כותרות TheMarker >
    ';

    פסק זמן

    מחשבות והגיגים
    העולים בהנף מקלדת

    פוסטים אחרונים

    מהפכה פמניסיטית בחצר המלוכה

    18 תגובות   יום שבת, 7/3/09, 20:39

    מגילת אסתר מציגה  דמות של מלך רופס, אשר חלק מפעולות הראוותנות של מעמדו, בא לביטוי בדרישה להביא את ושתי ולהציגה לנוכח כל השרים העבדים ושאר העם.סירובה המוצדק  של ושתי להיות כלי שרת בידי גחמותיו עולים לה בחייה ובחצר המלך, כל השרים והעבדים מנצלים את העניין ומקדמים יוזמה להביא את המלך לחתום על צוים המורים להשתיק את קולה ורצונה של האישה. הדרך הקלה בה הם מצליחים להעלות עניין זה מלמדת הרבה על דפוסי התרבות והחברה ועל רפיסותו של המלך. הטענה המושמעת היא: כי סירובה של ושתי יוצר תקדים המערער שלטונו הבלתי מעורער של הבעל, ומחמת כך .הנשים ימצאו עניין " להבזות את בעליהן". אשר על כן  מתקבל חוק בצו של מלכות " להיות כל איש שורר בביתו" כלומר, שילטון בלעדי ומוחלט על האשה הופך להיות לחוק יסוד, שהפרתו תגרור סנקציה עונשית של מוות.  תמונה עגומה זו חוזרת גם בהמשךכאשר חמת המלך נרגעת והוא  מצטער במידה מסויימת על הריגת ושתי, אזי יועציו  לא מהרהרים באפשרות לשנות את החוק ואת דין המוות שחל על הנשים, אלא למצא למלך אישה אחרת  שתעמוד תחת אימת השילטון הזו. וגם כאן התיאור המופרז של בדיקת הנשים, והכנתם וההדגשה על השמירה שלהם אצל שומר הנשים, מציגים  את דמות הנשים כאובייקט לגחמותיו של המלך ושל אנשי חצירו. היה מקום להניח שמציאות קשה ועגומה זו, נמצאת רק בצד אחד של המתרס, אך מסתבר שגם לגבי מרדכי ואסתר, יש הד לרישומים הללו.  מרדכי שהיה דודה וגם אביה המאמץ של אסתר, הוא זה שדואג לכך שאסתר תהיה בין אותן הנשים שיעברו את הבדיקה להיות אצל המלך,  ואף פוקד עליה להסכים לכך. אלא שהוא מנמק זאת בנימוק של תועלת לאומית דתית " ומי  יודע אם לא לעת כזאת הגעת למלכות" במילים אחרות הוא אומר לה, נסתרות דרכי ההשגחה העליונה, ולכן  בהחלט ייתכן שמשימה זו היא דרישה של ההשגחה העליונה, כדי שדרכך יוושע העם. לשון אחר:, גורל האומה נופל על צווארך. בהתחלה אסתר נשמעת למרדכי ונוטלת על עצמה את התפקיד להיות בבית המלכות, אך בד בבד היא מגלה את עצמאותה, ופועלת בהתאם לתבונתה ומחשבתה, ובכך היא  הופכת את הקערה על פיה. את היוזמה לדבר עם המלך על המן היא עושה  ביוזמתה שלה. כמו כן,  היא זו  שמבקשת לערוך את המשתה עם המן, גם הצום זהו ביוזמתה שלה "וצומו עלי" נראה לי כי ההדגשת הדרישה וצומו עלי באה להמחיש זאת. כי אין כאן נימוק של תועלת דתית  אלא עצם עובדת היותה אישה . מסתבר, כי בסופו של עניין היא מצליחה להביא את המלך לבצע את כל מה שהיא אומרת. בעצם חל כאן מהפך, ואותם עבדיו של המלך, הופכים להיות המבצעים והמריצים את פקודת אסתר המלכה. השינוי שחל בא לביטוי בהשפעתו לדורות. המגילה נקראת על שמה, מגילת אסתר, ואף הצום שנקבע לדורות נקרא בשם זה תענית אסתר.אם כן העניין הזה של ונהפוכו עשוי להתפרש גם במסגרת של מהפכה מעמדית של האשה.
    דרג את התוכן:

      תגובות (18)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        10/3/09 11:15:

      צטט: choco-light 2009-03-09 01:57:50

      סירובה של ושתי היה כמובן מוצדק,זו הדרך המרדנית והמבזה שבה נקטה שהביאה לתוצאה הפוכה.

      במקרה שלה, אף מלאך לא מנע את סופה המר.

      אסתר לעומתה, אישה מלכה אמיתית, עשתה זאת בסבלנות ובחכמה.

      כנראה שלמלכה ראויה עם מטרה נעלה, גם השגחה עליונה באה לעזרה.. 

      העיקר שהיה הפי אנד. פורים שמיח!

      (ו.. אחשוורוש באמת היה רופס משהו..)

      למרבה הצער תוצאה מרה בגלל רפיסותו של המלך

      כפי שזטו מתוארת במגילה

      ונקודת מבט יפה העלית בתגובתך

      תודה לך ופורים שמח לך

       

        9/3/09 01:57:

      סירובה של ושתי היה כמובן מוצדק,זו הדרך המרדנית והמבזה שבה נקטה שהביאה לתוצאה הפוכה.

      במקרה שלה, אף מלאך לא מנע את סופה המר.

      אסתר לעומתה, אישה מלכה אמיתית, עשתה זאת בסבלנות ובחכמה.

      כנראה שלמלכה ראויה עם מטרה נעלה, גם השגחה עליונה באה לעזרה.. 

      העיקר שהיה הפי אנד. פורים שמיח!

      (ו.. אחשוורוש באמת היה רופס משהו..)

        9/3/09 00:47:

      צטט: ש פ י 2009-03-09 00:42:53


      כל מילה מלמיליאן.

      יחי הפמיניזם שנתן לנשים זכויות.

      אחרת, כל הוצאות ההורג האלה של הנשים,

      הגברים היו נשארים לבד ו"מזיינים" בובות מין.

      מזל שהעולם התעורר.

       

       

      בסופו של עניין הפיקחון גבר

      על העיוורון. וטובב שכך

      ותודה לך על תגובה

      הספוגה בשפיות נהדרת

        9/3/09 00:42:


      כל מילה מלמיליאן.

      יחי הפמיניזם שנתן לנשים זכויות.

      אחרת, כל הוצאות ההורג האלה של הנשים,

      הגברים היו נשארים לבד ו"מזיינים" בובות מין.

      מזל שהעולם התעורר.

       

        9/3/09 00:30:

      צטט: קרן אור1 2009-03-08 22:32:15

      בסטייה קלה

      מעדיפה להתעכב על

      היועצים האינטרסנטים.

      אלופי הספינים.

      כמה מוכר.

      כמה שכיח.

      אלו באמת יועצים המהווים

      את מקור הבעיה

      יוצרים את הספין ואת הסקופ

      כדי לקדם את גחמותיהם הנלוזות

      תודה לך על דברייך היפים

       

        9/3/09 00:29:

      צטט: rebekart 2009-03-08 21:55:09


      "ויושט המלך לאסתר את שרביט הזהב אשר בידו" (ה', ב).

      אומרת הגמרא:

      "אמר ר' יוחנן: שלושה מלאכי השרת נזדמנו לה באותה שעה. אחד שהגביה את צוארה ואחד שמשך חוט של חסד עליה ואחד שמתח את השרביט" (טו ע"ב).

       

      אסתר חוששת שלא תמצא חן בעיני אחשורוש והוא לא יושיט לה את שרביט הזהב אשר בידו;

      לכן נדרשה פעולת מלאכים, האחד הגביהָ את קומתה, שתלך זקופת קומה; השני - משך חוט של חסד על פניה, שלא תירָאֶה חוששת; השלישי דחף את אחשורוש להושיט את שרביט הזהב אשר בידו.

      יד ה' פעלה מבעד להסתר הפנים.

      המלך מושיט לאסתר את שרביט הזהב, ושואל:

      "מה לך אסתר המלכה ומה בקשתך, עד חצי המלכות וינתן לך.

       ותאמר אסתר, אם על המלך טוב, יבוא המלך והמן היום אל המשתה אשר עשיתי לו" (ה', ג-ד).

      זוהי בקשתה:

      "יבוא המלך והמן היום" - ... ראשי תיבות - השם.אסתר מבקשת ב"הסתר" את ה' שיבוא לסייע לה.

       

      חג פורים שמחרגוע

       

       

       

       

      חן חן לך על הסקירה היפה

      ועל ההיבט הנוסף שהעלית בתגובתך הרחבה

      וזה גם מסטוג התגובות שיש להצטער שלא ניתן

      לככב אותם

      תודה ופורים שמח לך

        9/3/09 00:27:

      צטט: perach1 2009-03-08 18:51:49

      תודה על הפוסט המעניין !

      פורים שמח

       

       

       


      ותודה גם לך

      ופורים מבורך ושמח לך

        9/3/09 00:26:

      צטט: לולה של היום 2009-03-08 12:14:50


      *

      חג שמח יקירי!!

      רק בשמחות עם מגילת אסתר.

      סיפור מופלא.

       

      תודה לך לולה יקרה

      וגם לך פורים שמח ומבורך

        8/3/09 22:32:

      בסטייה קלה

      מעדיפה להתעכב על

      היועצים האינטרסנטים.

      אלופי הספינים.

      כמה מוכר.

      כמה שכיח.

        8/3/09 21:55:

      "ויושט המלך לאסתר את שרביט הזהב אשר בידו" (ה', ב).

      אומרת הגמרא:

      "אמר ר' יוחנן: שלושה מלאכי השרת נזדמנו לה באותה שעה. אחד שהגביה את צוארה ואחד שמשך חוט של חסד עליה ואחד שמתח את השרביט" (טו ע"ב).

       

      אסתר חוששת שלא תמצא חן בעיני אחשורוש והוא לא יושיט לה את שרביט הזהב אשר בידו;

      לכן נדרשה פעולת מלאכים, האחד הגביהָ את קומתה, שתלך זקופת קומה; השני - משך חוט של חסד על פניה, שלא תירָאֶה חוששת; השלישי דחף את אחשורוש להושיט את שרביט הזהב אשר בידו.

      יד ה' פעלה מבעד להסתר הפנים.

      המלך מושיט לאסתר את שרביט הזהב, ושואל:

      "מה לך אסתר המלכה ומה בקשתך, עד חצי המלכות וינתן לך.

       ותאמר אסתר, אם על המלך טוב, יבוא המלך והמן היום אל המשתה אשר עשיתי לו" (ה', ג-ד).

      זוהי בקשתה:

      "יבוא המלך והמן היום" - ... ראשי תיבות - השם.אסתר מבקשת ב"הסתר" את ה' שיבוא לסייע לה.

       

      חג פורים שמחרגוע

       

       

        8/3/09 18:51:

      תודה על הפוסט המעניין !

      פורים שמח

       

        8/3/09 12:14:


      *

      חג שמח יקירי!!

      רק בשמחות עם מגילת אסתר.

      סיפור מופלא.

        8/3/09 12:08:

      צטט: yael.co 2009-03-08 11:23:01


      *

       

       

      תודה לך יעל יקרה
        8/3/09 11:23:

      *
        8/3/09 11:12:

      צטט: א י ל ה 2009-03-08 10:43:28


      ואין יום מתאים לפוסט הזה מאשר היום - יום האישה.

      :)

            

      ובנימה הזאת, כשמדברים על שוויון בין המינים, הפרשנות המקובל היא להעניק לשני המינים את אותו הכוח, ומכאן, בפועל, יוצא שנשים חושבות שבשביל להיות "שוות", הן צריכות לנהוג כמו גברים (ע"ע ציפי לבני, למשל).

      דווקא אסתר מראה לנו בצורה ברורה שהכוח הנשי שונה במהותו מהכוח הגברי - כלומר, אין לראות בגברים חזקים יותר מנשים, או בנשים חזקות יותר מגברים, אלא להבין שכוחם של גברים הוא אחד, וכוחן של נשים הוא אחר.

      פמניזם שהיה מכיר ומעריך את הכוח הנשי אולי היה יכול לחולל שינוי חברתי אמיתי.

           

      <אלי, יצא לי פוסט פמניסטי קטן... אני מקווה שזה בסדר... :)>

                    

       

      אילה יקרה

      תודה לך על תגובה מלומדת

      ואני מברך ושמח על התובנות

      היפות. חבל שאין אפשרות לככב

      תגובות

        8/3/09 11:11:

      צטט: יעלוק 2009-03-07 20:42:04


       

       

      ושבוע טוב

       

       


      תודה לך

      ופורים שמח ומבורך לך

        8/3/09 10:43:


      ואין יום מתאים לפוסט הזה מאשר היום - יום האישה.

      :)

            

      ובנימה הזאת, כשמדברים על שוויון בין המינים, הפרשנות המקובל היא להעניק לשני המינים את אותו הכוח, ומכאן, בפועל, יוצא שנשים חושבות שבשביל להיות "שוות", הן צריכות לנהוג כמו גברים (ע"ע ציפי לבני, למשל).

      דווקא אסתר מראה לנו בצורה ברורה שהכוח הנשי שונה במהותו מהכוח הגברי - כלומר, אין לראות בגברים חזקים יותר מנשים, או בנשים חזקות יותר מגברים, אלא להבין שכוחם של גברים הוא אחד, וכוחן של נשים הוא אחר.

      פמניזם שהיה מכיר ומעריך את הכוח הנשי אולי היה יכול לחולל שינוי חברתי אמיתי.

           

      <אלי, יצא לי פוסט פמניסטי קטן... אני מקווה שזה בסדר... :)>

                    

        7/3/09 20:42:


       

       

      ושבוע טוב

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      רוקם
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      פסק זמן

      פסק זמן