כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    קשקשת ברשת

    נועם טען שכולם בקפה וגם אני צריכה ד'מרקר.
    אז החלטתי לטעום.
    אמריקנו עם חלב קר. דל. תודה.
    תוך התמוגגות מקריאת בלוגרים מקצועניים, עולה בי תחושה עזה של "רוצה גם כזה! רוצה גם!"
    נזכרת שפעם דווקא ממש אהבתי לכתוב. מתישהו בין התקופה ההלניסטית לשלטון העותומאני.
    נו. נראה מה תייצר הנוצה האלקטרונית שלי... :)
    (יולי 2007)

    0

    האם יצר האדם בנ'זונה מנעוריו?...

    10 תגובות   יום שלישי, 10/7/07, 15:34

    לאחרונה התלונן בפניי מישהו על מישהו אחר.

     

    לצורך העניין "מישהו" יכונה– מישו' א'. וה"מישהו האחר" יכונה- מישו' ב'. 

    מישו' א' הוא חבר קרוב.

    הוא עובד בחברה בה ממונה עליו מישו' ב'.

    למישו' א' יש הרבה בעיות עם מישו' ב'. הם לא מסכימים על דברים רבים בהתנהלות החברה.

    הוא גם טוען שמישו' ב' מנייאק רציני. והנה כמה קווים למנייאקיותו:

    מסנוור מכוח סמכותו הוא מרשה לעצמו להרים קול כלפי מישו' א' ולנפנף בידיו בתנועות תוקפניות, כל אימת שדברים מתנהלים שלא על פי דרכו/קצבו/תפיסתו.

    הוא נהנה להפגין את עמדתו והשגיו בפני כל אורח חיצוני, תוך התעלמות עד ביטול מוחלט של עשיית הצוות.

    מול "מישויים" חדשים בחברה הוא מבצע הקטנות והפחתות ערך של מישו' א' (רק על מנת לצאת "גדול")...

    אם מישו' א' מקבל מחמאות על העשייה מגורם סמכותי אחר- מישו' ב' דואג לטשטש את המחמאה בביקורת כלשהי...  ועוד ועוד ועוד.....

    מישו א' טוען שמישו' ב' הוא פשוט מנייאק . איש רע. שרוצה להרע לו.

    בנזונה אגוצנטרי וארוגנטי!

     

    ואני טוענת......ומאמינה בכל ליבי ש....

    אין אנשים רעים!

    יש אנשים שעשו להם רע.

    ותוהה אני.

    כמה רע בחייו חווה מישו' ב'.

    כמה הקטנות והפחתות ערך הוא ספג עד כדי כך שהוא מרגיש כ"כ קטן?..

    כ"כ קטן עד כי הדרך היחידה להרגיש גדול היא ע"י הפחתת ערכו של מישהו אחר?....

    [ומעט מידע "צהוב" נוסף על מישו' ב': הוא אינו מאושר. בחייו הפרטיים- נישואיו ומשפחתו כושלים, הוא מתמודד עם עודף שומן עצום והרגלים אחרים מזיקים לא פחות (נקודות שלבדן מעידות על תסכול גדול בחייו הוא)... ]

     

    אבל-

    הפחתת ערך יוצרת דיכוי. ואדם תחת דיכוי – יתמוטט ויקרוס

    או שלא יסכים לעמוד בכך יותר ויתמרד.

    כך או כך- לא יהיו מנצחים.

     

    שלא תטעו, מישו' א' לא פראייר!  אבל בשלב זה מישו' א' מפחד להתמרד.

    מצד שני, הוא עדיין לא קרס אבל...

    כבר אפשר לראות איך האבן שנזרקה לנהר עושה גלים...

    היום מישו' א' דיבר מאד לא יפה למישו' ג'. והאמת?... ממש ללא סיבה לגטימית. סתם כי הוא היה עצבני.

