כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    מה חושבים בכת האיימיש על תרבות הצריכה

    0 תגובות   יום שבת, 14/2/09, 22:16

    חדירת רעיונות וטכנולוגיות – השקפות שונות מתוך ומחוץ לחברה

     

     

    לרעיונות וטכנולוגיות תהליך חדירה שאפשר לאפיין בחמישה שלבים: הראשונים לאמץ הם ה'חדשנים', אלה שחשופים להמצאות ורעיונות חדשים ובעלי פתיחות מספקת כדי לנסות אותם. אחריהם מגיעים ה-early adopters, אלה מובילים חברתיים, פתוחים לרעיונות חדשים אם כי זהירים יותר.

     

    הקבוצה הבאה לנסות את הטכנולוגיה נקראת 'הרוב המקדים', אלה אנשים שהמאפיין הבולט שלהם הוא בריבוי קשרים חברתיים לא פורמליים. אחריהם מגיעים אנשי קבוצת 'הרוב מאחר', אלה אנשים חשדניים יותר, מסורתיים, ממעמד כלכלי נמוך, שיאמצו טכנולוגיה רק כאשר היא הופכת ל-main stream.

     

    לבסוף, האחרונים, הקרואים 'המתמהמהים', הם אנשים ששכנים וחברים הם מקורות המידע העיקריים שלהם, הם יאמצו טכנולוגיה או רעיון רק כאשר הוא יראה להם 'מסורתי'. מאפיין נוסף ומעניין בהם הוא שהם נרתעים מחובות.

     

    על פי מודל חדירת רעיונות וטכנולוגיות של רוג'ר אברט.

     

    אין פה נקיטת עמדה, כל קבוצה היתרונות והחסרונות שלה, ולכל קבוצה תפקיד חברתי חשוב. המודל הזה מעניין בדיוק בגלל שהוא מדגיש חמש נקודות מבט שונות כלפי טכנולוגיה חדשה. מי שמצליח להרחיב את הפרספקטיבה שלו בוודאי יצא נשכר.

     

    מחוץ לחברה הנורמטיבית קיימות קבוצות שונות שלהן אידיאולוגיה ביקורתית כלפי אימוץ טכנולוגיות וכלפי צריכה בכלל. הקבוצה המפורסמת ביותר היא כת האיימיש שנודעת בהתעקשות שלה לרכב בעגלות סוסים, לגדל זקנים לבנים ארוכים, וללבוש שמלות מהמאה ה-19.

     

    מעבר לסטיגמות שספגנו על כת האיימיש מדובר בקבוצות מאוד מגוונות. השמרניות ביותר דוחות מכל וכל את השימוש בחשמל, ואף במערכות מים וביוב. הפתוחות יותר מאפשרות שימוש במכשירים שעובדים על סוללות ואף מסכימות בהסתייגות לבעלות על מכוניות.

     

    העיקרון המנחה של האיימיש הוא לעודד קהילתיות על פני אינדיבידואליות. טכנולוגיה תקבל אישור ממועצות הזקנים אם היא הוכיחה שהיא לא פוגעת בקהילתיות. מכוניות מעודדות נסיעות מרוחקות מהקהילה, קניות באאוטלטים במקום קניות מקומיות, טיולים באזורים מרוחקים במקום בכפר וכן הלאה. לכן מכוניות הן מוקצה בקרב רוב קהילות האיימיש.

     

    אבל טכנולוגיות כן חודרות לקהילה, סלולרי למשל. רוב מועצות האיימיש עדיין לא גיבשו דעה סופית לגבי הטכנולוגיה ולפיכך היא בשימוש על ידי החדשנים וה-early adopters בקרב האיימיש. הם בוחנים את הטכנולוגיה וכאשר תהיה פסיקה כל הקהילה תתיישר לפיה.

     

    קוין קלי שכתב מאמר נפלא על יחס האיימיש לטכנולוגיה מסכם:

     

    1. האיימיש לא נרתעים מלומר לא לטכנולוגיה. הם מחרימים יותר מאשר שהם מאמצים.

    2. הם בוחנים טכנולוגיה על פי ניסיון ולא על פי תיאוריה.

    3. הם מאמצים טכנולוגיה רק אם היא מחזקת את המשפחה ומקטינה את התלות שלהם בעולם החיצון.

    4. ההחלטה היא קהילתית ולא אישית.

     

    תודו שיש משהו מרענן בהתייחסות שלהם אל תרבות הצריכה.

    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון