כותרות TheMarker >
    cafe is going down
    ';

    דברים שמתישים אותי בקפה

    16 תגובות   יום שבת, 16/5/09, 12:16

     

     דון נורמן, אחד המפורסמים בעולם בנושא השימושיות מאז שכתב את The Design of Everyday Things (מומלץ!), כותב ומטיף בכל הזדמנות לא לקרוא לאנשים שמשתמשים במוצר "משתמשים" או "צרכנים", אלא לקרוא להם "אנשים". הוא ממשיך ומדבר על כך שהתכנים והשפה שמתייחסים איתם ל... אנשים (לא משתמשים! אנשים! קשה להתרגל לזה) צריכים להתאים לאנשים, כלומר: לחשוב על הצרכים שלהם ולהיות אמפתי אליהם. זהו הבסיס של User Centered Design, או UCD. תבין מה האנשים צריכים, וכבשת את העולם.

     

    אני לא יודע מה אנשים בקפה צריכים, אבל אני יכול להמר בבטחון די גדול, שכולם היו רוצים לאתר בקלות ובמהירות את כל התכנים שהם יצרו, ואת כל התגובות של אנשים על התכנים האלה. בכל זאת, אחת הסיבות העיקריות לזה שכותבים כאן ולא למגירה היא שאנחנו כותבים כדי לקבל פידבק. כל הקפה בנוי על העניין הזה: כותבים, מקבלים פידבק, מגיבים, שוב פידבק וחוזר חלילה, ובמקביל כותבים עוד. אנשים פעילים באתר פועלים בכמה threads של תכנים במקביל.

     

    ובכל זאת, אחרי כמה שנים שהאתר הזה פועל, עדיין אין שום מקום לקבל את המידע הזה בממשק. כן, מקבלים מידע על תגובות חדשות לפוסטים במייל היומי, אבל מה עם דיונים שהשתתפתי בהם? מה עם דיונים שיזמתי? ומה אם אני רוצה לדעת על תגובות לפוסטים שלי במהלך היום? כדי להשיג את המידע הזה, צריך לגלוש לכל איזור בנפרד: 

     

     

     

    לינק נפרד לפוסטים שכתבתי, לינק נפרד לפוסטים שהגבתי, לינק נפרד לדיונים לתמונות, לוידאו, לאודיו...

    כלומר, אם אני רוצה לראות את כל התגובות שהיו אחרי תגובה שלי בפוסט, אני צריך ללכת ל"תגובות שלי לפוסטים", לקרוא את כל התגובות, למצוא את שלי, לראות את אלה שהגיעו אחריה, וכנ"ל לגבי דיונים, ביקורות, תמונות.

     

    בתוצאות שמקבלים מכל לינק כזה בתפריט, אין מידע לגבי התגובות החדשות שהתקבלו, ועוד לא קראתי. אני צריך לזכור על כל פוסט כמה היו קודם, ואם המספר שונה מזה שזכרתי, אני יכול להכנס לפוסט ולבדוק, ואז לחזור לרשימה בעזרת התפריט, ושוב ושוב ושוב.

     

     

    על הדרך יש עוד כל מיני עבירות על חוקי ממשק המשתמש הידועים והמוכרים, למשל:

    • דיסאוריינטציה: הכותרת לא מתאימה לפעולה שלחצתי עליה בתפריט. בחרתי "תגובות שלי לפוסטים" ובכותרת כתוב "פוסטים" ומתחת לזה "מעודכנים" ומתחת לזה "ברק דנין: פוסטים מעודכנים". מה קשור?
    • חוסר עקביות: כשמקבלים את רשימת הפוסטים, "מעודכנים" מסומן. לחיצה על "נצפים" או "מכוכבים" מביא רשימה אחרת (מה היא קשורה לפה בכלל?). לחיצה שוב על "מעודכנים" לא נותן את אותה הרשימה שהיתה לי קודם. 
     

    הצורה שבה המידע מאורגן לא מתחשבת בשום אופן בצרכים של האנשים. ברור שיש כאלה שירצו הפרדה בין תגובות לפוסטים, לביקורות, לדיונים וכו'. אבל האם אלה רוב האנשים? לדעתי זה די ברור שלא. בעמוד הראשי של האתר (אחרי שנכנסתי), או לפחות במקום מאוד בולט, הייתי מצפה לראות רשימה ארוכה של תכנים שיצרתי, וליד כל אחד מידע לגבי מספר התגובות אליו או אחריו, ממויינת לפי הזמן שיצרתי את התוכן, עם קישור ישיר לתוכן שלי.

     

    בגלל שאין מידע כזה זמין באתר, או זמין בצורה נגישה, אני בקושי עוקב אחרי תכנים שלי לאחר שפרסמתי אותם, וחבל לי. אבל אין לי זמן לממשק של הקפה. פשוט אין לי זמן. אני בטוח שאני לא לבד.

     

    אנשים, איך אתם מתמודדים עם הממשק של האתר? אתם מוזמנים להגיב.

     

    דרג את התוכן:

      תגובות (15)

      נא להתחבר כדי להגיב

      התחברות או הרשמה   

      סדר התגובות :
      ארעה שגיאה בזמן פרסום תגובתך. אנא בדקו את חיבור האינטרנט, או נסו לפרסם את התגובה בזמן מאוחר יותר. אם הבעיה נמשכת, נא צרו קשר עם מנהל באתר.
      /null/cdate#

      /null/text_64k_1#

      RSS
        5/10/09 22:14:
      עדיין אקטואלי :(  ואפילו יותר מזה.
        21/9/09 17:13:


      הם מתישים גם אותי.

       

       

        11/9/09 14:33:
      מאז פרסום הפוסט עברו כמעט 4 חודשים. ליאור קודנר עזב (לא ברור מי יחליף) גם מערכת דקס חדשה נבנתה (ושונתה שוב ושוב ושוב) וגם היא אגב אינה פותרת את רוב הבעיות עליהן הצבעת בפוסט. עדיין, מערכת קפה נשארה כמו שהיא עם כל אותן בעיות שתארת.ייתרה מזאת, נראה שאולי עקב העדר האפציות בפני הקהל הישראלי לא איכפת להם מספיק. בינתיים החלו לרוץ שמועות על אתרים מתחרים שאוטוטו ויעלו. כמו שאמר המגיב מעלי, הזחוחים בצמרת, שברור שמרוויחים מאתר תוכן הגולשים הזה, ראו הוזהרתם.
        27/7/09 00:44:

      כל מילה בסלע.

       

      אני אמנם כאן רק יומיים בקושי, אבל כל הקשיים שצויינו כאן כבר הספיקו להעביר אותי על דעתי. 'קפה דה מרקר' הוא האתר הגרוע ביותר שבו נתקלתי אי פעם מבחינת שימושיות. יותר מבלבל מהתחנה המרכזית החדשה, יותר מסובך מקשר גורדי, יותר מעייף ממסע כומתה. לא להאמין שאין כאן את הפיצ'רים הכי אלמנטריים שאפשר לצפות מאתר מבוסס תוכן גולשים, בואו ונקרא לילד בשמו.

       

      אולי פשוט עוד לא הבנתי את כללי המשחק כאן, אבל כפי שזה מצטייר כרגע, ייתכן ואאבד את סבלנותי הרעועה גם כך, וכלל לא אשאר כאן כדי ללמוד אותם.

       

      לא חסרים מקרים בהסטוריה האינטרנטית שבהם אתרים שהיו למונופול (והרשו לעצמם לזלזל עקב כך במשתמשים שלהם) נגוזו לאבק ברגע שהופיעה איזושהי אלטרנטיבה. מישהו זוכר את Hotmail? אתר הדואר האיטי שהציע נפח 'מסחרר' של שני מגה-בייט? מה, לא זוכרים?? בדיוק. שכשיש את ג'ימייל, אין באמת סיבה טובה לזכור.

       

      הזחוחים בצמרת, ראו הוזהרתם.

        8/6/09 12:44:
      מסכים עם ההערות!
        17/5/09 19:48:

      כמה פעמים הצעתי להם לשפר את השימושיות תמורת תשלום - אבל דחו אותי - אין להם כסף או רצון בקיצור האתר לא ממש חשוב להם - וגם אין לו מתחרים וגם אין כאן רווחים אז לקחו מערכת אופן סורס ושפכו אותה ברשת
        17/5/09 14:34:

      צטט: lior kodner 2009-05-17 14:09:01

      הי ברק,

       

      תודה על הביקורת הבונה. אנחנו אכן עושים מאמצים לשיפור הממשק.

      כמו שכתב אורן הוכנסו שינויים לפני כמה חודשים ואנחנו פועלים בכיוון של שיפורים חדשים בכיוון שעליו כתבת.

      אני מקווה שנוכל לראות שיפורים נוספים בקרוב מאוד.

       

       תודה, ליאור, אני שמח לשמוח שאתם כבר עובדים על שינויים כאלה. בינתיים נחכה בסבלנות...

       

        17/5/09 14:09:

      הי ברק,

       

      תודה על הביקורת הבונה. אנחנו אכן עושים מאמצים לשיפור הממשק.

      כמו שכתב אורן הוכנסו שינויים לפני כמה חודשים ואנחנו פועלים בכיוון של שיפורים חדשים בכיוון שעליו כתבת.

      אני מקווה שנוכל לראות שיפורים נוספים בקרוב מאוד.

        17/5/09 13:42:

      אלי  - זו גם בעיה קשה - אי אפשר לשמור טיוטות, ואי אפשר לראות תצוגה מקדימה של הפוסט/תגובה לפני שמפרסמים אותם. הקפה הוא לא WYSIWYG (מונח ותיק במחשבים - What You See Is What You Get), כלומר הוא נראה אחרת בזמן עריכה וכשהוא מפורסם. אפשר לעשות הגהות גרפיות לפוסט רק אחרי שהוא מפורסם ואנשים רואים אותו. לגבי העניין החינמי - אני לא מסכים. האתר מרוויח כסף מפרסום, מחיזוק המותג של theMarker וכו', מישהו משלם עליו. בלי משתמשים מרוצים אין תכנים, ובלי תכנים אין קיום לאתר תוכן.

       

      אורן  - אתה צודק לגמרי, השתדלתי להיות ממוקד בבעיה העיקרית של האתר בעיני, ולא לדברים היותר טקטיים. כל הדרייב של התכנים בעיני, הוא הפינגפונג של התגובות, ומפתיע שהאתר לא מעודד אותו. עד כה קיבלתי תגובה אחת מצוות האתר (אפרת, מנהלת קהילות תמיכה ל-Cafe ומומלצים ב-Cafe):

      http://cafe.themarker.com/view.php?t=1035992

       

      התגובה היתה מאוד מפתיעה, היא ממש ביטלה את הפידבק שלי בהינף יד: "ישנה חלוקה כיון שמדובר בתכנים רבים והגישה הרבה יותר נוחה נכונה והגיונית כאשר לכל סוג של תוכן יש את העמודים שלו". אני מקווה שהפוסט הזה יגיע גם לאנשים אחרים, שעוסקים בעיצוב האתר.

       

      אני מסכים שהדברים משתפרים, ואכן לאט. כפי הנראה האתר לא מייצר מספיק רווח בשביל להצדיק השקעה גדולה יותר בפיתוח (מה שלא מאפשר לאתר להשתפר ולהביא עוד תכנים ומבקרים - עוד רווח מפרסום). מעגל קסם שכזה. אבל זו רק ספקולציה, אולי הסיבה היא אחרת.

       

       

        17/5/09 12:46:

      לא הייתי יכול לומר זאת טוב יותר.

      נגעת בכמה (רק חלק) מבעיות השימושיות הקשות שקיימות באתר ופוגעות בחוויית השימוש בו.

      מצד שני, זו אחת מהרשתות החברתיות הצומחות ביותר בארץ (אין לי נתונים, לצערי) ואני חושב שאת רוב הצמיחה שלה היא דווקא הציגה בראשית דרכו של האתר, כשבעיות השימושיות היו אף קשות יותר.

      מה שמחזיר אותי לעניין המוטיבציה...

       

      נ.ב. באמצע הפוסט פתאום ראיתי תמונה שלי ורק אז שמתי לב כמה הכותרת שנתתי לפוסט ההוא נראית קינקית. אני חושב שאחליף אותה. אנשים יחשבו שאני איזה אשמאי זקן...

       

      באה מהנשמה, הפתרון שלך מזכיר לי אמרה ישנה: "לפני שאתה בוחר בדרך פעולה מסויימת, תחשוב אם היית רוצה שכולם ינהגו כמוך".

      כוונתי היא- מה היה קורה אילו כולנו היינו מתחילים לצבוע את התגובות שלנו בצבעים שונים כדי שנוכל למצוא אותם? היינו מקבלים דפים צעקניים שמכאיבים לעיניים. וגם, בסופו של דבר היו אוזלים הצבעים ולמשתמשים חדשים לא היה פתרון :(

      לכן, הפתרון שלך יפה ויצירתי, אבל המערכת צריכה לספק פתרון יעיל ופשוט שיוכל לשרת את כולם, ללא אילתורים ומעקפים.

       

      נ.ב. 2 מאז שאני פעיל בקפה הדברים בסך הכל הולכים ומשתפרים, גם אם לאט. הממשק עבר חידוש לפני כמה חודשים ואני חושב שרוב השינויים היו לטובה. גם קידום התכנים משתפר ולדעתי קל יותר היום לממצוא תכנים מיקצועיים באתר.

      אני מקווה שגם הפוסט הזה שלך יגיע לעיניים הנכונות. נראה לי שהוא יכול להשפיע.

        17/5/09 12:36:


      הכל נכון - אך אני לא מצפה לשינוי מאתר "חינמי"...

       

      בנוסף - לא פעם התגובות שלי לא נקלטות. ואת זה אני מגלה בסוף...

       

      ראיתי תגובה שצריך לכתוב ב notepad כדי שאוכל לשחזר את מה שכתבתי.

       

      ולכן הצעתי כי אפשר יהיה לכתוב רק בnotepad  או בכל דרך אחרת כדי שאפשר יהיה לשלוח שנית גם

       

      מה שכתבתי ולא נקלט.

       

      טרם קבלתי תשובה... ואני גם לא מצפה לתשובה מאתר חינמי...

       

      באתרים אחרים כמעט שלא נתקלתי במצב שבו התגובה לא נקלטה. מעניין למה...

        16/5/09 22:23:

      רננה, תודה, גם זו נקודה חשובה. בשביל לגלות את מקור הכוכבים צריך ללכת לכל התכנים שפירסמת ולבדוק מי מהם זכה בכוכב. זה שוב נוגע באותו עניין - המשוב (פידבק). כולנו צמאים אליו, וזו מוטיבציה מרכזית אצל משתמשים באתר.

       

      באה ♥מהנשמה ‏- זה רעיון מצויין, והוא עוזר לאתר את התגובות שלך (וזה גם צבע מגניב!), אבל לא פותר ממש את הבעיות שהצגתי. זו דוגמא מעולה למשהו שקראתי אצל רומי יצחקי: "היוזרים לא מחכים לאף אחד. אם השירות שבו הם משתמשים לא מציע את מה שהם צריכים, הם כבר ימצאו את הדרך לעקם אותו כך שזה יעבוד להם. וכאשר חסרים להם פיצ'רים מובנים, הם ישתמשו בדרכים עוקפות ועקלקלות כדי להשיג את מה שהם צריכים."

      מעניין גם לקרוא את השאר אצל רומי. בכל מקרה, אני מקווה שההנהלה אכן עושה כמיטב יכולתה. התעדוף היה יכול להיות יותר טוב. בעיני רשימה מרוכזת של התכנים שיצרתי והתגובות אליהן, כמו ה"פיד" בפייסבוק, יותר חשובה מהסרגל הכחול-חום שהוסיפו פה לפני כמה חודשים. 

       

      חגיתו'ש - אני שמח שגם את מרגישה ככה. אני משוכנע שיש עוד רבים כמונו, וכולי תקווה שהמצב ישתנה יום אחד. למיטב ידיעתי הקפה תלוי במערכת dex וביכולות שלה, ולכן (כך אני משער) להנהלה אין את היכולת לשנות דברים באופן דרמטי.

       

       

       

        16/5/09 17:02:


      סוף סוף מישהו חושב כמוני אז מסכימה לכל מילה שכתבת! פשוט ברדק לא מוסבר! על מה בדיוק חשבו מתכנני האתר?

      כל העניין שאני לא בטוחה שמישהו יתייחס - כלומר -  יפעל בנדון. מדובר בשינוי תפיסה, ארגון האתר מחדש, השקעה..

      אין ספק שהממשק צריך להיות ידידותי ואפקטיבי למשתמש ואת זה צוות הקפה צריך להפנים..

        16/5/09 16:49:


      אני כותבת תמיד בכתום ואז מאד קל לי למצוא

      את המענה לתגובתי...♥

      אני מאמינה שההנהלה עושה כמיטב יכולתה

      ודברים משתפרים בהדרגה...

        16/5/09 14:10:

      כל הכבוד על ההשקעה וארגון הבעיות ברשומה זו. אני נתקלת באותן הבעיות.

       

      באימייל היומי יכולה לראות מי הגיב לי, אולם מה קורה אם המגיב בחר להעניק לי רק כוכב... ללא מילים ?  לפעמים אינני יכולה לאתר מאיין הגיע הכוכב וכמובן לא ממי ולכן גם אין לי יכולת להשיב בתודה.  הייתי שמחה אילו הייתי מקבלת אנפורמציה זו באיזשהו אופן.

       

      רננה

       

      ביקורות נוספות

      ארכיון

      פרופיל

      ברק דנין
      1. שלח הודעה
      2. אוף ליין
      3. אוף ליין