כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    שירה בר

    שירה בר

    פוסטים אחרונים

    נפלאות התבונה הטהורה

    16 תגובות   יום שני, 6/4/09, 18:50

    אתמול נכחתי בהרצאה, בשם "נפלאות התבונה", כחלק מסדרת הרצאות העונה לאותו השם, אותה מעביר בכישרון רב דר' חיים שפירא.

    והנה הציג בפנינו דר' שפירא את הניסוי המחשבתי הבא:

    בחדר מצויים 30 גברים ו-30 נשים, במטרה להסתדר בזוגות. החלוקה לזוגות מתבצעת כך: כל גבר נושא מספר, והוא שולח אותו לאשה המוצאת חן בעיניו. האישה, כמעט כמו בחיים עצמם, עוזבת את החדר עם הגבר שבחר בה ויחד הם עולים לגג, למסיבה מטורפת.

    בעולם אידיאלי, היה כל גבר שולח מספר לאשה אחרת, כל אשה היתה מקבלת פתק אחד ויחיד, וכך היו עולים כולם לגג שמחים וטובי לב.

    מי שמאמין שזה שמה שיקרה, מוזמן לוותר על המשך קריאת הפוסט.

    נשארנו אנחנו, ציניקינים ממורמרים ולמודי אכזבות, היודעים כי מתוך כל הנשים בחדר יתחלקו קולות הגברים בין מספר מצומצם של נשים, המהוות מושא חלומותיהם של רבים. נניח, כי מדובר ב-5 נשים. הנשים יבחרו מבין הפתקים שקיבלו את בחיר לבם, וחמישה זוגות מאושרים יעלו לגג.

    בחדר כעת 25 גברים ו 25 נשים, החוזרים על אותו התהליך. כבר כעת, כל הנפשות בחדר מדוכאות. כל אשה יודעת כי לא היתה בחירתו הראשונה של איש, וכל גבר יודע שהאשה אותה רצה העדיפה אחר על פניו. 

    לאט לאט עולים לגג הזוגות, רמת כאבם של הנותרים עולה ועולה בכל סיבוב, עד כי נותרים בחדר זבולון, מזירת הגברים, שנאלץ לעלות עם זלדה, מזירת הנשים, ככל הנראה כדי להתאבד ביחד.

    מה היתה הטעות של זבולון, ואיך מצא את עצמו בסופו של דבר עם זלדה?

    נניח כי בקרב הנשים יושבת לה זקופה גם שירז טל. מהם סיכוייו של זבולון לזכות בה? 1/30, נמהר לטעון, תוך הנחת התפלגות אחידה חפוזה ולא מבוססת. ומה אם בקרב הגברים יושב ראסל קרואו, מושא הערצתו הבלתי מעורערת של ג'ון נאש, גם סיכוייו שלו הם 1/30, זהים לאלו של זבולון? כמובן שלא.

    אם כן טוב יעשה זבולון אם ירחיק עוד צעד קדימה במחשבתו, יודה כי סיכויו האמיתי לזכות בשירז הוא אפס, ולפיכך יבחר מראש במירית/שירית/דרדרית שיתרונן הבולט הוא בכך שהן אינן זלדה. 

    זו נשמעת אסטרטגיה מבטיחה.

    אלא שאם זו האסטרטגיה הנכונה, הרי שכל אחד ישאף לסגל אותה לעצמו, ובקלות רבה אנו עלולים להגיע למצב שבו איש לא יבחר בשירז , וכך תשב לה היפה בנשים בודדה וגלמודה, ותצפה בכל המיריתיות והשריתיות עולות לגג. ולא רק ששירז תהיה עצובה, אלא שיהיה זה חבל, באמת חבל, לכל הקבוצה. כיצד סך של בחירות אישיות טובות מוביל לתוצאה קבוצתית גרועה?

    למה זה חשוב, בכלל?

    כי אם לא כל הבמה במה ואנחנו שחקנים, הרי לפחות כל העולם משחק ואנחנו שחקנים. 

    אסטרטגית "רק לא זלדה" נוכחת בחיינו בבחירת שחקנים לקבוצה בבי"ס, בהחלטה לאיזו אוניברסיטה להירשם ולמי להציע לצאת. הקונפליקט בין מה שאנחנו רוצים לבין הצורך בפשרה, המנגנון שמלמד אותנו שבעצם מה שאנחנו באמת רוצים, או לחילופין, הבחירה האולטימטיבית,  זה בכלל לא מה שרצינו בעדיפות הראשונה, קיים באינספור מצבים בחיינו. 

    פעולה רציונלית מוגדרת כפעולה מקדמת לצורך השגת המטרה.

    האם אלו מבינינו המגדירים עצמם כרציונליים אכן מקבלים החלטות על סמך הרציונל? האם אסטרטגיה זו מבטיחה תוצאה טובה? החלטה רציונלית  תוביל לבחירה בשרית מחד, אולם עלולה להוביל לפספוס קולקטיבי של שירז, מאידך.

    האם להתעקש על מצוינות או להסתפק בבינוניות? האם קיימת בכלל אסטרטגיה נכונה, שנכונה לכל אחד מהשחקנים במשחק, הווה אומר, אמת? 

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (16)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        22/4/09 16:37:

       ההנחה צריכה להיות שאם שירז תישאר רווקה זה יהיה פספוס לחברה. אולי יותר קל לעבור לדוגמאות אחרות, ולחשוב למשל שאם כולם היו מוותרים על הסיכוי ללמוד רפואה או להתקבל להרווארד זה היה פספוס לחברה.

       

       

      הה.

       

       

        22/4/09 11:19:

      צטט: דה וידי 2009-04-22 10:23:25


      קשה לי עם הדוגמה הזו.

      במיוחד עם הסיום - "פספוס קולקטיבי של שירז".

      כי אין כאן באמת לא פספוס קולקטיבי ולא רווח קולקטיבי.

      הכל פרטי ואישי.

       

       

       ההנחה צריכה להיות שאם שירז תישאר רווקה זה יהיה פספוס לחברה. אולי יותר קל לעבור לדוגמאות אחרות, ולחשוב למשל שאם כולם היו מוותרים על הסיכוי ללמוד רפואה או להתקבל להרווארד זה היה פספוס לחברה.

        22/4/09 10:23:


      קשה לי עם הדוגמה הזו.

      במיוחד עם הסיום - "פספוס קולקטיבי של שירז".

      כי אין כאן באמת לא פספוס קולקטיבי ולא רווח קולקטיבי.

      הכל פרטי ואישי.

       

        12/4/09 18:39:

      צטט: שירה_בר 2009-04-12 18:17:34

      צטט: Benj 2009-04-12 13:42:49


      תהליך מעניין , מי שאוהב להמר  יכול לזכות בשירז   או לקבל את זלדה.  מחיר החלום

      אלה שילכן על בטוח  יתחתנו עם השכנה ממול  ויפנטזו על שירז.

      בסוף כולם עולים על הגג   וחלק יקפוץ ממנו  בגלל הבחירות הלא נכונות

       

       

      תורת המשחקים היא תחום באמת מעניין. והחיבור בינה לבין הפילוסופיה הוא בלתי נמנע.

      תודה שבאת לבקר :)

       

      נהניתי מאוד מהביקור. התחום הזה קצת מעניין אותי.

        12/4/09 18:17:

      צטט: Benj 2009-04-12 13:42:49


      תהליך מעניין , מי שאוהב להמר  יכול לזכות בשירז   או לקבל את זלדה.  מחיר החלום

      אלה שילכן על בטוח  יתחתנו עם השכנה ממול  ויפנטזו על שירז.

      בסוף כולם עולים על הגג   וחלק יקפוץ ממנו  בגלל הבחירות הלא נכונות

       

       

      תורת המשחקים היא תחום באמת מעניין. והחיבור בינה לבין הפילוסופיה הוא בלתי נמנע.