    הוא הרים קול, דיבר בטון תוקפני, הפחית מערכו.

    האם עד כדי כך מישו' א' מרגיש קטן?..........

    דרג את התוכן:

      תגובות (10)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        11/7/07 01:13:

      יש אנשים טובים שליבם יוצא אל האחר.

       

      את כזו...

       

      הרבה פעמים אנשים משכפלים התנהגות "רעה" כי הם לא יודעים שאפשר אחרת... אני לא אומר שזה המקרה, אבל הרבה פעמים זה כך...

       

      ועוד משהו... מסכים עם ההנחה שמי שנוהג באופן משפיל זה בא ממקום מושפל

        10/7/07 17:51:

      ברור. ברור שאתה תמים. על זה אין כל וויכוח ואפילו רש"י בעצמו לא יעז לפרש את זה אחרת לשון....

      ולגבי מישו' א' ועזרה. את זה אתה יודע ואני יודעת (ובחפץ חשוד אסור לגעת...) אבל חייב להגיע רגע (ולפעמים הרגע הזה נמצא אי שם במעמקים) שעל מישו' א' (ו-ב' ו-ג') להבין שהוא לא יכול לבד...

      הרגע הזה עוד לא כאן...

      וחוץ מזה- מה נצ'מע איתך?!

        10/7/07 17:33:

      די אתי, הוא כבר ברח....

       

      -אז יש בני אדם שמתהווים להיות רעים ויש כאלו שאצלם זה מטען גנטי שמנתב אותם באופן  שמתפרש אצלינו כרוע, יש כאלו רגילים ויש שכמותיתמים

       

      ולגבי מישו א'- הוא צריך עזרה מחוץ...אל לו להתמודד לבדו!

        10/7/07 16:54:

      ועוד משהו קטן שמפריע לי.

      מדוע כותב רש"י-  "משננער לצאת ממעי אמו נתן בו יצר הרע"-

      ממתי וולד יוצא מתוך מעיי אמו?....

      סליחה על הציניות, אבל אם מדובר בפרשן שאמור להביא הבהרות ודיוקים- מדוע לזרוע טעות אנטומית כ"כ בסיסית?....

      או שאולי זה לא ממש פרט חשוב לציון, שתינוק יוצא מרחם אמו....(ועוד בצער וכאבים רבים.... עוד איזה עונש על חטא כלשהו, לא?)

      (סליחה ובאמת אין בכוונתי לפגוע, אבל ההשענות על פרשנויות הדת פשוט מקוממות אותי לפעמים...)

        10/7/07 16:49:

       

      היי, חבל מאוד שלאפתחת חומש לפני שהגבת.

      רש"י בפי' על הפסוק, מנעריו כתיב, משננער לצאת ממעי אמו נתן בו יצר הרע. 

       עם כל הכבוד לרש"י , ויש כבוד- הוא פרשן אחד. ומספר הפירושים כמספר המפרשים.

      לעומת רש"י- במקורות ישנם "נערים" בגילאים שונים: משה התינוק: "ותפתח ותראהו את הילד והנה נער בוכה"; שמואל הפעוט: "עד ייגמל הנער"; חיילים: "ישחקו הנערים לפנינו"

      פרשנות, פרשנות, פרשנות

       ואני מביטה על העיקרון. לא מאמינה בשום צורה שזו גזרת גורל. 

      תפיסה זו יש בה כדי להסיר מאיתנו אחריות.

       

      והנה המשפט המלא. לאחר המבול: "ויאמר ה' אל ליבו: לא אוסיף עוד לקלל את האדמה בעבור האדם, כי יצר לב האדם רע מנעוריו, ולא אוסיף עוד להכות את כל החי אשר עשיתי" (בראשית ח' כא').

      "ויאמר ה' אל ליבו" ??!!!  סליחה??? האם אלוקינו מודה כי טעה בחינוך?...

      הוא בעצם אומר: בעבר נהגתי לקלל, להכות. הייתי מחנך מכה במילים ובעונשים! (הגירוש מגן-עדן, מגדל בבל, המבול...). 

      וכעת- "לא אוסיף עוד לקלל... לא אוסיף עוד להכות..."

      האם יתכן שיש כאן כדי עידוד המין האנושי לא לפחד לטעות, להודות בטעות?..

       (והרי אם רצו, יכולים היו לערוך את החלק הזה בתנ"כ, לא?...)

      כאשר ה' מודה בכשלונו הוא למעשה מתגלה ככל ההורים. טועה ככל הורה ומחנך ומעביר לנו את המסר מנסיונו הוא.

      ולכן, לדעתי (שוב, ועם כל הכבוד לרש"י) ב"יצר לב האדם רע מנעוריו", ההורה הגדול מכול,  מסביר לנו את חוסר התועלת/נזק שבחינוך עם מילים קשות, ענישה, מכות וכד'.

        10/7/07 16:34:

       

      צטט: ettybarlev 2007-07-10 16:15:45

      צטט: חרדי 2007-07-10 16:06:02

      "כי יצר לב האדם רע מנעוריו"(בראשית ח'כא')

      מה לעשות, ככה נולדנו.

      חרדי יקר. נראה שקל לצטט ולאחר מכן לכתוב: "מה לעשות, ככה נולדנו",

      מצרה אני על כך שלא קראת את הדרש...

      והרי אין כתוב "יצר לב האדם רע מלידתו" ממש לא! מילת המפתח בציטטה שלך היא דווקא "מנעוריו":

      במקורות, המילה נעורים מייצגת תקופת חיים המשתרעת מינקות ועד בחרות.

      ולכן, אם תתבונן לעומק תבין כי המשפט טוען בדיוק את ההיפך- אם פגשת אדם בעל יצר רע, לך ובדוק מה אירע לו בילדותו, בנעוריו, לאורך התבגרותו והתעצבותו, אשר גרם ליצרו להפוך ל"רע"....

      היי, חבל מאוד שלאפתחת חומש לפני שהגבת.

      רש"י בפי' על הפסוק, מנעריו כתיב, משננער לצאת ממעי אמו נתן בו יצר הרע. 

        10/7/07 16:15:

      צטט: חרדי 2007-07-10 16:06:02

      "כי יצר לב האדם רע מנעוריו"(בראשית ח'כא')

      מה לעשות, ככה נולדנו.

      חרדי יקר. נראה שקל לצטט ולאחר מכן לכתוב: "מה לעשות, ככה נולדנו",

      מצרה אני על כך שלא קראת את הדרש...

      והרי אין כתוב "יצר לב האדם רע מלידתו" ממש לא! מילת המפתח בציטטה שלך היא דווקא "מנעוריו":

      במקורות, המילה נעורים מייצגת תקופת חיים המשתרעת מינקות ועד בחרות.

      ולכן, אם תתבונן לעומק תבין כי המשפט טוען בדיוק את ההיפך- אם פגשת אדם בעל יצר רע, לך ובדוק מה אירע לו בילדותו, בנעוריו, לאורך התבגרותו והתעצבותו, אשר גרם ליצרו להפוך ל"רע"....

        10/7/07 16:06:

      "כי יצר לב האדם רע מנעוריו"(בראשית ח'כא')

      מה לעשות, ככה נולדנו.

       

       

        10/7/07 15:43:

      בא לי לפנק אותך בכוכבית

       

      לא אצל כולם היצר הוא רע

       

      ובכלל יצר זה דבר טוב

        10/7/07 15:43:

      ואני טוענת......ומאמינה בכל ליבי ש....

       

      יש אנשים רעים!

      הם בדר"כ אנשים שעשו להם רע.

       

      ואני גם מאמינה שהם ניתנים לתיקון. חלקם.

      פרופיל

      אתי בר-לב
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין