כותרות TheMarker >
    ';

    הספרים שזכיתי להוציא

    עצם הלוז

    2 תגובות   יום שני, 8/12/08, 01:23
    שורש החושים בעצם הלוז
    ידוע  ומפורסם שיש שתי דרכים אשר בהם תגיע הידיעה  והמדע לאדם, האחד - הידיעה באמצעות החושים. השני – בהשכלה מה שאין יד החושים שולטת בו, ואי אפשר לדבר בו כי אם דרך אומד ומחשבה בלבד, ועל כגון אלה אמר החכם באדם (קהלת ז כד) "כי רחוק מה שהיה ועמוק עמוק מי ימצאנו". כתב רבי אברהם אזולאי (חסד לאברהם - מעין ד - נהר נב):  שורש כל החושים הוא בעצם קטן שהוא כשאור בעיסה בתחיית הגוף, ושמו עצם הלוז, שהוא עצם הקטן שהוא תחת המוח בו בפנימיות הגולגולת ואינו דבק אל עצם אחר והוא קטן כשעורה, ובו חוטי דם בדמות עכביש מסובכים אלו באלו, ובאותם הורידין מיוסדים ה' חושים וכמעט כל הגוף וחיותו בענין חמשה חושים בנויים על זה, והוא חוש המשותף מכולם, ולכן ממנו נבנה כל הגוף, ובכל מקום שימצא עצם זה שאין לו ביטול עולמית ימצא קשר הנשמה בו.
    והנה אלו החמשה חושים יש להם בחינה גשמית המתלבשת בגוף ובחינה נוספת עצמית, והנה בחינתם בגוף מסתלקת במיתת האדם, אבל בחינתם מצד עצמם (דהיינו שורשם הרוחני כפי שהוא בעצם הלוז) אינה נאבדת במיתת הגוף, והיא נכללת בעצם הלוז ואין לזה ביטול לעולם, ולזה אין המיתה מבטלת החושים, (אלא ריקבון הגוף הוא מבטל את החושים אבל במידה ונשאר הגוף שלם עדין יש לו הרגש) וענין ר' אלעזר בן רבי שמעון יוכיח, (שהיה 12 מת בעלית הגג ולא קברו אותו והיה אומר הלכות משם) וכן אמרם "דובב שפתי ישנים", ומעשה דאחאי בר יאשיה (שפתחו את קברו והיה מדבר אליהם) יוכיח שהגוף ממש היה מדבר ושומע. ולכן העצם הזאת היא תמצית החושים וממנה עתיד הגוף לקום בתחיית המתים.ומזה נבין מאמר הכתוב (בראשית פרק כח) "וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ יְהֹוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי"…. "וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנה".
    יעקב אבינו ע"ה (שהוא כבחינת משה בסוד יעקב מלבר משה מלגו) מלמד את בני ישראל דרך נוראה בעבודת ה', "ויקץ יעקב משנתו" רוצה לומר, שינה היא הסתלקות המוחין כמו שאנו בגלות מחמת הצער והדחק, הרי גם אז "אָכֵן יֵשׁ יְהֹוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי" שחס ושלום נדמה כשבני ישראל בגלות הקב"ה עוזבם והוא בהסתר פנים ואינו משגיח עליהם, אבל עתה אני רואה שה' עימהם, וכך גם בפרטות ה' יתברך לא עוזב איש והוא "בכל צרתם לו צר", "ואין זה כי אם בית אלהים" שהשכינה עימהם יושבת בגלות. וזה שכתוב "ויקרא שם המקום בית אל" גוף האדם שהוא בית ומדור לנשמה שהיא חלק אלוה ממעל הוא בחינת בית א"ל, "ואולם לוז שם העיר לראשונה", דהיינו, אבר אחד יש באדם ששמו לוז והוא נסכוי אשר מזה האבר נתהוה בנין אדם של כל הרמ"ח אברים וגם לעת התחיה יבנה כל הגוף מזה האבר כי זה האבר אינו נרקב (ב"ר כח, ג) יעקב לימד את עם ישראל שמעצם הלוז שממנה נוצר העובר צריך לעשות אדם שהוא בחינת בית אל. ומלמדנו בזה יעקב שעיקר עבודת האדם הוא שלא ילך אחרי תאוות עולם הזה רק ידע נאמנה שהעיקר חיותו של תאוות עולם הזה הם רוחניותו של דבר, ובזה ישים דעתו על רוחניות הדברים, שכל הדברים של העולם הזה הם ציונים לדברים רוחניים עליונים, והם כלים לדברים הרוחניים העליונים, ואם דבר הוא נאה ויפה יש בו גם  פוטנציאל רוחני גדול.
    והנה מצינו בגמרא (כתובות קד) שרבינו הקדוש קודם מותו זקף עשר אצבעותיו למעלה ואמר: רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותי בתורה ולא נהניתי אפילו באצבע קטנה יהי רצון מלפניך שיהא שלום במנוחתי יצתה בת קול ואמרה "יבא שלום ינוחו על משכבותם", והוא היה רק ניצוץ של יעקב אבינו ע"ה כדאיתא באריז"ל, ועל כן קרא על עצמו "ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה", והיינו כלמודו של יעקב אבינו שלא הביט אל גשמיותן של כל הדברים רק הביט אל רוחניותן של כל דבר ודבר. כתוב בזוה"ק שעצם הלו"ז שלא נהנה מעץ הדעת לפי שאין לו שום הנאה ממאכל כל ששת ימים רק מסעודת מוצאי שבת כידוע, ולכן הוא חי לעולם וממנו יהיה תחיית המתים לכל הגוף לעתיד לבוא ויהיה כחמירא לעיסה. והנה מי שלא נהנה מעולם הזה ורק מביט אל רוחניותן של הדברים נקרא גם כן לוז שהוא במדריגת עצם לוז הנזכר לעיל.


    דרג את התוכן:

      תגובות (2)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        18/12/08 21:21:
      מעניין מאוד!
        8/12/08 02:18:


      בס"ד

       

      חזק וברוך תודה

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      הרב משה ארמוני
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין