כותרות TheMarker >
    ';

    הספרים שזכיתי להוציא

    האדם הוא עולם קטן

    1 תגובות   יום חמישי, 12/2/09, 01:28

    האדם הוא עולם קטן

    האדם הוא עולם קטן והיודע[1] סוד נשמתו ומתכונת גופו יוכל לדעת דברי עולם העליון. כי האדם כדמות עולם קטן, והוא היה סוף הבריאה בארץ וסימנך "בגדול החל (שהוא העולם בכללותו) ובקטן כילה" (גוף האדם), ולכן כל החוקים הנפלאים הנמצאים בכל מעשה בראשית כולם נקבצו באו באדם, ומצד זה קראוהו הראשונים עולם קטן, אשר הוא המשל והדמות והחיקוי של העולם. ומתוך הבנת העולם הרוחני ומערכת הספירות אפשר להבין את האדם וכן מתוך הבנת האדם אפשר להבין את העולם הרוחני ומערכת הספירות. ויש לזה רמז נפלא כי סך כל אותיות הא,ב אם תחברם עולם 1495 שבחזרת הגלגל עולה 496 שהוא גימטריא מלכות שהוא בגימטריא דמות אדם, דהיינו אפשר להבין על המלכות מהתבוננות בסוד האותיות ובדמות אדם.
    ועל זה כותב בתיקוני זוהר (תיקון ע' עמ' קל:) וזת"ד: איברי האדם כולם מסודרים על סדרי בראשית (לפי אברי הספירות) ולכן נקרא אדם, עולם קטן, ומי שממליך את הקב"ה על כל איבר ואיבר (ע"י קיום המצוות התלויות באיברים השונים כי יש רמ"ח עשה כנגד רמ"ח אברי האדם ושס"ה לא תעשה כנגד הגידים) כאילו ממליכו על כל העולם עכת"ד.מדמיון זה מובן כי נפש האדם מופעלת ע"י הספירות הקדושות כי היא בתבניתם וגם מפעילה אותם בסוד "ה' צילך על יד ימינך", שמשמעו השגחת ה' היא כמו צל שפונה אחר המֵצֵל, וכביכול המערכת העליונה היא צל למערכת הנפש של האדם, ומה שעושה אדם למטה, נעשה דבר כנגדו למעלה הן בטוב הן להפך. ואם כן הספירות אינם דבר המנותק מההויה שלנו, ולכן מתוך הבנת הספירות אפשר להבין את העבודה הרוחנית שאנו צריכים לעשות על מנת להתעלות. וזה מה שכתוב "דע מה שלמעלה ממך" כדברי הבעש"ט (צוואת הריב"ש קכג.) דע מה למעלה ממך פירוש דע שכל מה שלמעלה - הכל ממך. 