      תודה שבאת לבקר :)

        12/4/09 13:42:


      תהליך מעניין , מי שאוהב להמר  יכול לזכות בשירז   או לקבל את זלדה.  מחיר החלום

      אלה שילכן על בטוח  יתחתנו עם השכנה ממול  ויפנטזו על שירז.

      בסוף כולם עולים על הגג   וחלק יקפוץ ממנו  בגלל הבחירות הלא נכונות

        9/4/09 11:58:

      צטט: עמוסס 2009-04-09 01:51:13


      פוסט נפלא

      וחומר למחשבה

       

       

      תודה עמוס, שמחה שבאת לבקר.
        9/4/09 01:51:


      פוסט נפלא

      וחומר למחשבה

        8/4/09 12:43:

      צטט: נועז גולן 2009-04-08 10:54:04

      צטט: שירה_בר 2009-04-07 15:42:49

      צטט: נועז גולן 2009-04-07 11:05:25

      יופי של חומר למחשבה הבאת לנו,

      הפרדוקס הוא שלא פעם גם זלדה וגם שירז יישבו בסוף לבד.

      זו בגלל שלא רוצים בה וההיא משום שלא מאמינים ביכולת לזכות בחיוכה.

      אבל מה לזוגיות ואהבה ולרציונליות?

      מתאהבים, עולים לגג ואחר כך עושים רציונליזציה לבחירה :)

       

       במקום שירז היה אפשר לשים את אוניברסיטת הרווארד, ובמקום זלדה את מכללת הנגב, ולדבר על אותו עניין של רצון, ובחירה, ואסטרטגיה, ורציונליות. אבל את מי זה מעניין, איזה סטודנט יירשם להרווארד?? עדיף לפנטז על מסיבות בגג. 

      אוף את...

      מאיפה החלפת לי את שירז באיזו אוניברסיטה או מכללה

      מה יש לך את?

       

       

       

      בתשובה לניקה השתדלתי לתת עוד דוגמאות. אל תשאל, שירז הפכה בכלל לאיזו הצגה טובה.

      בינינו, זה ניסוי מחשבתי, אז אתה יכול להשאיר שם את שירז, ואפילו להושיב לידה את אנג'לינה.

        8/4/09 12:38:

      צטט: ניקה. 2009-04-08 00:47:04


      זה מרתק ומסקרן לקרוא ולעשות את הניסוי המחשבתי, ובגלל זה גם כל כך מפתה ללכת איתו. אלא שאני לא מסכימה איתו, וזה ספציפית נראה לי לקוי מאוד. הרי גם אלה שהרבה בחרו בהן לפעמים רוצות דווקא אחד שלא, ולפעמים אנחנו נשארים דחויים, ואז מגיע מישהו שאנחנו לא רוצים ודוחים אותו – הניסוי הזה מציג דחייה ראשונית כמשהו שנשאר לנצח. אפילו פרויד קצת יותר אופטימי מזה, לא..? :)

       

      כל נושא הזוגיות כאן, כמו גם ההתעסקות בשירז טל/אנג'לינה ג'ולי זו טקטיקה זולה למשיכת תשומת לב. המשחק הוא מצב פשוט לכאורה, בו פרטים צריכים לקבל החלטה בהתאם לרצונות שלהם, ובמקרה של עודף ביקוש יש לצד השני אפשרות לסנן.

      נניח שהייתי רוצה ללמוד רפואה, אז האם להמר ולקחת את הסיכון שלא אתקבל ואיאלץ לפנות לעדיפות שניה ושלישית ואולי אגיע לאחרונה, או מראש ללכת וללמוד ביולוגיה, כשמקרה הקיצון שכולם יחששו מדחייה ואז לא יהיו מתמודדים לרפואה, הביקוש יצנח ואיתו תנאי הקבלה.

      או שהייתי רוצה ללכת להצגה בתאריך מסוים. להזמין כרטיסים להצגה ששמעתי שהיא מעולה, ולהסתכן שלא יהיה מקום ואז אתקע עם עדיפות שניה, שלישית או אפילו אחרונה שלי, או מראש להזמין להצגה שאני פחות מתלהבת ממנה, ואז אולי עלולים כולם לחשוש ובסוף דווקא בהצגה הנפלאה ההיא האולם יישאר ריק?

       

        8/4/09 10:54:

      צטט: שירה_בר 2009-04-07 15:42:49

      צטט: נועז גולן 2009-04-07 11:05:25

      יופי של חומר למחשבה הבאת לנו,

      הפרדוקס הוא שלא פעם גם זלדה וגם שירז יישבו בסוף לבד.

      זו בגלל שלא רוצים בה וההיא משום שלא מאמינים ביכולת לזכות בחיוכה.

      אבל מה לזוגיות ואהבה ולרציונליות?

      מתאהבים, עולים לגג ואחר כך עושים רציונליזציה לבחירה :)

       

       במקום שירז היה אפשר לשים את אוניברסיטת הרווארד, ובמקום זלדה את מכללת הנגב, ולדבר על אותו עניין של רצון, ובחירה, ואסטרטגיה, ורציונליות. אבל את מי זה מעניין, איזה סטודנט יירשם להרווארד?? עדיף לפנטז על מסיבות בגג. 

      אוף את...

      מאיפה החלפת לי את שירז באיזו אוניברסיטה או מכללה

      מה יש לך את?

       

       

        8/4/09 00:47:

      זה מרתק ומסקרן לקרוא ולעשות את הניסוי המחשבתי, ובגלל זה גם כל כך מפתה ללכת איתו. אלא שאני לא מסכימה איתו, וזה ספציפית נראה לי לקוי מאוד. הרי גם אלה שהרבה בחרו בהן לפעמים רוצות דווקא אחד שלא, ולפעמים אנחנו נשארים דחויים, ואז מגיע מישהו שאנחנו לא רוצים ודוחים אותו – הניסוי הזה מציג דחייה ראשונית כמשהו שנשאר לנצח. אפילו פרויד קצת יותר אופטימי מזה, לא..? :)
        7/4/09 15:42:

      צטט: נועז גולן 2009-04-07 11:05:25

      יופי של חומר למחשבה הבאת לנו,

      הפרדוקס הוא שלא פעם גם זלדה וגם שירז יישבו בסוף לבד.

      זו בגלל שלא רוצים בה וההיא משום שלא מאמינים ביכולת לזכות בחיוכה.

      אבל מה לזוגיות ואהבה ולרציונליות?

      מתאהבים, עולים לגג ואחר כך עושים רציונליזציה לבחירה :)

       

       במקום שירז היה אפשר לשים את אוניברסיטת הרווארד, ובמקום זלדה את מכללת הנגב, ולדבר על אותו עניין של רצון, ובחירה, ואסטרטגיה, ורציונליות. אבל את מי זה מעניין, איזה סטודנט יירשם להרווארד?? עדיף לפנטז על מסיבות בגג. 

        7/4/09 15:38:

      צטט: shyyy 2009-04-07 09:47:05

      שירז טל? היא בסדר כזה..

      האוכל של זלדה טוב יותר!

       

       

      אצל דר' שפירא זו הייתה אנג'לינה ג'ולי, מה שהופך את הסיטואציה להרבה יותר ברורה.

      אני מעדיפה את שירז :)

        7/4/09 11:05:

      יופי של חומר למחשבה הבאת לנו,

      הפרדוקס הוא שלא פעם גם זלדה וגם שירז יישבו בסוף לבד.

      זו בגלל שלא רוצים בה וההיא משום שלא מאמינים ביכולת לזכות בחיוכה.

      אבל מה לזוגיות ואהבה ולרציונליות?

      מתאהבים, עולים לגג ואחר כך עושים רציונליזציה לבחירה :)

        7/4/09 09:47:

      שירז טל? היא בסדר כזה..

      האוכל של זלדה טוב יותר!

      תגובות אחרונות

      ארכיון

      פרופיל

      שירה_בר
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין