כותרות TheMarker >
    ';

    הספרים שזכיתי להוציא

    מה זה זמן - חלק 2

    9 תגובות   יום ראשון, 28/12/08, 20:13

    להבין פוסט זה כדאי לקרוא את המאמר הראשון http://cafe.themarker.com/view.php?t=802926

    הזמן מורגש לאדם ביחס להתחדשות הרשמים שהוא מקבל

    כל  אחד מרגיש איך לפעמים הזמן "טס" לו ולפעמים הוא הולך בעצלתיים, לדוגמא כשאדם קורא ספר מרתק הזמן חולף ביעף, ולעומת זאת אדם שיש לו שפעת ולא מצליח להרדם בלילה מרוב כאבי ראש הוא מחכה לבקר והזמן לא זז. ובכללות בתקופה האחרונה כולם מרגישים שהזמן עובר במהירות אדירה אנשים אמרו לי אני גומר שבת ומכין את עצמי לשבת הבאה הזמן רץ והשנים עוברות במהירות גדולה מאד. מה פשר הענין מדוע לפעמים זה רץ ולפעמים זוחל לאיטו???

    כותב  הרב דסלר (מכתב מאליהו ח"ב עמ' 150-154): "הזמן מורגש לאדם ביחס להתחדשות הרשמים שהוא מקבל ככל שמתרבים הרשמים החדשים מרגיש את הזמן כארוך יותר. ידוע ששנה אחת משנות הילדות נחרטת בזיכרון כזמן הרבה יותר ארוך בשנות העמידה משום אצל הילד הכל חדש וקולט הרבה רשמים (ולכן אנחנו שמחים לפגוש חברים מימי הילדות ולעומת זאת שכנים שלנו שאנו חיים לידם 15 שנה אם תהיה פגישת מחזור של בנין אף אחד לא יבוא).

    השאיפות ומילויין שהן תוכן החיים כל אחת מהם מהווה נקודת בחירה. על האדם לבחור בכל פעם אם ואיך ועד כמה למלאת את השאיפה המתעוררת בו (וזה עיקר החיים ובזה נוצרת מודעות כל פעם שאתה נתקל בנקודת בחירה). בחירת האדם משתרעת על נקודות הרבה מאוד. בכל רגע ורגע של החיים מתחדשת בו בחירה לכל אלפי רבבות הנשמות היורדות לעולם (ככה יש מיליארדי "אני" החיים בעולם ולכל אחד בחירה משלו, כל אחד רואה דרך העיניים שלו ושומע דרך האזניים שלו ונדמה לו שהעולם אינו יכול בלעדיו). כך הוא המצב היום לאחר חטא אדם הראשון שהתערבו הטוב והרע בפנימיותנו (בגלל שאכל מעץ הדעת טוב ורע, ומאז אין טוב בלא רע ואין רע בלא טוב),  ועלינו להבחינם בכל אחד מענייננו ומחשבותינו בהתחדשות הבחירות התמידיות האלה נתפשת הבחנת הזמן שלנו.... עתה נתבוננן על בחינת זמן מצד האדם, היינו איך האדם קובע את ההשפעות בתוך נפשו כי כל רגע אינו חולף עליו, אלא מעצב את מהותו. הרי האדם רגיל לחשוב כי כשעובר הזמן ואין זה נוגע למהותו ואינו משנה בו כלום (אבל באמת כל שניה שעוברת הוא אדם אחר הגוף מזדקן חלק מהתאים מתים וחלק מתחדשים, ואילו הנשמה השתנתה בשניה שעברה ואת ההשתנות הזאת אפשר להבחין רק שעובר מספיק זמן שנוכל להבחין, וככל שהאדם הוא יוןתר בעל דרגה הוא מבחין בהשתנות הנשמה. ודבר זה צריך התבוננות והתבודדות שזה המדיטציה היהודית), כי מדמה שהאני מציאותו קבועה בפני עצמה ואינה משתנה, והזמן הוא רק עובר עליו. אבל תפישה זו טעות היא. אמרו חז"ל (נידה ל,ב) "שהאדם קודם לידתו צופה ומביט מסוף העולם ועד סופו", פירוש שרואה במבט האחרית ומבחין שהכל אחד ומהכל יוצא אך כבודו יתברך. אך משנולד הוא נכנס תחת הסתר הזמן שחושב שרק ההוה ישנו, והעבר כבר איננו, והעתיד עדין לא הגיע. אבל באמת אופן השגה זו משקף רק הויתנו בעולם העשיה, שהוא מקום עיצוב מהותנו על ידי בחירתנו. כל רגע נחתם בחותם העשיה, כל רגע ורגע שעובר משאיר רושמו ביצירת מהותנו, דהיינו שעל ידי תורה ומצוות נקבע ונעשה חלק ממהותנו לרוחני, וכך גם בשלילה חס וחלילה כשעובר רגע באי עשייה או בעבירה, מטביע רושמו בעולם העשיה ונקבע חלק ממהותנו בהסתר וטומאה. אותו חלק ממהותנו שמתגלה באותו רגע נקבע לאחד משניהם – לאור או לחושך על ידי בחירתנו (וכמה האדם כסיל אם לא שם לדברים אלו ונותן לזמן לעבור ולא עובד את העבודה הזו). וכשעובר הזמן הרי כבר נקבע בנשמתנו, ונשאר קיים ואינו בטל לעולם, אף על פי שהעבר נסתר ונשכח מעינינו כאילו שכבר בטל.

    והמשל לזה: מפת הארץ, שכל נקודה שעליה סימן לעיר, מכוסה בנייר שיש בו נקב אחד, כשנעביר את הנייר על פני המפה, נראה דרך הנקב עיר אחרי עיר, ונחשוב כאילו שבזמן שנראית עיר זו, לא נמצאת העיר הקודמת ולא הבאה. אבל הרי באמת קיימות כל הערים ביחד אלא שמכוסות הן, וכשיורידו את המכסה יתגלו כולן בבת אחת. כן הוא אצל האדם, שמגלים לו בכל רגע ורגע שבהווה נקודה אחר נקודה ממהותו, ושמוסתרת ממנו הנקודה הקודמת שכבר שייכת לעבר, אולם באמת היא קיימת בנפשו ואינה בטלה. וכשיבטלו מהאדם את הסתר הזמן לאחר מיתתו ויסירו את מכסה העוה"ז, יראה הכל בבת אחת. כל מהותנו הרוחנית תתגלה על כל נקודות החושך והאור שבה כחטיבה אחת. ואז יראה שהזמן לא היה לו הסתר, כי הכל הוא הויה אחת שנמצאת בבת אחת, וזה עולם הנצח שאין בו עבר ועתיד. נמצא שגדר הזמן עבורנו הוא קביעת מהותנו. והיינו האפשרת או לעשות את מהותנו מציאות רוחנית הדבקה בקב"ה, או ח"ו מציאות של הסתר, חושך ודחוי מדבקות ומרוחניות.

    דרג את התוכן:

      תגובות (9)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        15/2/09 20:21:

      פוסט נפלא !

            מחכה להמשך !

        30/12/08 12:32:

      שיבוא משיח בקרוב . נחזור בתשובה. לא נצטרך למיתה.
        29/12/08 11:27:

      צטט: ניצוץ 2008-12-29 00:05:24

      תודה על הפוסט הנפלא הזה !!!!!

      אני עוקב אחרי הפוסטים שלך ,שוב תודה לידע שאתה חולק איתנו כאן בקהילה.

      תבורך בעוד הרבה שנים של למידה ונתינה.

      ישר כוח.

      ניצוץ

       

       

      כל המטרה היא להדליק את הניצוץ החבוי

        29/12/08 10:14:
      יישאר כויח כבוד הרב ....
        29/12/08 00:13:

      צטט: הרב משה ארמוני 2008-12-28 23:45:43

      שמתי לב לסובלנות הגדולה שלך,

       רואה אותיות האור ויכולה את להיות האור שבאור, אם תלמדי גם לראות בחושך

      כי חושך+אור=ישראל

      תודה,משתדלת לראות באור גם כשחושך,אסתר

       

        29/12/08 00:05:

      תודה על הפוסט הנפלא הזה !!!!!

      אני עוקב אחרי הפוסטים שלך ,שוב תודה לידע שאתה חולק איתנו כאן בקהילה.

      תבורך בעוד הרבה שנים של למידה ונתינה.

      ישר כוח.

      ניצוץ

       

        28/12/08 23:48:

      ישר כח!
        28/12/08 23:45:

      שמתי לב לסובלנות הגדולה שלך,

       רואה אותיות האור ויכולה את להיות האור שבאור, אם תלמדי גם לראות בחושך

      כי חושך+אור=ישראל

        28/12/08 23:38:


      הגיע בזמן הזה

      הפוסט המדוייק שלך

      והאיר את התמונה של מהותינו כאן

      זמנים טובים

      שזוכים אנו לראות מכאן מעט את התמונה השלמה

      שמתגלה לנו באורו

      "ברוך ה' שהחיינו וקיימנו והגיענו

      לזמן הזה"

      תודה,אסתר

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      הרב משה ארמוני
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין