כותרות TheMarker >
    ';

    יישומונים - תכנות להנאה ופרנסה

    בבלוג אספר איך זה להיות מתכנת עצמאי זעיר (Micro ISV), להשיג לקוחות, לאפיין פרויקטים, לפתח תוכנות ואתרים וכל מה שמסביב. אתמקד בבניית אתרים חכמה, מודרנית וכייפית. אנסה להראות איך נראה עולם האינטרנט מבפנים, ממבט של מי שבונה אותו.

    ארכיון

    תגובות (0)

    נא להתחבר כדי להגיב

    התחברות או הרשמה   

    סדר התגובות :
    ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
    /null/cdate#

    /null/text_64k_1#

    אין רשומות לתצוגה

    מעצבים הם עם קשה

    0 תגובות   יום חמישי, 16/4/09, 20:38

    בתור בונה אתרים (מעניין למה רק בעברית זה נקרא ככה) יוצא לא מעט לעבוד מול מעצבי אתרים, שזה גרפיקאים שחושבים שמה שהם עושים קשור לאינטרנט. בעצם כמעט בכל פרויקט עובדים איתם, פרט ללקוחות שרוצים ש"תשיג" טמפלייט מוכן שהם אהבו. מעצבים, או "סטודיו לעיצוב" אם יש להם גם מזכירה/סטודנטית במשרד, הם גם אלה שיכולים להביא לקוחות. מה לעשות, אין יותר מדי לקוחות שאכפת להם שאני משתמש ב-ASP.NET/PHP/RUBY, אבל כולם רוצים לראות איך האתרים נראים וזה הממלכה שלהם.

    נתחיל בבעיה העיקרית איתם - מעצבים לא תופסים פונקציונאליות. איתם פעילות האתר נובעת מהממשק שהם עושים. מסמך דרישות הוא קובץ PSD. אחרי כמה מקרים של אי-הבנה, אנחנו משתדלים להימנע מפרויקטים שבהם אין גישה ישירה ללקוח (שהרי "נגנוב" אותו). דרך עבודה נורמלית היא לקבל מהלקוח דרישות, להסביר מה אפשר ואיך, ורק אז לחשוב על עיצוב האתר. אם אתם רואים שמחפשים מישהו ש"רק" יבנה את האתר והעיצוב כבר מוכן - תברחו! לא משנה כמה המעצב מוכשר בתחומו, איסוף וניתוח דרישות זה לא התחום שלו.

    נניח כי השלב הקריטי של הבנת צרכי הלקוח עבר בהצלחה, עכשיו המעצב אמור ליצור ממשק לביצוע הפונקציונאליות. פה נתקלים בשני סוגים של מעצבים - אלה שמבינים שהם עושים אינטרנט, ואלה שחושבים שהם מעצבים פליירים (להלן "הפלייריסטים"). הסוג הראשון והנדיר הוא תענוג לעבוד איתו, כל רכיב גרפי מבטא משמעות סמנטית. מהסתכלות בתמונה אתה ישר רואה איך זה הופך ל-HTML/CSS, איך העיצוב מתאים עצמו לתוכן, יש ניווט לוגי והדגשת בדיוק מה שחשוב.

    הפלייריסטים מתייחסים למשימה כאילו שהתוצר אמור להיות סטטי - פלייר,מודעה בעיתון, פוסטר וכדומה. התוצאה יכולה להיראות נפלא על מסך ה-"24 שלהם. אבל זה לא יכול להיות אתר. אתר הוא לא תמונה שמסתכלים עליה, לא פסל שמשתאים ממנו מרחוק. פלייר אמור להיות מושך לעין, אבל משך חייו בדרך לפח הוא קצר. לא משנה כמה האתר יפה, אם הוא לא שמיש/נגיש (usable) דינו שיהפוך לחסר ערך במהירות.

    מה הפגמים הנפוצים בעבודת הפלייריסט? לוגו שתופס חצי מסך, אזורי טקסט קשיחים (העיצוב לא מתאים עצמו לתוכן משתנה), תפריט שנזרק בסוף כדי למלא מקום, והכי גרוע זה הצבעים והגרדיאנטים האינסופיים. למה התפריט אמור להיות זוהר? למה לשים טקסט כמעט זהה לרקע? למה צורות גיאומטריות שנמאס לספור כמה צלעות יש שם?

    איך מזהים אתר פלייריסטי? הם תמיד לא פרופורציוניים למסך - צר מאוד או רחב עד כדי גלילה. יש פסי גלילה פנימיים והאתר תמיד בגובה חצי מסך. יש פלאש שרק מציג טקסט, הגופן בתפריטים כל כך אמנותי שאתה לא יכול לקרוא אותו ומרוב אנימציות שרצות על המסך אתה לא יכול להתרכז בתוכן.

    אם אתה מעצב פלייריסט - אנא הבן, לא באים לאתר להתפעל מהיופי שלו, באים לצרוך תוכן (לקרוא!). העיצוב אמור לתרום לתוכן, להעשיר אותו, לא להאפיל עליו. העיצוב הוא לא העיקר, הניווט, התוכן הם מה שחשוב. אני לא מנסה "להרוג" את הפן האומנתי, יש לו מקום ועיצוב טוב יכול להפוך אתר להרבה יותר מצליח. למשל, אני מאוד נהנה מ-smashing magazine שם מראים פעם אחר פעם איך עיצוב צריך להיעשות באינטרנט. עיצוב אינטרנטי (וממשקי משתמש בכלל) הוא לא רק תחום גרפיקאי, יש לו פן פסיכולוגי, תפיסתי - איך משתמש חושב, איך לעזור לו למצוא מה שהוא צריך, איך להבליט את התוכן שחשוב לך.

    לכל המעצבים שעכשיו שונאים אותי, אני לא מנסה לגמד את העבודה שלכם. אבל העיצוב הוא רק אחד הכלים (כמו התכנות) להשגת המטרה שהיא אתר מצליח, ולא לב העניין. אני לא מנסה לצייר, ואתם אל תנסו לאפיין פונקציונאליות (או לכתוב ג'וואה-סקריפט חס וחלילה).

    דרג את התוכן:

      פרופיל

      felixg
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין

      תגיות