    סוד הכתר הנעלם – אמונה שבנפש

    הכתר יש בו ג' חלקים הכתר הנעלם, שהיא סוד האמונה, עתיק יומין (פנימיות הכתר), הוא התענוג שבנפש ואריך אנפין (חיצוניות הכתר) הוא הרצון שבנפש. נתחיל ונבאר את הבחינה הראשונה שהיא הכתר הנעלם והיא האמונה שבנפש. כמו שהכתר הנעלם אינו מושג לבחינות שתחתיו כך האמונה איננה מושגת לגמרי, ולעולם יש בה ענינים לא מובנים, שאחרת אין זו אמונה אלא ידיעה.כי שהאמונה בחינת מקיף, כי היכן שנגמר השכל מתחילה האמונה כי בדבר שמשיג ומבין בשכלו ומוכח לו במופתים שכליים אין צריך לאמונה.כאשר ברא הקב"ה את העולם בתחילה היה רק אור אינסוף פשוט ממלא את כל המציאות וכדי שיהיה מקום לעולם צמצם את עצמו כמ"ש האריז"ל (עץ חיים שער א ענף ב) וזל"ק: דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות ולא היה שום מקום פנוי בבחינת אויר ריקני וחלל אלא הכל היה ממולא מן אור אין סוף פשוט ההוא ולא היה לו בחינת ראש ולא בחינת סוף אלא הכל היה אור א'חד פשוט שוה בהשוואה אחת והוא הנקרא אור אין סוף. וכאשר עלה ברצונו הפשוט לברוא העולמות ולהאציל הנאצלים להוציא לאור שלימות פעולותיו ושמותיו וכנוייו אשר זאת היה סיבה בריאת העולמות, והנה אז צמצם את עצמו אין סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע אורו ממש וצמצם האור ההוא ונתרחק אל צדדי סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואויר וחלל ריקני מנקודה אמצעית".
    ומדבריו הקדושים למדנו שכדי לתת "מקום" לעולם להתקיים צמצם האין סוף את עצמו, ובאותו מקום מצומצם נבראו כל העולמות. ושם באותו "מקום" שנסתלק ממנו האור האלוה"י הוא תחילת היווצרות הקליפות שענינם הסתר האור האלוה"י, ומשמע שמקום העולמות הוא מקום הצמצום ונוכחות אין סוף בו היא מצומצמת, בערך האין סוף המקיף, וזוהי הסיבה שחסר בעולם אמונה, כי אם היתה אמונה שלימה לא היה עולם כי לא היה מקום לבוראו, והצמצום (שהוא צמצום גם באמונה) הוא סיבת הבריאה ובלעדיו אין עולם. ומאותו[2] מקום חלל פנוי יש אפיקורסות[3] וחקירות שווא שעליהם נאמר: "כל באיה לא ישובון ולא ישיגו ארחות חיים". ואסור להיכנס לחקירות וקושיות אלו כי אי אפשר למצוא עליהם תירוץ עכשיו בעולם הזה בשום אופן, כי קיום קושיות אלו הוא ממש סיבת קיום העולם כי הצמצום היה כדי שיהיה מקום לבריאה, כי בלא זה היה הכל אין סוף ולא היה מקום לבריאה. ולכן אם היה אפשר לתרץ את אלו הקושיות והחקירות הנמשכים משם היה חוזר הכל לאין סוף ולא היה מקום לבריאה כלל, ובשכל אי אפשר לישב אלו הקושיות בשום אופן כי הקב"ה צמצם ופינה את חכמתו משם כדי שיהיה מקום לבריאה ולכן אי אפשר למצוא בהם חכמה ושכל לתרץ הקושיות, אך לעתיד לבוא יתגלה הסוד של החלל הפנוי שאי אפשר להבינו עכשיו שיש בו שני הפכים יש ואין, שבאמת לאמיתה יש בו אלהותו בהעלם גדול ואף על פי כן הוא פנוי.

    ולכן אם היה ה' יתברך מגלה הנהגתו והשגחתו תמיד שהיו הכל רואים שהוא בעצמו מנהיג ומשגיח בעולם, היה מתבטל הצמצום וההסתרה של חלל הפנוי והיתה מתבטלת הבחירה והיה מתבטל העולם לגמרי.

     אמונה בפשיטות ותמימות

    ואם כן נקודת האמונה לא ניתנת להוכחה מוחלטת והיא מעין חור שחור שתמיד נמצא, ככל שהאדם מתעלה הוא יותר מבין את החוסר שלו ולכן בידיעת מציאת השם ית' אמרו תכלית הידיעה שנדע שלא נדעך[4].האמונה היא בבחינת מקיף וכשמשיג דרגת אמונה זו, הופך המקיף לפנימי, ומקבל מקיף גבוה יותר, וכן על זה הדרך.  ולכן מעל הדרגה של הידיעה חייבת להיות דרגה של אמונה בפשיטות ותמימות אמונה ללא שאלות בחינת "אשרי העם שככה לו", דהיינו כששואלים יהודי האם אתה מאמין? והוא עונה בטח!! ואז שואלים  אותו למה? והוא עונה: ככה!!, הוי "אשרי העם שככה לו", וככה הוא ראשי תיבות כתר כל הכתרים. שככה גימטריא משה. 


    [1] עפ"י אבן עזרא (שמות כה, פסוק מ).
    [2] עפ"י "ליקוטי הלכות" לרבי נתן מברסלב (הלכות כלאי בגדים הלכה ג).
    [3] עיין ב"פרי עץ ארמוני (ח"א קפ"ד) בנושא "קין הוא בחינת האפיקורסות של החלל הפנוי".
    [4] כתב ה"כלי יקר" (שמות כה, י) וז"ל: ולכן היו כל אמות הארון שבורות באורך וקומה ורוחב כנגד ג' דברים העומדים כנגד משיגי החכמות והם, קוצר דעת המשיג, ועומק המושג, ואורך ההצעות, כי הקומה היינו העומק כי עמוק הדבר מי ימצאנו והוא עומק המושג, והרוחב עומד כנגד קוצר דעת המשיג, והאורך היינו אורך ההצעות. וכמ"ש (איוב יא ח) "עמוקה משאול מה תדע" וכתיב (שם יא ט) "ארוכה מארץ מדה ורחבה מיני ים". 
    דרג את התוכן:

      תגובות (1)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        12/2/09 10:26:


      תענוג על הבוקר, כל אות ואות שברא הקב"ה יש לה תפקיד ומשמעות, כמה דברים נפלאים .

      הכל יש לנו בתורה.

      אינסוף

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      הרב משה ארמוני
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין