כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    עתליה שחר

    מאמר מאת עדה נעמני

    0 תגובות   יום רביעי, 4/2/09, 14:01

    עתליה שחר - בורדר


      

        בסדרת ציורים זו יוצרת עתליה שחר נופים שהמכנה המשותף שלהם הוא אותו דגם נתון, המופיע על גבי פורמאטים מוארכים צרים.

    מקורם של דגמי הבתים הללו בוילונות תחרה תעשייתיים, שנועדו להיתלות בתוך בתים בורגניים ולסמן את תמונת האושר הביתית של האדם בביתו מבצרו. מתוארים בהם בתים תמימים, משופעי גגות ובעלי ארובות – דגם אידילי של החלום הביתי כפי שמתואר בציורי ילדים.

         

    אולם האידיליה, שהמקור מבקש לסמן, מופרת. משהו קורה לבית הזה, משהו קורה לנוף הזה. עולמו הקטן, הבטוח והמגונן של האדם נמסר ע"י האמנית באופן מעוות שאינו מבשר טוב. הציור מוכתם. הנוף מפורק ומחורר.   האמנית שבה ומטביעה את הדגם כמו הייתה חוזרת על מנטרה, מטביעה ומחבלת בשלמות העיצובית , חותרת תחת התמימות ומבטלת באכזריות את היופי והשלווה שדגם הנוף הזה אמור לייצג. העבודות נוגעות במשהו אפוקליפטי מבשר רע, בלתי נמנע כנראה.

     

    לשימוש בדימוי הנוף השבלוני המשועתק, ניכוסו , השחתתו ועיוותו,   יש משמעות   פוליטית וחברתית. מכבסת הדימויים, המיוצרת על ידי התרבות הבורגנית, ואשר נועדה לספק מראה חיצוני נאה ונכון, לעורר רגשות "טובים" של אנושיות, בטחון וחום, מותקפת על ידי האמנית, מוצגת במלוא צביעותה. כל מה שמקשט הוא למראית עין. האמת העצובה מחלחלת בין סדקיו של הציור/ לא ציור, הקישוט/ לא קישוט השב וחוזר על עצמו בכל פעם בוריאציה אחרת.                                                      

              

    העבודות אקריליק ונצנצים על נייר.  
      
    עבודות אלו מתקשרות למיצב ציור "קצה" שהוצג בבית האמנים תל אביב.    קירות ריקים מקיפים מחיצת קיר העומדת בטבור החלל, חוסמת ומחלקת אותו לשניים.   נראה כי המחיצה הזאת נשתלה בתוך החלל לצרכים של בידול והפרדה. היא ארעית ועשויה להתנייד ממקום למקום על פי צרכים משתנים.

    בתוך לבו של המקום בוחרת עתליה להתערב, להצביע על הארעי המפריד והמבדיל הזה כעל עצם העניין. הצופה נדרש להקיף קיר הפרדה זה ולעקוב אחרי רצועת ציור שהאמנית מקיפה בה את המחיצה בגובה העיניים, רצועה מעגלית שאין לה התחלה וסוף.

    ציור נוף שב וחוזר על עצמו במעגל, מעין "קישוט קיר" מודפס ומטופל המתאר בתים, משופעי גגות ובעלי ארובות. הנחל הזורם לרגלי המבנים אדום ועכור,..    העבודה היא עבודת קצה. עבודת קצה מבחינה פיזית משום שהיא משתמשת באופי הטאפטי של הסטריפ (או "בורדר" בלשון מדביקי הטאפטים) ועבודת קצה מבחינה מושגית כי היא נוגעת במשהו אפוקליפטי מבשר רע, בלתי נמנע כנראה, כי "דין הבתים לשקוע, לא דין הבתים לעמוד"   (נתן אלתרמן: שיר השקר, שמחת עניים).
           
    מיצב ציור זה מהווה התפתחות נוספת בעבודות הקיר של עתליה שחר. בעבודות הקודמות השתמשה במוטיבים קישוטיים בעלי אופי אוריינטלי אותם הדפיסה/ציירה על מבנים בעלי משמעות פוליטית וחברתית - על   עמודים בבית מפלגת העבודה בגבעתיים ב- 1998 ובשתי גלריות הממוקמות במקלטים: על עמוד בגלריה פופולוס   ב-1999 , על קירות בגלריה לימבוס ב- 1996    וב-2001 . ציור הקיר החיצוני ב"לימבוס" עדין ממשיך להתקיים, לספוג ולהתהדר בנזקי הזמן. את כולם אפיינה בקורת   המושג "קישוט" והתייחסות חתרנית אל האמן   "המקשט".

    .                                                           

    כתיבה: עדה נעמני
    הסדרה "בורדר"   ומכלול עבודות מהשנים האחרונות יוצגו בתערוכה   הקבוצתית "בדוי" הגלריה העירונית כפר סבא .
      
    .
      

    מבחר תערוכות  -עתליה שחר

    2008         "רובדי זיכרון " אמנים "דור שני" לשואה, בית האמנים תל אביב, אוצרות: לוין, ברוטין.

    2007         " דור המדבר " בית האמנים ירושלים   גלריה הקיבוץ ת-א, הולנד

                   " רקמה וקליגרפיה באמנות העכשווית "    אוצר : חיים מאור  

                      אוניברסיטת בן גוריון בנגב

                   " בחירה מאונס" גלריה ברבור ירושלים, תערוכה וימי עיון.

    2005        "בור"

                   הסדנא לאמנות רמת אליהו.                     אוצר: חגי ארגוב

     

    2004          "אתה לא נראה לי רעב" אוצר: א. דביר ומיכל שמיר. גלריה      לימבוס ת"א.

                    "אוכל קדימה אוכל"   מוזיאון בת – ים      אוצר: הילי גוברין

                    "קצה" מיצב ציור   בית האמנים תל-אביב

                    טקסט: עדה נעמני     ת. יחיד

                    "ריטואלים"הגלריה לאמנות רמת השרון     אוצר:אפי גן

    2002          "האמיני יום יבוא" גלריה רוזנפלד ת"א

                    ת. יחיד "בטון מזוין" גלריה לימבוס ת"א   "התערבות בחלל"  

                     7 מטר   אורך,על הקיר החיצוני של הגלריה/מקלט    

                    קטלוג מאמר: ד"ר משה צוקרמן

     

    2001          ת. יחיד "מרחב מחייה" גלריה פופולוס ת"א

     

    2000          "אסיף רימונים"                       אוצר: יעל ויזל מוזיאון אשדוד,

                    גלריה עירונית יבנה, גלריה עירונית כפר סבא.

     

    1999          מיצב בית מפלגת העבודה גבעתיים,         אוצר: אירית לוין

     

    1998          "אמנות בפורמט קטן" גוביו איטליה          אוצר: טליה רפפורט

     

    1997          מיצב משכן אמנים הרצליה אוצר: ורדה גינוסר

                    מוזיאון לאמנות ישראלית רמת גן "הו מאמא"

                                                                  אוצר: מצקל, שפלן, אהרונסון.

                    ת. יחיד "מירקם עדין" בית האמנים ירושלים

                    תיעוד דוקומנטרי ותערוכה " הרהורים חזון"

                    גלריה אמן חדרה – ארה"ב

     

    1996          גלריה לימבוס ת"א "זמן ריקבון מר מתוק" יוזמה ואוצרות משותפת

                    גלריה לאמנות אום אל פאחם "רקמה אחרת"

                                                                     אוצר: פ. אבו שאקרה

                    גלריה לאמנות אום אל פאחם "ערבסק" אוצר:

                    טליה רפפורט.

    1995          ת. יחיד גלריה קדמת עדן ת"א "תשוקה זה דבר שאי אפשר להסתיר

                    ת. יחיד גלריה העין השלישית קיבוץ הסוללים

    1994          "כחול" בית האמנים ת"א         אוצר : יורם קופרמינץ       

      
    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      עתליה שחר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין