כותרות TheMarker >
    ';

    מנון

    דיאלוג מעבר, בין הדיאלוגים המוקדמים לדיאלוגים האמצעיים. יש לו ארבעה חלקים. חלקו הראשון במבנה של דיאלוג סוקרטי: יש שאלה של סוקרטס ושלשה ניסיונות של מנון לענות ללא הצלחה . לאחר שלשה הניסיונות, הדיאלוג ממשיך ומוצגת בו תזה חיובית.
    הטענה של סוקרטס היא שלמידה היא בעצם היזכרות.

    חלק שלישי – להשתוקק ליפה ולהשיגו

    21 תגובות   יום שבת, 7/3/09, 19:41
    הגדרה שלשית : להשתוקק ליפה ולהשיגו (ע 424) . סוקרטס מיד קושר בין היפה לטוב ומנון מסכים אתו. ואז שואל סוקרטס, הרי לא אפשרי שאדם ישתוקק לרע, ואם הוא  משתוקק לרע, זה יקרה כאשר יחשוב בטעות את הרע לטוב. שיטה אינטלאקטואליסטית – אם אדם יודע שדבר מסויים הוא רע אז הוא לא יעשה דבר זה. כך מתקן סוקרטס את התשובה לגרסא: הסגולה הטובה היא היכולת להשיג את הטוב. (ע' 426).  לשאלה מהו הטוב עונה מנון שעושר ומשרות וכו' הם טוב. אבל סוקרטס מקשה – הרי לא בכל תנאי השגת עושר היא סגולה טובה, רק אם היא נעשית בחסידות ובצדק ולא כאשר היא נעשית בגזל. יתר על כן  : לעתים הטוב הוא לא לעשות עושר בגלל שהעושר יעשה עוול. ואם כך הסגולה הטובה היא לא להשיג עושר אלא לעשות צדק וחסד וכו', אולם כבר ראינו שאלו פרטים של הסגולה הטובה ואינם ההגדרה הכללית. חזרנו אם כך להתחלה.
    דרג את התוכן:

      תגובות (21)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/8/10 17:49:
      תודה מעניין מאד
        10/6/10 18:02:

      תודה על פוסט מעורר

      חשיבת מעמקים!

      לענין ושלא לענין, הגיע

      העת שהאדם יביט במראה ויסיר

      את הצעיפים שעוטפים אותנו, כמגנוני הגנה

      כדי שלא  נבחן את רמתנו הנמוכה-ערכית מוסרית.

        30/3/10 16:10:

      סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורודפהו.

      שיטה אינטלאקטואליסטית – אם אדם יודע שדבר מסויים הוא רע אז הוא לא יעשה דבר זה.

       

      לא בהכרח, הרי תמיד יש אנשי הדווקא, אם זה רע - אותו אעשה, ואז לי יהיה טוב - אגואיסט :)

        17/11/09 15:11:
      סופרסטאר
        13/11/09 10:52:

      הירהורים שלי בעקבות מה שכתבתם פה:

       

      מאחר והיופי הוא בעיני המתבונן ואין לו ערך אבסולוטי, אובייקטיבי המצוי מחוץ לאדם וגם העושר הוא כזה הרי שהלופים הם פנימיים ותלויים ועומדים באופן שבוא אדם יגדיר לעצמו את המושגים.

       

      היכולת לעבור מידי פעם מעצם ההשתוקקות להתבוננות בה היא גם בסדר:)לא? 

        7/11/09 22:08:

      איך אתה מנסח את הלופ הלוגי בטענות ?

       

      יופי הוא טוב

      עושר הוא טוב

      השגת עושר טובה

      השגת עושר בגזל לא טובה

       

      מה מצדיק את הטענה הראשונה ?

      העובדה שקיים לאדם יצר המושך אותו ליופי ?

      ואיפה הלופ ? איפה התחלנו ?

       

      ככלל אני מעדיף את אימרתו של שלמה:

      שקר החן והבל היופי.

       

      יופי הוא לא טוב.

      יופי הוא יופי.

      טוב הוא טוב.

       

        14/10/09 20:00:

      צטט: .sedrik 2009-03-20 19:47:11

      *

      חזק הסוקרטס הזה!

       

       

      *
        6/9/09 07:59:


      מרתק!

      הגעתי אליך במקרה ונשארתי לקרוא את הדברים המעניינים.

      תמשיך לספר?

        23/6/09 19:02:

      מסכימה*
        2/5/09 01:26:

      ע"פ ראובן, הסגולה הטובה היא כול מה שאחד מאמין שהוא איכותי בשבילו עצמו.

      צוחק 

        13/4/09 09:01:
      *
        3/4/09 22:32:

      משתוקקת לפוסט הבא
        29/3/09 12:29:

      ואהבת לרעך כמוך

      ואף אחד לא רוצה לעשות רע / עוול  לעצמו

      או כך אנו מאמינים.

       

      תנו חיוך הכל לטובה

       

        28/3/09 18:42:

      למרות החזרה להתחלה וחוזר חלילה, עדיין מסכימה עם:


      הסגולה הטובה היא לא להשיג עושר אלא לעשות צדק וחסד וכו'.

        28/3/09 17:52:


       להשתוקק ליפה ולהשיגו

      וכל אחד יגדיר מהו החלום שלו,

      ישתוקק אליו וישיג....*

        28/3/09 10:29:


      הוא בסדר סוקרטס הזה

      רק חבל שלא ידע לשתות כמו שצריך

        25/3/09 09:38:

      להשתוקק......(:

      פה אולי ההבדל הגדול בין הפילוסופיה היוונית

      לבין אלה של המזרח.....המטיפות ל"אי השתוקקות"

      כערך העליון.....(:

      ובאמת.....הרי ההשתוקקות יש בה כל כך הרבה שלילי....

      השתוקקות ליפה ולטוב.....

      הרי ברור....( לי )  שאין שום קשר בין יופי לטוב.

      כל כך הרבה השתוקקתי דווקה לרע.....((:

      כבר אמרתי שעדיף שלא להשתוקק...????.....((:

      אוהב פילוסופיה.....

      אוהב מערכונים של הגשש....(:

      "קרקר נגד קרקר"....((:

        22/3/09 19:53:

      אני מסכים עם עמיתי מלמעלה על הקשר המתבקש עם משל המערה.

       

      השאלה נותרה עומדת.

       

       

        20/3/09 19:47:

      *

      חזק הסוקרטס הזה!

        16/3/09 09:50:

      ומה שהוא טוב, פידרוס, ומה שאיננו טוב – הזקוקים אנו לאי מי שיורינו דיעה בכגון אלה... 

      יש להניח שאפלטון, באמצעות בא כוחו סוקרטס, נוטה לענות בחיוב כמתבקש מתורת האידיאות. כל מה שמהותי לחיים האנושיים ניתן לידיעה. הסטיה מוסברת כאי ידיעה ותו לא. ומכאן הצורך בפילוסופיה הוא קודם כל מוסרי באופיו, אם כי מוזר איך המסר הובן להפך לאורך ההיסטוריה.

      בעיה זו נמצאת במסגרת משל המערה וקשורה לחולשת הראייה האנושית. במובן זה אפלטון איננו אלא אופטומטריסט על השואף לקבוע לאדם את המספר הנכון. תמורת העדשות הוא מציע את המסגרת בחינם.

       השאלה הפתוחה היא מה גורם לנו להישאר במערה אלפיים חמש מאות שנה? 

      ארכיון

      תגיות

      פרופיל

      ארנון ברק
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין