיה המדוברת, בכל זאת אני חולקת על דעתך זו.

       

      (4) ראשית אציין שאני חושבת שאין פסול בלנסות להחזיר בתשובה מישהו, או להטיף למישהו מוסר. ברור שכאשר מדובר על הגיל הצעיר - הוריהם אחראים להם וזה פסול דברים שלא בהסכמתם. לגבי אגודות המחזירות בתשובה - הן לא נוהגות כך בכלל. ולגבי חב"ד בפרט - כל מה שהחבר'ה הצדיקים הללו עושים הם מעשיי חסד לשמם, ללא כל ניסיון להחזיר מישהו בתשובה [אף על פי שאני מניחה שיש בלבם את הרצון]. חסידי חב"ד בארץ ובעולם כולו מעניקים מעצמם לחברה הישראלית מכל הלב, ומטרתם אחת היא - קירוב לבבות בעם ישראל, חילוני, שמלאני, ימני, קיצוני כזה או אחר - לא חשוב, העיקר לקרב בין כולנו, כי הרי ידוע מדוע חרב בית המקדש... בשל שנאת אחים.

       

      שבוע טוב ומבורך

       

       

      1. דווקא קראתי קרוא היטב וגם אם הדברים לא כוונו אליי ישירות לתחושתי לפחות, היה משהו בין השורות שכן דיבר אליי אפילו בלי שהתכוונת. זה סוג של ריפלקס מותנה (בעיקר אצל מי שהיה שם) של צורך להגן על המקורות תוך הטחת האשמת אנטישמיות אמיתית או מדומה.

       

      2. יכול להיות שנקודתית, טעיתי. אין לי כוונה להתנגח על עניינו הפרטי של אדם זה או אחר בחברה החרדית. אני מסתכל על התמונה הכוללת ולמרות שיש יוצאים מהכלל הם דווקא מעידים על הכלל. זה לא סוד שמשפחות רבות במגזר החרדי מסתמכות על קצבאות הביטוח הלאומי למחייתן. כספים המגיעים מעבודתם של לא חרדים (ושל חרדים שכן עובדים).

       

      3. הינה הסטטיסטיקה.

       

      4. אוה, לגבי חב"ד יש לי כל-כך הרבה מה להגיד אבל אין לי זמן וחשק להתחיל עכשיו. אומר רק זאת - חב"ד נתפסים כצדיקים בעיני רוב האנשים (בעיקר מהמגזר הלא דתי) אבל אני מציע שתשאלי מכרים הן מהעולם החרדי והן דתיים לאומיים (סרוגים או מיזרוחניקים כפי שהחרדים נוהגים לקרוא להם בזילזול) והם יגידו לך כבר מה הם חושבים על החב"דניקים. בקצרה רק אומר שהם רואים בהם איום אמיתי על אורחות החיים שלהם, מפחדים מהקיצוניות שלהם ונזהרים שלא להתעמת איתם בגלל האלימות שלהם. הינה קצת על קצה המזלג...

        25/1/09 15:55:

      צטט: david casirer 2009-01-25 09:03:55

      טיעון ההקבלה בין ביקורת על החרדים ובין אנטישמיות מקפיץ אותי בכל פעם מחדש ומחזיר אותי לעניין ה"זכאות" לביקורת. לא מקובל עליי שהחרדים דווקא הם מייצגיה של היהדות "האותנטית" ולכן פגיעה בהם כמוה כערעור יסודות הדת.(1)

      מעבר לכך, חברך החרדי עובד ומשלם מיסים אולם גם מקבל מהמדינה הרבה יותר ממני (אפילו אם היו לי 7 ילדים) רק מעצם ההגדרה המגזרית שלו. הוא יכול לכעוס עד מחר אולם זה לא ישנה את דעתי אך מנגד לא יהפוך אותי לאנטישמי. זכותי להביע את הביקורת שלי גם כלפיו.(2)

       

      נכון שגם בין החילוניים יש לא מעט טפילים אולם החרדים מקבלים יחס סלחני יותר מכלל הציבור להשתמטות שלהם מתרומה לציבור הכללי. לא רואים הרבה חרדים בצבא וכמי שמסתובב לא מעט במקומות כקרית ספר (מודיעין עילית), ירושלים ובני ברק, אני יכול להגיד לך שאחוז הלא עובדים מבין הגברים הוא גבוה משמעותית ממקביליהם החופשיים. (3) רוב העובדים במגזר החרדי הן עובדות (לדעתי כמעט 100% מהנשים החרדיות עובדות).

       

      לעניין החשיפה לתרבות האחרת והגבלת הגיל - אני בעד אבל תוך שמירה על עיקרון הדדיות. יש למנוע מחסידי חב"ד לחלק סוכריות ליד בתי ספר, להשמיע דרשות בתיכונים ובצבא (4) ובאופן כללי לאפשר לחוזרים בתשובה פוטנציאליים להיחשף למחזירים בתשובה רק מגילאי ה - 20 ומעלה. באופו כזה ימנע מצב של השפעה מזיקה (לטעמי) על ילדים ובני נוער נוחים להשפעה וחוזרים בתשובה יוכלו לעשות זאת מתוך בחירה אמיתית.

       

       

      (1) אם היית קורא כל מילה שכתבתי, גם בסוגריים, היית מבין שאיזכור יחס אנטישמי בכלל לא היה מכוון אליך, אלא שיתפתי אותך בכאבי לגבי זה שישנם יהודים הנוטים לנהוג כך. שוב, כפי שכבר ציינתי, אני חושבת כמוך שהדת והיהודים הדתיים הם לא מעל הביקורת.

       

      (2) מתוך ידיעה וודאית - אתה טועה בהחלט בהנחת היסוד שלך לגבי החבר החרדי שהזכרתי ולגבי מה שהוא מקבל או יותר נכון לא מקבל מהמדינה. מה שלא יודעים - לא אומרים. אני אף פעם לא מתווכחת על משהו שאני לא בטוחה שאני יודעת. נכון שזכותך להעביר ביקורת, אך כאן אתה טועה בגדול [וזה רק מקרה אחד, לך תדע לגבי עוד כמה אתה טועה].

       

      (3) לא ביצעתי סטטיסטיקה, ואני מניחה שגם אתה לא ביצעת... ומתוך היכרות אישית ויומיומית עם האוכלוסיה המדוברת, בכל זאת אני חולקת על דעתך זו.

       

      (4) ראשית אציין שאני חושבת שאין פסול בלנסות להחזיר בתשובה מישהו, או להטיף למישהו מוסר. ברור שכאשר מדובר על הגיל הצעיר - הוריהם אחראים להם וזה פסול דברים שלא בהסכמתם. לגבי אגודות המחזירות בתשובה - הן לא נוהגות כך בכלל. ולגבי חב"ד בפרט - כל מה שהחבר'ה הצדיקים הללו עושים הם מעשיי חסד לשמם, ללא כל ניסיון להחזיר מישהו בתשובה [אף על פי שאני מניחה שיש בלבם את הרצון]. חסידי חב"ד בארץ ובעולם כולו מעניקים מעצמם לחברה הישראלית מכל הלב, ומטרתם אחת היא - קירוב לבבות בעם ישראל, חילוני, שמלאני, ימני, קיצוני כזה או אחר - לא חשוב, העיקר לקרב בין כולנו, כי הרי ידוע מדוע חרב בית המקדש... בשל שנאת אחים.

       

      שבוע טוב ומבורך

       

       

        25/1/09 09:10:

      צטט: .m. 2009-01-23 15:18:48

      ההכללות שאתה עושה לא ממש בריאות

      גם במגזר הדתי יש כאלו שעובדים, רוצים,

      ואוהבים לעבוד, ואם זה גם מביא פרנסה

      אז בכלל......

      מה לעשות שכולנו עובדים על בסיס הכללות. כן, גם את. זה מין מנגנון סוציולוגי כזה.

      ברור שיש כאלה שעובדים אולם חלק לא מבוטל מהגברים במגזר החרדי אכן לא עובד וזה ביחס ישיר לגברים לא חרדים.

      זה לא אני אומר, זאת הסטטיסטיקה (יש לגלול קצת עד הפסקה המתאימה).

       

        25/1/09 09:03:

      צטט: טובה. 2009-01-23 14:23:14

      תגובתי הייתה בעיקר לרישא של הדיון, בו הבעת פליאה למראה בחור חרדי שעובד לפרנסתו, כמו כל אזרח אחר מן הישוב. ואני טוענת שאין בכך פליאה בכלל - החברה החרדית היא חברה עובדת, למרות שיש גורמים שנוח להם להציג זאת אחרת. כואב לי כשאני קוראה אמירות על חרדים שהם "טפילים" או "משתמטים". יש מי מהם שאכן משרתים בצבא, יש בדורנו כבר רבים מהם שבעברם החילוני שירתו בצבא. יש לי חבר שעובד מאוד קשה ויש לו משפחה בת שבעה נפשות - מתוך אידיאולוגיה וציונות, "להתרבות" כדי למלא את הארץ... וכל פעם שהוא נתקל באמירות מן הסוג שציטטתי הוא כועס כל כך כי הוא משלם סכומים גבוהים למיסים, יותר ממני ויותר מעוד כמה אנשים שאני מכירה. אני רואה באמירות מסוג זה כמקבילות לאנטישמיות, לא עלינו, ועוד כאן - במדינת היהודים, אח על אחיו [לא אמירות שקראתי כאן, אך לא חסר מקומות שתשמע ותקרא אותן]. לי זה ממש כואב.

       בתגובתי, בוודאי שלא העלתי בדעתי שהחברה החרדית היא מעל לביקורת ולי עצמי יש הרבה ביקורת. אך בנקודה הספציפית שהעלית לא ראיתי כל סיבה להיות מופתע – גם מפני שכך צריך להיות, זה לא איזה כבוד גדול אלא סך הכל צורך בסיסי להתפרנס. ותוך כדי כתיבת דבריי אלה אני נזכרת – כבר שכחנו שגם בחברה החילונית קיימת [בתנאים מסוימים] "תרבות האבטלה". אגב, בעניין שילוב בין שתי החברות אחת בשנייה, אני בהחלט בעד – אך מהצד החרדי רק מגיל מסוים ומעלה, כי אכן חשיפה לחברה הכללית עשויה לגרום לנערים צעירים לנטוש את דרך אבותם, וזה מה שמנסים החרדים למנוע. 

      מכל מקום, בעיניי כל תגובה לגיטימית בתוך דיון, כל עוד היא לא פוגעת באי מי מן הצדדים.

      טיעון ההקבלה בין ביקורת על החרדים ובין אנטישמיות מקפיץ אותי בכל פעם מחדש ומחזיר אותי לעניין ה"זכאות" לביקורת. לא מקובל עליי שהחרדים דווקא הם מייצגיה של היהדות "האותנטית" ולכן פגיעה בהם כמוה כערעור יסודות הדת.

      מעבר לכך, חברך החרדי עובד ומשלם מיסים אולם גם מקבל מהמדינה הרבה יותר ממני (אפילו אם היו לי 7 ילדים) רק מעצם ההגדרה המגזרית שלו. הוא יכול לכעוס עד מחר אולם זה לא ישנה את דעתי אך מנגד לא יהפוך אותי לאנטישמי. זכותי להביע את הביקורת שלי גם כלפיו.

       

      נכון שגם בין החילוניים יש לא מעט טפילים אולם החרדים מקבלים יחס סלחני יותר מכלל הציבור להשתמטות שלהם מתרומה לציבור הכללי. לא רואים הרבה חרדים בצבא וכמי שמסתובב לא מעט במקומות כקרית ספר (מודיעין עילית), ירושלים ובני ברק, אני יכול להגיד לך שאחוז הלא עובדים מבין הגברים הוא גבוה משמעותית ממקביליהם החופשיים. רוב העובדים במגזר החרדי הן עובדות (לדעתי כמעט 100% מהנשים החרדיות עובדות).

       

      לעניין החשיפה לתרבות האחרת והגבלת הגיל - אני בעד אבל תוך שמירה על עיקרון הדדיות. יש למנוע מחסידי חב"ד לחלק סוכריות ליד בתי ספר, להשמיע דרשות בתיכונים ובצבא ובאופן כללי לאפשר לחוזרים בתשובה פוטנציאליים להיחשף למחזירים בתשובה רק מגילאי ה - 20 ומעלה. באופו כזה ימנע מצב של השפעה מזיקה (לטעמי) על ילדים ובני נוער נוחים להשפעה וחוזרים בתשובה יוכלו לעשות זאת מתוך בחירה אמיתית.

        23/1/09 15:18:

      ההכללות שאתה עושה לא ממש בריאות

      גם במגזר הדתי יש כאלו שעובדים, רוצים,

      ואוהבים לעבוד, ואם זה גם מביא פרנסה

      אז בכלל......

        23/1/09 14:23:

       

      תגובתי הייתה בעיקר לרישא של הדיון, בו הבעת פליאה למראה בחור חרדי שעובד לפרנסתו, כמו כל אזרח אחר מן הישוב. ואני טוענת שאין בכך פליאה בכלל - החברה החרדית היא חברה עובדת, למרות שיש גורמים שנוח להם להציג זאת אחרת. כואב לי כשאני קוראה אמירות על חרדים שהם "טפילים" או "משתמטים". יש מי מהם שאכן משרתים בצבא, יש בדורנו כבר רבים מהם שבעברם החילוני שירתו בצבא. יש לי חבר שעובד מאוד קשה ויש לו משפחה בת שבעה נפשות - מתוך אידיאולוגיה וציונות, "להתרבות" כדי למלא את הארץ... וכל פעם שהוא נתקל באמירות מן הסוג שציטטתי הוא כועס כל כך כי הוא משלם סכומים גבוהים למיסים, יותר ממני ויותר מעוד כמה אנשים שאני מכירה. אני רואה באמירות מסוג זה כמקבילות לאנטישמיות, לא עלינו, ועוד כאן - במדינת היהודים, אח על אחיו [לא אמירות שקראתי כאן, אך לא חסר מקומות שתשמע ותקרא אותן]. לי זה ממש כואב.

       בתגובתי, בוודאי שלא העלתי בדעתי שהחברה החרדית היא מעל לביקורת ולי עצמי יש הרבה ביקורת. אך בנקודה הספציפית שהעלית לא ראיתי כל סיבה להיות מופתע – גם מפני שכך צריך להיות, זה לא איזה כבוד גדול אלא סך הכל צורך בסיסי להתפרנס. ותוך כדי כתיבת דבריי אלה אני נזכרת – כבר שכחנו שגם בחברה החילונית קיימת [בתנאים מסוימים] "תרבות האבטלה". אגב, בעניין שילוב בין שתי החברות אחת בשנייה, אני בהחלט בעד – אך מהצד החרדי רק מגיל מסוים ומעלה, כי אכן חשיפה לחברה הכללית עשויה לגרום לנערים צעירים לנטוש את דרך אבותם, וזה מה שמנסים החרדים למנוע. 

      מכל מקום, בעיניי כל תגובה לגיטימית בתוך דיון, כל עוד היא לא פוגעת באי מי מן הצדדים.

        23/1/09 12:20:

      טובה יקירתי, אני לא חושב שדעותינו כל-כך שונות.

      אני מכיר את החברה החרדית מקרוב גם כן (משפחה) ואני מודע לכל מה שכתבת.

      זה לא צריך למנוע ממני או מכל אחד אחר לבקר את החברה החרדית משום שהיא לא מעל לכל ביקורת. הדברים גם נאמרים מתוך הבנה של הצד שלהם ולא רק מתוך מבט מבחוץ.

      יש דברים טובים אצל החרדים וגם דברים לא טובים. אסור לחשוש מלדבר ולהביע דעה וכן, גם לנסות לשנות את מה שצריך.

      את יודעת היטב שיש בחורי ישיבה רבים שהיו "מתים" לצאת לעבוד אבל גורמים שונים בעסקונה החרדית לא רוצים בכך.

      יש מקום רב לחברה החרדית להשתלב בחברה הישראלית הכללית (מבלי לאבד את הייחוד האמוני שלהם) ואני בטוח שכולם יצאו נשכרים מכך.

        20/1/09 15:28:

       

      דוד [כן, לא דניאל ((:],

      בתור מי שחצי ממשפחתה חרדית והחצי השני בכלל לא [אני באמצע ((:]

      אני יכולה לגלות לך סוד:

      אם תטייל ברחבי בני-ברק או בערים נוספות בהן קיימים ריכוזי אוכלוסיה של חרדים, תגלה שיש לפחות 80% יהודים שמפרישים מס הכנסה, מס בריאות, ביטוח לאומי וכד', ממשכורתם. ה-20% אולי הנותרים הם בדרך כלל בחורי ישיבות שלפי הנוהג בחברה החרדית, הם מחוייבים להשקיע את זמנם רובו וכולו בלימוד גמרא ועוד, למען הקמת בית יהודי המושתת על ההלכה והמסורת הנהוגה בקרבם. זה מקביל בערך לבת שלי ולילדים של כולנו שלומדים באוניברסיטה או משקיעים את שנותיהם הראשונות בהשכלה מקצועית כזו או אחרת...

      זה שהם לבושים אחרת מאיתנו - למי זה מפריע?

      זה שהם מעדיפים לנהל את חייהם בשכונות/ערים בנפרד מאיתנו - למי זה מפריע? נהפוך הוא, זה רק נוח יותר.

      למשל - אחי ואמי חרדים. אמי חיה לבד. מה יותר מתאים בגילה המופלג, כאשר היא זקוקה לתמיכה ולטיפול, אם לא לגור עם אחי? הרי הם מנהלי אותו אורח חיים ואיתי זה לא יתאים...

      הסיבה שעומדת מאחורי התבדלות החברה החרדית, היא הרצון שלהם והציווי שיש להם לשמר את ההלכה היהודית, את המסורת היהודית, את הצביון היהודי, את העם היהודי. בזכות התבדלות זו במשך כל הדורות, שרד העם שלנו.

      ילדים שגדלים בחינוך חילוני, כמה מושגים ביהדות הם יודעים? כמה הם מכירים את ההיסטוריה של העם שלנו? בתי וילדיך עוד ברי-מזל, כי יש להם הורים מיושבי דעת אשר מקפידים על החינוך שלהם ודואגים שיגדלו להיות אנשים מוסריים, אך מה רבים הם הפיתויים בחברה שמחוץ לבית, אשר יש בה כדי "לקלקל" חינוך זה? [ע"ע הפוסט שלך בנושא ערפדי הילדים - זה מתחיל שם בקטנה, וממשיך כשהם גדלים - והתחרותיות קשה].

      ואם להתייחס לחששותיך מכפייה דתית - בכל זאת, אף אחד לא עצר אותך מעולם על אכילת מזון לא כשר... אף אחד לא עצר אותך על נסיעה בשבת... המנהיגות הדתית סך הכל מנסה לשמר במינימום את הצביון היהודי שלנו, שלא נאבד אותו לחלוטין. זו המורשת שלנו. זה הייחוד שלנו.

      לא יודעת מה איתך, אבל אני גאה להיות יהודייה.

      צריך הרבה סובלנות, גם לשונה.

       

        3/12/08 15:15:

      רעיון אוקסימורוני משהו מפיו של אדם דתי אבל שיהיה (((:

      כבר הבנתי שאתה איש של פרדוכסים אבל מאחר ואנחנו עכשיו חברים באופן רשמי, אני מקבל את זה בכיף.

        3/12/08 14:22:

      צטט: david casirer 2008-12-03 14:03:33

      אתה יודע מה, דווקא אשמח.

      תרגיש חופשי לשלוח לי מייל בפרטי.

       

      ורק לסיכום, למרות הטון של חלק מהדברים, אני תמיד נהנה מדו-קרב מחשבתי / רעיוני / מילולי טוב.

       

       

      כמה טוב לחשוב מחשבה חופשית,כמה טוב עוד יותר לחשוב מחשבה נכונה. לא לחשוב כלל, אין לך בטוח מזה.צוחק
        3/12/08 14:03:

      אתה יודע מה, דווקא אשמח.

      תרגיש חופשי לשלוח לי מייל בפרטי.

       

      ורק לסיכום, למרות הטון של חלק מהדברים, אני תמיד נהנה מדו-קרב מחשבתי / רעיוני / מילולי טוב.

        3/12/08 13:59:

      צטט: david casirer 2008-12-03 13:22:06

      באמת? אותה דת שקובעת שמשכב זכר שבו אתה "חוטא" (במרכאות כפולות ומכופלות) היא עבירה שדינה מיתה?

      הייתי שמח לשמוע אותך מיישב את הסתירה הזאת. אולי סופסוף אקבל ממך משהו מעבר לאסופה של קלישאות נבובות וציטוטים של אחרים.

       

       


      קסירר, נמצא זמן לחברותא ביום מן הימים ואתה תשכיל ממני הרבה מעבר למה שאתה קורא כאן.
        3/12/08 13:22:

      באמת? אותה דת שקובעת שמשכב זכר שבו אתה "חוטא" (במרכאות כפולות ומכופלות) היא עבירה שדינה מיתה?

      הייתי שמח לשמוע אותך מיישב את הסתירה הזאת. אולי סופסוף אקבל ממך משהו מעבר לאסופה של קלישאות נבובות וציטוטים של אחרים.

        3/12/08 13:16:

      צטט: david casirer 2008-12-03 12:48:00

      אם אתה היית קצת מעמיק, היית יודע שאני בא "משם".

      יצאתי בשאלה ואני אכן לא אוהב את החלק "הזה" שבי.

       

      עכשיו אתה רוצה לפתוח את העניין מחדש?


       

      להעמיק? נו באמת זה צועק. קסירר בכל זאת מכיר כמה מהם:)

      היהדות הוכיחה שהאינטלקט הוא הנשק הטוב ביותר הקיים בהיסטוריה מחובתנו, אנו היהודים, להציע לעולם את ניסיוננו העצוב בן אלפי השנים, ותוך נאמנות למסורת המוסרית של אבותינו, להיות חיילים במאבק על השלום, שכם אחד עם הכוחות הנעלים ביותר בכל החוגים התרבותיים והדתיים.
                                                             אלברט אינשטיין
        3/12/08 12:48:

      אם אתה היית קצת מעמיק, היית יודע שאני בא "משם".

      יצאתי בשאלה ואני אכן לא אוהב את החלק "הזה" שבי.

       

      עכשיו אתה רוצה לפתוח את העניין מחדש?

        3/12/08 12:43:

      צטט: david casirer 2008-12-03 12:36:15

      נו שוין, לפחות לגבי הסיפא שנינו מסכימים ואידך זיל גמור.

       

      "אם אתה שונא אדם, אתה שונא בו משהו שהוא חלק ממך. מה שאינו חלק מאיתנו לא מפריע לנו".
      תתעמק בפתגם ותפנים.
        3/12/08 12:36:

      נו שוין, לפחות לגבי הסיפא שנינו מסכימים ואידך זיל גמור.

        3/12/08 12:31:

      צטט: david casirer 2008-12-03 12:20:55

      נראה לי שמרוב מאמץ לצטט אחרים ולהיראות חכם פיספסת את הנקודה: אני טוען שאני לא יודע כלום ומנסה ללמוד ולהבין (גם אם לא מדובר בהארה מחשבתית שמקורה באמונה דתית דווקא) בעוד אתה כל-כך בטוח ונפוח מעצמך שאתה חושב שאתה יכול ללמד או לחנך אותי דבר שיכול לבוא לדעתי רק מתוך התנשאות וחוסר ענווה מחשבתית.

       

      אתה תסלח לי אם אוותר על שירותיך הטובים.

       

       


      אני בכל זאת אביא לך קצת יהדות. המשנה במסכת אבות אומרת,
      "ארבע מידות בתלמידים, ממהר לשמוע, וממהר לאבד  יצא שכרו בהפסדו.  קשה לשמוע, וקשה לאבד.  יצא הפסדו בשכרו. ממהר לשמוע, וקשה לאבד.  חכם. קשה לשמוע, וממהר לאבד,  זה חלק רע". אני יכול להציע אך ורק למי שהמשנה אומרת ממהר לשמוע, וקשה לאבד, חכם. חבל שתשים את כספך על קרן הצבי. בכל זאת אני אצטט, ככה זה אנשים מלומדים, סנקה שהיה פילוסוף ומחזאי מתקופת רומי אמר, "עליך להמשיך ללמוד כל עוד יש משהו שאינך יודע".
        3/12/08 12:20:

      נראה לי שמרוב מאמץ לצטט אחרים ולהיראות חכם פיספסת את הנקודה: אני טוען שאני לא יודע כלום ומנסה ללמוד ולהבין (גם אם לא מדובר בהארה מחשבתית שמקורה באמונה דתית דווקא) בעוד אתה כל-כך בטוח ונפוח מעצמך שאתה חושב שאתה יכול ללמד או לחנך אותי דבר שיכול לבוא לדעתי רק מתוך התנשאות וחוסר ענווה מחשבתית.

       

      אתה תסלח לי אם אוותר על שירותיך הטובים.

        3/12/08 12:09:

      צטט: david casirer 2008-12-03 11:56:47

      תודה על האבחנות החדות שלך ועל רצונך לחנך אותי - דבר שכל-כך מייצג אנשים דתיים שתמיד מלאים מעצמם, בטוחים שהם מחזיקים את האמת המוחלטת בכיס האחורי וחושבים שהם יודעים יותר טוב מכולם מה טוב בשביל כולם.

       

      פטור אותנו מהתנשאותך "הנאורה".

       

       

      אופס נקודה כואבת?  אני בטוח אך ורק במה ובמי שאני ובהשכלתי שרכשתי במשך 18 שנים. לכל אחד האמת שלו. והאמת שלך? הפילוסוף הסיני לאו צה אמר, פחד הינו תגובה טבעית להתקרבות לאמת. עם דעות כשלך אני רק יכול לחשוב שלטיפשות יש קסם מסוים, לבורות אין. תשכיל, גם בגילך המופלג יש עוד מקום ללמוד ולהשכיל. אני אחזק את דברי במה שצ'רלס דרווין כתב, "הבורות מולידה ביטחון עצמי, יותר מכפי שהיא מולידה דעת, היודעים מעט, ולא היודעים הרבה, הם אלה העומדים בתוקף על כך שבעיה זו אחרת לעולם לא תיפתר באמצעות המדע".
        3/12/08 11:56:

      תודה על האבחנות החדות שלך ועל רצונך לחנך אותי - דבר שכל-כך מייצג אנשים דתיים שתמיד מלאים מעצמם, בטוחים שהם מחזיקים את האמת המוחלטת בכיס האחורי וחושבים שהם יודעים יותר טוב מכולם מה טוב בשביל כולם.

       

      פטור אותנו מהתנשאותך "הנאורה".

        3/12/08 11:50:

      צטט: david casirer 2008-12-03 11:48:27

      נו, ו...

      אתה יכול להגיד עד מחר שאני גזען / אנטישמי / שונא חרדים / אוכל דתיים לארוחת בוקר.

      שמעתי את הכל.

      אז אמרת...

       

      דווקא עם הומואים אין לי בעיה (:

       

       


      גזען?אנטישמי?שונא חרדים? נו אל תמעיט בעצמך, אני פשוט רואה בך בור עם חוסר השכלה בסיסית לסובבים אותך. תמיד אפשר להשכיל זה אף פעם לא מאוחר.
        3/12/08 11:48:

      נו, ו...

      אתה יכול להגיד עד מחר שאני גזען / אנטישמי / שונא חרדים / אוכל דתיים לארוחת בוקר.

      שמעתי את הכל.

      אז אמרת...

       

      דווקא עם הומואים אין לי בעיה (:

        3/12/08 10:18:


      "עברתי היום בסופר שנמצא במושב שילת, בין מודיעין לקרית ספר (עיר חרדית). להפתעתי, בין כל הקופאיות, היה גם בחור חרדי. כן, ממש חרדי. עם כיפה שחורה וגדולה, פאות ארוכות ומסולסלות וציציות מתנפנפות. כפי שאמרתי - חרדי אמיתי".

      מעניין. כמה מחברי הטובים הם פרענקים.

        30/11/08 19:13:

      ממש אפכא מסתברא (((((:
        30/11/08 17:20:

      צטט: david casirer 2008-11-30 16:52:04

      העניין הוא שהוא לא חרדי אלא "רק" חובש כיפה סרוגה.

      ואני אומר להיפך - הוא לא רק חרדי אלא גם איש דתי.

        30/11/08 16:52:

      צטט: יוסי שדות 2008-11-30 15:34:03

      אמש היכתה בי פתאום התובנה, שחרדיות לא עובדת ולא תורמת היא אפיזודה קטנה בת שישים שנה, שתעלם בתוך מספר מוגבל של שנים, ואחר כך ינסו להבין איך נוצרו התנאים שהובילו למצב מוזר שכזה.

       

      לגבי כשרות - הכרתי כמה משגיחי כשרות, בוא נאמר רק שאיש מהם לא עשה זאת בגלל אידיאולוגיה או מאהבת העבודה, ותלמידי החכמים שבחבורה מצאו עבודות נוחות יותר.

      תיעלם? אני לא בטוח. למה לחרדים לוותר על חמורו של משיח או שמא תרנגולתו המטילה ביצי זהב?

       

      גם לי יצא להכיר כמה משגיחי כשרות. חלקם חזירים (סליחה על הביטוי) וחלקם עובד קשה. דווקא המשגיח שעובד אצל אשתי, עושה את עבודתו נאמנה, בלי לחפף וגם עובד כאב בית במעון לילדים חוסים כהשלמת הכנסה (ומדובר על אדם בן למעלה מ-60). העניין הוא שהוא לא חרדי אלא "רק" חובש כיפה סרוגה.

        30/11/08 15:34:

      אמש היכתה בי פתאום התובנה, שחרדיות לא עובדת ולא תורמת היא אפיזודה קטנה בת שישים שנה, שתעלם בתוך מספר מוגבל של שנים, ואחר כך ינסו להבין איך נוצרו התנאים שהובילו למצב מוזר שכזה.

       

      לגבי כשרות - הכרתי כמה משגיחי כשרות, בוא נאמר רק שאיש מהם לא עשה זאת בגלל אידיאולוגיה או מאהבת העבודה, ותלמידי החכמים שבחבורה מצאו עבודות נוחות יותר.

        29/11/08 20:58:


      כשרות...

      אכן נושא בפני עצמו.

      מוכנה לאתגר. בוא נכתוב.

       

        29/11/08 19:23:

      צטט: יעלי42 2008-11-29 10:17:09


      נו... שויין...

      אז בתור אחת מהשלושרים, קראתי, קראתי ואחכ קראתי שוב.

      כן, זה נכון, יש גם גברים חרדים שממש עובדים לפרנסת המשפחה.

      אני אפילו מכירה כמה כאלה...

      לצערי הם בד"כ משגיחי הכשרות שלי. אלה שמגיעים בערך שעתיים בחודש ומקבלים משכורת של מרצה בכיר באוניברסיטה.

      אלה שמחליטים אם מה שקניתי מספיק טוב לשימושי או שיזרק לפח.

      אלה שבודקים אצלי בציציות אבל הציציות שלהם מתנופפות ברוח באין משגיח.

      אלה שמכעיסים אותי כל כך כי אני יודעת שאני לא יכולה להתעמת איתם, כי זו הפרנסה שלי.

      ומצד שני, אני מכירה גם כאלה שלמרות העובדה שהם חרדים (כן, למרות!) הם פתוחים וקשובים לסביבה,

      משתלבים בה כמה שרק אפשר, לומדים, משרתים בצבא, והכי חשוב: לא מנסים לומר לי מה ואיך לעשות!!!

      אלה זוכים במלוא הכבוד שלי!

      בפני אלה אני מוכנה להוריד את הכובע (או בעצם לחבוש אחד היות ואני נשואה), לשמוע מה יש להם לומר,

      לחלוק איתם את מחשבותי ואפילו להסכים עם דרכם מדי פעם.

      כך ש... נו... שויין...

      יש גם וגם וגם.

      ההכללה היא אם כל רע. לדעתי, כפרידמנית... קריצה

      קודם כל, מסתבר שיש לי יותר משלושה קוראים (hoorey) אד יעלי דארלינג, קצת כבוד בבקשה (:

       

      שנית, אנחנו מכירים את אותם המשגיחים (לא חלקת את אחד מהם עם ענתו'ש {אשתי הקונדיטורית למי שלא הבין} לזמן מה?). אני מסכים שלרובם זה גו'ב שמנגנון הכשרות המשומן בארץ סידר אבל חלקם לפחות תצרכי להודות, עובד די קשה גם בתור משגיח. לפחות במקומות שהייצור הוא סביב השעון. בכלל, נושא הכשרות שווה פוסט בפני עצמו, אולי נכתוב אותו יחד, מה את אומרת? גם על הכללות כמנגנון הגנה סוציולוגי יש לי הרבה מה להגיד אבל גם זה יחכה.

       

      אז כפי שכבר אמרתי, יש כל מיני סוגים. אני מקווה שנזכה ליותר ויותר ספסימנטים מהסוג השני שציינת אבל עד אז צריכים להיות ריאלים, להילחם היכן שצריך ולהכיל מתי שניתן.

       

      ד"ש לאדי (ותודה על הכוכב).

        29/11/08 10:17:


      נו... שויין...

      אז בתור אחת מהשלושרים, קראתי, קראתי ואחכ קראתי שוב.

      כן, זה נכון, יש גם גברים חרדים שממש עובדים לפרנסת המשפחה.

      אני אפילו מכירה כמה כאלה...

      לצערי הם בד"כ משגיחי הכשרות שלי. אלה שמגיעים בערך שעתיים בחודש ומקבלים משכורת של מרצה בכיר באוניברסיטה.

      אלה שמחליטים אם מה שקניתי מספיק טוב לשימושי או שיזרק לפח.

      אלה שבודקים אצלי בציציות אבל הציציות שלהם מתנופפות ברוח באין משגיח.

      אלה שמכעיסים אותי כל כך כי אני יודעת שאני לא יכולה להתעמת איתם, כי זו הפרנסה שלי.

       

      ומצד שני, אני מכירה גם כאלה שלמרות העובדה שהם חרדים (כן, למרות!) הם פתוחים וקשובים לסביבה,

      משתלבים בה כמה שרק אפשר, לומדים, משרתים בצבא, והכי חשוב: לא מנסים לומר לי מה ואיך לעשות!!!

      אלה זוכים במלוא הכבוד שלי!

      בפני אלה אני מוכנה להוריד את הכובע (או בעצם לחבוש אחד היות ואני נשואה), לשמוע מה יש להם לומר,

      לחלוק איתם את מחשבותי ואפילו להסכים עם דרכם מדי פעם.

       

      כך ש... נו... שויין...

      יש גם וגם וגם.

      ההכללה היא אם כל רע. לדעתי, כפרידמנית... קריצה

        28/11/08 14:00:

      צטט: גלי גולד 2008-11-28 13:25:26

      יש לנו מה ללמוד אה?

       למשל הבוס שלי הוא גם נגן גיטרה וגם שר והכי מצחיק שהוא יכול למכור קרח לאסקימוסים.

      כמו למשל את השיר בסמה מוצ'ו: שיר שנדוש אצל מוסיקאים וכל פעם מחדש שהוא שר אותו הוא נותן הרגשה כאילו עכשיו נולד השיר ."ועכשיו אני אשיר לכם את השיר בסמה מוצ'ו" חחחחחחחח

       אז יש לנו מה ללמוד אה? מיקצועיות אהבה מסירות שירות בעבודה.

       אבל מעל הכל חשוב שיהיה לב גדול ורחב . זה פותר תמיד את כל הבעיות.

       כי אהבה אמיתית אינה דבר של מה בכך ויחד עם זה היא פשוטה מאין כמוה.

      הי גלי,

       

      תודה על התגובה והכוכב.

       

      תמיד יש מה ללמוד והכי קל לתת אהבה אבל הייתי רוצה שגם אחרים ילמדו מאיתנו (את מה שטוב) ויתנו אהבה ללא תנאים בחזרה. לצערי, חלקים די נרחבים בעם שלנו לא מוכנים ללמוד שלא לדבר על לאהוב את מי ששונה מהם.

      באופן אישי אני מוכן לעזור לכל מי שיהיה מוכן ללמוד מקצוע (בתחום שלי), לתרום מהידע והניסיון שלי בלי לנסות לשנות את אמונותיו כל עוד הוא ירצה לקבל את מה שיש לי להציע ולא ינסה בחזרה לשנות את אמונותיי.

      הבעיה היא שחלק לא מבוטל מהחרדים (בהשפעת מנהיגיו כמובן) דוגלים בהסתגרות והתנכרות אל כל מי שלא חושב כמוהם.

      זה דבר בסיסי מאוד שהייתי רוצה לראות משתנה אצלם.

       

        28/11/08 13:25:

      יש לנו מה ללמוד אה?

       למשל הבוס שלי הוא גם נגן גיטרה וגם שר והכי מצחיק שהוא יכול למכור קרח לאסקימוסים.

      כמו למשל את השיר בסמה מוצ'ו: שיר שנדוש אצל מוסיקאים וכל פעם מחדש שהוא שר אותו הוא נותן הרגשה כאילו עכשיו נולד השיר ."ועכשיו אני אשיר לכם את השיר בסמה מוצ'ו" חחחחחחחח

       אז יש לנו מה ללמוד אה? מיקצועיות אהבה מסירות שירות בעבודה.

       אבל מעל הכל חשוב שיהיה לב גדול ורחב . זה פותר תמיד את כל הבעיות.

       כי אהבה אמיתית אינה דבר של מה בכך ויחד עם זה היא פשוטה מאין כמוה.

        26/11/08 08:46:

      צטט: iditologia 2008-11-26 05:57:05

      תסלחו לי על האופטימיות (הזהירה והזעירה) שאפיץ כאן בעוונותיי -

      אבל יש לי תחושת בטן שהעתיד יכריח את החרדים להתחיל בלית ברירה לחשוב על "פרנוסה", אני שומעת לאחרונה על לא-מעט אנשים שנכנסים למעגל העבודה.

      באופטימיות זהירה אני תולה לא מעט ציפיות בציפי ליבני, אולי, אם ירצה השם, היא תיבחר ותקים קואלציה בלי דתיים או חרדים לסוגיהם, או-אז נראה אותם ללא סחיטות כספים ותקציבים מרקיעי שחקים.

      אגב, יש לי "ענף" במשפחה שהתחרד, כולם עובדים! והם הרבה.

      לילה מצויין

      עידית

      נ.ב. חבל שאני לא מודעת לפוסטים המעניינים שאתה מפרסם,

      שלח נא אליי קישור - ותהיה לך קוראת רביעית

       

      הי עידית, תודה על התגובה.

       

      האופטימיות שלך לא בלתי מבוססת - בכל העולם יש יהודים חרדים ורובם המוחלט עובדים לפרנסתם כך שהמצב הזה בו הם אינם עובדים בארץ אינו איזו גזירה משמיים או פגם גנטי מולד אלא תולדה של עיוות מתמשך ביחס המדינה למגזר הזה. גם לי יש ענף חרדי במשפחה שבו ההורים נמצאים בחו"ל ועובדים ואילו ילדיהם באו לארץ ופתאום כאן, הם לומדים בישיבה ולא עובדים... מעניין, לא?

       

      ציפי ליבני אכן מתחילה להצטייר כ"שינוי 2" ולי ממש אין בעיה עם זה (כחבר שינוי לשעבר) אולם הסנטימנט בעם עדיין נוטה לכיוון הדת (לאו דווקא חרדים אולם הם מייצגים את הדת בעיני החילוניים) ולכן אני חושש שתסריט שינוי יחזור גם כאן.

       

      נ.ב. על התיקון לחוק התקשורת שמעת? (:

        26/11/08 05:57:

      תסלחו לי על האופטימיות (הזהירה והזעירה) שאפיץ כאן בעוונותיי -

      אבל יש לי תחושת בטן שהעתיד יכריח את החרדים להתחיל בלית ברירה לחשוב על "פרנוסה", אני שומעת לאחרונה על לא-מעט אנשים שנכנסים למעגל העבודה.

       

      באופטימיות זהירה אני תולה לא מעט ציפיות בציפי ליבני, אולי, אם ירצה השם, היא תיבחר ותקים קואלציה בלי דתיים או חרדים לסוגיהם, או-אז נראה אותם ללא סחיטות כספים ותקציבים מרקיעי שחקים.

       

      אגב, יש לי "ענף" במשפחה שהתחרד, כולם עובדים! והם הרבה.

       

      לילה מצויין

      עידית

       

      נ.ב. חבל שאני לא מודעת לפוסטים המעניינים שאתה מפרסם,

      שלח נא אליי קישור - ותהיה לך קוראת רביעית

       

       

        24/11/08 15:07:

      צטט: pookiee 2008-11-24 14:54:48

      הנה הקורא השלישי שלך...:)

      אני מצטער על היותי פארטי פופר אבל גל האופטימיות הזה לא ממש מצליח לסחוף אותי כמו גם המוסיקאי הפלשתינאי שמתגורר אי שם (בסתר) בנינו שאולי גורם לחשוב שיהיה שלום.

      לא שלום ולא תקווה. אנחנו מבחינת גורם מפריע, "גידול" אם תרצה שיש להסירו ואני מדבר על שני המגזרים כאחד.

      זה לא בא להעיד על הדעה שלי אם צריך שלום או דו קיום אלא פשוט הסתכלות מציאותית על "הנמר"שלא הפך חברבורותיו עבור שום סטייק, כסף או הבטחות ממשלה. המאחזים במקומם, האבנים במקומם. היום זה כבר הפגזים (היי טק) והדלתות המרותכות  בבית המריבה (לו טק).

      מצטער לקלקל משב רוח מרענן זה ב - לא חבוב. זו טעות אופטית.

      >:-|

      הי פוקי, מה העניינים? (:

       

      זה בסדר, אתה יכול להירגע, עוד לא הפכתי למנשק זקנים (של חרדים). תיארתי מקרה פרטי מאוד וייחודי מאוד (ככל הידוע לי) ובוודאי שאינו מצביע עדיין על גל סוחף של חרדים שרצים לכבוש את המשק.

      אמה מה, אם בחור חרדי, שנראה כמו כל אברך אחר מן המניין, מוכן לעבוד בעבודה כזאת ובסביבה כזאת, כנראה שיש תזוזה מסוימת בהלך הרוח בציבור הזה. האם לפני 20 שנה דבר כזה היה אפשרי? 10? אפילו 5? זאת עדיין טיפה בים וחובת ההוכחה חלה על החרדים אבל עדיין זה היה משב רוח מרענן.

        24/11/08 15:03:

      צטט: guye 2008-11-24 12:42:57


      ראשית, הצטרפותי לפרגון על החיובי. הרבה אומרים כאן שאין מספיק פירגון בארץ. אולי אם היינו יותר מפרגנים ופחות מתלוננים כל הזמן (גם אני...) היה כאן קצת יותר טוב.

      אני, אגב, משתדל בתקופה האחרונה כן לשים דגש על מילה טובה לשירות טוב, הן לנותן השירות והן לבוס שלו. ניסיוני האחרון היה בשירות של סלקום בכפר-סבא. על אף עומס נוראי שיש להם שם ולקוחות עצבניים וכועסים שהיו לפני, קיבלתי שירות מהיר, אדיב ומקצועי מהבחורה בדלפק השירות הטכני. הודתי לה על העבודה הטובה ובצאתי מהמקום בררתי מי זה המנהל והחמאתי לו על העובדת האדיבה שלו. הוא היה בשוק ולחץ את ידי בתודה.

      שנית, למה הפליאה לגבי הבחור הדתי? אתה חושב שהוא נותן שירות טוב בגלל שהוא דתי? או שבגלל שהוא דתי אתה מתפלא שהוא נותן שירות טוב? למה פשוט כי הוא אדם כזה שעושה עבודה טובה ועניין הדת לא קשור בכלל?

      בכל מקרה, בפעם הבאה, תדאג להגיד לו, אני בטוח שזה יעזור לו לא להשבר ולמשיך את עבודתו נאמנה.

      הי גיא,

       

      תודה על התגובה.

       

      אני דווקא מקפיד להגיד לאנשים שאני מרוצה מהשירות שלהם וגם מנסה ליידע את הממונים עליהם על כך. הרבה פעמים אני לא מתעצל וגם כותב מכתבים. עשיתי זאת עם המוסך המרכזי בו טופלה המכונית שלי, עם חברת התעופה שבה טסתי לאחרונה ואפילו עם ביטוח לאומי (שכולנו אוהבים לשנוא) שם קיבלתי שירות מעולה. לא, אין לי בעיה לתת משוב חיובי כשמגיע אבל גם להתלונן כאשר אני לא מרוצה.

       

      אבל לא זאת מהות הפוסט. הוא לא היה על איכות השירות שקיבלתי מאותו בחור חרדי (שים לב - חרדי, לא סתם "דתי")משום שלא קיבלתי ממנו כל שירות. אם תלך קצת אחורה, לפוסטים קודמים שלי, תראה שאני נוהג לכתוב לא מעט על דברים שצורמים לי במגזר החרדי. הפליאה הייתה על עצם העבודה (כידוע, חלק לא מבוטל אינו עובד) ועל כך שהוא עובד בעבודה מאוד לא שגרתית כקופאי בסופר לא חרדי מוקף נשים (חלקן רוסיות, אחרות ערביות - שתי אוכלוסיות שהחרדים די מתעבים).

       

      בכל מקרה כאמור, אדאג להעביר לו את המסר (:

        24/11/08 14:54:

      הנה הקורא השלישי שלך...:)

      אני מצטער על היותי פארטי פופר אבל גל האופטימיות הזה לא ממש מצליח לסחוף אותי כמו גם המוסיקאי הפלשתינאי שמתגורר אי שם (בסתר) בנינו שאולי גורם לחשוב שיהיה שלום.

      לא שלום ולא תקווה. אנחנו מבחינת גורם מפריע, "גידול" אם תרצה שיש להסירו ואני מדבר על שני המגזרים כאחד.

      זה לא בא להעיד על הדעה שלי אם צריך שלום או דו קיום אלא פשוט הסתכלות מציאותית על "הנמר"שלא הפך חברבורותיו עבור שום סטייק, כסף או הבטחות ממשלה. המאחזים במקומם, האבנים במקומם. היום זה כבר הפגזים (היי טק) והדלתות המרותכות  בבית המריבה (לו טק).

      מצטער לקלקל משב רוח מרענן זה ב - לא חבוב. זו טעות אופטית.

      >:-|

        24/11/08 12:42:


      ראשית, הצטרפותי לפרגון על החיובי. הרבה אומרים כאן שאין מספיק פירגון בארץ. אולי אם היינו יותר מפרגנים ופחות מתלוננים כל הזמן (גם אני...) היה כאן קצת יותר טוב.

      אני, אגב, משתדל בתקופה האחרונה כן לשים דגש על מילה טובה לשירות טוב, הן לנותן השירות והן לבוס שלו. ניסיוני האחרון היה בשירות של סלקום בכפר-סבא. על אף עומס נוראי שיש להם שם ולקוחות עצבניים וכועסים שהיו לפני, קיבלתי שירות מהיר, אדיב ומקצועי מהבחורה בדלפק השירות הטכני. הודתי לה על העבודה הטובה ובצאתי מהמקום בררתי מי זה המנהל והחמאתי לו על העובדת האדיבה שלו. הוא היה בשוק ולחץ את ידי בתודה.

       

      שנית, למה הפליאה לגבי הבחור הדתי? אתה חושב שהוא נותן שירות טוב בגלל שהוא דתי? או שבגלל שהוא דתי אתה מתפלא שהוא נותן שירות טוב? למה פשוט כי הוא אדם כזה שעושה עבודה טובה ועניין הדת לא קשור בכלל?

      בכל מקרה, בפעם הבאה, תדאג להגיד לו, אני בטוח שזה יעזור לו לא להשבר ולמשיך את עבודתו נאמנה.

        24/11/08 08:08:

      צטט: יוסי שדות 2008-11-24 00:05:20

      אני אוהב פוסטים חיוביים, בפרט אם הם פרטניים ולא מעידים על הכלל(-;

      גרמת לי לחשוב על זה דקות ארוכות, ובאווירה טובה.

      האם זה מעיד על מגמה כלשהי בקהילה החרדית? לדוגמא, נושא הצרכנות שעסקת בו מספר פעמים - החרם על 'שפע-שוק' (ויסמן) נפרץ לאחרונה. ע"פ הוראת רבנים אמנם, אבל זה כבר לא הגוש הגדול המטומטם שזה היה (כמה גושים שחושבים שונה זה מזה בהכרח מטומטמים פחות).ויש עוד דוגמאות. אם אכן כך, אין לנו אלא לברך.

      אם זה חריג, שאינו מעיד על הכלל, נהניתי מהמקרה הנאה אמנותית: באמצע ה'תמונה' הזו של הקהילה החרדית ה...(אתה יודע, ארוך) אתה רואה משהו שונה, חריג ויפה.

      תמונה מרשימה.

      נסה לדבר איתו, אשמח לשמוע איך הוא מגיב.

      אני שמח שאהבת ונכון - לרוב אני מקטר אבל אם יש משהו חיובי, אני נהנה להציף אותו גם כן.

       

      אני לא יודע אם זה מעיד על מגמה אם כי לתחושתי, יש בזמן האחרון סימנים לכך שיש התעוררות בחברה החרדית. אני חושב שכלל החברה צריכה לעודד את זה ולאפשר לחרדים להשתלב במעגל העבודה ועל-ידי כך לקרב אותם לעולם (בלי רצון לשנות את אמונתם - לי אישית אין עניין בכך). ברור לי שמי שחוסם את זה אלו הרבנים והמנהיגים אשר חוששים מאובדן השליטה באנשים.

       

      בפעם הבאה (אם הוא עדיין יהיה שם ולא ישבר), אדבר איתו. מבטיח לעדכן (:

       

        24/11/08 00:05:

      אני אוהב פוסטים חיוביים, בפרט אם הם פרטניים ולא מעידים על הכלל(-;

      גרמת לי לחשוב על זה דקות ארוכות, ובאווירה טובה.

       

      האם זה מעיד על מגמה כלשהי בקהילה החרדית? לדוגמא, נושא הצרכנות שעסקת בו מספר פעמים - החרם על 'שפע-שוק' (ויסמן) נפרץ לאחרונה. ע"פ הוראת רבנים אמנם, אבל זה כבר לא הגוש הגדול המטומטם שזה היה (כמה גושים שחושבים שונה זה מזה בהכרח מטומטמים פחות).ויש עוד דוגמאות. אם אכן כך, אין לנו אלא לברך.

       

      אם זה חריג, שאינו מעיד על הכלל, נהניתי מהמקרה הנאה אמנותית: באמצע ה'תמונה' הזו של הקהילה החרדית ה...(אתה יודע, ארוך) אתה רואה משהו שונה, חריג ויפה.

      תמונה מרשימה.

       

      נסה לדבר איתו, אשמח לשמוע איך הוא מגיב.

      ארכיון