כותרות TheMarker >
    ';

    בועה בקרקעית הים

    ארכיון

    נהפוך הוא! אבל מהו היפך?

    20 תגובות   יום רביעי, 11/3/09, 09:00


     מסופר כי המצב היה מסוכן מאוד ליהודים עד שהמלך הוריד ממעמדו את המן האגגי והעלה את מרדכי היהודי. רק אז הסכנה חלפה.

    אחר כך:

            "... נתן המלך ליהודים אשר בכל עיר ועיר להקהל ולעמוד על נפשם להשמיד ולהרוג ולאבד את כל חיל עם ומדינה הצרים אותם טף ונשים ושללם לבוז... להיות היהודים עתידים ליום הזה להנקם מאויביהם..."

     

     הם הבינו שהסכנה חלפה כבר בשלב זה, ולכן "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר... משתה יום טוב".

     

    אבל, יש הבדל בין הצלה והסרת האיום לבין נקמה:

     

         "ובשנים עשר חודש הוא חודש אדר בשלושה עשר בו... ביום אשר שברו אויבי היהודים לשלוט בהם ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם... נקהלו היהודים בעריהם לשלוח יד במבקשי רעתם ואיש לא עמד לפניהם כי נפל פחדם על כל העמים... כי גדול מרדכי בבית המלך... ויכו היהודים בכל אויביהם מכת חרב והרג ואובדן ויעשו בשונאיהם כרצונם".

    "... ויאמר המלך לאסתר המלכה בשושן הבירה הרגו היהודים ואבד חמש מאות איש ואת עשרת בני המן, בשאר מדינות המלך מה עשו ומה שאלתך וינתן לך. ותאמר אסתר אם על המלך טוב ינתן גם מחר ליהודים אשר בשושן לעשות כדת היום... ויאמר המלך לעשות כן... ושאר היהודים אשר במדינות המלך נקהלו ועמוד על נפשם ונוח מאויביהם והרוג בשונאיהם חמישה ושבעים אלף (75,000) ובבזה לא שלחו את ידם".

     כלומר, היהודים לא מיצו את הרשאת המלך עד תומה, שכללה:

    א. הרג גברים חמושים

    ב. הרג טף ונשים

    ג. ביזת שלל.

     

     הסעיף השלישי לא נוצל. רק הרג 75000 גברים, ילדים ונשים, כי ביום הזה ניתן ליהודים "להנקם מאויביהם".

     

     הקשר בין סיפורים עתיקים כאלה לבין עובדות היסטוריות לא מי יודע מה. ולמרות שנאמר בו שהדברים נכתבו בספר דברי הימים של עמים אחרים, שום רישום כזה לא נמצא.

     אבל מאחר ואנשים רבים רואים בטקסטים כאלה אוצרות ערכיים לחנך לאורם בכל דור, העובדות אינן העיקר והערכים כן, כי הם מכתיבים התנהגות. לא מה היה נהוג לעשות לפני אלפי שנים, אלא מה מלמדים לאור זאת לעשות היום.

     

     קיומו של ערך הנקמה בחוגים נרחבים בישראל אינו מוטל בספק.

     

     

      "לא השמאל קובע מה זה מוסרי ומה לא. אלהים הוא הקובע והוא אמר לעשות נקמה בגויים". למשל: "הוא זה שהזמין את פרעה וחילו לים סוף על מנת להטביע אותם לא בשביל להוציא את ישראל ממצרים, רק כדי לעשות נקמה".

    (הרב שמואל אליהו על נקמה בגויים, עינת ברזילי, NRG, 26.3.08).

     

     בפורים שחל ב-25.2.94 הרג ברוך גולדשטיין 29 מתפללים מוסלמים ופצע עוד למעלה ממאה.

    הרב שלמה אבינר אמר ש"ככה לא פועלים כי בארץ ישראל יש היום צבא ואין מקום לפעולות פרטיזניות. הוא פעל למען האומה ולכן היה צריך לבקש רשות מהאומה. ומכיוון שפעל למען האומה ומסר את נפשו הוא זכר צדיק לברכה, זכר קדוש לברכה."

    (צופיה הירשפלד Ynet 3.3.09).

     

     ח"כ חנן פורת (מפד"ל) הופיע כמה שעות לאחר הטבח במועצת קרית ארבע עולז וחוגג ובירך את כל הסובבים עם חיוך רחב מול מצלמות באומרו: "פורים שמח, חובה לשמוח בפורים!".

     

     על מצבת גולדשטיין נכתב "מסר נפשו למען עם ישראל תורתו וארצו. נקי כפיים ובר לבב. נרצח על קידוש ה' י"ד באדר, פורים תשנ"ד."

     

     החמאס הודיע על שורת פיגועם כנקמה על הטבח, שהחלו בדיוק 40 ימים אחרי פורים ב-6.4.94 בעפולה עם שמונה הרוגים (זה היה פיגוע ההתאבדות הראשון בתוך מדינת ישראל).

     

     אחד מספיחי נקמת גולדשטיין היה הוצאת הספר "ברוך הגבר", הכולל "בירור הלכות הריגת גוי" מאת הרב עידו אלבה. הוא מעלה מקורות הלכתיים רבים ומגוונים, כולל מהרמב"ם, המראים למשל ש"לא תרצח" לא חל על הריגת גוי, שהריגת גוי שלא קיבל את "שבע מצוות בני נוח" (אדם טוב שמאמין באלוהים אחרים, למשל) מותר כמעט תמיד, ועוד. מומלץ מאוד לקריאה, למי שמתעניין ביהדות, חיים, מוות ונושאים מסוג זה.

     

     

    מהו היפך?

     יש אומרים שההיפך מעושים לי הוא לא עושים, לי ולאף אחד אחר.

     כלומר: ההיפך מטבח הוא לא-טבח.

    כי ההיפך מעושים הוא לא עושים.

     

     אחרים אומרים שההיפך מעושים לי הוא אני עושה לאחרים.

    כלומר: ההיפך מטבח גברים, נשים וילדים משם לפה הוא טבח גברים, נשים וילדים מפה לשם.

     

    וכך מלמדות גם כתות  ודתות אלימות ונקמניות. 

     

      

    יש אומרים שיש הבדל בין צדק לנקמה.

     

    אבל דתות נקמניות ואלימות מלמדות בכל דור: ונהפוך הוא: הבו לנו נקמה! 

     

     


     

    דרג את התוכן:

      תגובות (15)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        13/3/09 21:43:

      צטט: אור נוגה 2009-03-13 21:09:51


      לי, אישית, יש בעיה עם כל הדתות, משום מה ההסטוריה מלמדת שדת תמיד היתה מונעת ממניעים לא טהורים.... מוסר, ערכים ומצפון , הם אלה שעושים את האדם לטוב או לרע.... *

       

       

        בהחלט. כשאנחנו אומרים "כל הדתות" מתכוונים בדרך כלל לשלוש הדתות נצרות, איסלאם ויהדות. וההיסטוריה של שלושתן רצופה בערכים ומעשים כאלה של הרג, נקמה ואי שיוויון כלפי האחרים (כל אחת לפי גודלה וכוחה כמובן).

       דוגמא אחת מיני רבות יש בתגובה הקודמת (נצרות) וגם על האיסלאם יצא לנו ללמוד לא מעט ערכים כתושבי המזרח התיכון.

        הסיבה לכך שערכים של יהודים מככבים כאן היא שביקורת על רחוקים שווה כקליפת השום. הביקורת היחידה שמחוללת שינוי עמוק היא העצמית.

       כמו בכל תחום אחר בחיים.

        13/3/09 21:09:

      לי, אישית, יש בעיה עם כל הדתות, משום מה ההסטוריה מלמדת שדת תמיד היתה מונעת ממניעים לא טהורים.... מוסר, ערכים ומצפון , הם אלה שעושים את האדם לטוב או לרע.... *
        12/3/09 12:37:

      צטט: הדב מהיער 2009-03-12 12:02:37

      בשמה של הדת נעשו מעשי הנבלה הגדולים ביותר.

       

       

       

      Deus Vult

      !

       

      "אלהים רוצה את זה!"

       זו היתה קריאת האפיפיור אורבנוס השני בוועידת Clermont שבצרפת ב-27.11.1095, שהוציאה לדרך את מסע הצלב הראשון.

       הוא הסביר שהאל ימחל על החטאים הרבים של היוצאים למסע ויגמול להם גמול נצחי.

      רק להרוג כופרים בארץ הקודש נדרש מכם, ובדרך אליה.

      ומי לא יעשה מה שאלהים רוצה?

       

        12/3/09 12:02:

      בשמה של הדת נעשו מעשי הנבלה הגדולים ביותר.

       

        12/3/09 08:38:

      צטט: solea 2009-03-12 02:32:09


      אני עם ערסאל.

       

      סוף סוף יש לי מחנה גם.

        12/3/09 02:32:

      אני עם ערסאל.
        11/3/09 22:33:

      "מהו היפך?"

      ההפך מהפך הוא ההפך.


       

      "יש אומרים שיש הבדל בין צדק לנקמה."

      הכי הבדל זה שהראשון הוא גחמה, והשני הוא מציאות מתוקה.


      פוסט מאוד חכם כתבת.

      קראתי פעמיים, הוא ראוי להפנמה.

       

        11/3/09 16:06:

      צטט: ריק-aa 2009-03-11 14:54:37

      יצר הנקמה

      הוא רע

      ומעניין שדווקא

      מוטיב כזה

      חוזר והרבה-

      בתורה

      טבח של אנשים

      נשאר בגדר-

      טבח

      גם אם בא

      בשם

      האהבה

      הנקמה

      הדת

      -

      ריק

       

      נכון. בתורה יש רק איסור על נקמה כלפי "בני עמך":

      "לא תיקום ולא תיטור את בני עמך" (ויקרא י"ט: 18).

        11/3/09 14:54:

      יצר הנקמה

      הוא רע

      ומעניין שדווקא

      מוטיב כזה

      חוזר והרבה-

      בתורה

      טבח של אנשים

      נשאר בגדר-

      טבח

      גם אם בא

      בשם

      האהבה

      הנקמה

      הדת

      -

      ריק

        11/3/09 12:45:

      צטט: טיפהבים 2009-03-11 12:38:04

      אנחנו   מ ת ר ח ש י ם  אחד מול השני.

       

      לא תלויים . מתרחשים.

       

      הבנת ההדדיות חשובה.

      מכאן הכל יקרה. או שלא.

       

      נקודת מבט של אני ואתה, הם ואנחנו,  לא מאפשרת לראות   שאני, אתה, הם, אנחנו, שונאינו, אוהבינו...

      זה היינו הך.

      האחד מראה של השני.

       

      חגים שמחים.

      "נקודת מבט של אני ואתה, הם ואנחנו, לא מאפשרת לראות..."

       

      נכון.

      הסתכלות על הכל דרך הקטגוריות האלה מטשטשת את הראייה ללא הכר.

       

        11/3/09 12:38:

      אנחנו   מ ת ר ח ש י ם  אחד מול השני.

       

      לא תלויים . מתרחשים.

       

      הבנת ההדדיות חשובה.

      מכאן הכל יקרה. או שלא.

       

      נקודת מבט של אני ואתה, הם ואנחנו,  לא מאפשרת לראות   שאני, אתה, הם, אנחנו, שונאינו, אוהבינו...

      זה היינו הך.

      האחד מראה של השני.

       

      חגים שמחים.

        11/3/09 11:03:

      צטט: יצחק בז'ה 2009-03-11 10:26:37

      באמת ואהבה, אין הפכים, אין נקמות.

      היכן שיש שנאה, נקמה אין אלהים, אין תקוה.

      הטופלים על אלהים כינויי אנוש מבישים כמו  נוקם, נוטר, קנא ,  טועים ומטעים גם אם יראו עצמם כגדולי המאמינים וחכמי הדור.

       

      באמת ואהבה אין הפכים, אין נקמות.

      נכון.

       

      לעשות עוד מהדבר המגונה זה להיות הדבר המגונה. זה לא היפך אלא הדבר עצמו.
        11/3/09 10:59:

      צטט: wonders 2009-03-11 09:22:48

      הסכנה בדת זה שהיא מתחזה להיות טובה יותר, מוסרית יותר,

      אין קשר בין אלוהים לדת. אותו אל שמוזכר במקורות כאל נקמות הוא

      רק זרוע של שלטון אדם, רודנות המימסד הדתי.

      האנשים ברי הלבב מתחלקים באופן שווה בין הדתיים לחילוניים.

      מזהים אותם עם הלב לא לפי המלבוש שלהם.

       

       

       כן. רק האדם, כל אדם, קובע כיצד הוא לעצמו ולזולתו.

      במילים, כמו שאמרת, יש התחזות ומשחקי מילים: ערכים, מוסר וכו'.

      בלב (כמו שלך) אין מקום לנקמות.

        11/3/09 10:26:

      באמת ואהבה, אין הפכים, אין נקמות.

      היכן שיש שנאה, נקמה אין אלהים, אין תקוה.

      הטופלים על אלהים כינויי אנוש מבישים כמו  נוקם, נוטר, קנא ,  טועים ומטעים גם אם יראו עצמם כגדולי המאמינים וחכמי הדור.

        11/3/09 09:22:

      הסכנה בדת זה שהיא מתחזה להיות טובה יותר, מוסרית יותר,

      אין קשר בין אלוהים לדת. אותו אל שמוזכר במקורות כאל נקמות הוא

      רק זרוע של שלטון אדם, רודנות המימסד הדתי.

      האנשים ברי הלבב מתחלקים באופן שווה בין הדתיים לחילוניים.

      מזהים אותם עם הלב לא לפי המלבוש שלהם.

      פרופיל

      Danniell
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      מילים תלויות Palabras colgadas

      מילים תלויות Palabras colgadas