כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    סיזיפוס

    תמיד ניסית? תמיד נכשלת? אין דבר, נסה/נסי שוב, היכשל/י שוב, הכשלי יותר טוב (סמואל בקט).

    Ever tried? Ever failed? No Matter, try again, fail again, Fail better.


    מחכים/ות לאמת
    מחפשי/ות האמת לא נגמרים/ות, אבל חיים/ות בזבל.

    0

    סיפור פסח של "רשע"

    0 תגובות   יום רביעי, 8/4/09, 19:33

    אני מודה שיש לי יחס מאוד מעורב לפסח. שכן מצד אחד זהו  חג החרות והשאלות, אך מצד שני לא רק שהתשובות המוצעות לא נראות לי, אלא גם סיפור יציאת מצריים הוא הוכחה משכנעת לחשיבות הבחנת עמנואל קאנט בין חופש ממשהו או חופש "שלילי"   (Freiheit von…)     לחופש למשהו      או חופש "חיובי" (Freiheit zu  ).

     

    היציאה מעבדות לחרות שהיא מהלך חיובי של מהפכה המובלת ע"י קבוצה קטנה של אינטלקטואלים בעלי רקע מצרי המנסה להשיג לא רק צדק חברתי אלא גם שחרור מעבודת אלילים, מובילה אבל כשהיא מחפשת תוכן "חיובי" לאחר שהתפרקה מעבותות העבר, אל חזון שהוא כיבוש וטיהור אתני.

      במילים אחרות: השחרור מדיכוי אינו שחרור אמיתי אם הוא מביא לדיכוי חדש. אם קורבנות האתמול נעשים מקרבני ההווה אי אפשר לקרוא לתהלית זה שחרור. זהו בעצם שעבוד לעולם מושגים ישן ולא ביטולו.

     

      משה א' שהוא בעצם התגלמות המלך- הפילוסוף האפלטוני מוביל מהלך מבריק היכול להוות מודל לכל תנועת שחרור, למה שנקרא מהפכה מלמעלה. לאחר ניסיון מפוקפק בטירוריזם נקודתי,אמציונלי וולגארי (הריגת השוטר המצרי) הוא בורח ומפקיר את העבדים לעונש חמור מהממערכת המצרית.   לאחר תקופת צינון משה א' הבין שהוא צריך למצוא את נקודות התורפה של השלטון הפרעוני ולנצלן. באמצעות מידע שרכש מחותנו יתרו יחד עם דרישה קצרה ובהירה ("שלח את עמי")  מצליח האינטלקטואל המצרי משה  להקים מחתרת קטנה ולהגשים את החלום הרטוב של מהפכנים מאז ומעולם. היום היו מגדירים את עשר "המכות"  שלו כמעשי טירור מבריקים שתפסו את השלטון המצרי עם המכנסיים למטה.

     

         ההצלחה הגורפת אף משכנעת את העבדים הבורים ללכת אחר הכוכב הנולד משה א' והם מוותרים על השומים והבצלים ויוצאים אל המדבר ואוכלים אותה בגדול. החופש ל... מתגלה די צחיח ומשעמם. משה ב' כבד הפה המוצא באחיו אהרון יחצן מבריק לא מנסח רק דת מתקדמת לאותם ימים, אלא כותב את תכנית ד' של אז לטיהור האתני של ארץ כנען (ראו למטה ציטוט מספר במדבר פרק לג'). תכנית אותה מגשים יורשו יהושע ואלפי שנים אח"כ מנסים דוד בן-גוריון וממשיכי דרכו עד עצם היום הזה לחדש ימים כקדם.
    האמת חייבת שהדת המונותיאסטית שחיבר נשארה נשגבת עד היום הזה ואילו תאבי עגל הזהב השתלטו
    עזרת כוהנים ורבנים על הפרשנות.

     

       "ההגדה לפסח" אמנם מחרימה את משה מסיבה לא ברורה, אך מפתחת ומשכללת את מוטיב "זכור את אשר עשה לך עמלק"  ואת "והיה בהניח ה' אלוהיך לך מכל אויביך מסביב, בארץ אשר ה' אלוהיך נותן לך נחלה לרשתה, תמחה את זכר עמלק מתחת השמים. לא תשכח" (דברים כ"ה, י"ט). 

      העמלק המודרני הם כל מיני אנטי-ציוניים יהודים ולא יהודים. "שפוך חמתך" נעשתה לסיסמאת קרב ציונית. וגם התנועה הקיבוצית

    החילונית מיסודה שהתמרדה נגד הדת אימצה את ההגדה אל חיקה והוסיפה עליה אלמנטים  נאציים של אדמה ודם (Blut
    und Boden)
    .

     

     ברור שביקורת זו מציבה אותי בסיפר ההגדתי כ"רשע" ששואל מהו הפסח הזה שאתם חוגגים.

      "רשע מה הוא אומר: מה העבודה הזאת לכם? לכם ולא לו. ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל כפר בעיקר. אף אתה הקהה את שיניו ואמור לו: בעבורזה עשה ה' לי בצאתי מארץ מצרים. לי ולא לו. ואילו היה שם לא היה נגאל.

      אל התשובה ההגדתית האומרת שאני וכמותי לא היו ניצלים במצרים (אני מוחל מראש על הכבוד כאשר אני רואה את כל הצלויים ואת מנוצלי השואה בישראל) מצטרפים ממשיכי מחברי ההגדה בימינו ומגדרים את חבריי ואותי כסתם "טוחאס לאקרים"של "הגויים" ושזה בעצם יעזור לנו רק לקבל מקום ליד החלון ברכבת לאושוויץהעתידית.

     

    זהו סיפור פסח שלי שאתרגם אותו לגרמנית לבנותיי ששפת אימן היא שפת אבי ומשפחתו מדורי דורות.

     

    נ.ב.
    ומה אומר במדבר פרק לג'?

     

      וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-כָּל-ישְׁבֵי הָאָרֶץ, מִפְּנֵיכֶם,
    וְאִבַּדְתֶּם, אֵת כָּל-מַשְׂכִּיֹּתָם;
    וְאֵת כָּל-צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ, וְאֵת
    כָּל-בָּמוֹתָם תַּשְׁמִידוּ.  נג וְהוֹרַשְׁתֶּם
    אֶת-הָאָרֶץ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ:

     

    להוריש בלשון התנ"ך הוא לא "רק" לגרש, אלא גם להשמיד. אין שום ספק שזה גם מה שיהושע עשה: טבח וגירוש.

     


    נ וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, בְּעַרְבֹת מוֹאָב, עַל-יַרְדֵּן יְרֵחוֹ,
    לֵאמֹר
    נא דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי
    יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם:  כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן,
    אֶל-אֶרֶץ כְּנָעַן
    נב וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, מִפְּנֵיכֶם, וְאִבַּדְתֶּם, אֵת
    כָּל-מַשְׂכִּיֹּתָם; וְאֵת כָּל-צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ, וְאֵת
    כָּל-בָּמוֹתָם תַּשְׁמִידוּ
    נג וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ:  כִּי לָכֶם
    נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ, לָרֶשֶׁת אֹתָהּ

    נד וְהִתְנַחַלְתֶּם
    אֶת-הָאָרֶץ בְּגוֹרָל לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם
    , לָרַב תַּרְבּוּ אֶת-נַחֲלָתוֹ וְלַמְעַט תַּמְעִיט אֶת-נַחֲלָתוֹ--אֶל אֲשֶׁר-יֵצֵא
    לוֹ שָׁמָּה הַגּוֹרָל, לוֹ יִהְיֶה:  לְמַטּוֹת אֲבֹתֵיכֶם
    , תִּתְנֶחָלוּנה וְאִם-לֹא תוֹרִישׁוּ
    אֶת-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ
    , מִפְּנֵיכֶם--וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם, לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם
    בְּצִדֵּיכֶם; וְצָרְרוּ אֶתְכֶם--עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ
    נו וְהָיָה, כַּאֲשֶׁר
    דִּמִּיתִי לַעֲשׂוֹת לָהֶם--אֶעֱשֶׂה לָכֶם

     



    דרג את התוכן:

      תגובות (0)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      אין רשומות לתצוגה

      ארכיון

      פרופיל

      shraga elam
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין