כותרות TheMarker >
    ';

    חינוך דרך הטבע

    בשנת 1632 קבע יוהאן עמוס קומניוס את עקרון היסוד של החינוך המודרני: חינוך הכול לכול, וטען כי הדרך לממש זאת היא בדרך הטבע. אך מהי הדרך הטבעית להוראה וללמידה?
    זו שאלת הבלוג.

    "כבד את אביך ואת אימך" – לשונו של החינוך המסורתי

    3 תגובות   יום שבת, 18/4/09, 19:15

     פוסט זה מהווה חלק מקבוצה שכאן הצומת שלה. תודה.

    "חנוך לנער על פי דרכו" – היגד זה, שלקוח מספר משלי, עבר אונס מודרני, שהרי במקור הכוונה במילה 'דרכו' היא לדרכו של אלוהים, "גם כי יזקין לא יסור ממנה". בעולם המסורתי, זה שהתפתח משחר ההיסטוריה, אלוהים היה התשובה לכל שאלה. החינוך המסורתי, לפיכך, נועד קודם לכל, להוביל את הילדים לאמונה באל. האדם ההולך בדרך אלוהים הוא הוא האדם המוסרי.

       

    "לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו" – היגד זה לקוח מתוך מטרות החינוך בישראל, כפי שמנוסחות בחוק חינוך ממלכתי. מטרה זו מגייסת את הילדים לתוך החברה הבוגרת. ממש כמו משפט הכותרת (השם של הפוסט). הילד, אחרי שנחנך אותו ללכת בדרך הנכונה, נדרש לאהוב את מקומו כחבר מוסרי בחברה. שימור החברה הוא יעד חינוכי שני, ועל כן ההתנהגות החברתית התקינה (מוסר, אמרנו) היא עיקר העיקרים.

       

    "במקום תוכן יבש צריך לחנך לערכים" – זה היגד אקטואלי שודאי מוכר לכם. המילה 'ערכים' מחליפה כיום את המילה 'מוסר', ועל כן,למעשה, כתוב כאן: לא להשכלה כן למוסר!"...אם רק היה אפשר לעקוף את כל התכנים והתובנות, ההסברים והשכנועים, לקצר את הדרך, ואחת ולתמיד, למען השם, שיהיו ערכיים, שיתנהגו כבני אדם..." (אוף כל ההשכלה הזו).

          

    "פעם היו מורים..." – נוסטלגיה היא לב ליבה של המסורתיות. מי ששומע היגד נוסטלגי כזה או דומה, צריך לחדד את אוזנו. בדרך כלל תבוא המילה 'ערכים' במשפט הבא.

        

     "שיהיה שקט! ושכל אחד ישב מיד במקומו!" – פעם, כשהחינוך היה ערכי, היה סדר. כל אחד ידע את מקומו ותפקידו. המורה היה מורה והילדים היו צייתנים. במשפטים כגון אלה אנחנו מרמזים על געגועינו לסדר הישן.

      

    "איוולת קשורה בלב הנער, שבט מוסר ירחיקנו ממנה" – גם היגד חינוכי זה מקורו בספר משלי, וכמובן שהוא מוצנע בימינו. הוא משקף בצורה הטובה ביותר את מהותו של החינוך המסורתי:

    הילד: הוא פוחז מטבע בריאתו, ואת רוח השטות ניתן להוציא ממנו על ידי 'שבט מוסר'. 'שבט' הוא ענף צמח צעיר וגמיש, שהרועים דרבנו בעזרתו את הצאן ללכת בדרך הנכונה. מכאן הנוהג הרווח בחינוך המסורתי להכות את התלמידים.

    המורה: הוא הרועה, זה שיודע את הדרך הנכונה ושעליו האחריות שהתלמידים ילכו בה.

    התוכן: התוכן החינוכי הוא מוסר! ('התנהגות ערכית' בלשוננו). השכלה עוד לא הייתה בנמצא באותם ימים מפוארים של החינוך המסורתי.

      


    ללמוד בעל פה וגם לחנך דרך הרגליים/הידיים: מכיוון שהצייתנות היא עיקר, אין צורך להפעיל רמות חשיבה גבוהות. די אם נלמד בעל פה. השינון היא המתודה המועדפת על החינוך המסורתי. המורה שלי בבית הספר היסודי הסבירה שאם נכתוב מאה פעמים 'כבד את אביך ואת אימך', זה ייכנס לנו - אם לא דרך המוח, לפחות דרך הידיים.


    דרג את התוכן:

      תגובות (3)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        4/5/12 07:17:

       

       

      מטרות החינוך בחברה חופשית 

       

      כעת, כאשר ישנה הסכמה רחבה לצורך ברפורמה רצינית בחינוך, עלינו לבחון בהקפדה את מה שעל בתי הספר להציב לעצמם כדי להשיגו, וכיצד הם יכולים להיערך בצורה הטובה ביותר כדי להגשימו. דבר זה דורש בחינה יסודית את טבעו של החינוך.

       

      אולי המקום הטוב ביותר להתחיל בו הוא בלב העניין -- לאמור: כיצד אנשים לומדים. תהליך הלמידה הוא בעל מורכבויות רבות, אולם דבר אחד צלול כמים: כל אחד מאתנובכל גיללומד בצורה הטובה ביותר כאשר הוא מתמודד עם ניסיונות אמיתיים שהם משמעותיים עבורולא חשוב מה הנושא, עליו להתמודד עמו במישרין על מנת לשלוט בו.

       

      עקרון בסיסי זה הוא כל כך ידוע, שהוא בקושי ראוי לתשומת-לב מיוחדת. כאשר הנך רוצה ללמוד כיצד לסרוג, הנך יכול: לצפות בסרטי וידיאו, לקרוא ספרים, לקחת קורסים -- אולם כעקרון, עליך לסרוג וככל שיותר תרצה להשתמש בדברים שהנך סורג, יותר סיכויים יש לכך שתתרכז ותעשה עבודה טובה. אותו הדבר הוא נכון לגבי כל אומנות (מקצוע) או מיומנות. זה נכון גם לגבי שפות. הנך חייב להשתמש בשפה הזרה כדי ללמדה; הנך חייב להיות, בראש  ובראשונה, באמת בעל מוטיבציה כדי להשתמש בה, אחרת הנך יכול לבלות שנים בלימוד שפה מבלי שתשלוט בה לעולם. (כמה מאתנו "למדנו" בתיכון במשך שנים אנגלית, או ערבית, ולמעשה לעולם לא הרגשנו שאנחנו באמת מסוגלים לשוחח בשפה או לקראה בנוחיות?)

       

      חשיבותו של השימוש האמיתי בדברים שברצוננו ללמוד מודגשת עוד יותר במקרה של הלמידה המורכבת. למעשה, ככל שיותר מורכבת ההתנהגות אשר ברצוננו לשלוט בה, יותר חשוב הוא שנשתמש בה בהתמדה ושנתרגל אותה באופן חופשי. למשל, אין דרך אחרת ללמוד את המיומנויות החברתיות -- כיצד להסתדר עם אנשים מכל הסוגים -- אלא להיות מעורב עם מבחר רחב של אנשים במשך פרקי זמן ארוכים. כמובן, אפשר להיעזר ביועצים, בפסיכולוגים, בספרי הדרכה, ועוד. אולם כאשר מגיע הרגע המכריע, אנו חייבים לקיים יחסי-גומלין, ולהרבות בהם, על מנת לפתח את היכולת להיות חברים יעילים בחברה. עלינו להיות חופשיים להתחיל ולסיים יחסים, להתעסק עם אנשים בני כל הגילים ובעלי כל הרמות של מיומנות, ליצור קבוצות  ולפרקן, להשתתף בתהליכי קבלת החלטות, וכן הלאה.

       

      זה מביא אותנו לשניים מהדברים החשובים ביותר אשר אנחנו רוצים שילדינו ילמדו בזמן שהם גדלים להיות אזרחים יעילים במדינתנו. האחד היא  ה י כ ו ל ת   ל ת פ ק ד  בחברה חופשית ודמוקרטית כשותפים מלאים בענייני הקהילהחברה בה כל אזרח, ללא הבדל גיל, מין, צבע, דת או אמונה, מפגין כבוד מלא לכל אחד אחר, בה כל אזרח מתייחס לכל אחד אחר כשווה בכל העניינים. הדרך היחידה אשר יש בה ולו הסיכוי הקלוש ביותר שהמבוגרים יתפקדו בצורה כזאת היא להחזיק את הילדים, החל מהגיל המוקדם ביותר, בסביבה שהיא דמוקרטית ומכבדת, ואשר מתרגלת את שימושי החופש מהילדות ועד הבגרות.

       

      כמה חשוב הדבר אפשר לראות במדינות הרבות אשר מגיחות מהעריצות אל החופש. פעם אחרי פעם אנחנו שומעים את הטרוניה שלאזרח הממוצע במדינות אלו אין מושג כיצד להתנהג בחברה חופשית, כיצד לכונן יחסים ולתפקד עם מוסדות דמוקרטיים, כיצד להרחיב את הכבוד ההדדי שאנחנו זקוקים לו בחברה פלורליסטית. גם במדינתנו אנחנו ערים יומיום לקשיים  שהאנשים פוגשים כאשר יש להתייחס בכבוד האחד אל השני, ללא אלימות, או עריצות, זדון ושרירות-לב.

       

      לכן, נראה היה חיוני שבתי הספר שלנו יתפקדו כחברות חופשיות, ודמוקרטיות, בהן הילדים הם שותפים מלאים בהחלטות אמיתיות על בסיס יומיומי, ומשתתפים בניסוחם של הכללים, בתהליכים השיפוטיים ובתפעולה של קהילתם.

       

      מיומנות המפתח השנייה אשר על ילדינו לרכוש בבית הספר היא  ה י כ ו ל ת   ל ח ש ו ב  באופן יצירתי ולפגוש אתגרים חדשים בכל פעם שהם מופיעים. לחשוב, כמו כל דבר אחר, אי-אפשר ללמד. זה כשרון מולד, הוא שייך למבנה עצמו של המוח, וזקוק לאימון ותרגול כדי להתפתח. המוח תמיד חושב; מה שצריך הוא לתת לו הזדמנות לפתח את מלוא יכולתו לפתרון בעיות. בדומה לאופן ששרירי הגוף מתפתחים כתוצאה מהשימוש בהם תוך כדי פעולה.

       

      לא בזכות ההוראה הפרונטלית

       

      מוח בריא זקוק לחופש הפעולה המרבי האפשרי כדי שיוכל להתחקות אחרי קווי המחשבה שלו. ככל שהאילוצים אשר יכפו על ידי אנשים אחרים יהיו פחותים, יותר סביר שהמוח יתפתח באופן מלא, ייחודי, ויצירתי. ואם יש משהו שאנחנו זקוקים לו במאה הזאת, זו יצירתיות, בניגוד לציות דמוי-הרובוט לכללים (אשר, הניסיון ההיסטורי מלמד אותנו שהוא, עלול גם להוביל לתופעת הפשיזם, עד כדי גרירת ההמונים לביצוע פשעים נגד האנושות).

       

      ניסיונות אשר נעשים על ידי בתי ספר ללמד ילדים כיצד לחשוב הם סתירה במונחים. ברגע שהנך יוצר תכנית לימודים, מכל סוג שהוא, הנך כופה דרך מחשבה מעוכלת-מראש על מוח רענן, והנך מקטין את יכולתו לתפקד באופן עצמאי. בתי הספר להם מדינתנו זקוקה היום חייבים להיות מוסדות אשר נוטשים כל ניסיון להגביל את הרדיפה החופשית אחרי הידע שכל ילד, וכל מבוגר, נרתמים אליה באופן טבעי, ללא כל דרבון ו/או תמריץ חיצוני.

       

      בתי-הספר להם מדינתנו זקוקה נואשות, כדי להבטיח חברה בת-קיימא של אזרחים יצירתייםבעלי יוזמהוחופשיים, הם בתי-ספר המנוהלים באופן דמוקרטי, ואשר מאפשרים לתלמידים חופש לעסוק בכל דבר שמעניין אותם. דגמים אחדים של בתי ספר כאלה קיימים בעולם כיום, והם מבשרים עולם חדש של חינוך.

       

       

        19/4/09 19:15:

      תודה שולמית

      עד היום חשבתי על רטלין דווקא במונחים של 'גזר', כלומר כמשהו שעושה טוב לילדים; אולם ההארה שלך יש בה משהו: רטלין כמגביר את שליטת המבוגרים בילדים. "תירגע" + כדור כתחליף מודרני (וכמובן תקין, טהור) ל: "תירגע" + פליק בטוסיק.

      ואללה.

      (כמובן, למעט הילדים שזקוקים לו באמת, והוא תרומה משמעותית לאיכות חייהם, ויש כאלה).

        19/4/09 15:21:

      משובח.

      מעניין מה דעתך על רטלין

      כי לי יש איזו תחושה עמומה ולא מבוססת דיה

      שהוא תחליף למקל. רק עם חותמת רופא.


       

      בלוג חינוך דרך הטבע

      רשימה

      פרופיל

      גיל גרטל
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין