כותרות TheMarker >
    ';

    הספרים שזכיתי להוציא

    החלומות של ספר בראשית

    6 תגובות   יום שלישי, 2/12/08, 22:30

    בס'ד

     

     

    החלומות שבספר בראשית

     

     

    התוה"ק בפרשתנו:

    "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה יְ-הֹוָה נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי יְ-הֹוָה אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵא-לֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ.  וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ: וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ יְ-הֹוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי".

     

     בפרשיות של ספר בראשית חוזר על עצמו מוטיב החלום מספר פעמים רב,חלום יעקב, חלומות יוסף, חלומות שר האופים ושר המשקים וחלום פרעה, חלומות אלו שינו למעשה את ההסטוריה של עם ישראל, ולא נגזים אם נאמר ששינו את ההסטוריה של כל האנושות,  נקדים ונבאר מהם סוגי החלומות שיש: 

     

    סוגי החלומות

    הנה ג' סוגי חלומות הם כפי המבואר מהגמרא (ברכות פרק הרואה).

     

    ·        החלום אחד משישים בנבואה.  

    ·        מראים לו מהרהורי לבו .

    ·        דברים בטלים.

     

    כל חלום יש בו למעשה את ה-ג' האלה וצריך הפותר להיות מסוגל לברר את המוץ מן התבן.

     ומנין שאין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו? שאמר דניאל לנבוכנאצר: "אנת מלכא רעיונך על משכבך סליקו". ופירוש שהמלך הרהר כל היום ובערב ראה מה שראה. ופרש"י (קהלת ה, ב) כי בא החלום ברוב ענין - כי דרך החלום לבוא ברוב הרהורים שאדם מעיין ומהרהר בהם. ידוע שהחלום הוא מעבר לגדר הזמן, שהרי בזמן מועט אפשר לחולם לחלום על תקופה ארוכה.

     

     המדענים אומרים שחלום אינו נמשך יותר מכמה שניות, הרבה פעמים דברים שקורים סביב לחולם,

    נכנסים כהרף עין לתוך החלום לדוגמא אדם שמופעל עליו מאורר בשנתו, יכול תוך כמה שניות לחלום  שהוא נמצא בסערה בלב ים וכל מיני הרפתקאות עוברות עליו והכל בשניות ספורות.  הסיבה לכך היא שברגע שלחולם אין את מגבלות הגוף, הרי ככל שהשכל גדול יותר,  הזמן נחשב פחות (הקב"ה שהוא השכל המוחלט אין לגביו בחינת זמן בכלל, עיין ליקוטי מוהר"ן תנינא ס"א).

    כך גם כשהחלום הוא מסר מגבוה, הקב"ה מכווץ מסר רב שנתי בזמן מועט.האדמו"ר מפיסאנצא כותב כי האדם, כאשר הוא ער, הרגשת ה"אני" שלו מונעת ממנו להרגיש את הקב"ה, כאשר האדם ישן ואין לו את מגבלות הגוף, יכול להרגיש את מציאות ה'.

     

     (מכאן הוא מלמד על הצורך של האדם להגיע להשקטה כמו בזמן שינה על מנת להגיע לחפירת הבאר הפרטית שלו).

    בזמן שינה, האדם יכול לקבל מסרים אוביקטיבים בגלל שה"אני" שלו פסיבי, ואכן יש חלומות שהאדם רואה בהם דברים שהם כביכול רעים לו, מה שבהקיץ ה"אני" שלו היה דוחה ולא היה מרשה לו לחשוב, וכך היה חלום אבימלך, וחלום לבן כשרדף אחרי יעקב, שהוזהרו בחלום.

     

     

    חלום מלשון החלמה

      

    חלום הוא מלשון החלמה וכמ"ש:
     (ישעיה פרק לח טז) "אֲ-דֹנָי עֲלֵיהֶם יִחְיוּ וּלְכָל בָּהֶן חַיֵּי רוּחִי וְתַחֲלִימֵנִי וְהַחֲיֵנִי".
     פרש"י - ותחלימני - ענין בריאות וחזוק כמו "יחלמו בניהם" (ישעיהו נ). החלום הוא בריאות הנפש כמ"ש (ברכות נז:) ששה דברים סימן יפה לחולה אלו הן: עטוש, זיעה, שלשול, קרי ושינה וחלום ומבארת הגמרא: חלום דכתיב "ותחלימני והחייני". ועוד כותבת הגמרא (ברכות יד) אמר רבי יונה אמר רבי זירא:
     כל הלן שבעת ימים בלא חלום נקרא רע שנאמר: "וְשָׂבֵעַ יָלִין בַּל יִפָּקֶד רָע" . אל תקרי שָׂבֵעַ אלא שֶבַע. אמר ליה רב אחא בריה דרבי חייא בר אבא הכי אמר רבי חייא אמר רבי יוחנן:
    כל המשביע עצמו מדברי תורה ולן אין מבשרין אותו בשורות רעות שנאמר: "וְשָׂבֵעַ יָלִין בַּל יִפָּקֶד רָע". ופרש"י: אלא שבע - שבעה לילות ילין ולא יפקד בשום חלום הרי הוא רע, ושונאים אותו ואין מראין לו כלום.והענין הוא כי מראים לאדם מהרהורי לבו ובזמן שהוא עסוק כל היום בתורה ומחשבותיו בקדושה יראו לו בלילה מעניני קדושה ולהיפך בטומאה, ומאחר ויהודי צריך לעבוד את ה' גם בשינה אומרים חז"ל כי כל הלן שבעה ימים בלא חלום נקרא רע, שכן הוא אדיש לקדושה, ולכן אין מראים לו, שכן בעת השינה שנשמתו של אדם מסתלקת למעלה יכול הוא להשיג בסוד עליית הנשמה מה שאין ביכולתו להשיג כשהוא ער בלי שינה  שאז הגוף מסך מבדיל אל רוחו ונפשו, וכמו שעיקר העלאת מ"ן וזיווג זו"ן האדם עושה בעת פטירתו מן העולם, שאז אם זכה עולה עם כל המעשים הטובים שלו וגורם יחודים נפלאים בעליונים כמו שעשה לדוגמא רשב"י בעת פטירתו, כך בעת השינה  שהיא אחת משישים במיתה יש יחודים בעליונים מן המעשים הטובים של אותו היום שהוא מעלם מ"ן, וחודים אלו מורידים שפע לנשמתו שמתבטא לעיתים בצורת חלום. 
    חלום מלשון חולם .
    חלום הוא משורש ח.ל.ם סוד הניקוד חולם, שהוא ניקוד היחידי שבא מעל האות בבחינת כתר,
     ואמנם ניקוד החולם מיוחס לתפארת אך כידוע תפארת דאמא היא כתר דז"א,
     ובעת שינה הנשמה יוצאת וחופפת מעל ראש הישן.

    ועל זה כותב הרב יוסף ג'יקטיליא (שערי צדק - השער התשיעי) וזת"ד:

     ודע כי אלמלא שמתערב עם החלומות ערבוב הסיגים הגופניים כמה היו גדולים (חשובים) לבני אדם, כי שם חלום הוא רמז כשאחד מבני העולם משיג יותר ממה שהחומר משיג, וזהו ענין החלומות,  ולפיכך חלום של נבואה מתבודד אעפ"י שיש בו קצת משלים, ושאר חלומות אלמלא התבן והסיג המעורב עמהם דבר גדול היו, וזהו שארז"ל כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אי אפשר חלום בלא דברים בטלים, הודיענו שאלמלא הדברים הבטלים המתערבים עם החלום ואפילו חלום הדיוט, אחד מששים בנבואה, וקורין לאדם שהוא משיג יותר ממה שהגוף משיג חולם כמו

    "ופרעה חולם והנה עומד על היאור", מה שאמר לו יוסף:

    "את אשר האלה"ים עושה הראה את פרעה", התבונן בדקות הדברים שאני אומר ותמצא כי שם חולם הוא רמז על השגת בני אדם בעולם השפל כשהם עולים להשיג מעלה גדולה יותר ממה שהגופים משיגים, ואם אין החלומות שלמים אין חסרונם אלא לרוב ערבוב יהיה גודל חסרון בחלום, וזה שם (ירמיה כג כח) "הַנָּבִיא אֲשֶׁר אִתּוֹ חֲלוֹם יְסַפֵּר חֲלוֹם וַאֲשֶׁר דְּבָרִי אִתּוֹ יְדַבֵּר דְּבָרִי אֱמֶת מַה לַתֶּבֶן אֶת הַבָּר נְאֻם יְ-הֹוָה". ופירוש הפסוק כך הוא: הנביא שרואה לפעמים חלום ולא נתכוון לנבואה ואין אותו החלום במראה הנבואה יספר חלום, יאמר כי הוא חלום בעלמא ואין אותו החלום אפשר שאין עמו דברים בטלים, אמנם הנביא אשר אתו דברי אעפ"י שהוא בחלום כולו אמת, שאין דבר הנביא כוזב אפילו נקודה, ולפיכך אמר בסוף "מה לתבן את הבר נאם ה'", כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אי אפשר לחלום שאינו של נבואה בלא דברים בטלים, והבן זה מאד, ומשז"ל[2] "דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין", לא אמרו דבר זה אלא להוציא ממון בדין ע"י חלום, ועל אותו ענין אמרוהו, אבל החלום לשאר הדברים חוששין עליו, והלא הינך רואה כמה הוא חומר השבת וכמה אנו חייבים להתענג בו באומרו "וקראת לשבת עונג", ואם כן מה טעם אז"ל שמתענים בשבת בתענית חלום אילו לא היה בו עיקר גדול, אלא שאי אפשר לחלום שיהיה כלו אמת כמו שביארנו אבל קצתו בהכרח יש בו אמת, כמו שאז"ל בפר' הרואה, לא חלמא טבא מתקיים כולו ולא חלמא בישא מתקיים כלו, ואמרו חלמא בישא קשה מנגדא (ופרש"י: מנגדא - ממלקות, קשה לגוף האדם יותר ממלקות, לפי שדואג ממנו), שנאמר "והאלקים עשה שיראו מלפניו".  נמצאת למד מכל הדברים כי בהיות האדם השפל משיג יותר ממה שהחומר שלו משיג, קורין לאותה השגה חלום, מלשון חל"ם, כי נקודת חלם מתנוצצים ממנה אלף אלפי רבבות של מאורות, וזכה זה שיתגלו לו קצת מכמה מאורות המתנוצצים מנקודת חלם, ולפי כח המאור המתנוצץ באותו רואה החלום מאצילות נקודת חל"ם כך יהיה חלומו אמיתי, אם תתנוצץ בו מעט יהיה מיעוט חלומו קיים, ואם רב יהיה רוב חלומו קיים, סוף דבר כפי ההתנוצצות כך יהיה שיעור החלום קיים. והיודע סודות סתרים הללו הגנוזים בענין חל"ם, ידע סוד השגת החלומות, וידע כי בשעה שאדם ישן נפשו של אדם אומרת לכרוב והכרוב למלאך. עכ"ל.



    [1] ברכות נ"ה
    [2] גיטין נ"ב


     


     

    דרג את התוכן:

      תגובות (6)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/12/08 21:24:
      כל עניין החלומות הוא מרתק. היה מעניין לקרוא!
        11/12/08 16:54:

      חזרתי וכיכבתיחיוך
        3/12/08 15:56:

      יפה מאוד ומעניין.

      תודה רבה.

      כבוד הרב אל תתייחס לאנשים נבזים שמנסים לחבל בכל תוקף ואין שמץ בדבריהם.

        3/12/08 13:28:

      איזה פוסט מדהים ומעשיר.

      תודה לך איש יקר.

      נטולתכוכבים ...מבטיחה לחזור ולככב.

      יום מבורך וחודש טוב

        3/12/08 09:09:
      תלין בטוב ותקיץ בנעימים
        3/12/08 01:55:


      בס"ד

       

      ישר כוח... אגש לחלום ( :

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      הרב משה ארמוני
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין