כותרות TheMarker >
    ';

    מעובד מתוך חוברת "מפעלי הצדיק" אודות הרה"ג חיים בן ר' משה חג'בי זצוק"ל - RABBI CHAIM BEN MOSHE CHAJBY kabbala


    חוברת "מפעלי הצדיק" הופצה ב 4000 עותקים לשם שמים ולזיכוי הרבים, ללא תשלום.
    חוברת זו יצאה לאור והודפסה לראשונה בכמות 4000 עותקים בחודש תשרי שנת תשס"ז 2006.

    הפקה ליקוט כתיבה ועריכה ישי חג'בי, נין לרה"ג. כל הזכויות שמורות למחבר הנ"ל המוציא לאור.

    * כל החומר שפורסם ויפורסם באתר זה, ברשות המו"ל.

    kabbalah.cafe.themarker.com

    ארכיון

    המקובל המשורר רבי שלום שבזי זצוק"ל זיע"א

    5 תגובות   יום חמישי, 5/3/09, 18:08

     

    צדיק יחיד בדורו - רבי שלום שבזי - ביוגרפיה
     
    אִם נִנְעֲלוּ דַּלְתֵי נְדִיבִים דַּלְתֵּי מָרוֹם לֹא נִנְעֲלוּ
    אֵל חַי מְרוֹמָם עַל כְּרוּבִים כֻּלָם בְּרוּחוֹ יַעֲלוּ
     
    בשיריו ניכרת בקיאותו בתחומים רבים - תלמוד, מדרש  והלכה, קבלה,פילוסופיה,אסטרולוגיה ואסטרונומיה.
    רבי שלום שבזי (שלום בן-יוסף שבזי)מכונה גם שׁלֵם,היה מגדולי חכמי תימן גדול המשוררים של יהדות תימן וישראל.
    והרב יחיא קורח בספרו משכיל דורש עמ' רי"ד מכתירו בתואר "גאון בני תימן".
    נולד ליד העיר תעיז (בישוב נגד אלוליד) בשנת 1619 כך כתב בספרו "חמדת ימים" בפרשת בלק) וכשעבר לישוב שבז נוסף לו הכינוי "אלשבזי".
    מצבו הכלכלי של רבי שלום שבזי לא שפר עליו, וכל ימיו חי חיי עוני ומחסור. ביטוי למצוקתו אפשר למצוא ברבים משיריו. כרוב בני מחוזו עסק גם רבי שלום שבזי במלאכת האריגה, אך כאמור חי חיי עוני ולא פעם נאלץ להסתופף בבתי ידידים ונדיבים.

     

    עקב השתוקקותו לתורה ולחכמה הירבה לעלות לצנעא בירת תימן שם היה רגיל לשאת ולתת עם חכמי העיר בתורה, בעיקר ידועה ידידותו הרבה עם ראש רבני צנעא ה"ה הרב סעדיה דריין (חיבר פירוש חשוב על משנה תורה לרמב"ם,אך רובו אבד) אליו כתב שיר הפותח במילים "אהוב ליבי נשיא הדור בעירו אשר הגה בתורה התמימה". שירתו של רבי שלום שבזי הושפעה מתורת הנסתר ולרבים משיריו יש גוון מסתורי וסימלי, אולם הרב שבזי עסק גם בפילוסופיה כפי שהדבר ניכר בשיריו ובספרו "חמדת ימים" על התורה. שירי הרב שבזי הם בעיקר שירי קודש שירים המבטאים את הקשר הניצחי שבין עם ישראל והקב"ה.
    אמנם,יש מעט שירי הלל לנכבדים יהודים ומוסלמים, שירי פולמוס ושעשוע,אך בכולם חבויים רמזים או מוסר השכל.
    שירתו של רבי שלום שבזי נדפסה לראשונה בכלכותה שבהודו בשנת תרט"ז -  1856, והיא משמשת נושא למחקר וללימוד גם בקרב לומדי תורה וגם בקרב חוקרים מן האקדמיה.
    שירתו של שלום שבזי מציינת שינוי ותמורה בהתפתחות השירה של יהודי תימן: גזירות השליטים  וקשיי החיים של יהודי תימן השפיעו על תוכני השירה ועל לשונה, ושירתו של שבזי הייתה ביטוי לסבלותיהם של יהודי תימן בני דורו ולכיסופיהם לגאולה. שירתו של שבזי היא שירה דתית ומוסרית

    גלות מוזע
    בשנת התל"ט (1679) גזר האימאם אלמהד בן חסן אלקאסם שמד על יהודי תימן, אך לבסוף הומרה הגזירה בגירוש. באותה שנה יצאו יהודי מרכז תימן לגלות במדבר מוזע (מהלך אחד עשר יום דרומה- מערבה מצנעא) גלות שנמשכה כשנתיים ימים. רק כשליש מן הגולים זכו לחזור לבתיהם, והשאר נספו בגלות, ברעב, בצמא, בחוליים ובמגפות.

    חלק גדול מחיבוריהם בהלכה הועלה באש, וכתוצאה מכך נשתכחו רבות מתקנות תימן, דבר שקבע תקופה חדשה בתולדות יהודי תימן. כגדול המשוררים וכעד ראייה לגלות זו, קונן ר' שלם על שבר בת עמו. הוא הקדיש לה שלוש קינות: אחת בעברית - "מהמון קמי שחתי", ושתיים בערבית - "וצלנא האתף אלאלחאן" ו"אב שמעון יקול יא מרסלי".


    שירתו
    עד כה ידועים למעלה מ-500 שירים ופיוטים שכתב ר' שלם שבזי. לרוב הם מוקדשים לנושאים האופייניים לשירת קודש, אך רק חלק קטן מהם נועדו לאמירה בבית הכנסת. בשירתו חוזרים הנושאים כנסת ישראל, התורה והעולם הבא, אך בליבה ובנשמתה של שירת שבזי עומדת שירת הגאולה. בזכות שירה זו התעלה ר' שלם ביהדות תימן למדרגתו של ר' יהודה הלוי בקהילות ספרד.

    הדימויים שבהם הוא מדמה את עם ישראל ואת אלוהיו שאובים משירת ימי הביניים, והם נשענים על הדימויים היסודיים של יחסי אוהב ואהובתו ואב ובניו.

    שירים רבים מוקדשים לאירועים ולאישים במקרא.חטיבות אחרות כוללות פיוטים לשבתות ולמועדים, שירי חתונה וברית מילה ושירי מוסר ותוכחה, שמהם עולה דמותו החינוכית וההנהגתית של ר' שלם.

    שירתו של שבזי יונקת מספרות ישראל לדורותיה וביחוד משירת ספרד ומשירת תימן שקדמה לו.

    בשירי שבזי ניכרת ידיעה בתלמוד, בפוסקים, בקבלה ובפילוסופיה. הנושאים הפילוסופיים מסודרים כשאלות הפונות לחכמי דורו בענייני הבריאה, תחיית המתים והעולם הבא. מעטים ביצירתו שירי החול. החשובים שבהם הם שירי ויכוח (בערבית) בין נדיב לכילי, בחור לזקן, גוף לנפש וכד'. הוא עסק גם באסטרונומיה ובאסטרולוגיה ושלט היטב בערבית, שבה - לצד העברית והארמית – יצר, ובספרות האסלאם. התמצאותו באסלאם באה לידי ביטוי במונחים האסלאמיים המובהקים המשובצים בשיריו.


    לשונו של שבזי, לשון חכמים פשוטה ובהירה, משוחררת מהמליצה המקראית ומלשונה המסולסלת של שירת ספרד.

    בשירת שבזי שולטות ארבע צורות:

    הנשיד- שיר קצר שבו נחלק כל בית לדלת ולסוגר.

    השירה- הדומה לנשיד אך ארוכה ממנו.

    ההלל- הנאמר בין שירה לשירה.

    הפיוט- הנועד לאמירה בבית הכנסת בדרך כלל ביום הכיפורים.

    מלבד קובץ שירי הקודש שלו (ה"דיואן"), כתב ר' שלם חיבורים נוספים:

    א. "צרב אלמרל" (ספר החול)- ספר העוסק בגורלות

    ב. "כתב אלזיג"- ספר העוסק באסטרולוגיה

    ג. "חמדת ימים"- פירוש קבלי-מדרשי על התורה

    רבה היתה השפעתו בצורה, בסגנון ובנושאים על משוררי תימן המאוחרים.


    רבי שלום שבזי - האגדה
    אגדות רבות נרקמו אצל יהודי תימן על רבי שלום שבזי. מוכרים מעשי נסים שפעל להגנת עמו ולהצלת חולים אנושים אשר אפסה כל תקוה לחייהם. בו ובתפילותיו נעזרו בחורים שרצו לשאת נשים, עקרות שלא נפקדו שנים רבות, ואחרים שפעל להצלחתם ולרפואתם. ידוע גם שחולים נדכאים ושבורים ובעלי נדרים למיניהם מכל רחבי תימן היו פוקדים את קברו של ר' שלם שבעיר תעז במחוז הולדתו בדרום תימן. על אף תנאי התעבורה הקשים והדרכים המשובשות, הם היו עורכים "זיארה" (-ביקור), כדי שיובא בזכותו מזור למכאוביהם. רגילים היו לומר "יצירו יזורו מרי סאלם" (הולכים לבקר את רבי שלם). ועוד מספרים שה"סיף" אחמד חמיד אדין, בנו של האימאם יחיא חמיד אדין, שמלך בתימן בתקופה שלפני עליית היהודים משם, בעט בקברו של ר' שלם בחמת זעם מתוך זלזול, ונתייבשה רגלו, ולא יכול היה להזיזה, עד אשר ביקש את מחילת הרב המנוח, ושב ורפא לו.

    לשבזי היו שני בנים ושתי בנות. בנו שמעון היה משורר ונחשב יורשו הרוחני
    בנו רבי יהודה נפטר עוד בחיי אביו; בתו שמעה נתפרסמה במעשי נסים שאירעו על ידה, וקברה מקודש עד היום; על הבת מרים לא ידוע דבר.

    השפעתו הרבה של רבי שלום שבזי על יהודי תימן נבעה לא רק מכוחו כמשורר, אלא מהביטוי הנאמן שהשכיל לתת לסבלותיהם ולכיסופיהם של בני דורו בתקופה הקשה, ימי גזירת העטרות (1667) וגלות מוזע.
    שירה [ע"פ מהדורת סרי וטובי]
    (לפי סדר א"ב)
    א. אב שמעון יקול יא כאלקי
    ב. אב שמעון קאל קלבי
    ג. אבדא בתוחיד רבי
    ד. אבי יהודה יעודד
    ה. אבני יקר
    ו. אגיל ואשמח... ברוך
    ז. אגיל ואשמח... נפלו
    ח. אדון הכל מחייה
    ט. אדון עולם יסוד
    י. אדון עולם ענני בתפלה
    יא. אהבת הדסה על לבבי
    יב. אהבת רעיה רצוני
    יג. אהוב לבי בהר סיני
    יד. אהוב לבי שמח
    טו. אהיה אשר אהיה
    טז. אודה לאלי כונני
    יז. אזכיר שבח צורי
    יח. אזכיר שבח צורי
    יט. אייהו אלחצן אלמסמא
    כ. איומה את פני דודך
    כא. איומה בהר המור
    כב. איומה המשי
    כג. איומה לדוד חכי
    כד. איומתי תעורר הישנים
    כה. איילת חן
    כו. אל המרומים על תהלה
    כז. אלאה אלכל ויא רב אלגלאלי
    כח. אלבס אלנור קטר אלתרייא
    כט. אל חי יפרוש
    ל. אלהים אשאלה יוצר מאורים
    לא. אם אשמרה שבת
    לב. אם תחפצה בן איש
    לג. אם ננעלו
    לד. אמור לגלעד הבכור
    לה. אמלל שיר
    לו. אמת אתה חתננו
    לז. אני אשאל שבח האל
    לח. אסאלך יא חור אלגנאני
    לט. אפתחה שיר בשדי מחסי
    מ. אקווה חסדך
    מא. אקף יא צבי אלבר
    מב. ארץ ושמיים וחילם
    מג. אשביעך דודי
    מד. אשאל אלהי יגאלה שבויים
    מה. את בין עצי עדן
    מו. בוא לשלום חתן
    מז. בחג הסוכות שמחו בנים
    מח. בחירי אל ראו
    מט. בידך כוס קחה
    נ. ביום שבת אשבח
    נא. ביעלת חן יחידתי דבוקה
    נב. בליל שמורים
    נג. בצל הסוכה
    נד. ברק בריק אלחמא
    נה. דברי שיר יחידה
    נו. חוס אלהי ממעונך
    נז. חתן תנה הודך
    נח. חתני מה מאד יקרה מנתו
    נט. טיר אלגון יבאת יחדי
    ס. יא טיר אלבאן
    סא. יא כל יא מחבוב
    סב. יא מחיי אלנפוס
    סג. יא קום אתאנא טרס
    סד. ידידים נחמדים
    סה. ידעתני בטרם תצרני
    סו. יום אזכרה חטאי
    סז. יום מתן תורה
    סח. יום שבת תשמח מאד נפשי
    סט. יושב בכסא הוד
    ע. יפה נוף משוש תבל
    עא. ישקף אלהים
    עב. לבבי יחשקה עפרה
    עג. לך דודי אני משתאק
    עד. לנר ולבשמים נפשי מייחלה
    עה. לפלח הרמון
    עו. לקראת שבת
    עז. מהדר חתן וכלה
    עח. מי כמוכה אלהי ישראל
    עט. מי נשקני ואני גולה וסר
    פ. מי נשקני מנשיקות אהבה
    פא. משוך החן
    פב. סוכת שלומך
    פג. סעי יונה ושמעיני
    פד. ספרי תמה תמימה
    פה. על אהבתך אשתה גביעי
    פו. פזע קמר אלבאן
    פז. קאל אלאדיב אללה אלאכבר
    פח. קאל אלאדיב נומי תשרד
    פט. קול דודי ודודי דופק
    צ. קריה יפהפיה
    צא. ריח הדס עלה
    צב. רצה שיחי
    צג. שבח אל חי
    צד. שבח אשיר ואודה ואהלל
    צה. שבח אשיר כפי קוצר לשוני
    צו. שבת מנוחה היא
    צז. שדי אמור נא די
    צח. שלום לבוא שבת
    צט. שלומות ידיעו
    ק. שמח דודי
    קא. שמחו ועלצו כל בני אפרים
    קב. שמח האל ענני בתפילה
    קג. שמעתי מפאתי תימן
    קד. שער אשר נסגר
    קה. שר היקר
    קו. תן אשישה לי ידידי
    קז. תנו תודה לאל

     

     

     

     

     

    סיפורים ומעשי חכמים מתוך חוברת "מפעלי הצדיק"

    אודות הרה"ג המקובל רבי חיים בן ר' משה חג'בי זצוק"ל זיע"א.

    ממעשיו ופעולותיו של הצדיק המקובל רבי חיים בן ר' משה חג'בי זצ"ל זיע"א 

     kabbalah - RABBI CHAIM BEN RABBI MOSHE CHAJBY

     

     

    ספר התורה הקדוש – מעשה בספר " אליהו" ורבי חיים בן ר' משה חג'בי זצ"ל  זיע"א

       http://cafe.themarker.com/view.php?t=786797

     

           

       " חיית מן אלמות – תחיית המתים "

      http://cafe.themarker.com/view.php?t=1116532

     

     

    הגוי והרובה – מעשה שהיה בחג הסוכות

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=670258

     

     

    מרפא לחולה

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=596455

     

     

    הנערה "המאובנת"

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=545701

     

     

    גשמי ברכה

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=531173

     

     

    השור יסקל

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=523488

     

      "המחלוקת בין חכמי חג'בה"

      http://cafe.themarker.com/view.php?t=997452

     

     

    "המזיקה – על יד המעיין"

      http://cafe.themarker.com/view.php?t=926508

     

     

    הנכד והחמור

       http://cafe.themarker.com/view.php?t=797743

     

     

     

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (5)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/4/09 21:39:

      פוסט יפה

      כאחת שגדלה על שירי שלום שבזי

      יכולה לומר אני שיש לי את הדיוואן-ספר השירים

      שהצגת כאן ואני משתדלת בערב שבת לשיר מתוכו לילדיי


       

      ביקרתי אותו בהילולה שלו,

      תודה על הפוסט המחכים

      יעל

       

       

        7/3/09 21:16:

      אשרייך על הפוסט

      שבוע טוב ומבורך וחג שמחנשיקה

        7/3/09 20:46:

      כוכב*
      שבוע טוב ומבורך.

      תודה שאתה מזכה אותנו..

      שיר של הצדיק...ר' שלום שבזי  זיע"א

        7/3/09 20:37:


      כוכב של שבוע טוב ומבורך

       

      ברכה והצלחה.

       

      פרופיל

      קבלה וסגולות
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין