כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    אם כבר לבד, אז שיהיה בתנועה

    על הדרך מברלין לעפרה, בואכה איסמעיליה

    16 תגובות   יום שישי , 26/12/08, 21:49

    אבא שלי נרצח ב 1990 בפיגוע ליד איסמעיליה.

     

    אבא שלי היה מתכנן ערים. הוא עבד במשרד השיכון כפקיד בכיר בדרג המקצועי.

    הוא היה שותף לתיכנון רבים מהישובים ביהודה שומרון וחבל עזה.

    זכורים לי היטב אותם קלסרי קרטון חומים במשרדו ועליהם שמות הישובים : אפרת, עפרה, בית-אל, אלון מורה, בית חורון, מעלה עמוס ועוד ועוד.

    כילד, הייתי לפעמים מצטרף לאותם סיורים בגדה, בהם בחנו איפה ימוקמו הישובים.

    גבעות טרשים, טרסות, עצי זית, בוסתנים, ישובים ישראלים ופלשתינאים, חמורים בצידי הדרך, נוף נהדר.

    המתכננים, אנשי המקצוע והפוליטיקאים, היו מסתובבים שם מכורבלים בדובונים (זוכרים? - פעם היו כאלו) וחולצות הפלאנל מגבעה לגבעה.

     

    משפחתי אף עברה לגור בישוב קהילתי, ממש בסמוך לקו  הירוק (זוכרים? - פעם היה כזה), אבל מחוצה לו.

    אבא שלי היה נוהג לקנות פירות וירקות בכפר הערבי הסמוך ואף היה לוקח פלשתינאים טרמפים.

    אבא האמין בדו קיום בשלום. הוא היה איש מרכז-שמאל. הצביע מערך.

    הוא היה "כובש נאור". כמו כולנו.

     

    הוא היה אחראי במידה מסוימת לאותם עשבים שוטים הנקראים התנחלויות.

    הוא היה חלק מאותו ממסד (המערך בזמנו) אשר החל בפעילות ההתישבותית ברוח ארץ ישראל השלמה.

    פעילות ההתישבותית אשר הביאה שנאה, דם, מדון והרס ומונעת כיום כל נסיון של הסדר ביננו לבין הפלשתינאים.

    פעילות התישבותית אשר הביאה אותנו להפרה בוטה של זכויות אדם בסיסיות, בריונות, כבישים גזעניים והתעללות נפשעת באוכלוסיה אזרחית, שחלקה הגדול חף מפשע. מעגל של שינאה.

     

    אבא שלי נולד בגרמניה והיה דור שני לשואה. אביו ישב בבוכנוואלד. סבו וסבתו נרצחו בשואה. 

    אין שום דמיון בין זוועות הנאצים לבריונות הישראלית.

    אולם נוצר משולש יחסים ישראלי-גרמני-פלשתינאי. 

    השואה תרמה במידה רבה להקמת המדינה. 

    הקמת המדינה הביאה על הפלשתינאים את חורבנם - הנכבה.

     

    מי פה הקורבן ? מי זכאי ? מי משלם את המחיר ? האם תהיה תקומה לפיוס ? האם אפשר יהיה לרפא את הפצעים שותתי הדם ?

     

    הישראלים, הפלשתינאים והגרמנים של היום - כולם נושאים את הנטל הכבד של נסיבות היסטוריות אלו.

     

    ואני - מה אני עושה עם כל זה ?

     

    עבר, הווה. עתיד.

     

    מה באמת עם העתיד ?

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (16)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        5/4/09 19:33:

      צטט: עט להשכיר ניצה צמרת 2009-01-04 22:56:59


      אני מתחברת לכאב שלך על מותו של אביך בפיגוע. אני מתחברת לתיסכול. אני מתחברת לדור שלישי ושני לשואה. זה עדיין לא הופך או משנה את תפיסת עולמי הפשוטה, שעלינו לחיות בדו-קיום בשלום עם שכיננו. אלא שהם לא מעוניינים בשכנות, ובוודאי לא בשכנות טובה. האירועים ההיסטוריים של אי קבלתינו במרחב הגיאוגרפי של המזרח התיכון, קודמים לכיבוש של שנת 1967, וקודמים למלחמת סיני. ראשיתם בלמלחמת העצמאות.

      אבנר היקר, גם אם אתה טוען שאינך משווה בין הגרמנים לצה"ל, נקטת במילה "קלגסות" אשר משוייכת בתודעת העם היהודי לנאצים. יצרת השוואה בכל מקרה גם אם סמויה. דומה הדבר לאדם שאומר"אין ספק", ברגע שמילים אלה נאמרות, ברור שיש ספק, הוא קיים גם באינותו. 

       

      ניצה 

       

       

      זו בדיוק הבעייה- נוצרה כאן בקרב הציבור בארץ מעין מציאות מחשבתית שמונעת שימוש במילים מסוימות, כיוון שלכאורה נוצרת השוואה בין הסכסוך והכיבוש לבין השואה, למרות שבדרך כלל אין כל כוונה ליצור השוואה מעין זו. כך למעשה מסרסים כל אפשרות אמיתית להטיל ביקורת ולהביע דעות שחורגות מהקונצנזוס. 

      קלגסות היא מילה נרדפת לבריונות וחוסר חמלה לחלש.  עדויות רבות מהנעשה בשטחים בעשרות השנים האחרונות ועדויות שמתחילות להיאסף למשל מדברים שנעשו בעזה במבצע האחרון מעידים בדיוק על זה- בריונות וחוסר חמלה כלפי החלש.

      אין כאן כל כוונה להשוואה היסטורית אלא להתבוננות במרחב הפנימי שלנו.

      ברגע שמסיטים כל דיון ביקורתי בעניין להשוואה/אי-השוואה לשואה או שהופכים כל ביקורת לנגועה באשמת בוגדנות, מונעים לחלוטין את ההיווצרות של הסתכלות שונה על פני הדברים. זו בדיוק הסיבה לכך שבתקופה האחרונה יש הקצנה מאוד חמורה בקרב הציבור הישראלי וקוצנזוס על כך שההקצנה הזו היא דבר בריא וראוי... וכל מי שמסה להגיד אחרת מיד מושתק בקריאות -"יפה נפש/אוהב ערבים/בוגד" או "אל תשווה לשואה..."

       

        5/4/09 19:25:

      צטט: אבנר. 2008-12-29 13:55:03

      צטט: ifat_perlman 2008-12-29 13:04:08

      צטט: אבנר. 2008-12-27 23:33:51

      חירות נפש - כבר סיכמנו שהאהבה מנצחת....  :~)

       

      בכל מקרה, כתבתי בפוסט :

      "אין שום דמיון בין זוועות הנאצים לקלגסות הישראלית"

      התפרצת לדלת פתוחה...

      לא השוויתי. לא משווה. לא אשווה.

       אבנר,

      לא השווית ישירות, אך השווית בעקיפין.

      עצם הרעיון להעלות בכלל את זוועת הנאצים על הכתב, כבר יוצרת מעין פרובוקציה...

      ולסיים את הכתיבה במשולש הישראלי-גרמני-פלסטיני.....זה גם לא בידיוק עוזר.

       

       

       

      אויי....אנחנו נכנסים לוויכוח העקר אם מותר להשוות או לא.

      ולא לזה התכוונתי בכלל.

      אני מתבונן על המציאות, כפי שאני רואה אותה. ואני לא ממציא את הגלגל. יש מחקרים, כתיבה ופעילות לא מועטה שמתייחסת למשולש הזה.

      והנסיבות ההיסטוריות קושרות בין השואה, לבין הקמת מדינת ישראל, לבין הנכבה ואחר כיבוש יו"ש.

      יש פה קשר (גם אם בעקיפין) בין הארועים. סיבה ותוצאה.  כמובן שזה הסבר פשטני משהו. והמציאות מורכבת הרבה יותר (כפי שחרות נפש ציינה).

       

      אהבתי את שכתבת כאן- דבריך מעידים על יכולת להביט לעומק, מעבר לסיסמאות והתבניות הקבועות.

        26/1/09 08:58:
      התיאשתי מהעתיד, משתדלת לחיות רק בהווה.
        5/1/09 18:30:

      צטט: עט להשכיר- ניצה צמרת 2009-01-04 22:56:59


      אני מתחברת לכאב שלך על מותו של אביך בפיגוע. אני מתחברת לתיסכול. אני מתחברת לדור שלישי ושני לשואה. זה עדיין לא הופך או משנה את תפיסת עולמי הפשוטה, שעלינו לחיות בדו-קיום בשלום עם שכיננו. אלא שהם לא מעוניינים בשכנות, ובוודאי לא בשכנות טובה. האירועים ההיסטוריים של אי קבלתינו במרחב הגיאוגרפי של המזרח התיכון, קודמים לכיבוש של שנת 1967, וקודמים למלחמת סיני. ראשיתם בלמלחמת העצמאות.

      אני הייתי הולך עוד אחורה. זה התחיל עם העלייה הראשונה וקידום הנסיון לכונן מדינת לאום יהודית בארץ ישראל, בסוף המאה ה-19.

      אבנר היקר, גם אם אתה טוען שאינך משווה בין הגרמנים לצה"ל, נקטת במילה "קלגסות" אשר משוייכת בתודעת העם היהודי לנאצים. יצרת השוואה בכל מקרה גם אם סמויה. דומה הדבר לאדם שאומר"אין ספק", ברגע שמילים אלה נאמרות, ברור שיש ספק, הוא קיים גם באינותו. 

      קיבלתי את הערתך הראשונה. אכן קלגסות מקושרת לנאצים והפכה מטבע לשון. אמצא מילה יותר ראויה.

      אבל לא קיבלתי את ההערה השניה. לבצע ניתוח פסיכולוגי של מה שעובר בראשי והנסיון שלך לחשוףאת ה sub-text, אינו מבוסס, ומסתמך על רחשי ליבך בלבד.

       

       


      אני מתחברת לכאב שלך על מותו של אביך בפיגוע. אני מתחברת לתיסכול. אני מתחברת לדור שלישי ושני לשואה. זה עדיין לא הופך או משנה את תפיסת עולמי הפשוטה, שעלינו לחיות בדו-קיום בשלום עם שכיננו. אלא שהם לא מעוניינים בשכנות, ובוודאי לא בשכנות טובה. האירועים ההיסטוריים של אי קבלתינו במרחב הגיאוגרפי של המזרח התיכון, קודמים לכיבוש של שנת 1967, וקודמים למלחמת סיני. ראשיתם בלמלחמת העצמאות.

      אבנר היקר, גם אם אתה טוען שאינך משווה בין הגרמנים לצה"ל, נקטת במילה "קלגסות" אשר משוייכת בתודעת העם היהודי לנאצים. יצרת השוואה בכל מקרה גם אם סמויה. דומה הדבר לאדם שאומר"אין ספק", ברגע שמילים אלה נאמרות, ברור שיש ספק, הוא קיים גם באינותו. 

       

      ניצה 

        29/12/08 15:23:

      צטט: אבנר. 2008-12-29 13:55:03

       

       

       

      אויי....אנחנו נכנסים לוויכוח העקר אם מותר להשוות או לא.

      ולא לזה התכוונתי בכלל.

      אני מתבונן על המציאות, כפי שאני רואה אותה. ואני לא ממציא את הגלגל. יש מחקרים, כתיבה ופעילות לא מועטה שמתייחסת למשולש הזה.

      והנסיבות ההיסטוריות קושרות בין השואה, לבין הקמת מדינת ישראל, לבין הנכבה ואחר כיבוש יו"ש.

      יש פה קשר (גם אם בעקיפין) בין הארועים. סיבה ותוצאה.  כמובן שזה הסבר פשטני משהו. והמציאות מורכבת הרבה יותר (כפי שחרות נפש ציינה).

       

      אני איתך.

      זה קורה שנתפסים על המילים הלא נכונות.

       

        29/12/08 15:20:


      מכתב יפה וכן.

       

       

        29/12/08 13:55:

      צטט: ifat_perlman 2008-12-29 13:04:08

      צטט: אבנר. 2008-12-27 23:33:51

      חירות נפש - כבר סיכמנו שהאהבה מנצחת....  :~)

       

      בכל מקרה, כתבתי בפוסט :

      "אין שום דמיון בין זוועות הנאצים לקלגסות הישראלית"

      התפרצת לדלת פתוחה...

      לא השוויתי. לא משווה. לא אשווה.

       אבנר,

      לא השווית ישירות, אך השווית בעקיפין.

      עצם הרעיון להעלות בכלל את זוועת הנאצים על הכתב, כבר יוצרת מעין פרובוקציה...

      ולסיים את הכתיבה במשולש הישראלי-גרמני-פלסטיני.....זה גם לא בידיוק עוזר.

       

       

       

      אויי....אנחנו נכנסים לוויכוח העקר אם מותר להשוות או לא.

      ולא לזה התכוונתי בכלל.

      אני מתבונן על המציאות, כפי שאני רואה אותה. ואני לא ממציא את הגלגל. יש מחקרים, כתיבה ופעילות לא מועטה שמתייחסת למשולש הזה.

      והנסיבות ההיסטוריות קושרות בין השואה, לבין הקמת מדינת ישראל, לבין הנכבה ואחר כיבוש יו"ש.

      יש פה קשר (גם אם בעקיפין) בין הארועים. סיבה ותוצאה.  כמובן שזה הסבר פשטני משהו. והמציאות מורכבת הרבה יותר (כפי שחרות נפש ציינה).

        29/12/08 13:04:

      צטט: אבנר. 2008-12-27 23:33:51

      חירות נפש - כבר סיכמנו שהאהבה מנצחת....  :~)

       

      בכל מקרה, כתבתי בפוסט :

      "אין שום דמיון בין זוועות הנאצים לקלגסות הישראלית"

      התפרצת לדלת פתוחה...

      לא השוויתי. לא משווה. לא אשווה.

       אבנר,

      לא השווית ישירות, אך השווית בעקיפין.

      עצם הרעיון להעלות בכלל את זוועת הנאצים על הכתב, כבר יוצרת מעין פרובוקציה...

      ולסיים את הכתיבה במשולש הישראלי-גרמני-פלסטיני.....זה גם לא בידיוק עוזר.

       

       

        29/12/08 13:02:

      צטט: חירות-נפש 2008-12-27 23:15:49


      אבנר יקר!  כיכבתיך מאהבה,

       

      למרות שכעשב-שוטה שנולד בשומרון ,אינני מסכימה עם שכתבת...

       

      גם אני דור שלישי לשואה, ולפיכך לעולם לא אשווה שומדבר לשואה!

       

      הנאצים רצחו לשֵם רצח-עם, אנו הורגים בלית-ברירה כהגנה-עצמית.

       

      לנאצים היתה תכנית-השמדה-המונית,ואנו נשמח לא להרוג - אם לא יהרגו אותנו.

       

      הנאצים פעלו ע"פ תורת-הגזע והשמידו גזע שלם על 6 המיליונים שלו.

       

      נשמח ל יונת-שלום עם עלי-זית, ללא הרג וללא פגיעה בחפים מפשע.

       

      בינתיים יש רק שלום-אך-שווא, משום שהערבים לא יתפשרו לעולם!!!

       

      מתכנית-החלוקה ב-47 הם מסרבים לכל פשרה, ומחרחרי-ריב ומלחמה.

       

      אנו רק נותנים ונותנים חבלי-ארץ, והם ממשיכים בירי גראד על אשקלון.

       

      הם לא ינוחו ולא ישקטו עד שיכבשו את: יפו,עכו,נצרת,לוד,רמלה,ב"ש,י-ם ועוד.

       

      בניגוד לתקופת השואה, לא נלך כיום כצאן-לטבח!!! יש לנו זכות חיים והגנה-עצמית,

       

      לצערנו החמאס מנצל את האוכולוסייה-הפלשתינית ניצול-ציני, והאוכלוסיה משלמת את המחיר.

       

       

       

       

       

       

       

       לקחת לי את המילים מהפה!

        28/12/08 08:53:

      וואו אבנר כוכב על הפוסט וחיבוק על הפתיחות והשיתוף

      כשאני מבינה את ההסטויה המשפחתית שלך ורואה איזה שורשים חזקים יש לך

      נשאר לך רק עכשיו בהווה ביום יום שלך ללכת עם ראש מורם וחזה מתוח ולהרגיש הכי טוב ובטוח שיש.

       

      ולהתפלל לדו קיום

        27/12/08 23:33:

      חירות נפש - כבר סיכמנו שהאהבה מנצחת....  :~)

       

      בכל מקרה, כתבתי בפוסט :

      "אין שום דמיון בין זוועות הנאצים לקלגסות הישראלית"

      התפרצת לדלת פתוחה...

      לא השוויתי. לא משווה. לא אשווה.

        27/12/08 23:15:


      אבנר יקר!  כיכבתיך מאהבה,

       

      למרות שכעשב-שוטה שנולד בשומרון ,אינני מסכימה עם שכתבת...

       

      גם אני דור שלישי לשואה, ולפיכך לעולם לא אשווה שומדבר לשואה!

       

      הנאצים רצחו לשֵם רצח-עם, אנו הורגים בלית-ברירה כהגנה-עצמית.

       

      לנאצים היתה תכנית-השמדה-המונית,ואנו נשמח לא להרוג - אם לא יהרגו אותנו.

       

      הנאצים פעלו ע"פ תורת-הגזע והשמידו גזע שלם על 6 המיליונים שלו.

       

      נשמח ל יונת-שלום עם עלי-זית, ללא הרג וללא פגיעה בחפים מפשע.

       

      בינתיים יש רק שלום-אך-שווא, משום שהערבים לא יתפשרו לעולם!!!

       

      מתכנית-החלוקה ב-47 הם מסרבים לכל פשרה, ומחרחרי-ריב ומלחמה.

       

      אנו רק נותנים ונותנים חבלי-ארץ, והם ממשיכים בירי גראד על אשקלון.

       

      הם לא ינוחו ולא ישקטו עד שיכבשו את: יפו,עכו,נצרת,לוד,רמלה,ב"ש,י-ם ועוד.

       

      בניגוד לתקופת השואה, לא נלך כיום כצאן-לטבח!!! יש לנו זכות חיים והגנה-עצמית,

       

      לצערנו החמאס מנצל את האוכולוסייה-הפלשתינית ניצול-ציני, והאוכלוסיה משלמת את המחיר.

       

       

       

       

       

       

        27/12/08 22:53:

      אין לי כוכבים היום, אבל אשוב..

       

      אתה מעלה פה מחשבות קשות. אבל אני לא יכולה להתעלם מהעובדה שאתה מקבל במובלע את הטיעון הערבי כלשונו "הקמת המדינה הביאה על הפלשתינאים את חורבנם - הנכבה"  כשהמציאות המסויימת הזו התחוללה בגלל כל כך הרבה סיבות אחרות. הבריטים למשל ששיסו את שתי האוכלוסיות שגרו בארץ זו בזו, ה"כבוד" האבוד של מדינות ערב שיצאו למלחמה כוללת ביישות היהודית מייד עם ההכרזה על תוכנית החלוקה ב29 לנובמבר 47
      כל אלו אכן הביאו עליהם את חורבנם. אבל זהו חורבן עקיף, לא ישיר כמו שהגרמנים המיטו על העם היהודי.

      לא בשיטתיות כמו הנאצים.

       

      ומבלי להיכנס לויכוח של מה נכון ומה אנושי, רוצה לומר שאנחנו חיים בתקופה קשה.

      וכל דיעה לכאן או לכאן תהיה בעייתית. כי המציאות בעייתית.

       
      ומעבר לכל זה, הצטערתי לשמוע על הירצחו של אבא שלך. 

        27/12/08 22:48:


      כתיבה אישית, רגשית וקולקטיבית מעניינת, ומעלה את אותן שאלות בפני רבים מאיתנו.

      תודה על השיתוף בחוויה שלך, במחשבות שלך.

      גיל

       

        26/12/08 22:24:

      מחשבות  אמיצות וכנות, תודה רבה לך.

      בדיוק הבוקר הייתי בתקוע וחשבתי לעצמי כמה אני מדחיקה את קיומה של המציאות הזו בחיי,

      מתהדרת בכך שיש לי חברים ערבים, חרדים, מתנחלים,

      שונאת אידאולוגיות ומשתדלת לא לשנוא אנשים,

      והכל קשקוש. יש אפרטהייד והוא כאן לידי.

      קיבנימט.
      שבת שלום לך.

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      אבנר.
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין